Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2008 20:00

tante-tortel schreef:En nog even voor de duidelijkheid. Ik geef hier MIJN mening. Ik hoef geen medestanders te hebben. En niemand hoeft het met me eens te zijn.
Maar ik ga er van uit dat ik hier op een forum die mag neer zetten.
Met daarbij mijn motivatie. Dat de CGk het zelf geen probleem vind is misschien juist wel het grootste probleem. Met ziet niet meer wat juist is en vind dat alles moet kunnen en iedereen mag zijn/haar mening verkondigen van de preekstoel. Als die dan niet strookt met een kerk binnen datzelfde kerkverband dan vraag je die predikant gewoon niet. Of hij nu al dan niet onwaarheden verkondigt. Dat is de pluridormiteit wat juist het gevaar is. Alleen is het jammer dat ze dat zelf dus niet meer zien. En ja ook binnen de GKv zie je dat steeds meer een plaats gaan innemen.

Tuurlijk mag jij je mening hier neer zetten, maar bij een mening zou ook kennis van zaken moeten zijn. Sinds de jaren 50 is er een stichting die een blad uit geeft genaamd Bewaar Het Pand. Keer op keer laat deze zijn stem horen over ongezonde zaken. Zelfs vorige week nog waar ds. Roos t.a.v. een promotie een aantal vragen stelde, waar de redacteur van het ND van de week notabene de boel uit zijn verband moest rukken. Maar dat terzijde.

Daarnaast wordt juist de pluriformiteit keer op keer aan de orde gesteld. De kaders in de CGK vallen weg en dat doet met name het behoudende deel zeer. Wat wel uniek is dat op vele terreinen van gedachten gewisseld kan worden. Wat je de laatste jaren ook ziet gebeuren is dat veel CGK predikanten naar de interkerkelijke Haamstede conferentie gaat waar ambtsdragers van HHK/PKN/GG/CGK en sinds vorig jaar ook predikanten van de GKV aanwezig zijn. Juist die predikanten waren verwonderd over de mogelijkheid om interkerkelijk toegerust te worden onder het Woord. En ik moet zeggen dat die conferentie zeer bijzonder is, ook als je de gesprekken onderling hoort. Wat wel een terechte vraag is hoe lang de CGK zo nog door kan gaan als er tussen veel gemeenten geen geestelijke herkenning meer is en dat verschillende wegen gegaan worden.

tante-tortel schreef:Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.
We zijn als kerk nog zoekende naar een kerkverband waar wij ons bij zouden kunnen aansluiten.

Juist jou situatie zou dan enige ootmoed moeten geven om de situatie in andere kerkverband "ongezond" te noemen. Calvijn en de synode van Dordt hebben juist aangeven dat het ongezond is om opzichzelf te blijven staan. Gezond zou pas zijn als de afgescheidene kerken dus ook Zwijndrecht de akte van afscheiding en WEDERKEER zou toepassen en zou kijken welke kerk het dichtste bij de die akte staat. Mijn insziens zou dat de HHK zijn (maar ja, dat is maar een 'bescheiden' mening) :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 20:09

GKN'er schreef:
tante-tortel schreef:Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.
We zijn als kerk nog zoekende naar een kerkverband waar wij ons bij zouden kunnen aansluiten.

Is dat niet die kerk die met slaande deuren uit het verband van de hersteld-gereformeerd-vrijgemaakten is getreden?

Fout voorgelicht?

En gaat het hier om andere kerkverbanden of kerken of is er hier een vraag over de CGk?

Speedy: zou dat eindelijk niet eens tijd worden om dan uit zo een kerk te treden? Want waarschuwen is goed maar uiteindelijk zul je het stof van de voeten moeten schudden en de weg van de Here moeten gaan.
En dat is zeker niet blijven in een pluriforme kerk.

Verder schreef ik al dat we aan het zoeken zijn naar een kerkverband?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2008 20:25

tante-tortel schreef:Speedy: zou dat eindelijk niet eens tijd worden om dan uit zo een kerk te treden? Want waarschuwen is goed maar uiteindelijk zul je het stof van de voeten moeten schudden en de weg van de Here moeten gaan.
En dat is zeker niet blijven in een pluriforme kerk.

Verder schreef ik al dat we aan het zoeken zijn naar een kerkverband?

Nee, allereerst is het voor mij de kerk waar de Heere mij gebracht heeft. De kerk waar de Heere mij nog in het hart heb willen grijpen en waar nog steeds een kerkelijke weg mogelijk is met moeiten en bezwaren. Een kerk waar ook een groot deel is waar ik me zeer verwant mee voel.

De Heere gaat door met Zijn werk ook in die kerk dat heb ik van zeer nabij meegemaakt als de Heere wegen open maakt en waar Zijn Werk door gaat waar geen mens ooit had gedacht dat het zou kunnen.

Tja, een pluriforme kerk is het altijd geweest, maar dat zijn alle kerken die er in Nederland te vinden zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 aug 2008 20:50

tante-tortel schreef:
GKN'er schreef:
Is dat niet die kerk die met slaande deuren uit het verband van de hersteld-gereformeerd-vrijgemaakten is getreden?
Fout voorgelicht?

Nee. Je kunt toch moeilijk gaan ontkennen dat de zich noemende "Gereformeerde Kerk" van Zwijndrecht e.o. eerst tot de GKV behoorde, daarna tot de GKH? Okee, misschien was de uittreding niet helemaal vrijwillig (de classis zal er wel voor iets tussen hebben gezeten), maar Zwijndrecht was wel degelijk een "herstelde" kerk.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 aug 2008 08:35

GKN'er schreef:
tante-tortel schreef:
GKN'er schreef:
Fout voorgelicht?

Nee. Je kunt toch moeilijk gaan ontkennen dat de zich noemende "Gereformeerde Kerk" van Zwijndrecht e.o. eerst tot de GKV behoorde, daarna tot de GKH? Okee, misschien was de uittreding niet helemaal vrijwillig (de classis zal er wel voor iets tussen hebben gezeten), maar Zwijndrecht was wel degelijk een "herstelde" kerk.

En zo gana wij in Nederland van scheuring tot scheuring steeds voort.... :cry:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 aug 2008 17:06

Laten we het bij de CGK houden, daar gaat dit topic over.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 05 aug 2008 21:40

Ik mag nu ook reageren.

Het komt inderdaad voor binnen de CGK dat preekstoelen gesloten zijn voor met name de 'lichtere' predikanten.
Andersom komt het ook voor trouwens maar ik denk persoonlijk dat het meer voorkomt in de BHP-gemeenten.

Bij ons in de gemeente is de deur weer opengezet waardoor er nu een verscheidenheid aan predikanten te beluisteren is, wat ik geweldig vind trouwens.

Ik denk wel eens dat de CGK de kerk is met de grootste verscheidenheid, of de grootste breedte, hoe is het te zeggen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 aug 2008 07:55

Ik wil toch nog even iets recht zetten.
De gereformeerde kerk van zwijndrecht behoorde tot de GKh maar is daar niet vrijwillig uit gegaan. Die is er door de classis uitgezet.
En als je de ware geschiedenis wilt weten kun je die gewoon op onze site lezen.
Maar is net zo schreinend als er nu in Bergentheim/Bruchterveld gebeurd.
En heeft alles te maken met kerkrecht en hierarchie.
Voorzover dan over de niet CGk.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 12 aug 2008 18:40

Fluitje schreef:Ik denk wel eens dat de CGK de kerk is met de grootste verscheidenheid, of de grootste breedte, hoe is het te zeggen.

Dat is niet waar. De PKN (de vroegere NHK) is de kerk met de meeste stromingen en verschillen van links tot rechts. Gelukkig staat in de gemeente in mijn studentenplaats de preekstoel open voor predikanten van allerlei richtingen: van midden-orthodox/ethisch tot confessioneel en gereformeerde bond.

Trouwens, er kunnen toch niet écht leerverschillen zijn in de CGK? Alleen bijvoorbeeld dat de ene predikant de uitverkiezing anders uitlegt dan de andere voorganger(en vrijere liturgie .)? Of is dat ookal een leerverschil? Allen hebben de Drie Formulieren aangenomen!
~Get out and do what we were meant to do~

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 12 aug 2008 20:30

Juliah schreef:Dat is niet waar. De PKN (de vroegere NHK) is de kerk met de meeste stromingen en verschillen van links tot rechts. Gelukkig staat in de gemeente in mijn studentenplaats de preekstoel open voor predikanten van allerlei richtingen: van midden-orthodox/ethisch tot confessioneel en gereformeerde bond.

Trouwens, er kunnen toch niet écht leerverschillen zijn in de CGK? Alleen bijvoorbeeld dat de ene predikant de uitverkiezing anders uitlegt dan de andere voorganger(en vrijere liturgie .)? Of is dat ookal een leerverschil? Allen hebben de Drie Formulieren aangenomen!

Je hebt gelijk Juliah.
Maar het feit blijft dat er preekstoelen gesloten zijn wat wel komt door grote verschillen in gemeentes. Door liturgische verschillen?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 aug 2008 20:35

Fluitje schreef:Maar het feit blijft dat er preekstoelen gesloten zijn wat wel komt door grote verschillen in gemeentes. Door liturgische verschillen?

Niet alleen door liturgische verschillen, het zijn hoofdzakelijk verschillen ook in de uitleg van de Schrift.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 12 aug 2008 22:41

Speedy schreef:Niet alleen door liturgische verschillen, het zijn hoofdzakelijk verschillen ook in de uitleg van de Schrift.

Dus wel verschillen in de leer?????

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2008 07:34

Fluitje schreef:
Speedy schreef:Niet alleen door liturgische verschillen, het zijn hoofdzakelijk verschillen ook in de uitleg van de Schrift.

Dus wel verschillen in de leer?????

Wat versta je onder de leer? Wat je namelijk heel veel ziet is dat juist de behoudende kant de predikanten niet vraagt die het alleen over de verlossing en dankbaarheid hebben. Vaak hoor ik nog wel de uitspraak van Prof. Wisse terugkomen dat ze wel weten van Abraham en zo door gaan naar Christus, maar de Adamspositie wordt niet of nauwelijks uitgewerkt in de prediking. Doordat de Adamspositie nauwelijks wordt uitgewerkt, vinden de behoudende CGK'en dat de genade die er in Christus ligt niet tot uiting komt.

In 1 van de gemeenten zei een ouderling tegen een gastpredikant (rond 1978) u preekt hier in onze gemeente toch anders (behoudender) dan in uw eigen gemeente. De predikant zei: "ja, dat klopt" en keek rond en bleef met zijn ogen bij 2 ouderlingen steken met een lichte grijns op zijn gezicht. En gelijk vroeg hij aan de vragende ouderling "Vindt u dat erg?"

Wat je ook ziet is de vervreemding van elkaar. Vroeger ontmoette de predikanten elkaar bij verschillende organisaties buiten de kerken. Maar iedereen zit in zijn eigen zuil. De 'rechter kant en het midden ontmoetten elkaar nog bij de verschillende reformatorische schoolverenigingen, bij organisaties als Woord en Daad / Ontmoeting / Bonisa / SEZ / etc. De progressieven en degenen links van het midden ontmoeten elkaar bij de EO/De Hoop/ vrijgemaakte schoolverenigingen en nog een aantal organisaties waar ik nu even de namen niet van parraat heb.

De predikanten ontmoetten elkaar nu alleen nog op kerkelijke vergaderingen en tja, dan kan het gebeuren dat iemand in een zwart pak naast iemand komt te zitten in een spijkerbroek (met naar de laatste mode vale plekken) een trui en vrijetijds schoenen en dat de man in het zwarte pak denkt dat die andere een ouderling is of diaken, maar dan blijkt die man een predikant te zijn. Tja vroeger kenden de predikanten (ondanks de toenmalige liggingsverschillen) elkaar.

Vb vanuit de jaren 50 dat op een kerkelijke vergadering ds. Du Marchie van Voorthuizen flink aan de stok had met een predikant. Maar in de pauze zaten ze gebroederlijk naast elkaar met elkaar te spreken over geestelijke zaken omdat ze geestelijk elkaar wel herkenden. De geestelijke herkenning is de laatste 10 a 15 jaar minder geworden. In verschillende plaatsen is er meer herkenning en contacten met de GKV of Evangelische predikanten dan met de behoudendende broeders van de CGK. (andersom komt het ook voor dat CGK predikanten meer contact hebben met HHK/GG/Gereformeerde Bond.

(Ik denk ook persoonlijk dat de meeste er weinig meer aan doen om elkaar geestelijk te herkennen)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 10:12

Hebben de Behoudhetpanders nu werkelijk nog iets gemeenschappelijks met het andere deel van de CGK of komt er eerdaags een moment dat men elkaar aankijkt en eerlijk zegt: "Laten wij uiteen gaan, want wij denken totaal veschillend."?

Ik krijg de indruk dat beide stromingen elkaar omwille van de "eenheid" gevangenhouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2008 10:23

Optimatus schreef:Hebben de Behoudhetpanders nu werkelijk nog iets gemeenschappelijks met het andere deel van de CGK of komt er eerdaags een moment dat men elkaar aankijkt en eerlijk zegt: "Laten wij uiteen gaan, want wij denken totaal veschillend."?

Ik krijg de indruk dat beide stromingen elkaar omwille van de "eenheid" gevangenhouden.

Wat de hele CGK nog gemeenschappelijk heeft is de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Daar wordt gemeenschappelijk de opleiding nog gedaan. Maar zelf denk ik (persoonlijke mening) dat het nog 10 a 15 jaar duurt en dan zal er wel zo'n moment komen. Ds. J.H. Velema heeft dat een paar jaar terug ook aangegeven en dat was toch een predikant die in het verleden dat ook NOOIT in zijn mond durfde te nemen. Maar ja, dan valt er een kerk uiteen en dan? 1 deel naar de GKV of NGK ander deel misschien PKN, ander deel HHK, een enkele gemeente naar GG en dan heb je het grote midden gedeelte die weet niet waar het heen moet omdat het zich nergens thuis voelt ............. dus je blijft een verwarde kerk houden en hoe dan verder?

Terug naar “Archief”