Wanneer krijgt een mens een ziel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Berichtdoor Pauline » 28 aug 2008 16:45

Invincible schreef:
bloempie schreef:
em_ma schreef:Maar een plant of dier groeit ook, maar heeft geen ziel.

Dat klopt, die heeft ook geen ziel.

de bijbel geeft genoeg aanleiding om ervan uit te gaan dat dieren ook een ziel hebben. bij deze ook meteen de tekst waar Chris7 naar verwees:

Gen 9:
3] Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
4] Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

wanneer een kind een ziel krijgt..? je ne sais pas

Wilde dat noge ven aanhalen.
helemaal gelijk heb je.
gelukkig gaat mijn hond naar de hemel hoor.

een kind heeft een ziel in mijn ogen vanaf het moment dat het leven bevat. jullie zeggen net adam kreeg leven toen er adem in zijn neus werd geblazen, toen was de volgende logische gedachten, dus een kind heeft een ziel als het geboren is, als het gaat ademen.
maar het leeft al!!! Dus Gods adem is al in zijn neus.
Dus dan gaat die logica niet meer op toch?
Maakt het trouwens uit wanneer?
Het praat heus niet goed of iemand abortus pleegt, en het maakt de pijn van een miskraam er heus neit minder erg op.
mij lijkt het eerder tegenovergesteld.
als ik een miskraam krijg ben ik blij dat ik geloof dat mijn kind naar de hemel gaat.
zelfde verhaal als die hond voor mij trouwens.
al zal het verlies van een kind vele malen erger zijn/voelen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
Greetz, Pauline

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 18:10

de mens is een levende ziel. ik ben een ziellijk wezen. net als alle andere dieren. daarin is geen onderscheid. allen gaan naar 1 plaats. mens en dier.
allen komen in het graf terecht en vergaan tot stof.

God echter, zal in de toekomst de dode mensen weer opwekken uit het graf. deze mensen komen niet terug uit de hemel of uit de hel. ze worden verlost uit de dood. ze worden niet verlost uit de hel of uit de hemel. nee, die mensen liggen vergaan tot stof in het graf. en daaruit worden ze verlost.

wie gelooft dat alle mensen na hun dood in de hemel of hel zijn maken dus de opstanding overbodig. waarom zouden al die mensen nog moeten opstaan? om twee keer geoordeeld te worden?

de mens gaat naar zijn eeuwig/aionisch huis. zijn huis voor de eeuw. zo zei Job het al dacht ik. Job ging dood in deze aioon en ging naar zijn aionisch huis. in de volgende eeuw/aioon staat Job weer op en verkrijgt eeuwig/aionisch leven.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 aug 2008 20:47

madel schreef:de mens is een levende ziel. ik ben een ziellijk wezen. net als alle andere dieren. daarin is geen onderscheid. allen gaan naar 1 plaats. mens en dier.allen komen in het graf terecht en vergaan tot stof.God echter, zal in de toekomst de dode mensen weer opwekken uit het graf. deze mensen komen niet terug uit de hemel of uit de hel. ze worden verlost uit de dood. ze worden niet verlost uit de hel of uit de hemel. nee, die mensen liggen vergaan tot stof in het graf. en daaruit worden ze verlost. wie gelooft dat alle mensen na hun dood in de hemel of hel zijn maken dus de opstanding overbodig. waarom zouden al die mensen nog moeten opstaan? om twee keer geoordeeld te worden?

Hier een aantal bijbelgedeeltes als antwoorden op je vragen/ stellingen:

Zie Openbaring 20:6 en 14;

6. Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en CHristus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
14. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Markus 12:26,27
26. Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?
27. God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.

Lukas 16: 22,23
22. En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
23. En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen openhief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lázarus in zijn schoot.

[quoted="madel"]e mens gaat naar zijn eeuwig/aionisch huis. zijn huis voor de eeuw. zo zei Job het al dacht ik. Job ging dood in deze aioon en ging naar zijn aionisch huis. in de volgende eeuw/aioon staat Job weer op en verkrijgt eeuwig/aionisch leven.[/quote]Hier begrijp ik helemaal niets van. Wil je dit aan de hand van de bijbel uitleggen?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 21:41

Zie Openbaring 20:6 en 14;

6. Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en CHristus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
14. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Ah, er is dus sprake van een opstanding uit de dood/doden. na de opstanding gaan deze doden die opgestaan zijn voor 1000jaar regeren met Hem!
Als er mensen in de hemel zijn zouden die dan niet al zalig zijn?
deze tekst ondersteund in geen geval de leer van een onsterfelijke ziel.

de dood en het GRAF werden geworpen. de hel kan niet een brandende poel van vuur zijn die in een poel van vuur geworpen worden. hier worden de dood en het graf symbolisch opgepakt en in het vuur geworpen. beter gezegd en elders in de bijbel: teniet gedaan. wie deel krijgt aan de tweede dood wordt teniet gedaan. uitgewist.

Markus 12:26,27
26. Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?
27. God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.

[quote

het betreft hier een gedeelte van een weerlegging van de sadduceeers die niet in een opstandig geloven. en er staat: dat zij opgewekt ZULLEN worden. ze liggen sec genomen nog in het graf. toen jacob het bericht kreeg dat zijn zoon jozef zou verscheurd zijn door een wild dier zei hij: rouwdragende zal ik tot mijn zoon jozef NEDERDALEN in het graf.
nergens suggereert jacob bij jozef in de hemel te komen.

God is inderdaad geen God van doden, maar van levenden. maar...daarom moest wel Christus als EERSTELING uit de doden opstaan. om onsterfelijkheid aan het licht te brengen. om de dood te overwinnen.
voor hem stonden er ook mensen op zoals een lazarus. maar die stonden niet op met eeuwig leven. Christus wel. Lazarus stierf twee keer de adamitische dood. Christus had nu juist die dood achter zich gelaten. Lazarus nog niet. pas in de opstanding zal ook lazarus daaraan deel krijgen.

Lukas 16: 22,23
22. En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
23. En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen openhief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lázarus in zijn schoot

het gedragen worden in de schoot van abraham is een farizeistische lering die Jezus aanhaalt en tegen hen gebruikt. maar dat wil niet zeggen dat het de waarheid is. hij gebruikt hun eigen dwaalleer tegen hen.
zou adam ook al gedragen zijn in de schoot van abraham? en abel? of zaten die in een voorportaal te wachten? het gedragen worden van engelen in de schoot van abraham is een onbijbelse lering van de farizeeen. die hadden heel wat op met abraham. lees de passages er maar eens op na. bijv: "wij hebben Abraham als vader" zeiden de farizeen. kdacht het niet zei Jezus. de duivel, die is jullie vader.

Groet,
Madel
[/quote]

Chris7
Mineur
Mineur

wanneer krijgt

Berichtdoor Chris7 » 29 aug 2008 10:32

Ik heb weleens gelezen, dat met het 1000-jarig rijk van Christus wordt bedoeld: voor eeuwig. Weet iemand hier iets meer van?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 10:40

In de grondtekst van de bijbel gaat het over aionen en het daarvan afgeleide bijvoeglijk naamwoord wat je kunt weergeven als aionisch. Dat is vertaald met 'eeuwig' en net zoals bij ons een eeuw geen altijddurend iets is, is een aion ook geen altijddurend iets. Dus als het over de aion van het duizendjarig rijk gaat, dan is dat een tijdperk met een begin en een eind. Waar in de bijbel 'eeuwig' staat, wordt vaak ook geen eindeloze toestand bedoeld, maar iets dat ook weer kan ophouden.

Het ''eeuwige" leven, dat christenen kunnen beerven, is het leven in de komende aion en dat is het duizendjarige rijk.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 aug 2008 11:16

Madel, jij gelooft dat lichaam en ziel beiden sterven.
Maar hoe verklaar jij dan de volgende bijbeltekst?
Mattheus 10:28
28. En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 aug 2008 11:18

Btw, ik vind dat een dicussie over het duizendjarig rijk niet van meerwaarde is voor deze discussie, dus dat graag in een ander/ nieuw topic. Dank u. :)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 29 aug 2008 11:48

Voor de liefhebbers een uitleg van de rijke man en de arme lazarus. dit met betrekking op de leer van de onsterfelijke ziel en alles wat daar mee samenhangt.

Hopelijk nemen jullie de moeite het door te lezen.

http://www.levendwater.org/boeken/rijke_man/de_rijke_man_en_lazarus.htm

Groet,
Madel

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 29 aug 2008 12:02

bloempie schreef:Madel, jij gelooft dat lichaam en ziel beiden sterven.
Maar hoe verklaar jij dan de volgende bijbeltekst?
Mattheus 10:28
28. En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

het eerste gedeelte leert dat het lichaam gedood kan worden en de ziel niet. in het tweede gedeelte kunnen beiden gedood worden. zowel ziel als lichaam.

voor hel staat het woordje gehenna dat niet de hel is die mensen er van gemaakt hebben.

Groet,
Madel

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 aug 2008 12:05

Er staat inn het tweede gedeelte niet dat ziel en lichaam gedood worden. Er staat verderven. De hel wordt ook wel het eeuwige verderf genoemd.

Geloof jij dan in een slaaptoestand o.i.d. tot de jongste dag?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 12:53

bloempie schreef:Geloof jij dan in een slaaptoestand o.i.d. tot de jongste dag?

Ik geloof wel in slapen tot aan de opstanding van de doden.

Chris7
Mineur
Mineur

wanneer krijgt een

Berichtdoor Chris7 » 29 aug 2008 16:13

bloempie,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk met je opmerking. Ik was een beetje overenthousiast. mea culpa! :oops:

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 29 aug 2008 17:08

bloempie schreef:Er staat inn het tweede gedeelte niet dat ziel en lichaam gedood worden. Er staat verderven. De hel wordt ook wel het eeuwige verderf genoemd.

Geloof jij dan in een slaaptoestand o.i.d. tot de jongste dag?

er staat in de grondtekst een woord dat in engelsen vertalingen vertaald is met: to destroy. verderven is dus: to destroy. en dat betekent zoveel als:
uitwissen, vernietigen, uitroeien.

in bijv matth 2:13 komt het zelfde woord voor. ook in o.a.
markus 1:24;
lukas 4:34; 6:9; 19:47
jac: 4:12

Lees de teksten maar eens na en onderzoek wat er bedoelt word.

Groet,
Madel

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 29 aug 2008 17:11

ik geloof in een doodsslaap.
Wie leeft er die de slaap des doods niet eens zal smaken?
de dood wordt in de bijbel voorgesteld als een slapen.
Zoals wij het ook wel eens zeggen. hij /zij is ontslapen.
Wie dood is komt in het graf terecht en slaapt in zekere zin. het leven is er uit en men vergaat tot stof. wanneer de opstanding er zal zijn staan mensen uit de dood op.

Groet,
Madel

Terug naar “Archief”