Ik vraag me altijd af hoe het zit.
Geld het gebod van de sabbatdag nu nog steeds en geld dat voor de zondag?
In het gebod staat toch dat je niet mag werken, geld dat voor stofzuigen, wasmachine en in de tuin werken of alleen het werken waar je je geld mee verdiend.
Ik ben opgevoed dat helemaal niets kan, zelfs geen vaatwasmachine, stofzuigen, wandelen of fietsen, ook geen spel met geld zoals Monopoly, ochtend kerk, s'middags zelf vermaken of naar bed, s'avonds weer kerk, boek lezen en naar bed.
Mensen kunnen dan wel zeggen dat je zelf voelt wat wel en niet goed is, maar in hoever is dat een gevolg van de opvoeding, dat je zo geïndoctrineerd bent met de opvoeding van vroeger dat je een "minder fijn" gevoel krijgt als je bijvoorbeeld met het gezin een stukje gaat lopen in het bos?
Dirk schreef:zo, heb dit draadje eens doorgenomen. Ik weet niet wat ik tegen ga komen, maar dat in sollicitatie waar ik mee bezig ben, zondagswerk op de een of andere manier een rol kan spelen heb ik al wel begrepen. Al was het maar in het advies wat je (geacht wordt te geven) geeft aan een grote industriële onderneming, waarbij economie boven principe kan worden gesteld.
Zouden jullie dat doen: een bedrijf dat nu in 2-ploegen dienst werkt, adviseren om in 3-ploegendienst te gaan werken? Ik heb daar heel veel moeite mee. Uiteraard geef ik dat advies op maandag of dinsdag, maar dat terzijde. Als adviseur hoef je zelf maar zelden op zondag te werken.
Zelf heb ik altijd gedaan dat ik alleen wil werken als het beslist noodzakelijk is, ook in het bedrijfsleven, anders deed ik het niet, dat werd altijd geaccepteerd.
Maar ik weet het niet, wat is wel en niet geoorloofd? Ik weet het niet.