Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 12:09

AikonGirl schreef:Galateia, ze zijn wel tegen de kinderdoop.
En dat de een zich lekker voelt bij kinderdoop-belijdenis en de ander bij opdragen-volwassendoop... denk je nu echt dat het voor God iets uitmaakt?

Nee, dat maakt niets uit. Maar dat had ik al gezegd.
Maar dat is wat anders dan kinderdoop-belijdenis-volwassendoop.
Of kinderdoop-volwassendoop.
En daar gaat het nu om.

Gershwin, daar heb je een punt ja. En toch vind ik het lastig.

Ja, ik ben ook 'tegen' de kinderdoop, als het gaat om mijn eigen kinderen. Maar ik ben niet TEGEN de kinderdoop, als je begrijpt wat ik bedoel... ik maak er in elk geval zelf nooit een punt van. Ik vind de symboliek heel mooi, het brengen naar God van het kind... en of dat nu met of zonder water is, boeit me niet.

Maar hebben zij dan echt geweigerd en moeilijk gedaan over het dopen van jullie kind?! Dat zou ik echt heel raar vinden, maar goed, je hebt van die mensen...

Mijn man heeft kinderdoop-volwassendoop gedaan. En zoals ik al zei: daarmee wilde hij helemaal niet de symboliek van zijn kinderdoop ongedaan maken, maar uiting geven aan zijn geloof. Hij heeft in het water zijn geloof beleden en is toen ondergedompeld. Waarom is dan zo'n probleem?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 20 mei 2008 12:11

Ik denk dat het probleem bij kinderdoop-volwassendoop niet alleen de symboliek is. Daar zal niet zo'n punt van gemaakt worden. Ik denk dat het idee is dat God bij de kinderdoop een verbond met jou is aangegaan en dat je dat dan niet als 'waar' of wat dan ook zou zien.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 12:15

Saskia schreef:Ik denk dat het probleem bij kinderdoop-volwassendoop niet alleen de symboliek is. Daar zal niet zo'n punt van gemaakt worden. Ik denk dat het idee is dat God bij de kinderdoop een verbond met jou is aangegaan en dat je dat dan niet als 'waar' of wat dan ook zou zien.

Ja, maar dat is wat de omgeving er dan van maakt. Werd tegen mijn man ook gezegd, dat hij dus het verbond niet als waar zag, ofzoiets. Maar dat slaat nergens op: God heeft hem als kind al bij Zich genomen, toen zijn ouders hem daar brachten. Daar verandert hij toch niets aan?

Echt waar, ik probeer het probleem te snappen, want toen mijn man zich liet dopen, toen wilde je niet weten wat we allemaal over ons heen hebben gehad. Het heeft aan de wieg gestaan van een zeer moeilijke relatie tussen ons en mijn schoonouders. Vanaf dat punt was het niet meer te redden en het is ook nooit meer goedgekomen.

En dat vanwege het feit dat mijn man - die niks meer aan het geloof of de kerk deed toen hij mij leerde kennen - zijn geloof (her)vonden had en dat dolgraag wilde belijden...

Echt waar, ik snap er geen snars van!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 20 mei 2008 12:19

Ik weet het ook niet zo precies hoor, ik probeerde me alleen even gedachtengangen van tegenstanders voor te stellen

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 12:27

Begrijp me goed, ik wil er graag heen,
maar dan wil ik er wel achter kunnen staan.
Daarom vraag ik hoe het zit..

Trouwens, ze kwamen naar de doop van mn dochter,
omdat ze weten dat wij het belangrijk vinden, en om haar God's Zegen toe te wensen.
Ze maakten er helemaal geen probleem van.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 mei 2008 14:09

AikonGirl schreef:Begrijp me goed, ik wil er graag heen,
maar dan wil ik er wel achter kunnen staan.
Daarom vraag ik hoe het zit..

Trouwens, ze kwamen naar de doop van mn dochter,
omdat ze weten dat wij het belangrijk vinden, en om haar God's Zegen toe te wensen.
Ze maakten er helemaal geen probleem van.

Ik begrijp niet zo goed waarom je erachter wil staan. Het is volgens mij duidelijk dat er verschil van mening is op dit punt. So what? De oplossing is er al: zij laten zich overdopen en jij doet dat niet. Als je jezelf over zou laten dopen moet je daar helemaal achter staan, maar als zij dat doen is dat toch niet zo belangrijk? Ze zullen wel meer keuzen maken waar je niet achter staat. Kan je niet met dezelfde insteek naar hun doop gaan als zij naar de doop van jouw dochter?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:16

Ik sluit me helemaal bij esli aan: zij konden niet voor 100% staan achter het dopen van jullie dochter. Wel dat jullie haar bij God brachten, maar niet op die manier dat ze dat zelf ook zo zouden doen. Zo is het precies hetzelfde andersom: waarom kun jij niet gewoon naar die dienst gaan, ook al is het niet wat jij zelf zou doen? Als zij ook niet moeilijk doen, waarom jij dan wel?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 14:25

Nouja, ik zal misschien weer de enige hier zijn,
maar als mn zus bijv. met een vrouw zou trouwen, zou ik ook niet gaan.
Als ik ergens niet achter sta, wil ik er ook niet heen.

Ik zou het ook begrijpen als zij niet naar de doop van Ilona kwamen.

Hm, ik moet er nog even goed over nadenken hoor..

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:31

In de hemel zullen er vast ook geen hokjes zijn voor de als kinderen gedoopten en de als volwassenen gedoopten. Net zoals dat er geen hokjes zullen zijn voor de verschillende kerken. Dat zou wat zijn, zeg... alleen maar reformatorisch Nederland daarboven :wink:

En hiermee wil ik je overigens niet aanvallen, ofzo, alleen durf eens te kijken buiten je eigen kerkmuren (zonder dat je het meteen overal mee eens hoeft te zijn). Zoals jij/jullie denken en geloven, gelooft er maar een klein aantal van de christenen. En de wereld is zoveel groter. En vol met Gods kinderen. Die allemaal hun eigen manier van geloven en het uiten daarvan hebben. Wat moet het een vrolijke mengelmoes zijn daarboven :mrgreen: :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:34

AikonGirl schreef:Ik zou het ook begrijpen als zij niet naar de doop van Ilona kwamen.

Maar dat deden ze wel, omdat ze het waarschijnlijk heel mooi vonden dat jullie je dochter bij God brachten (tenminste, ik zou dat prachtig vinden!!!) :mrgreen:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2008 14:36

Het enige waar ik mee zit is het overdopen.
Voor de rest kom ik ook wel in hun kerk,
en maken kerkmuren me niets uit.

Heb zelfs aan gedacht om Ilona niet te laten dopen als baby,
en heb er veel over gelezen,
en maakt het mij niet uit of ze nou als baby of als volwassen gedoopt wordt.

Het gaat mij er alleen om dat ze al gedoopt zíjn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:44

Maar voor hen betekent de doop iets heel anders dan voor jou. Voor hen is de doop het belijden van hun geloof. En dat doen ze door zich te laten dopen. Als baby hebben ze dat niet gedaan, toen deden hun ouders dat. En waarschijnlijk zijn ze er heel blij om dat hun ouders ze bij God gebracht hebben!

Hoe zou je het dan vinden als Ilona zich later meer thuisvoelt in een andere kerk dan waar je nu zelf heen gaat? Dat is toch heel goed mogelijk, iedereen is anders. Dan zal ze zich misschien ook wel laten dopen, omdat ze op die manier haar geloof wil belijden. Omdat in die kerk de belijdenis nu eenmaal bestaat uit het jezelf laten dopen als volwassene.

Die hele term OVER-dopen is natuurlijk onzin. Daarmee zegt de omgeving steeds maar weer, dat iemand zijn kinderdoop daarmee teniet wil doen, ofzo. Maar waar komt toch dat waanidee vandaan?! Het lijkt niet eens op elkaar, wat er gebeurt: bij de kinderdoop wordt er wat water over het hoofdje van het kind gesprenkeld, bij de volwassendoop wordt iemand ondergedompeld.

Laatst zei mijn schoonmoeder bij de belijdenis van mijn schoonzusje, dat ze daarmee 'ja' zei op haar doop, ofzoiets. Nou, je kunt ook 'ja' zeggen op dat verbond met God, door je als volwassene te laten dopen. En dat is wat er gebeurt: het geloof wordt beleden en als teken daarvan wordt iemand ondergedompeld.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 14:45

Je bent niet de enige Aikongirl, want ik denk er hetzelfde over.
er zijn gewoon dingen waar je als Christen niet achter staat. en of dat nou volwassendoop, kinderdoop over overdooop is, dat doet er niet toe.
Als ik ergens niet achter kan staan, of beter gezegd: als ik echt geloof dat God het niet goed vind (en dat is mijn mening ja, ik zal er niemand om veroordelen ofzo!!!) dan ga ik er niet heen.
Ik ben fel tegen dronkenschap. Daarom vermijdt ik 's avonds later kroegen, waar dronken mensen rondbanjeren. Ik ben fel tegen duivelse muziek, dus zul je mij nooit in op een houseparty zien.
Ik vind het altijd zo flauw he, mensen die van alles roepen, en zeggen dat ze Christen zijn (begrijp me niet verkeerd, dat zullen ze vast zijn!), maar die er niet voor staan.
Ik vind het altijd heerlijk om te horen dat er refo's zijn die absoluut niet in een broek lopen, omdat ze vinden dat het fout is, die geen radio luisteren omdat ze het fout vinden. Niet dat ik het met hen eens ben, maar ze staan tenminste ergens voor, in plaats van dat flauwe: ach, iedereen doet het toch lekker op zijn manier, iedereen komt wel in de hemel.
Ga ergens voor staan, en doe dat dan ook!

(en ik weet het, lang niet alles is te vermijden. Ik ben ook tegen te hard rijden, maar ik kan de snelweg niet vermijden. Dat zijn moeilijke dilemma's, maar als het mogelijk is om het te vermijden dan zou ik dat doen. En dan bedoel ik niet dat je maar wereldvreemd moet worden, maar ga er dan over in gesprek met de ander en bekijk alles van twee kanten, maar vertel dan ook waar je zelf voor staat)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2008 14:49

Dat soort christenen die jij beschrijft, MissF, zijn meestal wel het soort Christenen dat bij niet-Christenen veel onbegrip en ergernis opwekt. Wat een goed getuigenis geven we dan met z'n allen... :|

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2008 14:50

Nee hoor, dat is helemaal niet zo. Ik ben best rechtlijnig in dingen, maar ik leef absoluut midden in de wereld, en hoor erg vaak om me heen dat mensen respect voor mijn manier van geloven hebben. en niet om mezelf op te hemelen, dan moeten ze mijn ouders maar ophemelen die mij zo hebben opgevoed. Maar ik durf absoluut te zeggen waar ik voor sta, maar daarmee keur in anderen absoluut niet af. Mensen in de wereld hebben meer respect voor een echte mening dan voor een halfbakken mening 'ach, iedereen doet het goed'.
Tenminste, steeds meer onderzoeken wijzen dat uit. En ik merk het zelf heel erg op mijn werk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”