áls er nou eens geen zondeval was geweest...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2008 08:47

GKN'er schreef:
verwonderde vrouw schreef:En om nog even kort op je andere vragen in te gaan, hoe vruchtbaar zouden ze geweest zijn in het paradijs? Hmm, in ieder geval was een bevalling iets onbekends, pas na de val zou de vrouw met smart kinderen baren. In mijn optiek (maar die is puur van mij en nergens getoetst) is de kans heel groot dat voortplanting in het paradijs nooit aan de orde zou zijn. Maar dat is puur hypothetisch. We weten niet hoelang Adam en Eva in het paradijs geweest zijn, God wist wel dat zij na hun verdrijving kinderen zouden krijgen.

Vraag:
God heeft Adam en Eva neem ik aan wel met geslachtsorganen geschapen, die zijn er niet later 'bijgeschapen'. Als "voortplanting in het paradijs nooit aan de orde zou zijn", waarom heeft Hij hen dan met dergelijke organen geschapen (die zij dus ook al in de Hof van Eden bezaten)? Als je jouw redenering volgt, kan dat alleen maar betekenen dat Hij wist dat de mens niet voor eeuwig in het paradijs zou leven, omdat voortplanting in het paradijs "niet aan de orde zou zijn", en dus iets voor buiten het paradijs is. Want waarom zou Hij organen hebben geschapen, die de mens niet nodig zou hebben (gehad)?

De "Broeders in Christus" heten ook wel Christadelphians.

Precies. Ik vraag me sterk af waarom Verwonderde Vrouw denkt dat er geen seksualiteit / voortplanting geweest zou zijn in het paradijs. God gaf de mens in het paradijs al de opdracht de aarde te bevolken:

28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ (Genesis 1)

En wijst dit niet (ook) op seksualiteit?:

24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.

Of bovenstaande niet tot overbevolking had geleid weet ik niet. De oplossing van Kevertje "dat mensen daar ook naar de hemel zouden gaan" lijkt me sterk. Er was daar niet zo'n scheiding tussen hemel en aarde als nu en ook na de wederkomst zal die er niet meer zijn. We gaan uiteindelijk niet naar de hemel... God maakt een nieuwe hemel en aarde en daar zal geen scheiding tussen zijn, God zal onder de mensen wonen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 19 aug 2008 11:08

@ Marnix

Eigenlijk 'shaming' om te posten zonder eerst de Bijbelteksten er zelf op na te slaan. Volgens mij staat daar inderdaad de antwoorden. Zowel over de carnivoren als de voortplanting!

28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!

30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

Als ik dit goed lees, zal er idd wel voortplanting in het paradijs geweest zijn, maar geen carnivoren! er staat namelijk dat alle beesten het groene kruid tot spijs hebben!

Ik kan mij ook niet vinden in de oplossing dat de mensen uiteindelijk maar in de hemel door hadden moeten leven, maar hoe het precies zit met vruchtbaarheid durf ik ook niet te zeggen... (oftewel, hoe vruchtbaar ze zouden zijn)
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2008 15:47

Dat weet ik ook niet zeker. Misschien hadden ze minder kinderen gekregen. Na de zondeval kreeg men ook veel kinderen, misschien wel om gevolgen van de zondeval (dood, kinderen gingen later voor je zorgen, het voortbestaan van de familienaam garanderen etc.)

Dat er in het paradijs geen carnivoren zijn klopt, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”