Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Re: Psalmen geïnspireerd, gezangen niet.

Berichtdoor egbert » 12 feb 2010 09:13

Nina87 schreef:Ik woon in Engeland en op dit moment ga ik in Cambridge naar de kerk. Dus dat is waarschijnlijk niet echt in de buurt ;) Ik weet ook niet of je dit soort dingen in Nederland echt kunt vinden, maar als je eens in Engeland bent kan ik je echt aanraden om een keer naar een Engelse kerk te gaan! Zeker in de grotere kerken of kathedralen hebben ze vaak een goed koor en meestal zijn er dan doordeweeks ook diensten waar ze een psalm zo zingen.

En het is dus idd maar een onderdeel van de dienst, voor de rest zingen we gezangen.

Misschien een leuk idee voor de volgende Refoweb meeting? :D
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2010 09:29

Nina87 schreef:Ik woon in Engeland en op dit moment ga ik in Cambridge naar de kerk. Dus dat is waarschijnlijk niet echt in de buurt ;) Ik weet ook niet of je dit soort dingen in Nederland echt kunt vinden, maar als je eens in Engeland bent kan ik je echt aanraden om een keer naar een Engelse kerk te gaan! Zeker in de grotere kerken of kathedralen hebben ze vaak een goed koor en meestal zijn er dan doordeweeks ook diensten waar ze een psalm zo zingen.

En het is dus idd maar een onderdeel van de dienst, voor de rest zingen we gezangen.

Oke. Dat lijkt me inderdaad wel mooi. Sowieso hou ik van diversiteit, van variatie in wat er wordt gezongen. Psalmen, gezangen, opwekking, koor, orgel, band :) Hem loven met allerlei liederen, instrumenten etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 12 feb 2010 10:16

Ja ...da's jammer, want de heli staat in de garage :(

Anyway..Cambridge....Studie?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 12 feb 2010 21:24

Vriendlief werkt aan de universiteit dus ik ben er in het weekend. Ik studeer zelf in Essex.

Misschien een leuk idee voor de volgende Refoweb meeting? :D

Jullie zijn welkom! ;)
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 feb 2010 20:25

wat ik jammer vindt is dat psalmen en gezangen elkaar zo mooi kunnen aanvullen , zo kan ik gregoriaans ook zeer waarde :mrgreen: ren !

Beetje kortzichtige visie heeft deze dominiee, als we naar Gods schepping kijken zie je ook een zeer gevarieerd landschap, fauna, en dierenrijk,
volgens deze beste man zijn alleen de psalmen goed bevonden voor gebruik, lijkt me stug wat hij beweert dat men ze nog nooit allemaal gehoord hebt uitgaande van minimaal 52 zondagen, met 2 x een dienst, kom je al uit op een getal van 104 , ik denk dat je per dienst dus minimaal 3 psalmen zingt (oke niet helemaal , dat wordt bij 119 wat lastig :mrgreen: )dan kom je dus al uit op 104 x 3 = 312 psalmen per jaar, Christelijke feestdiensten en trouwerijen en begravenissen niet meegerekend !

ook is het onzin dat gezangen niet geinspireerd zijn, ik schud niet even een gezang uit mijn mouw die vervolgens in heel kerkelijk nederland gezongen wordt !

bovendien zit er een logica in de gezangen ! zie onderstaande indeling

1 - 115: Bijbelliederen
116 - 130: Adventsliederen
131 - 155: Kerstliederen
156 - 171: Epifaniëntijd
172 - 195: Tijd vóór Pasen
196 - 225: Pasen
226 - 235: Hemelvaart
236 - 252: Pinksteren
253 - 259: Trinitatis
260 - 302: Koninkrijk Gods
303 - 330: Kerk
331 - 366: Belijdenis, doop en avondmaal
367 - 369: Huwelijk
370 - 395: Ochtend en avond
396 - 398: Jaarwisseling
399 - 491: Andere liederen

Gregoriaans vindt ik zelf ook erg mooi klinken !

Maar goed een strakke regie houden, vooral niet naar een naaste kijken of iets anders zingen want je zou zo kunnen afdwalen van de enige ware leer ! de beste bescherming is nog altijd gesloten blijven, terwijl het ook anders kan :(

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 28 mar 2010 07:49

En dan te bedenken dat er regelmatig in de psalmen wordt gezongen "zing voor de Heer een nieuw lied" oid. Maar misschien dat dat iets van die tijd was, iets wat nu niet meer opgaat :-p

Maar ik was nog wel benieuwd naar de vraag in de titel van dit topic. Zijn gezangen geïnspireerd? En hoe bepaald de gemiddelde forummer of iets geïnspireerd is?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2010 08:16

Een lied tot eer van God is naar mijn mening altijd geïnspireerd.
Het is zoals je zegt: "Zing de Heer een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan".
Als je daarvan zingt is het altijd geïnspireerd.
Ik denk in dit verband aan gezang 66 uit het Liedboek van de Kerken. Dat is de lofzang van Maria als zij weet dat zij zwanger is - "Mijn ziel maakt groot de Heer"
Zo zijn er diverse gezangen die geschreven zijn n.a.v. een Bijbelgedeelte. In het NT komen geen Psalmen voor - er zijn dichters geweest die woorden hebben gevonden bij het beschrevene in dat Nieuwe Testament.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2010 20:45

Mee eens, maar sommigen zullen er tegen in brengen: Ja maar dat staat in de Bijbel, die is geinspireerd. Daarom heeft het meer waarde dan gezangen... de Bijbel is klaar en hoeft niet meer aangevuld te worden. Daarom vinden ze Psalmen en enkele gezangen uit de Bijbel, waardevoller dan nieuwe liederen, die ze daarom dus niet zo nodig vinden. Gezangen zijn nooit zo geinspireerd als de Bijbel geinspireerd is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2010 18:27

Marnix schreef:Mee eens, maar sommigen zullen er tegen in brengen: Ja maar dat staat in de Bijbel, die is geinspireerd. Daarom heeft het meer waarde dan gezangen... de Bijbel is klaar en hoeft niet meer aangevuld te worden. Daarom vinden ze Psalmen en enkele gezangen uit de Bijbel, waardevoller dan nieuwe liederen, die ze daarom dus niet zo nodig vinden. Gezangen zijn nooit zo geinspireerd als de Bijbel geinspireerd is.

Dat laatste is denk ik ook waar de ds. in het artikel op gedoeld heeft. Als hij werkelijk zou menen dat andere liederen geen van alle deugen, dan heeft hij een probleem binnen zijn kerkverband...
Ooit citeerde ds. W. Harinck het lied "Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw"... En in menig GerGem-preek wordt het lied "Eens was ik een vreemd'ling" van MacCheyne geciteerd.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 30 mar 2010 20:30

Wat is dan dat verschil in inspiratie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2010 09:52

Vuurtje, de Bijbel is Gods Woord en wordt zodoende als onfeilbaar gezien. God zelf spreekt door de Bijbel. Psalmen staan in de Bijbel en vallen daar dus ook onder, in tegenstelling tot gezangen. Die vallen niet onder "het Woord van God" en dus zijn ze op die manier anders geinspireerd.

TheKeimpe schreef:
Marnix schreef:Mee eens, maar sommigen zullen er tegen in brengen: Ja maar dat staat in de Bijbel, die is geinspireerd. Daarom heeft het meer waarde dan gezangen... de Bijbel is klaar en hoeft niet meer aangevuld te worden. Daarom vinden ze Psalmen en enkele gezangen uit de Bijbel, waardevoller dan nieuwe liederen, die ze daarom dus niet zo nodig vinden. Gezangen zijn nooit zo geinspireerd als de Bijbel geinspireerd is.

Dat laatste is denk ik ook waar de ds. in het artikel op gedoeld heeft. Als hij werkelijk zou menen dat andere liederen geen van alle deugen, dan heeft hij een probleem binnen zijn kerkverband...
Ooit citeerde ds. W. Harinck het lied "Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw"... En in menig GerGem-preek wordt het lied "Eens was ik een vreemd'ling" van MacCheyne geciteerd.

Klopt. Maar volgens mij meent men dan ook niet dat andere liederen niet deugen. Er zitten best mooie liederen tussen. Je mag ze thuis ook luisteren.... ze mogen geciteerd worden. Maar de eredienst is niet geschikt om de liederen te zingen. Er is dus wel plaats voor andere liederen, maar in de eredienst niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 mar 2010 10:30

Marnix schreef: Klopt. Maar volgens mij meent men dan ook niet dat andere liederen niet deugen. Er zitten best mooie liederen tussen. Je mag ze thuis ook luisteren.... ze mogen geciteerd worden. Maar de eredienst is niet geschikt om de liederen te zingen. Er is dus wel plaats voor andere liederen, maar in de eredienst niet.

Ik begrijp daar helemaal niks van.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2010 13:12

Ik ook niet hoor, laat dat even duidelijk zijn :)

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 31 mar 2010 13:57

Ik heb daar ook moeite mee, vooral omdat je toch moeilijk een directe lijn kunt trekken van de psalmen in de bijbel en de berijmde psalmen die in de kerk worden gezongen. Zoals ik al eens eerder heb gezegd, daar vind ik nogal een verschil tussen zitten!

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 31 mar 2010 14:03

Ik kwam pas trouwens de Psalmen voor Nu tegen, dat vind ik zelf wel een interessant project. Weet iemand daar meer over? En wat vinden jullie daarvan?

Terug naar “Archief”