welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atro

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 20:57

meisje20 schreef:nou het zijn allemaal naar mijn weten gelovige mensen. het is een kerk met 35 mensen. waarvan 30 mensen ouder dan de 60. zegt nog niet alles maar toch. ik ging wel eens naar die kerk en het viel mij op dat er nooit over de wedergeboorte wordt gesproken. alsof ze ervan uit gaan dat iedereen al bekeert is. ik heb daar zeer veel moeite mee. omdat ze andere kant ook gepreekt moet worden.

Als je 'wel eens' naar die kerk ging, dat betekend dus niet vaak, hoe kan je dan weten dat ze 'allemaal' bekeerd zijn? Want er zijn ook genoeg mensen die denken dat ze bekeerd zijn, hoe triest dat ook is.

Want hoeveel mensen van die gemeente zijn werkelijk de tollenaar? En niet gelijk de farizeeër?

Daarom stelde ik deze vraag ook! Want 'naar mij weten' kunnen wij niet in andermans hart kijken. Of denken wij dat wij het weten. Maar het gaat nu niet om wat wij denken ... God heeft dat al besloten! En God ziet voor een ieder persoonlijk het hart aan. Maar als de opzieners der gemeente biddend de stof voor de prediking mogen kiezen, dan geeft God het onderwijs aan de gemeente! Want God weet alleen wat de gemeente nodig heeft in de prediking van het Woord.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 jun 2011 22:15

Want er zijn ook genoeg mensen die denken dat ze bekeerd zijn, hoe triest dat ook is.

Hoe weet je dat dat niet zo is? 8-[
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 jun 2011 03:56

meisje20 schreef:nou het zijn allemaal naar mijn weten gelovige mensen. het is een kerk met 35 mensen. waarvan 30 mensen ouder dan de 60. zegt nog niet alles maar toch. ik ging wel eens naar die kerk en het viel mij op dat er nooit over de wedergeboorte wordt gesproken. alsof ze ervan uit gaan dat iedereen al bekeert is. ik heb daar zeer veel moeite mee. omdat ze andere kant ook gepreekt moet worden.
Hebr5,12 schreef:Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs.
Hebr6,1 schreef:Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,

Waarom tegen Gods woord ingaan en steeds maar de gemeente als onmondinge zuigelingen behandelen? is de opdracht hier niet om van de 'kerkbanken' leraren te maken! leraren die uitstekend in staat zijn om anderen die eerste beginselen bij te brengen.
tja, als de 'bekeerden' dat niet kunnen, dan klopt er iets niet. waarschijnlijk is het onderwijs dan niet zuiver genoeg zodat ze geen groei in hun christelijke leven ontvangen.
het is als een moeder die de pasgetrouwde dochter met raad bijstaat. de moeder blijft het maar over de voordelen van borstvoeding hebben terwijl de dochter ondertussen 65 jaar oud is en kleinkinderen heeft. de raad is achtergebleven bij de praktijk. een goede mentor had van haar dochter een nieuwe mentor gemaakt en haar bijgestaan met de vraagstukken uit het hele leven en niet alleen bij die van de geboorte.

een kerk die van haar leden geen leraren maakt voldoet niet aan de bijbelse richtlijn.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 07:32

Jozo schreef:Hoe weet je dat dat niet zo is? 8-[

Waar maken we onze grond van? .. is de bekering Christus voor je? of is Christus je bekering?

Lees de Bijbel zou ik zeggen, en doe dit biddend. Dan lees je ook over mensen die dachten dat ze gerechtvaardigd waren door het Lam Gods!

Daarom stelde ik ook deze vraag ...

Want hoeveel mensen van die gemeente zijn werkelijk de tollenaar? En niet gelijk de farizeeër?

Met als antwoord ...

Want 'naar mij weten' kunnen wij niet in andermans hart kijken. Of denken wij dat wij het weten. Maar het gaat nu niet om wat wij denken ... God heeft dat al besloten! En God ziet voor een ieder persoonlijk het hart aan.

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 28 jun 2011 08:30

ging er vroeger vaker heen, nu zo heel af en toe. inmiddels ga ik met heel veel plezier naar de Ger Gem.
ik ga verder niet oordelen of het nou wel of geen bekeerde mensen zijn. het is me in ieder geval duidelijk dat het niet goed is en dat beide kanten gepreekt moeten worden.
nou is mijn volgende vraag moet dat niet aangekaart worden bij de kerkenraad? de ouderling ken ik heel goed, (ben hun oppas) maar is het aan mij, als niet lid van die gemeente, om het met hun erover te hebben?
Gods geduld is groot maar niet oneindig

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2011 08:32

meisje20 schreef:ging er vroeger vaker heen, nu zo heel af en toe. inmiddels ga ik met heel veel plezier naar de Ger Gem.
ik ga verder niet oordelen of het nou wel of geen bekeerde mensen zijn. het is me in ieder geval duidelijk dat het niet goed is en dat beide kanten gepreekt moeten worden.
nou is mijn volgende vraag moet dat niet aangekaart worden bij de kerkenraad? de ouderling ken ik heel goed, (ben hun oppas) maar is het aan mij, als niet lid van die gemeente, om het met hun erover te hebben?

Je kunt het allicht een keer vragen, niet als veroordeling, maar in de zin van: ik heb het idee dat..., is dat om een bepaalde reden?
Waarschijnlijk zal hij dan vragen waarom je het vraagt en dan kun je het er samen over hebben.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 28 jun 2011 08:32

Vragen staat vrij toch? :D
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 28 jun 2011 08:34

idd maar het kan bemoeierig over komen.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 28 jun 2011 08:36

Ja dat is waar. Maar daarbij is het ook zo: het is de toon die de muziek maakt! :)

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 09:13

meisje20 schreef:ging er vroeger vaker heen, nu zo heel af en toe. inmiddels ga ik met heel veel plezier naar de Ger Gem.

Doe ik dat dan wel? :shock: Dan heb je echt m'n postings verkeerd opgevat. :wink:

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 jun 2011 09:36

@ Atro. Ik had je post ook verkeerd opgevat en niet helemaal goed gelezen. Het leek namelijk erg veroordelend, maar dat viel mee :wink:

Gelukkig stond dit erbij:
Want 'naar mij weten' kunnen wij niet in andermans hart kijken. Of denken wij dat wij het weten. Maar het gaat nu niet om wat wij denken ... God heeft dat al besloten! En God ziet voor een ieder persoonlijk het hart aan.

En nu begrijp ik je wel :wink:

excuses moi
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 28 jun 2011 10:53

Atro schreef:Doe ik dat dan wel? :shock: Dan heb je echt m'n postings verkeerd opgevat. :wink:

nee hoor maar ik zei het meer in het algemeen. :wink:

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 jun 2011 05:43

verbazend!
het lijkt wel alsof het over het onverdooft slachten gaat; de bewijslast wordt van de verkeerde partij gevraagd :)
het is toch van den sotte om je af te moeten vragen of de kerkmensen wel bekeerd zijn??
pardon, er zullen uitzonderingen zijn zodat er her en der onbekeerden op de banken zitten. maar er van uitgaan dat het vast niet goed is als bijna iedereen bekeerd is. tsss, daar kan ik niet bij.
voorgangers die zo'n voornamelijk onbekeerde kerk leiden zouden uit hun ambt ontzet moeten worden. zeker als 'onbekeerd zijn' als normaal geaccepteerd wordt. Maar goede voorgangers zouden de nbekeerden allang de wacht aangezegt hebben.
Wat heeft het voor zin om tot deze groep onbekeerden te blijven preken? hoeveel preken hebben ze al gehoord? 100 per jaar, misschien meer. parels voor de zwijnen. schud het stof van je schoenen en ga verder naar waar het evangelie wel ingang vindt. verlaat de synagoge die christus blijft afwijzen en ga naar de markt om daar het evangelie te delen aan hen die wel willen horen.

Welke boer vind het normaal dat 90% van zijn akker puur onkruid is?

@meisje , laat je niet van de wijs brengen met vragen of ze wel of niet bekeerd zijn? vraag je af waarom mensen na jaren evangelie verkondiging zich nog steeds niet bekeerd hebben. en vraag je af waarom dat in sommige kerken normaal gevonden wordt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jun 2011 10:36

Jan, misschien is het goed om eerst even de hele culturele context mee te nemen in je verhaal voordat je dergelijke ongenuanceerde spierballentaal post. Niet dat ik die context volledig wil verdedigen, maar wel omdat je deze dingen niet los van elkaar kunt zien.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 29 jun 2011 14:24

'dergelijke ongenuanceerde spierballentaal post.' :lol:

Terug naar “Archief”