Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Is dat zo? Volgens mij mag een preek ook wel eens puur over levensheiliging of over gebed of weet ik veel wat voor onderwerp gaan. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je de kerk ziet, als gemeenschap der heiligen of als verzameling in het geloof geinteresseerden. Maar volgens mij is de kerk niet direct een evangelisatieplaats, hoewel dat een nevenfunctie kan zijn. Ik zie dus niet in waarom de ellende per se in iedere preek aanwezig moet zijn... ?
pol schreef:Maar als er gepreekt wordt: je moet eerst ellendig worden en dan pas.....
ben je ook niet goed bezig en dat word op veel plaatsen wel zo ong. verkondigd.
Race406 schreef:pol schreef:Maar als er gepreekt wordt: je moet eerst ellendig worden en dan pas.....
ben je ook niet goed bezig en dat word op veel plaatsen wel zo ong. verkondigd.
Dan kom je weer op de aloude discussie dat men eerst de ellende moet kennen. Het vaste rijtje EVD. En dat rijtje staat wel in de Bijbel, maar er staat NIET dat God altijd dezelfde volgorde van dat rijtje aanhoudt. Dat te verkondigen is een door mensen bedacht, theologisch weliswaar degelijk klinkend, raster over God heen leggen. En gaat God een andere weg met een mens dan worden er al snel vraagtekens bij de echtheid van het geloof gezet. En dat is gevaarlijk, want dan ga je al snel vraagtekens zetten bij Gods werk.....
Mijn stelling was dus niet dat God met iedere mens hetzelfde rijtje in dezelfde volgorde afgaat, maar wel dat in de prediking de mens, zoals hij/zij van nature is (namelijk een dode zondaar), moet worden genoemd. Met vervolgens de uitweg uit deze situatie, namelijk de gekruisigde en opgestane Here!
Race406 schreef:Marnix schreef:Is dat zo? Volgens mij mag een preek ook wel eens puur over levensheiliging of over gebed of weet ik veel wat voor onderwerp gaan. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je de kerk ziet, als gemeenschap der heiligen of als verzameling in het geloof geinteresseerden. Maar volgens mij is de kerk niet direct een evangelisatieplaats, hoewel dat een nevenfunctie kan zijn. Ik zie dus niet in waarom de ellende per se in iedere preek aanwezig moet zijn... ?
Aangezien je niet weet of iedereen in de kerk bekeerd is moet de ellende gepredikt worden. De mensen die God nog niet werkelijk kennen zoals Hij is, moeten worden gewezen op de noodzaak van een levend geloof, omdat je anders na dit leven een eeuwig probleem hebt. En daarbij moet de weg tot Christus gewezen worden, namelijk: Hoe komt men aan een waar geloof?
Nu ben ik het wel met je eens dat de ene tekst zich meer leent voor een preek over de dankbaarheid en levensheiliging, en een andere tekst kan zich weer meer lenen voor een preek over de zonde en de noodzaak van geloof. Maar in iedere preek moeten de gelovigen opgeroepen worden zich meer en meer aan God te wijden (door de kracht van de Geest), en moeten ongelovigen worden opgeroepen tot onze genadige en liefdevolle God te gaan. Als je zo evenwichtig preekt krijg je een preek voor alle aanwezigen in de kerk.
Marnix schreef:De kerk is bedoeld als gemeenschap van gelovigen en om gelovigen, vrijgekochten, te bemoedigen, op te bouwen, elkaar te steunen, samen lichaam van Christus te zijn. Als je dan in bijvoorbeeld een preek houdt over het "want van u is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid", waarom moet je dan eerst de ellende gaan benadrukken?
Race406 schreef:De kerk is niet een gemeenschap van alleen maar bekeerde mensen. Dat zou namelijk betekenen dat ook alle gedoopten bekeerd zouden zijn. En dat kun je nooit met zekerheid stellen, toch?
Marnix schreef:Oke, dan denk ik niet dat je dat "ellende" moet noemen. Er is namelijk een groot verschil tussen zonde en ellende. Lees maar wat de HC er over schrijft. Ellende is dat je een onbetaalbare schuld hebt. Het stuk over Verlossing gaat over verlossing uit die ellende. Dat we nu nog zonde doen wil niet zeggen dat we dus nog in de ellende zitten, dat zou inhouden dat het deel over Verlossing pas actueel wordt bij de wederkomst.
Verder is het denk ik goed om te zien hoe de kerk bedoeld is. Zoals ik al zei, de kerk is niet in de eerste plaats een evangelisatiepost. De kerk is bedoeld als gemeenschap van gelovigen die daar opgebouwd en gesticht worden, Gods woorden horen, Hem aanbidden en elkaar tot hand en voet zijn.
Verder bestaat de kerk als het goed is wel uit kinderen van God en daar horen alle gedoopten ook bij. Lees de NGB maar eens over de visie op de kerk. (en die houdt er rekening mee dat er hypocrieten onder de kerkmensen zijn)
En dan mogen er zeker oproepen tot bekering zijn voor ongelovigen en gasten, maar te stellen dat iedere zondag de ellende ook gepreekt moet worden vind ik wat overdreven
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten