meisje20 schreef:nou het zijn allemaal naar mijn weten gelovige mensen. het is een kerk met 35 mensen. waarvan 30 mensen ouder dan de 60. zegt nog niet alles maar toch. ik ging wel eens naar die kerk en het viel mij op dat er nooit over de wedergeboorte wordt gesproken. alsof ze ervan uit gaan dat iedereen al bekeert is. ik heb daar zeer veel moeite mee. omdat ze andere kant ook gepreekt moet worden.
Als je 'wel eens' naar die kerk ging, dat betekend dus niet vaak, hoe kan je dan weten dat ze 'allemaal' bekeerd zijn? Want er zijn ook genoeg mensen die denken dat ze bekeerd zijn, hoe triest dat ook is.
Want hoeveel mensen van die gemeente zijn werkelijk de tollenaar? En niet gelijk de farizeeër?
Daarom stelde ik deze vraag ook! Want 'naar mij weten' kunnen wij niet in andermans hart kijken. Of denken wij dat wij het weten. Maar het gaat nu niet om wat wij denken ... God heeft dat al besloten! En God ziet voor een ieder persoonlijk het hart aan. Maar als de opzieners der gemeente biddend de stof voor de prediking mogen kiezen, dan geeft God het onderwijs aan de gemeente! Want God weet alleen wat de gemeente nodig heeft in de prediking van het Woord.