obama en abortus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2009 12:26

En waar leg jij de grens?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2009 13:42

parsifal schreef:
sela schreef:
parsifal schreef:Helemaal niet, ik wijs alleen een wereldbeeld af, waarbij goed en kwaad door de meerderheid wordt bepaald. Een democratisch besluit dat Tutsi Hutu's mogen afslachten (of vice versa) wijs ik als slecht af en ik denk met mij veel mensen die niet in God geloven. Ik geloof in de universialiteit van sommige waarden (dat wel op grond van mijn geloof) en dat de democratie niet over alles kan beslissen.

Daar verschillen wij dus over van mening. Waarbij ik persoonlijk vind dat jouw mening hierover, meer richting een theocratie uitgaat, dan het beginsel van een democratie.

dit is het punt dat mij doet twijfelen met parsifal mee te gaan.

ik vind het moeilijk om obama direct kwaad neer te zetten op een persoonlijk punt, terwijl men in amerika niet verplicht wordt tot abortus ofzo. en men probeert ook beleid te ontwikkelen dat meer doden tegen gaat. oftwel: het zit volgens mij complexer in elkaar dan mijn persoonlijke notie van goed en kwaad [in het licht van obama en hem direct al af te serveren].

Even voor de duidelijkheid, ik sta niet heel erg negatief tegenover Obama's standpunten in deze. Hoewel ik het wel als een taak van de overheid zie, ook het ongeboren leven te beschermen.

correct dat je dit even opmerkt.
misschien was ik in gedachten nog even met omega in gesprek..

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2009 23:24

Optimatus schreef:En waar leg jij de grens?

Geen idee, ik ben in ieder geval niet tegen abortus maar zie natuurlijk het liefst ongewenste zwangerschap gewoon minder voorkomen. Ik vind dat de ouder(s) in ieder geval de tijd gegeven moet worden om na te denken of het uitkomt ja of nee. Zelf zou ik een eventuele partner gewoon niet zwanger maken zolang we nog niet samen een kind willen.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 jan 2009 10:52

Harm-J schreef:President Obama legt de bal met betrekking tot abortus daar waar die hoort, bij de keuzevrijheid van het individu.

Juist. Het woordje respect is op dit forum nog niet wijd en zijd bekent, zo blijkt maar weer.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 30 jan 2009 11:00

The Engineer schreef:
Harm-J schreef:President Obama legt de bal met betrekking tot abortus daar waar die hoort, bij de keuzevrijheid van het individu.

Juist. Het woordje respect is op dit forum nog niet wijd en zijd bekent, zo blijkt maar weer.

Tja je kan zo'n discussie natuurlijk ook tot het waanzinnige versimpelen natuurlijk. Abortus is een ethische kwestie. Waarom? Het gaat over leven versus dood en over zelfbeschikking van de moeder versus het recht op leven van het ongeboren kind. Dat zijn de dilemma's die er wel degelijk zijn.
Zelfs een partij van de vrijheid (die geen geloofsovertuiging als basis hebben) willen dat de 24 weken grens wordt ingekort. Waarom? omdat bekend is dat een kind dan al ontzettend veel pijn ervaart.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2009 11:02

Ik vind het zo frappant dat de felste tegenstanders van abortus de doodstraf even fel verdedigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 30 jan 2009 11:07

Optimatus schreef:Ik vind het zo frappant dat de felste tegenstanders van abortus de doodstraf even fel verdedigen.

Is dat zo? Ja dat is wel opmerkelijk ja. Ik meen dat Maarten van Rossem een soortgelijke opmerking maakte in het nieuwe eo programma van hem in de VS. Die zaken vind ik ook onverenigbaar met elkaar.

jvdg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jvdg » 30 jan 2009 21:44

rafaell schreef:

Geen idee, ik ben in ieder geval niet tegen abortus maar zie natuurlijk het liefst ongewenste zwangerschap gewoon minder voorkomen. Ik vind dat de ouder(s) in ieder geval de tijd gegeven moet worden om na te denken of het uitkomt ja of nee. Zelf zou ik een eventuele partner gewoon niet zwanger maken zolang we nog niet samen een kind willen.

Hier begrijp ik echt niets van.
Ik constateer:

- Jij bepaalt of er leven mag komen
- Jij bepaalt hoe dat leven er uit moet zijn
- Jij schrijft God voor hoe Hij en op welke manier Hij dat leven schenkt

Ik proef in deze posting dat jij meent deze zaken in eigen hand te kunnen houden.

Jammer.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 22:02

Mag het ook zijn: de vrouw beslist over haar eigen lichaam?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 jan 2009 22:12

jvdg schreef:
rafaell schreef:

Hier begrijp ik echt niets van.
Ik constateer:

- Jij bepaalt of er leven mag komen
- Jij bepaalt hoe dat leven er uit moet zijn
- Jij schrijft God voor hoe Hij en op welke manier Hij dat leven schenkt

Ik proef in deze posting dat jij meent deze zaken in eigen hand te kunnen houden.

Jammer.

Als het over het verwekken van mijn eigen nageslacht gaat dan bepaal ik dat nog altijd zelf wel ja, in samenspraak met partner uiteraard. Ik zeg nergens hoe dat leven er dan uit moet zien, je legt mij woorden in de mond die ik niet gesproken heb. Ik zie mezelf ook nergens iets over God schrijven. Het is namelijk zo dat als een levende zaadcel en een levende eicel samensmelten er iets ontstaat wat uit kan groeien tot een mens, dat is een zuiver biologisch proces.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 30 jan 2009 22:14

Kitty schreef:Mag het ook zijn: de vrouw beslist over haar eigen lichaam?

Dat is 1 kant van deze ethische discussie. In die ethische discussie zijn twee dilemma's waarin je steeds een afweging maakt. Het dilemma is bescherming van leven versus zelfbeschikking van de vrouw. Jij kiest blijkbaar altijd voor het laatste? Of zijn er ook situaties denkbaar, waarin je afweegt en concludeert dat de bescherming van het ongeboren kind voorgaat.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 30 jan 2009 23:12

Nee, bij mij is het altijd het meisje of de vrouw die beslist. Ik kan me niets voorstellen bij het dwingen van een vrouw een kindje geboren te laten worden als zij zou willen kiezen voor abortus. Dat wil niet zeggen dat ik abortus in alle gevallen een goed idee zou vinden maar dat is puur gevoelsmatig, ik ga er namelijk vanuit dat een vrouw zo'n beslissing niet zomaar neemt.
Wat ik wel heel fout vindt is als abortus gebruikt zou worden als een soort van achteraf voorbehoedmiddel, klinkt wat krom maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Maar een jong meisje van 14 of in het geval van ernstige afwijkingen bij het kindje vind ik dat de vrouw daar zelf over moet beslissen.

Aan de andere kant zou ik ook nooit een heel jong meisje (als mijn dochter bijvoorbeeld zoiets zou zijn overkomen) dwingen haar kindje af te staan, zoals zoveel gebeurde in christelijke (veel katholieke) gezinnen. Ook dat leed is niet te overzien. Als het kindje had gekomen dan was het welkom geweest. Gelukkig is mij dat nooit overkomen.

Abortus is een heel moeilijke beslissing waar niet te licht over gedacht mag worden, maar het moet wel een beslissing zijn van degene die het vruchtje draagt en van niemand anders. Het ligt dan wel aan de omstandigheden waarom iemand dat wil of je de moeite gaat nemen om te praten met iemand hierover. Maar bij afwijkingen is dat vind ik niet ethisch dan is het echt puur de beslissing van de ouders.

Ik word niet blij hoor als ik hoor dat in één en hetzelfde christelijke gezin vier kinderen achter elkaar worden geboren met een ernstige erfelijke spierziekte. Dan denk ik echt, waar zijn die mensen mee bezig. Hier zou ik dan eerder voor voorbehoedsmiddelen pleiten uiteraard dan voor abortus. Maar ook die liggen bij sommigen gevoelig.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 31 jan 2009 10:59

Kitty schreef:Nee, bij mij is het altijd het meisje of de vrouw die beslist. Ik kan me niets voorstellen bij het dwingen van een vrouw een kindje geboren te laten worden als zij zou willen kiezen voor abortus. Dat wil niet zeggen dat ik abortus in alle gevallen een goed idee zou vinden maar dat is puur gevoelsmatig, ik ga er namelijk vanuit dat een vrouw zo'n beslissing niet zomaar neemt.
Wat ik wel heel fout vindt is als abortus gebruikt zou worden als een soort van achteraf voorbehoedmiddel, klinkt wat krom maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Maar een jong meisje van 14 of in het geval van ernstige afwijkingen bij het kindje vind ik dat de vrouw daar zelf over moet beslissen.

Dus je maakt wel degelijk een afweging. Er moet wel sprake zijn van ernstige afwijkingen of het meisje moet heel jong zijn.... De eerste zin klopt dan toch niet?

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 31 jan 2009 11:01

Kitty schreef:Nee, bij mij is het altijd het meisje of de vrouw die beslist. Ik kan me niets voorstellen bij het dwingen van een vrouw een kindje geboren te laten worden als zij zou willen kiezen voor abortus. Dat wil niet zeggen dat ik abortus in alle gevallen een goed idee zou vinden maar dat is puur gevoelsmatig, ik ga er namelijk vanuit dat een vrouw zo'n beslissing niet zomaar neemt.

Dus je maakt wel degelijk een afweging. Er moet wel sprake zijn van ernstige afwijkingen of het meisje moet heel jong zijn.... De eerste zin klopt dan toch niet?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 31 jan 2009 15:02

Het blijft toch altijd een beslissing van de vrouw of het meisje zelf? Ik kan me gewoon niks voorstellen om een vrouw die abortus wil te dwingen om het kindje toch op de wereld te zetten. Ik vind het gewoon een erg moeilijk probleem. Wat is het effect op een kind als het ontzettend ongewenst is? Ook daar hoor je allerlei leed over. Kijk, ik ben niet christelijk dus wat God wil, kan of goed vindt, daar hoef ik geen rekening mee te houden. Dat is toch ergens wel een groot verschil in de overweging. Dus kijk je meer naar wie er nu mee gebaat is op het menselijke vlak bij wel of geen abortus in bepaalde gevallen. En natuurlijk vind ik niet elke abortus ethisch verantwoord. Dat ik geen christen ben, wil nog niet zeggen dat ik inhumaan of immoreel ben of zo.

Ik vind ook dat het moment dat abortus nog mogelijk of toegestaan is naar beneden moet, want ik vind het een heel akelig idee dat dat nog zo laat kan. Tenzij er sprake is van zeer zware afwijkingen bij de vrucht en die niet eerder kunnen worden aangetoond. Ik ga er echt vanuit dat een mens meer gebaat is bij niet geboren worden, dan om zwaar lichamelijk of geestelijk gehandicapt een leven te moeten leiden.

Abortus omdat het kindje 'nu even niet uitkomt' ook daar heb ik moeite mee. Maar nogmaals hoe zou je dit willen voorkomen zonder abortus te verbieden? Want dat laatste gaat me in ieder geval echt veel te ver.

Wat ik zeker heel belangrijk vind is zeer goede voorlichting en niet over een nacht ijs gaan, zodat een keuze voor óf tegen abortus in ieder geval zo weloverwogen mogelijk genomen kan worden. En ik vind dus, omdat het van God niet mag, geen weloverwogen keuze in zoiets ontzettend emotioneels en ingrijpends in een mensenleven (en dan bedoel ik vooral de moeder!) als het kiezen voor een abortus.

Terug naar “Archief”