Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor Race406 » 28 jul 2009 08:20

ajl schreef:Mijn man werkt ook wel eens in de tuin op zondag. Dat is voor hem de ultieme ontspanning.Na een drukke dag werken, gaat hij daar ook wel eens aan het werk, puur om zijn hoofd leeg te maken en te genieten van de planten die er staan.

Dan heb ik nog wel een tuin voor hem.... :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jul 2009 08:48

mag het ook op zondag :lol:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jul 2009 14:40

ajl schreef:mag het ook op zondag :lol:

Ja hoor! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 24 aug 2011 14:32

zo, heb dit draadje eens doorgenomen. Ik weet niet wat ik tegen ga komen, maar dat in sollicitatie waar ik mee bezig ben, zondagswerk op de een of andere manier een rol kan spelen heb ik al wel begrepen. Al was het maar in het advies wat je (geacht wordt te geven) geeft aan een grote industriële onderneming, waarbij economie boven principe kan worden gesteld.

Zouden jullie dat doen: een bedrijf dat nu in 2-ploegen dienst werkt, adviseren om in 3-ploegendienst te gaan werken? Ik heb daar heel veel moeite mee. Uiteraard geef ik dat advies op maandag of dinsdag, maar dat terzijde. Als adviseur hoef je zelf maar zelden op zondag te werken.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 24 aug 2011 16:04

Ik vraag me altijd af hoe het zit.
Geld het gebod van de sabbatdag nu nog steeds en geld dat voor de zondag?
In het gebod staat toch dat je niet mag werken, geld dat voor stofzuigen, wasmachine en in de tuin werken of alleen het werken waar je je geld mee verdiend.

Ik ben opgevoed dat helemaal niets kan, zelfs geen vaatwasmachine, stofzuigen, wandelen of fietsen, ook geen spel met geld zoals Monopoly, ochtend kerk, s'middags zelf vermaken of naar bed, s'avonds weer kerk, boek lezen en naar bed.

Mensen kunnen dan wel zeggen dat je zelf voelt wat wel en niet goed is, maar in hoever is dat een gevolg van de opvoeding, dat je zo geïndoctrineerd bent met de opvoeding van vroeger dat je een "minder fijn" gevoel krijgt als je bijvoorbeeld met het gezin een stukje gaat lopen in het bos?

Dirk schreef:zo, heb dit draadje eens doorgenomen. Ik weet niet wat ik tegen ga komen, maar dat in sollicitatie waar ik mee bezig ben, zondagswerk op de een of andere manier een rol kan spelen heb ik al wel begrepen. Al was het maar in het advies wat je (geacht wordt te geven) geeft aan een grote industriële onderneming, waarbij economie boven principe kan worden gesteld.

Zouden jullie dat doen: een bedrijf dat nu in 2-ploegen dienst werkt, adviseren om in 3-ploegendienst te gaan werken? Ik heb daar heel veel moeite mee. Uiteraard geef ik dat advies op maandag of dinsdag, maar dat terzijde. Als adviseur hoef je zelf maar zelden op zondag te werken.

Zelf heb ik altijd gedaan dat ik alleen wil werken als het beslist noodzakelijk is, ook in het bedrijfsleven, anders deed ik het niet, dat werd altijd geaccepteerd.
Maar ik weet het niet, wat is wel en niet geoorloofd? Ik weet het niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 aug 2011 18:24

janneke7337 schreef:Ik vraag me altijd af hoe het zit.
Geld het gebod van de sabbatdag nu nog steeds en geld dat voor de zondag?
In het gebod staat toch dat je niet mag werken, geld dat voor stofzuigen, wasmachine en in de tuin werken of alleen het werken waar je je geld mee verdiend.

Ik ben opgevoed dat helemaal niets kan, zelfs geen vaatwasmachine, stofzuigen, wandelen of fietsen, ook geen spel met geld zoals Monopoly, ochtend kerk, s'middags zelf vermaken of naar bed, s'avonds weer kerk, boek lezen en naar bed.

Mensen kunnen dan wel zeggen dat je zelf voelt wat wel en niet goed is, maar in hoever is dat een gevolg van de opvoeding, dat je zo geïndoctrineerd bent met de opvoeding van vroeger dat je een "minder fijn" gevoel krijgt als je bijvoorbeeld met het gezin een stukje gaat lopen in het bos?

Er stond vandaag toevallig een vraag over de zondag in de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/177 ... de-sabbat/

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 aug 2011 20:09

Dirk schreef:zo, heb dit draadje eens doorgenomen. Ik weet niet wat ik tegen ga komen, maar dat in sollicitatie waar ik mee bezig ben, zondagswerk op de een of andere manier een rol kan spelen heb ik al wel begrepen. Al was het maar in het advies wat je (geacht wordt te geven) geeft aan een grote industriële onderneming, waarbij economie boven principe kan worden gesteld.

tsja, met 2 ploegen dienst bedoel je dat er op zondag niet gewerkt wordt en in 3 ploegendienst wel?
Indien dat het geval is zou ik adviseren om niet op zondag te gaan werken, maar ik zou daar wel je motivatie bij vertellen, nl dat je christen bent de dat advies geeft omdat 1 dag rust per week beter is voor een mens.
Maar indien er al op zondag wordt gewerkt dan lijkt het me dat bij 3 ploegendienst ( dus 3 ploegen ) je als werknemer minder vaak op zondag hoeft te werken..
Belangrijk is dat je klant je motivatie weet lijkt me, dat is je overtuiging. En ik kan me voorstellen dat dat niet altijd gewaardeerd zal worden.

Mag ik meteen een vraag terug stellen?
Stel je heb een noodzakelijk beroep, bijv. zorg, en je hóeft niet op zondag te werken omdat er genoeg zijn die dan willen. Duik je die zondag dan? Maar dan werkt een ander voor je, dan ben je toch net zo goed in strijd met hetzelfde gebod? ( noch de vreemdeling die in uw stede woont.. )

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 24 aug 2011 20:41

welke sector?? Zit natuurlijk ook verschil in!
Verder kan het natuurlijk ook wel eens zo zijn dat je concurrentie je er toe dwingt in deze vrije markt economie onder de scepter van Neelie (of zat ze nou op een ander departement :-k )
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 24 aug 2011 21:05

meribel schreef:Mag ik meteen een vraag terug stellen?
Stel je heb een noodzakelijk beroep, bijv. zorg, en je hóeft niet op zondag te werken omdat er genoeg zijn die dan willen. Duik je die zondag dan? Maar dan werkt een ander voor je, dan ben je toch net zo goed in strijd met hetzelfde gebod? ( noch de vreemdeling die in uw stede woont.. )

In dit geval ben ik van mening dat iedereen een gelijk deel moet dragen, dus er niet voor weg lopen. Anderzijds: als mensen hun zaterdagdienst willen ruilen tegen zondagsdienst zou ik dat met beide handen aangrijpen, omdat je dan meer tijd heb voor kerkgang e.d.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 aug 2011 22:15

Ik zou in dat geval je visie op de zondag wel duidelijk maken en vragen of daar rekening mee gehouden wordt. Je zou ook kunnen aanbieden om op variabele tijden te werken op de zondag zodat je wel naar de ochtend of avonddienst kunt (als dat uberhaupt kan met ploegendienst)

Naar mijn mening (laat ik dat er duidelijk bij zeggen :wink: ) wordt het ons vanuit de bijbel niet verboden om op de zondag te werken, maar zelf doe ik het liever niet omdat dan de meeste kerkelijke activiteiten plaatsvinden. Zelf zit ik in hetzelfde schuitje. Niet met ploegendienst, maar wel dat ik zo af en toe op zondag moet werken.

Tsja, dat wordt dus een keuze uit principes, traditie en hoe belangrijk je die baan vindt (en de verantwoordelijkheid tov de groep). Succes ermee :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 aug 2011 12:53

Dirk schreef:In dit geval ben ik van mening dat iedereen een gelijk deel moet dragen, dus er niet voor weg lopen. Anderzijds: als mensen hun zaterdagdienst willen ruilen tegen zondagsdienst zou ik dat met beide handen aangrijpen, omdat je dan meer tijd heb voor kerkgang e.d.

dat gelijk deel dragen daar ben ik het mee eens.
Maar hoe moet je tegenwoordig het gedeelte : noch de vreemdeling die in uw stede woont..
dan interpreteren? Is dat enkel via de wet zoveel mogelijk proberen zondagsopenstelling van winkels te voorkomen, of heeft het meer inhoud?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 aug 2011 20:08

"noch de vreemdeling die in uw stede woont.."
dit was aan de joden, niet aan ons heidenen.
En als het aan ons ook was geweest dan slechts tot op Jezus, net als dat de wet een tuchtmeester is geweest tot Christus. Voltooid verleden tijd.
EN als dit niet het geval was geweest, zie ik nog steeds geen reden Gods heilige dag voor de joden even een dag op te schuiven,, onder de authoriteit van een goddeloze keizer, die het christendom en babylon van de vierde eeuw met elkaar verenigde om de vrede te bewaren.
Onze sabbat is de rust in Christus geworden, geen andere dag!
NERGENS laat de bijbel zien dat de sabbat/rustdag de zondag werd.!
(loopt die prijsvraag nog, 100.000 Euro voor hem die dit aan kan wijzen in de bijbel?)

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 26 aug 2011 16:05

meribel schreef:dat gelijk deel dragen daar ben ik het mee eens.
Maar hoe moet je tegenwoordig het gedeelte : noch de vreemdeling die in uw stede woont..
dan interpreteren? Is dat enkel via de wet zoveel mogelijk proberen zondagsopenstelling van winkels te voorkomen, of heeft het meer inhoud?

Noch de vreemdeling die in uw stede woont: hier gaat er om dat je verantwoordelijk bent voor de mensen waar jij invloed op uit kunt oefenen. Als ik mijn werknemer of slaaf op zondag laat werken, terwijl dat niet nodig is, dan ben ik verkeerd bezig. Ik heb deze tekst altijd gelezen als iedereen die op de sabbat onder mijn dak verkeerd.

@Boer: ook als zaken niet zwart op wit als gebod gegeven worden, kan het nog steeds goed zijn. Je verwijst naar een keizer, maar wat deze keizer doet is niets anders dan een goed gebruik, waarvan al gesproken wordt in de Bijbel, namelijk om op de dag des Heeren (de opstandingsdag, ofwel de zondag) samen te komen en daar tijd en ruimte voor te maken. Je hebt gelijk als je stelt dat met de nieuwe bedeling (waarin de wet nog steeds geldt als regel van de dankbaarheid) het vierde gebod niet is vervangen door: Gedenk de zondag...

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 26 aug 2011 16:06

meribel schreef:tsja, met 2 ploegen dienst bedoel je dat er op zondag niet gewerkt wordt en in 3 ploegendienst wel?
Indien dat het geval is zou ik adviseren om niet op zondag te gaan werken, maar ik zou daar wel je motivatie bij vertellen, nl dat je christen bent de dat advies geeft omdat 1 dag rust per week beter is voor een mens.
Maar indien er al op zondag wordt gewerkt dan lijkt het me dat bij 3 ploegendienst ( dus 3 ploegen ) je als werknemer minder vaak op zondag hoeft te werken..
Belangrijk is dat je klant je motivatie weet lijkt me, dat is je overtuiging. En ik kan me voorstellen dat dat niet altijd gewaardeerd zal worden.

Het gaat in dit geval om advisering aan bedrijven om van 2 ploegen op maandag tot vrijdag over te gaan naar 3 ploegen op maandag tot vrijdag, maar waarbij de eerste ploeg op zondag om 22:00 of 23:00 begint. Ik ben van mening dat ik dit niet mag/moet adviseren. Waarschijnlijk zal ik daarbij insteken op de sociale (en economische aspecten) en verder zonder fundamentalistisch te worden aangegeven waarom ik iets niet adviseer. Met name als ik mijn religieuze overtuiging mee verwoord, zal ik heel duidelijk maken dat dit mijn visie is. Uiteindelijk hebben SGP en SP samen ooit een wet ingediend over zondagswerk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 aug 2011 20:51

Dirk schreef:
Noch de vreemdeling die in uw stede woont: hier gaat er om dat je verantwoordelijk bent voor de mensen waar jij invloed op uit kunt oefenen. Als ik mijn werknemer of slaaf op zondag laat werken, terwijl dat niet nodig is, dan ben ik verkeerd bezig. Ik heb deze tekst altijd gelezen als iedereen die op de sabbat onder mijn dak verkeerd.

dat mensen waar jij invloed op kan uitoefenen ben ik mee eens. Vandaar dat ik moeite heb om bijv altijd een zondagsdienst weg te ruilen voor een zaterdagdienst, want ik heb invloed dat die ander ook op zondag rust, ongeacht of hij wel of niet gelooft.
Ik heb die tekst altijd juist als toevoeging gezien:
U zult geen werk doen, gij nog uw zoon nog uw dochter, nog uw dienstknecht nog uw dienstmaagd ( díe zie ik als degene die onder je dak verkeren ), nog uw rund nog uw ezel, nog de vreemdeling die in uw steden woont ( ik denk daarbij aan niet-gelovigen die wel bij je in je stad wonen ) .

Betreft dat advies over zondagswerk, inderdaad de Sp is daar ook op tegen. Dat is niet alleen iets christelijks, ook iets sociaals. Dus met recht dat je kan adviseren om niet op zondag te gaan werken lijkt me.

Terug naar “Archief”