Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 17:28

ik begrijp ook niet goed waarom mensen kriebelig worden over hoe wij omgaan met onze financieen (al hebben we 50 bankrekeningen). Vandaar die opmerking.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 17:29

Ik denk ook dat je juist van elkaar kan leren. Ik heb bijvoorbeeld de tip overgenomen om per week een bedrag te pinnen en daar alle boodschappen van te doen. Tuurlijk wist ik het wel, maar omdat iemand aangaf dat ze dat altijd zo doet en waarom het handig is heb ik het overgenomen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 17:34

nou dat vindt ik wel even heel iets anders. Mag ik zelf bepalen hoe ik mijn financieen geregeld heb? of ik nou 1 of 2 pinpasjes heb of 1 of 2 rekeningnummers heb.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 jan 2010 17:44

Evelien schreef:nou dat vindt ik wel even heel iets anders. Mag ik zelf bepalen hoe ik mijn financieen geregeld heb? of ik nou 1 of 2 pinpasjes heb of 1 of 2 rekeningnummers heb.

Huh? Is er iets gezegd, waarin iemand dat veroordeelt? Ik kan iets gemist hebben, hoor, maar misschien interpreteer je een gedeelte van de discussie verkeerd?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 17:57

Annet76 schreef:
Evelien schreef:
Lalage schreef:We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)

wij hebben 1 huishoudpas waar al het loon van ons op komt. Per maand geven we ons zakgeld om het zo maar te noemen en dan kunnen we daar zelf dingen voor kopen bijv. kleding, boeken etc. Wij hebben dus drie rekeningen.

Ik heb dat nooit zo begrepen dat systeem van meerdere rekeningen....
Als je samen in één huis woont en getrouwd bent, wat is dan de meerwaarde van al die rekeningen? Dat vraag ik me af, want waarom ieders 'eigen' geld houden?
Bij ons gaat het allemaal op één grote hoop om het zo maar te zeggen. Als je samen in één huis woont en je houdt ieders alsnog je eigen beheer, geeft dat mij zo'n gevoel van wantrouwen. Alsof het alvast gescheiden is voor het moment er nog meer gaat scheiden zeg maar...ik snap dat niet zo.
Misschien helemaal niet de insteek van aparte rekeningen, maar waarom alles apart houden?
Ik krijg er af en toe de kriebels van als ik soms zie hoe het bij anderen gaat. Ieder stort bijvoorbeeld een x bedrag op de gezamenlijke rekening en de rest moet je zelf betalen....ik heb werkelijk gehoord dat het zo wel gebeurt en daar schrik ik dan van.
ALs je toch samen bent, heb je toch ook samen de verantwoordelijkheid voor het geld en dan maakt het toch helemaal niks uit wie wat betaalt?

Kan iemand me daar de zin van uitleggen?

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 19:27

Volgens mij vraag Annet zich af waarom mensen meerdere bankrekeningen hebben. Zoals ik het lees is het meer uit belangstelling. En wanneer iemand met veel verschillende rekeningen dit wil uitleggen aan Annet dan snapt waarom mensen hier bewust voor kiezen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 19:30

Dat lees ik ook ja. Maar waarom moet ze daar de kriebels van krijgen? En ze heeft het over wantrouwen, dat zien wij absoluut niet zo. En er is in dit topic ook uitgelegd door andere personen waarom.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 19:47

Wantrouwen hoeft er idd niet te zijn.
Wij hebben ook een eigen rekening, maar op internetbankieren kunnen we bij elkaar kijken/overboeken. Dus... controle :-oo

En 1 bedrag pinnen voor de hele week: vind ik niet handig: geen overzicht.
Nu kan ik precies kijken wat ik waaraan uitgeef....
Time flies when you have none!

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 22 jan 2010 20:09

Evelien schreef:Dat lees ik ook ja. Maar waarom moet ze daar de kriebels van krijgen? En ze heeft het over wantrouwen, dat zien wij absoluut niet zo. En er is in dit topic ook uitgelegd door andere personen waarom.

Oke, tijd om even t één en ander uit te leggen mbt mijn vraag.
Ik zie de meerwaarde niet in van meerdere rekeningen. Misschien heb ik mijn woorden niet helemaal gelukkig gekozen (wantrouwen), maar ik begrijp de bedoeling erachter niet. Natuurlijk is het helemaal je eigen keus en veroordeel ik het ook niet, maar begrijpen doe ik het ook niet.
Daarom gewoon de vraag: waarom?

Misschien dat ik dan uiteindelijk ook wel over ga tot 2 rekeningen, of wie weet wel 3! :mrgreen: :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 20:15

Stel dat er met 1 van de rekeningen iets gebeurd dan hebben we nog die andere bankrekening. Als we maar 1 bankrekening hebben en er gebeurd iets tsja. Maar goed verder ga ik er ook niet echt op in waarom we 1 gezamelijke bankrekening hebben en we allebei nog een rekening hebben.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 jan 2010 20:19

@Annet76: bij ons was het gewoon gemakzucht. Geen zin om mijn 'oude' rekening te sluiten (die toen we trouwden overigens pas 2 maanden oud was hoor ;)). Enne....als ik ooit een keer bij 'm weg wil lopen, heb ik altijd mijn eigen rekening nog :mrgreen: :lol: :)

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 22 jan 2010 20:23

Evelien schreef:Stel dat er met 1 van de rekeningen iets gebeurd dan hebben we nog die andere bankrekening. Als we maar 1 bankrekening hebben en er gebeurd iets tsja. Maar goed verder ga ik er ook niet echt op in waarom we 1 gezamelijke bankrekening hebben en we allebei nog een rekening hebben.

Het lijkt alsof je je aangevallen voelt. Dat is helemaal niet de bedoeling. Het is hier een forum, dus dan staat het je vrij om je te verbazen, dingen al dan niet uit te leggen en of erover te discusieren....toch?
En daarbij is het minstens zo belangrijk om je de dingen niet persoonlijk aan te trekken. Als jij het vreemd vind dat wij hier thuis maar één rekening hebben en ervoor pleit om er meerdere te hebben, dan kan je dat gewoon openlijk zeggen..niets mis mee hoor en ik neem je dat niet kwalijk. Maar zo is het ook andersom!

Dit gaat over geld en dit vraag ik me af en daarom zet ik het er neer.......als je dat vervelend vindt, dan is het beter misschien helemaal niet te reageren.

Maar helemaal goed.....laat het hier verder maar bij :wink:

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 22 jan 2010 20:24

LauraC schreef:@Annet76: bij ons was het gewoon gemakzucht. Geen zin om mijn 'oude' rekening te sluiten (die toen we trouwden overigens pas 2 maanden oud was hoor ;)). Enne....als ik ooit een keer bij 'm weg wil lopen, heb ik altijd mijn eigen rekening nog :mrgreen: :lol: :)

Kijk...dat lijkt me een goede reden.....ik ga er morgen gelijk één openen :mrgreen: :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 jan 2010 20:28

Annet76 schreef:
LauraC schreef:@Annet76: bij ons was het gewoon gemakzucht. Geen zin om mijn 'oude' rekening te sluiten (die toen we trouwden overigens pas 2 maanden oud was hoor ;)). Enne....als ik ooit een keer bij 'm weg wil lopen, heb ik altijd mijn eigen rekening nog :mrgreen: :lol: :)

Kijk...dat lijkt me een goede reden.....ik ga er morgen gelijk één openen :mrgreen: :mrgreen:

Goed idee :mrgreen: Daar kun je nooit te vroeg mee zijn...;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 20:31

Ik voel me helemaal niet aangevallen. Maar ik verbaas me ook helemaal niet waarom mensen maar 1 of 100 rekeningen hebben. Het gaat mij ook helemaal niks aan, laat ik het zo zeggen. Dat moet ieder voorzich weten.

Persoonlijk vindt ik het gewoon heerlijk om gewoon een eigen bankrekening te hebben waar wat zakgeld op staat. Mijn man werkt fultime, ik werk maar een paar uurtjes in de week, en die brengt dus geld in het laatje en om daar nu alles van weg te halen vindt ik nog steeds moeilijk en lastig (hij heeft er hard voor gewerkt). Dus vandaar ook oa dat we beiden een eigen rekening hebben (naast onze gezamelijke rekening waar onze hypotheek etc. allemaal af gaat). :wink:

Terug naar “Archief”