Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 aug 2008 21:14

Bij ons staat de gemeente alleen met de zegen en met bidden staat dan de kerkenraad en een enkel gemeentelid.

Wel zie ik in de andere kerken waar ik kom vaak hele hordes staan tijdens het bidden. Zelf blijf ik dan altijd zitten. Of het nu wel of niet goed is om te gaan staan weet ik niet goed.
Ik heb een keer in een bepaalde kerk een gezin gezien(behoorlijk groot, maar vooral meisjes) waarvan een jochie van een jaar of 5, met pak en stropdas, die stond voor zn stoel een gebedje te doen voor ie ging zitten en ging ook staan met bidden. Dat lijkt mij sowieso weer wat overdreven.
Baksteen

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 31 aug 2008 21:34

Bij ons bijna gelijk als bij Appelflap. Alleen is het ook alleen de kerkenraad die staat en verder niemand in de gemeente.
De zegen ontvangen we wel staande.

Het liefst zou ik de slotzang trouwens staande zingen. Over het algemeen is het de afsluiting van de dienst waar het evangelie van genade heeft geklonken. Vaak is het ook een aanbidding- of lofpsalm.
Ik vind dat we die staande moeten zingen waarop meteen de zegen over de gemeente kan worden uitgesproken.

We staan toch ook bij het Wilhelmus dus waarom niet bij de lofpsalm die aan het eind gezongen wordt?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 sep 2008 06:43

Fluitje schreef:We staan toch ook bij het Wilhelmus dus waarom niet bij de lofpsalm die aan het eind gezongen wordt?

Geweldige uitspraak!
Bij ons in de gemeente ga je staan als je wil gaan staan (in de praktijk komt het erop neer dat er meestal een handje vol gaat staan bij een echt aanbiddingslied) of als de dienstleider vraagt of iedereen bij een lied wil gaan staan (de ene dienstleider vraag het bijna bij ieder lied en bij de ander kan je de hele dienst blijven zitten).
Laat je leiden door Hem!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 01 sep 2008 18:39

dienstleider? hoe werkt dat precies?
Baksteen

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 01 sep 2008 20:21

Hmm, ik volg deze discussie nu een klein beetje. Maar de kerkenraad die gaat staan bij een gebed, nee dat ken ik hier totaal niet. Wij gaan staan vanaf het stil gebed tot en met het lied erna. En bij de geloofsbelijdenis en de zegen en de slotzang. Dus 's morgens en 's middags iets verschillend. Uiteraard wordt er ook gestaan bij de mededeling van het overlijden van een gemeentelid.

Maar, stel de kerkenraad gaat staan bij een gebed. Wat hebben zij meer dan een gewoon gemeentelid? Dat zij dus wel moeten gaan staan...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 01 sep 2008 22:40

Even denken... bij ons gaan we staan bij votum en zegengroet en het lied/psalm dat daarna gezongen wordt.
Bij de geloofbelijdenis (gesproken of ook wel eens gezongen) gaan we ook staan en bij de slotzang en zegen (en gezongen 'amen')
Verder staat er behalve de dominee niemand tijdens het gebed.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 02 sep 2008 06:32

appelflap schreef:dienstleider? hoe werkt dat precies?

In onze diensten leid degene die de prediking doet niet de hele dienst, maar dat wordt gedaan door de dienstleider, die de liederen uitkiest, het avondmaal bedient, de mededelingen doet, dus eigenlijk de hele dienst vooraan staat behalve bij de prediking.
Laat je leiden door Hem!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 sep 2008 07:06

BJ schreef:Maar, stel de kerkenraad gaat staan bij een gebed. Wat hebben zij meer dan een gewoon gemeentelid? Dat zij dus wel moeten gaan staan...

Tja, dat gebeurt in onze gemeente wel. Ik denk dat dit nog uit vroeger tijden stamt, waarbij alle mannen gingen staan. In andere kerkverbanden gaat het nog zo: alle mannen staan tijdens het gebed.
In onze gemeente is het (meestal) alleen nog de kerkenraad, hoewel het niemand verboden is om ook te gaan staan. ;)

In de vroege kerk (tijd van Augustinus en daarvoor) was het zo dat de gemeenteleden stonden tijdens de dienst en de voorganger zat. Het gaan zitten van de voorganger is een teken van de leerhouding, denk bijvoorbeeld aan de Bergrede, waarbij Jezus ging zitten voordat Hij onderwijs ging geven (Matth. 5:1, Mark. 9:35, Luk. 5:3, Joh. 8:2).
Denk ook aan de (leer)stoel van Mozes, waarop de Farizeeen en Schriftgeleerden zaten (Matth. 23).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 sep 2008 09:37

Bij ons gaat de kerkenraad bij het gebed staan, wij alleen bij de laatste zegen.
Bij mijn oma's in de kerk gaan alle mannen en jongens staan. Volgens mij weet niemand waarom het zo is. Gewoon gewoonte, traditie.
Ik vind het prima hoor :)[/u]
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 sep 2008 10:29

Bij ons in de kerk gaat een groot deel van de mannen en jongens staan tijdens de gebeden, evenals de kerkenraad. Bij het gebed uit het doopformulier gaan -naast de kerkenraad- alleen de doopvaders staan, apart eigenlijk... dat viel mij de laatste tijd steeds op en af en toe gaat er ook iemand anders staan maar die staat er dan echt zo sneu alleen.. :)

Overigens komt dat staan volgens mij voort uit het uiten van eerbied, zoals je gaat staan als er een belangrijk persoon binnen komt. Het hangt dan weer samen met de hoed (of het haar, maar da's een andere discussie) van de vrouwen, daarmee tonen zij ook eerbied.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 sep 2008 11:29

LeChat schreef:Bij ons in de kerk gaat een groot deel van de mannen en jongens staan tijdens de gebeden, evenals de kerkenraad. Bij het gebed uit het doopformulier gaan -naast de kerkenraad- alleen de doopvaders staan, apart eigenlijk... dat viel mij de laatste tijd steeds op en af en toe gaat er ook iemand anders staan maar die staat er dan echt zo sneu alleen.. :)

Overigens komt dat staan volgens mij voort uit het uiten van eerbied, zoals je gaat staan als er een belangrijk persoon binnen komt. Het hangt dan weer samen met de hoed (of het haar, maar da's een andere discussie) van de vrouwen, daarmee tonen zij ook eerbied.

Het klopt dat het te maken heeft met het onderscheid van man en vrouw. De mannen zijn als priesters van het gezin verantwoordelijk en staan bij het gebed. Dit is een verklaring die ik eens gelezen heb ergens bij een oudvader. In de jaren 70 is dat veranderd en dat velen niet echt de reden meer wisten en dat kerkenraden het niet meer verplicht stelde, maar dat er werd aangegeven dat ambtsdragers gesteld zijn over de gemeente en verantwoordelijk en dienen daarom voor het aangezicht van God staande het gebed te doen.

Daarnaast dat het zo lang is gebleven heeft ook te maken dat het gebed 'staande' verricht wordt dat het zeer aangenaam was om voor de mannen even te staan en te voorkomen dat ze in slaap vielen vanwege de langdurige werktijden die er waren eind 19e eeuw begin 20e eeuw.

Ik heb het zelf meegemaakt toen ik 6 jaar oud was (1977(dat ik naast mijn opa in de kerk zat en dat hij midden in de preek ging staan en toen zag ik dat her en der meer mannen stonden en gingen staan. Dit deden ze om te voorkomen dat ze in slaap vielen. Tja, ik dacht dat het zo hoorde dus ik ook staan en opa legde zijn grote hand op mijn bolletje en zei zachtjes 'jij mag wel gaan zitten hoor' dit is voor de slaperds met een knipoog erbij'. Zoiets vergeet je niet.

Wel heel appart
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 sep 2008 12:23

Bij ons gaan ook een heel aantal mannen staan tijdens het bidden. Het komt idd voort uit de gedachte dat de man het 'hoofd' is van zijn vrouw en gezin, (zie 1 Kor. 11:3) en als verantwoordelijke voor zijn gezin gaat hij dus staan.
Ik vind het zelf wel een mooie traditie eigenlijk. Dat het is om niet in slaap te vallen had ik nog niet eerder gehoord.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 02 sep 2008 12:27

Ik zelf ga ook meestal staan als ik een gebed uitspreek in een moment voor open gebed tijdens de samenkomst, maar dat is ook meer uit praktisch oogpunt, dan is de kans groter dat iedereen me verstaat. Maar opzich vind ik het wel een mooie traditie, het geeft wel de waarde van gebed weer. Maar persoonlijk heb ik dan zoiets, waarom de mannen wel en de vrouwen niet, maar laten we daarover maar niet gaan discussieren hier.
Laat je leiden door Hem!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 02 sep 2008 15:39

BJ schreef:Uiteraard wordt er ook gestaan bij de mededeling van het overlijden van een gemeentelid.

Dat gebruik ken ik hel;emaal niet, zo uiteraard is dat dus niet, maar een goed gebruik lijkt het me wel!
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2008 15:58

Wij gaan ook staan, dan wordt afgekondigd dat het gemeentelid is overleden en dan wordt er een lied gezongen, op voorspraak van de familie.
Is altijd weer een indrukwekkend moment.

Terug naar “Archief”