Saskia schreef:Niet dat ik nou per se een held wil zijn ofzo, maar dat bespreekbaar maken is onderdeel van m'n dagelijks werk. En dan zie je pas hoe vreselijk moeilijk het is voor slachtoffers om dit onderwerp in de openbaarheid te brengen. Daar gaan namelijk een heleboel pijnlijke stappen aan vooraf, zoals het misbruik onder ogen zien, je uiten in een vertrouwelijke! omgeving en pas veel, veel later mag de buitenwereld ervan op de hoogte zijn. En vaak komt die laatste stap niet eens aan de orde.
Ik heb de indruk dat je teveel en te grote stappen neemt, eml. Het is een ideaalbeeld, wat in de praktijk helaas niet haalbaar is.
Dit is mij uit het hart gegrepen. De onterechte schaamte voorbij betekent jaren en jaren voorbij.
Nederland is Amerika niet, de Protestantse kerken (alle soorten) zijn de RK niet. Ik persoonlijk heb nooit gezegd dat het in de kerken niet voorkomt. Ja, het komt voor en het 'meldpunt seksueel misbruik binnen pastorale relaties' stopt ze niet in de la, maar doet er wat mee. Maar binnen gezinnen is het vele, vele malen groter dan wat hier in Nederland gebeurt.eml schreef:Zal allemaal wel, voorlopig is er in de VS al meer dan 615 miljoen dollar betaald aan de honderden en misschien wel duizenden slachtoffers van dit fantastische geloof. Maar goed, we blijven gewoon de kop in het zand steken en zeggen gewoon dat dat in Nederland vrijwel niet voorkomt
Ik denk dat jouw speerpunt de kerk is en dat mijn speerpunt de gezinnen zijn, waarin dit voorkomt. Het een sluit het ander niet uit.