tante-tortel schreef:En nog even voor de duidelijkheid. Ik geef hier MIJN mening. Ik hoef geen medestanders te hebben. En niemand hoeft het met me eens te zijn.
Maar ik ga er van uit dat ik hier op een forum die mag neer zetten.
Met daarbij mijn motivatie. Dat de CGk het zelf geen probleem vind is misschien juist wel het grootste probleem. Met ziet niet meer wat juist is en vind dat alles moet kunnen en iedereen mag zijn/haar mening verkondigen van de preekstoel. Als die dan niet strookt met een kerk binnen datzelfde kerkverband dan vraag je die predikant gewoon niet. Of hij nu al dan niet onwaarheden verkondigt. Dat is de pluridormiteit wat juist het gevaar is. Alleen is het jammer dat ze dat zelf dus niet meer zien. En ja ook binnen de GKv zie je dat steeds meer een plaats gaan innemen.
Tuurlijk mag jij je mening hier neer zetten, maar bij een mening zou ook kennis van zaken moeten zijn. Sinds de jaren 50 is er een stichting die een blad uit geeft genaamd Bewaar Het Pand. Keer op keer laat deze zijn stem horen over ongezonde zaken. Zelfs vorige week nog waar ds. Roos t.a.v. een promotie een aantal vragen stelde, waar de redacteur van het ND van de week notabene de boel uit zijn verband moest rukken. Maar dat terzijde.
Daarnaast wordt juist de pluriformiteit keer op keer aan de orde gesteld. De kaders in de CGK vallen weg en dat doet met name het behoudende deel zeer. Wat wel uniek is dat op vele terreinen van gedachten gewisseld kan worden. Wat je de laatste jaren ook ziet gebeuren is dat veel CGK predikanten naar de interkerkelijke Haamstede conferentie gaat waar ambtsdragers van HHK/PKN/GG/CGK en sinds vorig jaar ook predikanten van de GKV aanwezig zijn. Juist die predikanten waren verwonderd over de mogelijkheid om interkerkelijk toegerust te worden onder het Woord. En ik moet zeggen dat die conferentie zeer bijzonder is, ook als je de gesprekken onderling hoort. Wat wel een terechte vraag is hoe lang de CGK zo nog door kan gaan als er tussen veel gemeenten geen geestelijke herkenning meer is en dat verschillende wegen gegaan worden.
tante-tortel schreef:Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.
We zijn als kerk nog zoekende naar een kerkverband waar wij ons bij zouden kunnen aansluiten.
Juist jou situatie zou dan enige ootmoed moeten geven om de situatie in andere kerkverband "ongezond" te noemen. Calvijn en de synode van Dordt hebben juist aangeven dat het ongezond is om opzichzelf te blijven staan. Gezond zou pas zijn als de afgescheidene kerken dus ook Zwijndrecht de akte van afscheiding en WEDERKEER zou toepassen en zou kijken welke kerk het dichtste bij de die akte staat. Mijn insziens zou dat de HHK zijn (maar ja, dat is maar een 'bescheiden' mening)