Binnenshuis mishandelen, buitenshuis hulpvaardig.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2008 22:11

Omega schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het mogelijk is dat dit soort mensen a. bestaan, b. ongehinderd hun gang kunnen gaan (al dan niet gesanctioneerd door hun kerkelijke omgeving).

Ik kan je verzekeren, dat dit soort mensen hun daden zeer, zeer geheim houden, zodat de kerk (welke dan ook) er domweg niks van afweet.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 dec 2008 18:57

Dat betekent dus dat ze zelf beseffen dat hun gedrag tegen alle normen en (bijbelse) waarden ingaat en dat kinderen in zo'n geval het volste recht hebben om zich te onttrekken aan dit ouderlijk machtsmisbruik. Als ik lees wat Monica overkomen is, dan zijn dit geen ouders meer, maar lijken het wel handlangers van satan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2008 19:41

Omega schreef:Dat betekent dus dat ze zelf beseffen dat hun gedrag tegen alle normen en (bijbelse) waarden ingaat en dat kinderen in zo'n geval het volste recht hebben om zich te onttrekken aan dit ouderlijk machtsmisbruik. Als ik lees wat Monica overkomen is, dan zijn dit geen ouders meer, maar lijken het wel handlangers van satan.

Maar hoe doe je dat als kind?
Erover praten? Vergeet het maar. Het is het zwijgen opgelegd - want als je praat, dan ben jij, als kind schuldig aan...
Vul zelf maar in. En dan: een kind is onbegrensd loyaal naar de ouders toe. Het is volstrekt afhankelijk in zo'n geval van anderen die opmerkzaam zijn en vaak pas in de volwassenheid dat ze breken met de ouders.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 dec 2008 22:31

Dat is waar, maar dat maakt de schuld en de verantwoordelijkheid van de betreffende ouders alleen maar groter.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 dec 2008 22:35

Ja, maar wat heeft een kind eraan? Door wie vindt recht plaats?
Ergens aan het einde van het leven door God? Verklaar dat eens aan een kind, ook al is die volwassen geworden?
En wat zijn er tegenwoordig voor straffen voor dit soort zaken?
Werkstraffen? Paar maanden gevangenis?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 24 dec 2008 06:53

Misschien dat we eens kunnen beginnen in onze eigen kring en onze ogen en oren meer open houden; leren signalen te herkennen. Niet alles goedpraten en met de mantel der liefde bedekken als blijkt dat er sprake is van kindermishandeling. In de praktijk zie je echter dat met name kerkenraden liever hun vingers niet branden aan zo'n gevoelig onderwerp. De kans dat ouders verkassen naar een ander kerkverband is immers groot. Daarmee maakt men zich echter mede verantwoordelijk en mede schuldig aan het verkrachten van het recht.

En ja, de straffen moeten fors hoger. Gedwongen opname en heropvoeding van de dader(s) lijkt me in eerste instantie noodzakelijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 dec 2008 08:43

Ik weet niet hoe het in de Reformatorische kerken gaat.
Maar in de PKN worden cursussen georganiseerd voor bv. predikanten om ermee om te gaan. Want als ze aandacht geven aan de dader(s) voelt het slachtoffer zich in de steek gelaten en als ze aandacht geven aan het slachtoffer wil(len) de dader(s) niks meer met de dominee te maken hebben.
Dat vereist speciale technieken. Er is ook een begeleidingsgroep die kan helpen in dat soort gevallen.
Los daarvan is er een meldpunt seksueel misbruik in pastorale relaties, want ook dat kan.

Er is daar in ieder geval een open oog voor het feit dat die dingen voorkomen. Zo is er o.a. al jaren geleden een rapport verschenen: "De Kerk, schuilplaats in de wildernis", waarin deze materie uitvoerig aan de orde is gekomen.

SamanthaH
Verkenner
Verkenner

Re: Binnenshuis mishandelen, buitenshuis hulpvaardig.

Berichtdoor SamanthaH » 28 feb 2009 11:54

Ik ben nog niet lang lid van refoweb en ben nu zomaar de verschillende topics aan het doorlezen.Ik las deze dus ook. Wat een problematiek zeg. In je eigen omgeving moet dit dus ook voorkomen maar ik zie er eigenlijk nooit iets van.

Ik denk dat er in reformatorische kerken ook geen oog voor is. Dus in jou kerk wel Riska? Wel goed lijkt mij.

SamanthaH
Verkenner
Verkenner

Re:

Berichtdoor SamanthaH » 28 feb 2009 11:56

Omega schreef:Dat betekent dus dat ze zelf beseffen dat hun gedrag tegen alle normen en (bijbelse) waarden ingaat en dat kinderen in zo'n geval het volste recht hebben om zich te onttrekken aan dit ouderlijk machtsmisbruik. Als ik lees wat Monica overkomen is, dan zijn dit geen ouders meer, maar lijken het wel handlangers van satan.

Handlangers van de duivel? Dat klinkt wel erg heftig zeg...?!

SamanthaH
Verkenner
Verkenner

Re:

Berichtdoor SamanthaH » 01 mar 2009 12:01

Wie kan mij trouwens zeggen waar ik het opiniestuk kan lezen waar het in het begin van dit topic over gaat??

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mar 2009 12:16

Bovenin vind je vragenrubriek, forum, opinie 3D-plein nieuws.
Klik op opinie en je vindt het.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 01 mar 2009 13:17

Er staan maar zes artikelen in Opinie en daar is dit niet bij. Dus oudere artikelen worden wellicht verwijderd? Of hoe kun je naar oudere Opiniestukken?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mar 2009 15:00

Geen idee, ik kom er nooit, behalve bij dit artikel destijds omdat ik er naar verwezen werd.

SamanthaH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SamanthaH » 04 mar 2009 21:30

Kitty schreef:Er staan maar zes artikelen in Opinie en daar is dit niet bij. Dus oudere artikelen worden wellicht verwijderd? Of hoe kun je naar oudere Opiniestukken?

Ik kan het inderdaad ook niet vinden, ik zag ook maar 6 artikelen. Nog iemand tips???

SamanthaH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SamanthaH » 04 mar 2009 21:32

Riska schreef:Geen idee, ik kom er nooit, behalve bij dit artikel destijds omdat ik er naar verwezen werd.

Jij hebt het dus gelezen?

Ik vind het een moeilijke gedachte dat zoiets in je omgeving gebeurt en dat ik het zelf niet merk. Zoals het mishandelen van kinderen enz. Wat kan je daar nou aan doen?

Terug naar “Archief”