Kredietcrisis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wat is uw verwachting cq. houding ten opzichte van de kredietcrisis?

De kredietcrisis zal Nederland niet treffen;
1
2%
De kredietcrisis zal ook enigszins merkbaar zijn in Nederland, maar geen wijziging in financieel beleid voor mij;
17
27%
De kredietcrisis zal ook enigszins merkbaar zijn in Nederland, en ik pas mijn financieel beleid aan;
9
15%
De kredietcrisis zal goed merkbaar zijn in Nederland, maar geen wijziging in financieel beleid voor mij;
24
39%
De kredietcrisis zal goed merkbaar zijn in Nederland, en ik pas mijn financieel beleid aan;
11
18%

Totaal aantal stemmen: 62

J.W.

Berichtdoor J.W. » 11 okt 2008 17:42

Ja hoor, de Koude Oorlog, hahaha.
Beetje complotachtig???

Rolf schreef:
@Mortlach
1 Vertrouwen speelt bij veel producten en diensten een hele belangrijke rol.

Ja, uiteraard, je betaalt niet de hoofdprijs als je verwacht dat een bedrijf volgende week failliet gaat. Maar dit heeft slechts te maken met de transparantie van de boeken van het bedrijf.
Quote:

2 De winstuitkering zou hetzelfde kunnen blijven (bij goede resultaten). Maar als de waarde van de aandelen daalt, en de toekomstverwachtingen
minder zijn, moeten er maatregelen genomen worden, voor toekomstige
mogelijkheden. Bijv. lagere winstuitkering.

Nee. Je zegt nu twee dingen alsof die op hetzelfde niveau staan en dat is niet waar.

Je zegt "Als de waarde van aandelen daalt": dit heeft geen enkele invloed op het bedrijfsresultaat en is puur speculatie door mensen die het aandeel aan elkaar doorverkopen op de beurs. Een bedrijf als Heineken maakt het echt niet uit wat er op de beurs met haar aandeel gebeurt.

Als tweede zeg je "Als de toekomstverwachtingen minder zijn": Ja, dit maakt inderdaad uit, maar zoals gezegd staat dat niet op gelijke voet met een waardedaling van het aandeel. Eerder is dit de oorzaak en de waardedaling van het aandeel het gevolg.

Klopt helemaal Mortlach

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 okt 2008 17:55

Rolf schreef:@Mortlach
De waarde van de aandelen, en de verwachtigen voor de toekomst.
Dat zijn inderdaad twee verschillende aspecten. Ze kunnen wel verband
houden met elkaar.
Als de zaken bij het bedrijf goed lopen, en de waardedaling wordt enkel
veroorzaakt door de algehele crisis, dan zou overwogen kunnen worden
om de winstuitkering niet of weinig te verlagen. Maar dan nog, als op het
moment dat de aandelen op de balans worden gezet, ze met een lagere
waarde worden geboekt, dan betekend dat dat de waarde van het bedrijf
verminderd. Dit kan opgevangen worden door een lagere winstuitkering.

Pardon, aandelen op de balans? Een bedrijf geeft aandelen uit, krijgt daar een berg geld voor, en daarna is voor het bedrijf de kous af.

Mijn ervaring.
De laatste vijf jaar ben ik meerdere malen benaderd om ook te gaan
beleggen (o.a. bij Robeco.). Steeds heb ik bedankt. Op een bepaald
moment schilderde een bankmedewerkster het zo voor, dat het risico van verlies bijna uitgesloten moest worden. Een andere bankmedewerker (enigszins kwaad hierover) stelde dat ik er concreet rekening mee moest houden, dat bij een inleg van bijv. €5000 een jaar later het ook €4000 kan zijn. Dit in tegenstelling tot zijn vr. collega, die dat wel erkende, maar dat moest als uitzonderlijk worden beschouwd. Nu blijkt dat de waarde van sommige bedrijven, met veel aandelen, in enkele weken zijn gehalveerd. Ter completering, uiteindelijk heb ik toch besloten niet te
gaan beleggen bij Robeco.
Robeco staat, zoals uit voorgaande posts afgeleid kan worden, los van
de Rabobank (kapitaalverschaffing door spaarders).
Er zijn trouwens ook nog bedrijven met stijgende koersen, o.a. IBM.

Ik ben stiekem ook al aan het kijken wanneer ik weer eens kan instappen. Je moet trouwens nooit belegen met geld dat je binnen een jaar weer nodig hebt, want ja, dan kan het zuur uitpakken als de koers net na dat jaar flink lager staat. Geld wat je dus voor langere tijd kunt missen, en dan goed spreiden over verschillende bedrijven of bijvoorbeeld in een AEX-fonds. Dan kun je het ook opvangen als één bedrijf toevallig een glijer maakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 okt 2008 18:25

Mortlach schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb er ook over gelezen, de gekelderde koersen op de beurzen. (Artikel. Gaat over hetzelfde onderwerp als het tweede door Rolf genoemde RD-artikel.)

Wat een paniek, zeg. En dat allemaal omdat er een bank half september uitstel van betaling vroeg. Zouden een paar bankmedewerkers nou werkelijk de wereldeconomie kunnen verzieken? ('k Heb in de voorgaande dagen ook iets gelezen over tijdelijke bankmedewerkers in de USA, die onverantwoorde hypotheken verkochten om maar te scoren voor de baas. Daaraan denk ik bij die bankmedewerkers.)

Ja, en als die mensen honderdduizenden van dat soort hypotheken verkopen, dan heb je echt wel een probleem. Je kunt het wel bagatelliseren, maar dan zie je de realiteit niet onder ogen. Het lijkt er inderdaad op dat ongebreidelde hebzucht dé grote oorzaak is van de huidige crisis, in de trant van: "Het maakt mij niet uit dat ik jou een hypotheek verkoop die je niet kan betalen, want tegen de tijd dat jij uit je huis gezet wordt, is mijn commissie toch al binnen."

Hier een item van CBS die het een en ander nog eens helder uitlegt, en Oeps, het is nog een stukje erger dan gedacht. Ze leggen uit wat Credit Default Swaps zijn. Deze financiële instrumenten zijn een grote aanjager van de huidige crisis, en er gaan biljoenen dollars in om.

Nu ja, het was meer dat ik niet zo veel weet van economie, en dat ik daarom eigenlijk wel nieuwsgierig ben hoe zoiets kan ontstaan.
Dank je voor de link. De film was interessant om te zien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 11 okt 2008 18:49

J.W. schreef:Ja hoor, de Koude Oorlog, hahaha.
Beetje complotachtig???

Er is nog altijd sprake van rivaliteit tussen de VS en Rusland. Rusland gaat niet voor niets IJsland steunen. Wat voor voordeel zou ze er anders aan hebben om een kaal eiland in een Oceaan te steunen? Vergeet ook niet dat Rusland Iran steunt met wapens evenals een aantal andere vijanden van de VS, alleen in vergelijking met de Koude Oorlog zijn de diplomatieke betrekkingen anders. Tevens willen ze elkaar niet meer vernietigen (als ze dat echt gewild hebben) maar de eigen macht uitbreiden en soms kom je elkaar dan tegen zoals bij Georgië. Het steunen van IJsland in het kader van de kredietcrisis is ook een uitbreiding van de invloedssfeer. Na de zwakke jaren van Jeltsin voert Rusland nu een steeds hardere buitenlandse politiek.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 okt 2008 19:08

In china groeit de economie ook, benieuwd wat die gaan doen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2008 20:19

Riska schreef:
LeChat schreef:Ik snap het nooit zo goed dat mensen hun geld naar zo'n onbekende financier brengen zonder goed te weten of zo'n (buitenlandse) bank betrouwbaar is. Hoge rentes, oké, maar wat als je alles kwijt raakt? En er zit vast ergens een addertje in 't gras denk ik dan...

Wat Icesave betreft: dit is een dochter van een bank die een hoge Aa-status had, die de tegoeden garandeerde.
Mijn dochter heeft - een heel klein bedrag - daar neergezet, niet nadat zij zich terdege had georiënteerd over de veiligheid van Icesave. Gelukkig heeft zij de rest gewoon op een Nederlandse bank staan, voor als ze toevallig iets nodig heeft.
Maar gelukkig heeft minister Bos vanavond gezegd - in een persconferentie om 22.15 uur - dat linksom of rechtsom de mensen die daar spaartegoeden hebben, worden gecompenseerd.

klopt.

De mensen krijgen dan een formulier opgestuurd gekregen en die moeten ze in vullen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 okt 2008 22:23

@Mortlach
Fout verbeterd. Zoals eerder vermeld, door waardevermindering van de
aandelen worden niet direct de financiele mogelijkheden minder, maar
het beperkt wel de toekomstmogelijkheden in vele gevallen, omdat er
veel meer aan vast zit.

Staatsschuld VS
* Limiet verhoogd
* Klok staatsschuld te klein
* Peking grote financier schulden VS
* [url=http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/r14208.htm]In minder dan tien jaar is China opnieuw tot een wereldmacht
uitgegroeid (vierde economie en derde exporteur ter wereld) ...[/url]

M.b.t. het verleden van Rusland
* Stalin
* [url=http://www.kerkinnood.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=862] Voor Oekraïne, de ‘graanschuur van Rusland’, brak een zeventig jaar
durende nachtmerrie aan onder de knoet van de Sovjets.[/url]

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2008 11:24

Boekenlezer schreef:Nu ja, het was meer dat ik niet zo veel weet van economie, en dat ik daarom eigenlijk wel nieuwsgierig ben hoe zoiets kan ontstaan.
Dank je voor de link. De film was interessant om te zien.

Deze crisis is voor ons leken inderdaad een goede tijd om wat meer over economie te leren. Dat probeer ik ook, voornamelijk door een aantal kwaliteitskranten en veel achtergronden te lezen. Als je je dan zorgen maakt, dan weet je tenminste waar je je precies zorgen om maakt. Ik moet zeggen dat ik me niet al te veel zorgen maak maar wel enorme uitslag krijg als er weer eens een actualiteitenprogramma een itempje van 6,5 minuten heeft gemaakt waarin "de man/vrouw op straat" gevraagd wordt naar hun mening over de crisis (weet niet!) en of ze hun spaargeld al van de bank hebben gehaald (Nee, zou ik dat moeten doen dan?).
Laatst gewijzigd door Mortlach op 12 okt 2008 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2008 11:29

pol schreef:In china groeit de economie ook, benieuwd wat die gaan doen.

Gewoon, net zo hard een recessie in als de rest van de wereld. "Koopt Nederlansche waer" is natuurlijk funest voor een export-natie als Made in China (vervang Nederland door elk ander land uiteraard). Maar landen gaan hun eigen markten weer beschermen en dat is niet goed voor China.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 okt 2008 17:06

Mortlach schreef:
Rolf schreef:Op dit moment is het duidelijk dat de beurskoersen dalen. Eerst in de VS,
nu ook in Europa. De bedrijven (en banken) die beursgenoteerd zijn,
krijgen dus minder te besteden.
Hoe kom je hier ...

Een voorbeeld. De 'grote drie' van de VS (Chrysler, Ford en GM).
Wat is er gebeurd?
Afbeelding

Verkeerd beleid / algehele crisis
Hierdoor dalen de verkopen. Het is aannemelijk dat het verkeerde beleid,
niet tijdig voorzien in veranderde behoeften, nl. zuiniger auto's, ook
invloed had.
Door de dalende verkopen, en ook de algehele crisis daalt het vertrouwen
in de ondernemingen.

Dalende koersen
En daardoor dalen de koersen. Bij Ford binnen een jaar van $10 > $2, bij
GM van $40 > $4.

Minder kapitaal
Door slechtere verkoopresultaten, worden er grote verliezen geleden.

Minder mogelijkheden
Door de grote verliezen wordt de financiele siutatie zeer moeilijk.
Voor kapitaalverschaffing is nodig:
- vertrouwen
- goede actuele situatie (verkopen, beleid, koers)
- toekomstgerichtheid
Als de resultaten slecht zijn, en de koersen laag, wordt het moeilijker om aan kapitaal te komen.

Hierdoor worden de mogelijkheden voor R & D (onderzoek en
ontwikkeling, voor o.a. zuiniger auto's, en electrische aandrijving)
zeer beperkt.

Er is geen direct verband tussen dalende koers en minder kapitaal.
Echter, indirect is dat er wel.

M.b.t. de Chrysler, Ford en GM nog dit.
De overheid wil bijspringen. En, zoals mogelijk bekend, Chrysler en GM
praten over fuseren. Ontwikkelingskosten zijn in de autoindustrie soms
zeer hoog, tot 2/3 van een project (nieuw model). Dat houdt in dat zo'n
model gedurende zo ong. 5 jaar voldoende verkocht moet worden,
voordat er winst is. En de concurentie is enorm.
Even terzijde, heel anders dan bij Microsoft, die nogal alleenheerser
(helaas) is. Misschien wordt het nu anders. (Ubunto - Sun -
OpenOffice.org - Google ?)
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 okt 2008 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2008 09:32

Rolf schreef:Een voorbeeld. De 'grote drie' van de VS (Chrysler, Ford en GM).
Wat is er gebeurd?
Afbeelding

Er is geen direct verband tussen dalende koers en minder kapitaal.
Echter, indirect is dat er wel.

Inderdaad, het indirecte verband is dat het allebei veroorzaakt is door tegenvallende verkoopcijfers. En zelfs de verbanden tussen de verkoopcijfers en de aandelenkoers en kapitaalgrootte is zelf ook al indirect. Zo wordt het wel heel erg vaag allemaal. Maar goed, dank voor het plaatje.

M.b.t. de Chrysler, Ford en GM nog dit.
De overheid wil bijspringen. En, zoals mogelijk bekend, Chrysler en GM
praten over fuseren. Ontwikkelingskosten zijn in de autoindustrie soms
zeer hoog, tot 2/3 van een project (nieuw model). Dat houdt in dat zo'n
model gedurende zo ong. 5 jaar voldoende verkocht moet worden,
voordat er winst is. En de concurentie is enorm.

Chrysler, Ford en GM zijn ten dode opgeschreven. Die zijn veel te lang doorgegaan met het produceren van benzineslurpende SUV's en veel te laat begonnen met het ontwikkelen van hybride auto's. Ik twijfel of ze de inhaalslag naar hun Aziatische concurrenten nog kunnen maken.

Even terzijde, heel anders dan bij Microsoft, die nogal alleenheerser
(helaas) is. Misschien wordt het nu anders. (Ubunto - Sun -
OpenOffice.org - Google ?)

Open Office is een drama. Ik werk er mee, maar geef mij alsjeblieft gewoon Excel van Microsoft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2008 09:35

Gisteren is de AEX met 10,4% omhoog geschoten. Maar ga nou niet denken dat het achter de rug is. Een stijging (correctie) is ook te verwachten na een periode van dalingen. Maar juist dit soort bizarre stijgingen en dalingen geven aan dat alle ratio uit de markt weg is.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 okt 2008 09:48

Vanmorgen is de beurs weer positief geopend, maar men verwacht dat Fortis de boel naar beneden gaat halen, want om 11 uur komen die weer op de aandelenmarkt. Neergang van die aandelen bepaalt het uiteindelijke positieve of negatieve saldo van de beurs aan het eind van de dag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2008 09:48

Als de olie nou maar weer zakt, daar word ik altijd heel blij van.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 okt 2008 09:50

Die zakt ook - alleen sommige energieleveraars willen daar niet aan en berekenen per januari een veel hogere gasprijs.

Terug naar “Archief”