Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

Berichtdoor 1a2b3c » 05 okt 2011 13:33

Ik zie het zo dat de Bijbel voor iedereen in elke situatie een woord heeft dat we dienen te geloven.
Ik geloof niet in de Bijbel als een algemeen systeem, wat voor de één waar is dat is op de ander niet van toepassing, alles heeft een adres.
Bijv: Jes.28:16 ... wie gelooft, die zal niet haasten. Een ander wordt weer wel tot spoed aangedreven Rom.12:11 Wees niet traag ...

Belijd je een gelovige te zijn maar het blijkt nergens uit in je leven, dan zou ik zeggen: ga de Jakobusbrief eens lezen.
Ben je geneigd om mee te waaien met allerlei wind van leer, dan zou ik 1 Kor.15 eens lezen waarin staat dat we het evangelie moeten bewaren zoals het ons in de Bijbel verkondigd wordt 2 waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt.
Als je wetticisme opmerkt, dan is de Galatenbrief wel een idee.
Verwacht je het van je goede werken dan zou ik de Romeinenbrief weer eens goed lezen.
Zie je God niet meer in je leven dan mag je weten Heb.13:5 ... Hij heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.
Ben je bang dat je het niet volhoud, weet dan dat Hij die in u een goed werk begonnen is dat zal voltooien. Fil.1:6
Valt de duivel je aan dan mag je je vastklemmen aan Kol.3:3 want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God. En Rom 8 dat niets je scheiden kan van de liefde van God.
Is je geloof tot je verdriet zo klein, weet dat Hij je voorbidder is, dat Hij het gekrookte riet verbreekt en de rokende vlaswiek niet uitblust.
Voel je je zo onvolmaakt door al je struikelen: Heb 10: 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.

Wat moeten onzekere, bevreesde mensen die nog zo vaak twijfelen met de leer van de afval. Ik praat twijfel niet goed maar door de afval leer wordt dat alleen maar erger.

Neem elke belofte en bedreiging serieus, en speel niets tegen elkaar uit. Als je eerlijk tegenover jezelf bent weet je best wat op je eigen situatie slaat, en als je dat echt niet weet wil God je dat ook nog wel duidelijk maken.
Ik geloof in de leiding van de Heilige Geest.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 13 okt 2011 11:19

Het is best makkelijk: Christus heeft niet tevergeefs geleden, en het werk van God is onwederstandelijk.
Het werk van God maakt zalig en die tot geloof zijn gekomen kunnen wel diep vallen maar God zal ze niet begeven en verlaten!
Denk hierbij aan Abraham, Jakob, David, Petrus.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 okt 2011 12:34

Toen schreef:Het is best makkelijk: Christus heeft niet tevergeefs geleden, en het werk van God is onwederstandelijk.
Het werk van God maakt zalig en die tot geloof zijn gekomen kunnen wel diep vallen maar God zal ze niet begeven en verlaten!
Denk hierbij aan Abraham, Jakob, David, Petrus.

Da's zeker makkelijk ja, alleen erg eenzijdig. En de Bijbel is niet eenzijdig dus wat doe je met de rest van de teksten, daar ben ik erg benieuwd naar!

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 13 okt 2011 18:07

Concreet: Noem eens enkele teksten waarin dit ontkent wordt?
Verder zou ik graag de gehele bijbel laten spreken waardoor er duidelijk wordt dat het zaligmakend werk een verdienste van de Heere Jezus Christus is, en er geen ruimte is voor het "ongedaan maken" van de bekering.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 okt 2011 20:25

Toen schreef:Concreet: Noem eens enkele teksten waarin dit ontkent wordt?
Verder zou ik graag de gehele bijbel laten spreken waardoor er duidelijk wordt dat het zaligmakend werk een verdienste van de Heere Jezus Christus is, en er geen ruimte is voor het "ongedaan maken" van de bekering.

Ik had het over eenzijdig, niet over ontkennen! Ik had er al een aantal genoemd:

- wie volharden zal tot het einde zalig zal worden. Mat.24:13.
- ... en zij spoorden hen aan in het geloof te blijven Hand.15:22 ...
- Gal.5:21 ... wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven. (Paulus spreekt hier tot broeders en zusters die tot de vrijheid in Christus geroepen zijn)
- Joh 15 ...5 wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht...6 Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
-1 Kor.15:2 waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt
- Rom.6:16 ... Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. (wordt tegen gelovigen gezegd)
- Ezch.18.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 13 okt 2011 21:00

Wat een troosteloze leer hang jij dan aan, ik hoop niet te persoonlijk te worden in deze discussie en op een openhartige manier van gedachte te verwisselen, maar het gaat hier wel over de volharding der heiligen die God naar Zijn eeuwig voornemen roept in de tijd. Denk ook aan de volgende tekst hierbij:
Joh 6,44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Wat een troostrijke leer hebben de reformatoren door middel van de dordste synode dan laten optekenen. Ik beveel je aan om dan in het bijzonder dit hoofdstuk eens door te nemen: http://www.online-bijbel.nl/dordtseleer ... uk/5/deel1.

Hierbij wil ik je ook even bepalen bij het laatste artikel waarin ze deze leer verdedigen:
Deze leer van de volharding der ware gelovigen en heiligen, mitsgaders van de verzekerdheid dezer volharding, welke God, tot Zijns Naams eer en tot troost der godvruchtige zielen, in Zijn Woord zeer overvloediglijk geopenbaard heeft, en in de harten der gelovigen indrukt, wordt wel van het vlees niet begrepen, en wordt van den satan gehaat, van de wereld bespot, van de onervarenen en hypocrieten misbruikt, en van de dwaalgeesten bestreden; maar de bruid van Christus heeft haar altijd, als een schat van onwaardeerbaren prijs, zeer tederlijk bemind, en standvastiglijk verdedigd. En dat zij dit ook voortaan doe, zal God bezorgen; tegen Denwelken geen raad geldt, noch enig geweld iets vermag. Welken enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, zij eer en heerlijkheid in eeuwigheid. Amen.

De teksten wil ik zo spoedig mogelijk stuk voor stuk bestuderen in hun context zodat ik er een duidelijk antwoord op kan geven, zonder te gelijk dingen te roepen die misschien niet op waarheid berusten of onvolledig zijn, aangezien dit een zeer belangrijk onderwerp is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 okt 2011 21:48

Heb je de discussie wel gevolgd? Ik hang de leer van afval van heiligen niet aan.
Deze teksten heb ik ook genoemd:
- Heb.13:5 ... Hij heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.
- Fil.1:6 Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus.
- Kol.3:3 3 want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God.
- Rom 8: 38,39 Niets kan ons scheiden van de liefde Gods in Christus Jezus, onze Here.
- Jh 10: 28 Zij zullen niet verloren gaan in eeuwigheid.
- Heb 10: 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.
- Joh 3: 36 Wie gelooft heeft het eeuwige leven'. (eeuwig houdt nooit op)
- Luk.22:32 Maar Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoudt.

Ik vind dat er teveel teksten in de Bijbel staan om te kunnen zeggen dat er afval van heiligen is, maar anderzijds staat er ook teveel om te zeggen dat het niet kan.
Dat lijkt tegenstrijdig net zoals bij de verkiezing onze eigen verantwoordelijkheid en Gods besluit tegenstrijdig lijkt.
Daarom laat ik beide lijnen staan en laat het aan God over omdat ik weet dat er bij Hem geen tegenstrijdigheden zijn.
Het bewaard voor de zorgeloosheid van: eens gered altijd gered en het bewaard ook voor onzekerheid en twijfel, want daar zijn die andere teksten voor.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 29 okt 2011 16:33

Hey sorry dat ik je zolang op antwoord heb laten wachten,
ik kom even op je reactie terug waarin je tekstgedeelten citeert die mogelijk kunnen duiden op een afval der heiligen. Per tekst zal ik een korte toelichting proberen te geven.

Mat 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Uitleg: Jezus spreekt hier tot Zijn volk en spoort hen aan om te volharden in het geloof. Uit deze tekst blijkt niet dat er van Gods volk zullen zijn die niet zullen volharden tot het einde.

Hand 15:22(deze tekstverwijzing klopt volgens mij niet) Maar als ik kijk naar welk gedeelte jij citeert dan is mijn uitleg hierbij hetzelfde als bij mattheus.

Bij deze twee teksten is er mijns inziens een opwekking om in het geloof te blijven en steeds om kracht te bidden om staande te blijven. Dit kunnen ze ook op grond van het bloed van Jezus.

Gal 5:21
dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. Uitleg: Paulus spreekt hier over allerlei zaken die tegen de wet ingaan. Aangezien gelovigen de wet van God in hun hart hebben gekregen, kunnen ze wel in deze zonden vallen, maar er niet in blijven liggen. Paulus zegt hier ook: die zulke dingen doen. Hier wordt gewezen op het blijven liggen in deze zonden.

Joh 15:5,6 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen,gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.

Ik heb hier even de kanttekeningen bij gepakt en die schrijven: Alle rank die in Mij geen vrucht draagt: dwz iedereen die mij alleen uiterlijk belijdt, maar geen vruchten van geloof en bekering draagt. Het gaat dus om de vrucht, zoals er elder in de bijbel staat over de gelijkenis van de boom die geen vruchten draagt wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Uiterlijk belijder zijn van het geloof maar geen vruchten van de Heilige Geest voortbrengen is onvoldoende om in de hemel te komen.

1 Kor 15:2 Door hetwelk gij ook zalig wordt, indien gij het behoudt op zodanige wijze, als ik het u verkondigd heb; tenzij dan dat gij tevergeefs geloofd hebt.

3 Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;

Uitleg: Paulus gaat in zijn eerste zendbrief aan de Korinthe uitleggen wat het geloof in een opgestane Christus betekent. De Korinthiers willen hem aanvankelijk op zijn woord geloven, maar Paulus waarschuwt ze houdt wel vast aan dat geloof. Als ze namelijk hem niet meer geloven is dat een teken van een onoprecht geloof. In deze tekst wordt duidelijk dat het zaligmakende geloof juist aan het volhardende in het geloof wordt gekend. Net zo als bijv Simon de tovenaar aanvankelijk geloofde en gedoopt werd, maar niet is gebleven in zijn geloof, omdat het geen echt geloof was, hij geloofde alleen omdat het hem financiele winst kon geven.

Rom 6: 14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, óf der zonde tot den dood, óf der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?

Uitleg: Onder de Romeinen heerste er een dwaling die opzich zelf gezien wel waar was namelijk dat wie veel zonde gedaan had veel genade nodig had. Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat we daarom veel gaan zondigen, daarom zegt Paulus doet de zonde niet, want die dan dien je de Satan, hij houdt de gemeente voor dat er slechts 2 wegen zijn of God of de Satan. Gehoorzaamheid of Zonde. Hier zie je weer het aspect dat je aan de vruchten gekend zal worden. Ben je nog onder de dienst van Satan of van Christus?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 okt 2011 12:59

Ik mis Ezch.18 nog! :wink: (en Heb.6. maar dat was ik zelf vergeten erbij te zetten geloof ik)

Verder zeg je: Uit deze tekst blijkt niet dat er van Gods volk zullen zijn die niet zullen volharden tot het einde.

Dat beweer ik ook niet, maar er blijkt ook niet uit dat iedereen wél zal volharden.
Omdat er een waarschuwing staat dreigt er gevaar m.i.

Je uitleg komt over alsof tevoren je mening al vaststaat, en de teksten moeten daarop aansluiten. En zo kom je tot conclusies die er niet staan.

Ik vind het zelf ook moeilijk, maar toch probeer ik onbevooroordeeld te lezen wat er staat. Zonder de bril van de dogmatiek op, en dan krijg je alles niet zo makkelijk in een systeem.
Daar geef ik inmiddels niet meer zo om en ik kan er best mee leven dat ik lang niet alles snap.
God is veel te groot om Hem in ons denkpatroon te vangen, ik vertrouw erop dat Hij mij te binnen brengt wát ik nodig heb en wanneer ik het nodig heb.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 okt 2011 18:13

In hoeverre vinden jullie Math.15:13 op de vraagstelling van toepassing?

Spurgeon:.....Indien onze godsdienst niet gans en al van God is, dan zal hij tot een einde komen......

Calvijn:.......Christus zegt hier, dat niemand in eeuwigheid bestaan kan, als niet zijn heil in Gods verkiezing verankerd is.........

Vraag bij deze tekst kan natuurlijk ook zijn, of het tegendeel waar is:....Alle plant die Mijn Vader geplant heeft zal niet uitgeroeid worden....

h.g. Learsi

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 31 okt 2011 08:00

Matteüs 15:13
Hij antwoordde: ‘Elke plant die niet door mijn hemelse Vader is geplant, zal met wortel en al worden uitgerukt.

Ik denk dat je hier wel het tegenovergestelde mag concluderen, alles wat Gods werk is zal blijven bestaan; heeft eeuwigheidswaarde. Dat is ook het redelijk unieke van het Christendom er is zekerheid in het geloof te vinden. Hebreën 11 heeft het hier ook duidelijk over.

@ 1a2b3c: De bijbel geeft genoeg ruimte en informatie om conclusies te kunnen trekken, zeker als het om kernzaken van het geloof gaat. Vaak willen we voor allerlei stromingen open blijven staan, daar heb ik zelf ook last van. Men wil anderen niet kwetsen, toch denk ik dat de Reformatie geschriften heeft nagelaten met een rijke inhoud die op de bijbel gegrond is. Probeer dit wel op waarde te schatten en onderwerp het aan de Bijbel.
Denk hierbij aan de volgende teksten in handelingen:
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Beréa; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 okt 2011 09:57

Toen schreef:@ 1a2b3c: De bijbel geeft genoeg ruimte en informatie om conclusies te kunnen trekken,

Vaak wel ja, maar we moeten geen conclusies trekken als dat gaat wringen met andere gedeeltes uit de Bijbel.
Dan is het geen oplossing om die om te buigen naar de kant waarvan jij vind dat die waar is.
Nogmaals: Ezch.18 en Heb.6. (als je de rest in het verband laat staan spreekt dat ook voor zich)

Toen schreef:zeker als het om kernzaken van het geloof gaat.

De kernzaak van het geloof is: geloof zonder werken uit genade alleen.

Toen schreef:Vaak willen we voor allerlei stromingen open blijven staan, daar heb ik zelf ook last van. Men wil anderen niet kwetsen,

Ik sta alleen open voor de Bijbel, uiteraard kwets ik niet graag anderen maar om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel moeite mee om iemand, een stroming, een leer (wat dan ook) tegen te spreken als die m.i. onbijbels is.
Andersom, als iemand vanuit de Bijbel kan aantonen dat ik het verkeerd zie dan gaat m'n mening zonder pardon overboord.
Maar teksten bij een mening zoeken is niet overtuigend, zeker niet als er anderen blijven liggen.

Toen schreef:toch denk ik dat de Reformatie geschriften heeft nagelaten met een rijke inhoud die op de bijbel gegrond is. Probeer dit wel op waarde te schatten en onderwerp het aan de Bijbel.
Denk hierbij aan de volgende teksten in handelingen:
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Beréa; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Da's precies wat ik altijd probeer te doen, alles aan de HELE Bijbel toetsen.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 31 okt 2011 11:00

De kernzaak van het geloof is Jezus Christus, en die gekruisigd is. Ik sprak over kernzaken (meervoud) en daar behoort ook de mogelijk van afval der heiligen bij. Die mogelijkheid is uitgesloten, nogmaals als jij een andere verklaring kan vinden voor teksten die ik uitgelegd heb, dan hoor ik dat graag. Als dat niet het geval is, neem ik aan dat jij deze interpretatie ook accepteert. Ik vind het wel jammer dat je insinueert dat ik alles teksten bij een mening zoek. Deze teksten heb jij namelijk zelf aangedragen als zijnde bewijzen voor een mogelijkheid van geloofsafval der heiligen, hetgeen ik door een kleine exegese en de kanttekeningen ontken!

Even ingaande op de twee andere teksten: Ezechiël 18, We zien hier een uitleg waarin God zegt: De ziel die zondigt zal sterven, de ziel die rechtvaardig is zal leven. In dit hoofdstukken zien we 3 personen: Persoon 1, een man die Gods inzettingen houdt naar zijn geboden leeft en gerechtvaardigd wordt, Persoon 2 de zoon van die man die alles doet wat God verboden heeft, de gerechtigheden van zijn vader worden hem niet toegerekend maar hem wordt gedaan naar zijn zonden. Persoon 3 de zoon van voorgaande persoon die niet het slechte pad van zijn vader volgt maar zich aan de geboden van God houdt en ook zal leven.

Moraal is: Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en zal loon ontvangen naar zijn werken.

Als je je bekeert van je boze weg, door de trekkende liefde van God, dan zal je leven. Als je bent zoals de rechtvaardige in vers 26 die niet meer rechtvaardig leeft dan lijkt dit op een geval van geloofsafval. Volgens Matthew Henry moeten we dit zien als een vriendelijke waarschuwing aan de rechtvaardigen om niet af te wijken van hun rechtvaardigheid. Het karakter van een 'afvallige' is dat hij zich afkeert van zijn uiterlijke gerechtigheid. Hij was nooit oprecht een rechtvaardige wat blijkt uit 1 Joh 2:19: Indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn. Die persoon had de naam en uiterlijke kentekenen van een rechtvaardige, maar het feit dat hij zijn eerste liefde verlaat, toont ons dat zijn belijdenis des geloofs nooit oprecht is geweest.

Vergelijk ook 2 Joh 8: Ziet toe voor uwzelven dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben.

Het andere gedeelte Hebreën 6: Je doelt hier waarschijnlijk op vers 6 waarin het woord afvallig genoemd wordt. Tot wie wordt dat gezegd? Tot degenen die eens verlicht zijn geweest en de hemelse gave gesmaakt hebben. Hebben zij dan ook het Fundament Christus in hun hart ontvangen? Nee, we moeten hier een verlichting van het verstand verstaan, dus de indruk dat Jezus de Waarheid is. Het is hier nog geen hartszaak geworden. Hemelse gave gesmaakt; hieronder wordt verstaan wat in mat 13:20 wordt uitgelegd, namelijk het woord Gods met blijdschap ontvangen hebbende, maar de wortel missen. De grond der zaak wordt hier gemist, het is een uiterlijk verblijden in de waarheid, soms zo dat het lijkt alsof ze tot de rechtvaardigen behoren. Toch luistert het zeer nauw, de wortel wordt gemist er kan een groeien en bloeien zijn, maar als de Bruidegom komt dan zal openbaar worden wie nog olie in hun lampen hebben. Wie dus de Heilige Geest in het hart hebben. Of je het bruiloftskleed aanhebt, zodat er niet gezegd zal worden: Vriend hoe zijt gij hier binnengekomen geen bruiloftskleed aanhebbende.
Dan wordt het verschil openbaar tussen het werk Gods met een levende belijdenis, en het werk van de mens met een dode belijdenis.

Het is heel belangrijk om tekst met tekst te vergelijken en het in de kontext te zien, dan is duidelijk wat de bedoeling van een tekst is.
Volgens mij heb ik het standpunt wat betreft de afval der heiligen redelijk kunnen onderbouwen, als er onvolkomenheden zijn hoor ik het graag en als 1a2b3c wezenlijke onderbouwde argumenten heeft waarin blijkt dat er wel afval der heiligen mogelijk is, ben ik bereid daar weer op te reageren;)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 okt 2011 18:25

Toen schreef:De kernzaak van het geloof is Jezus Christus, en die gekruisigd is. Ik sprak over kernzaken (meervoud) en daar behoort ook de mogelijk van afval der heiligen bij.

Wel of geen afval der heiligen is geen kernzaak van geloof. Als iemand oprecht in Jezus gelooft maar wel gelooft dat er afval der heiligen bestaat, dan heeft dat geen invloed op zijn behoud. (of als hij het niet weet ook niet of als hij denkt van niet)

Toen schreef:Die mogelijkheid is uitgesloten, nogmaals als jij een andere verklaring kan vinden voor teksten die ik uitgelegd heb, dan hoor ik dat graag. Als dat niet het geval is, neem ik aan dat jij deze interpretatie ook accepteert. Ik vind het wel jammer dat je insinueert dat ik alles teksten bij een mening zoek. Deze teksten heb jij namelijk zelf aangedragen als zijnde bewijzen voor een mogelijkheid van geloofsafval der heiligen, hetgeen ik door een kleine exegese en de kanttekeningen ontken!

Ik heb niet bedoeld dat jij teksten bij je mening zoekt, dat hebben anderen al gedaan (o.a. in de reformatie) en die leer is in brede kring geaccepteerd zodat er niet meer met een open mind gelezen wordt.

Verder zei ik op jou reactie: Mat 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Uitleg: Jezus spreekt hier tot Zijn volk en spoort hen aan om te volharden in het geloof. Uit deze tekst blijkt niet dat er van Gods volk zullen zijn die niet zullen volharden tot het einde.

ER BLIJKT OOK NIET UIT DAT ZE WEL ZULLEN VOLHARDEN, ik ben het dus niet met je eens.

Toen schreef:Even ingaande op de twee andere teksten: Ezechiël 18, We zien hier een uitleg waarin God zegt: De ziel die zondigt zal sterven, de ziel die rechtvaardig is zal leven. In dit hoofdstukken zien we 3 personen: Persoon 1, een man die Gods inzettingen houdt naar zijn geboden leeft en gerechtvaardigd wordt, Persoon 2 de zoon van die man die alles doet wat God verboden heeft, de gerechtigheden van zijn vader worden hem niet toegerekend maar hem wordt gedaan naar zijn zonden. Persoon 3 de zoon van voorgaande persoon die niet het slechte pad van zijn vader volgt maar zich aan de geboden van God houdt en ook zal leven.

Moraal is: Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en zal loon ontvangen naar zijn werken.

Als je je bekeert van je boze weg, door de trekkende liefde van God, dan zal je leven. Als je bent zoals de rechtvaardige in vers 26 die niet meer rechtvaardig leeft dan lijkt dit op een geval van geloofsafval. Volgens Matthew Henry moeten we dit zien als een vriendelijke waarschuwing aan de rechtvaardigen om niet af te wijken van hun rechtvaardigheid. Het karakter van een 'afvallige' is dat hij zich afkeert van zijn uiterlijke gerechtigheid. Hij was nooit oprecht een rechtvaardige wat blijkt uit 1 Joh 2:19: Indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn. Die persoon had de naam en uiterlijke kentekenen van een rechtvaardige, maar het feit dat hij zijn eerste liefde verlaat, toont ons dat zijn belijdenis des geloofs nooit oprecht is geweest.

Vergelijk ook 2 Joh 8: Ziet toe voor uwzelven dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben.

Dan ben ik het niet met M. Henry eens. Ik zie dat nl. helemaal niet staan, dat is een conclusie om de mening van 'geen afval der heiligen' overeind te houden.
Van Gods kant bezien is dat misschien wel zo maar hier gaat het toch echt over onze eigen verantwoordelijkheid.
Toen schreef:Het andere gedeelte Hebreën 6: Je doelt hier waarschijnlijk op vers 6 waarin het woord afvallig genoemd wordt. Tot wie wordt dat gezegd? Tot degenen die eens verlicht zijn geweest en de hemelse gave gesmaakt hebben. Hebben zij dan ook het Fundament Christus in hun hart ontvangen? Nee, we moeten hier een verlichting van het verstand verstaan, dus de indruk dat Jezus de Waarheid is. Het is hier nog geen hartszaak geworden. Hemelse gave gesmaakt; hieronder wordt verstaan wat in mat 13:20 wordt uitgelegd, namelijk het woord Gods met blijdschap ontvangen hebbende, maar de wortel missen. De grond der zaak wordt hier gemist, het is een uiterlijk verblijden in de waarheid, soms zo dat het lijkt alsof ze tot de rechtvaardigen behoren. Toch luistert het zeer nauw, de wortel wordt gemist er kan een groeien en bloeien zijn, maar als de Bruidegom komt dan zal openbaar worden wie nog olie in hun lampen hebben. Wie dus de Heilige Geest in het hart hebben. Of je het bruiloftskleed aanhebt, zodat er niet gezegd zal worden: Vriend hoe zijt gij hier binnengekomen geen bruiloftskleed aanhebbende.
Dan wordt het verschil openbaar tussen het werk Gods met een levende belijdenis, en het werk van de mens met een dode belijdenis.

Hier ben ik het zeker niet mee eens. Er zijn veel mensen die met hun verstand wel geloven en daarna de wereld in gaan maar die later toch tot bekering en geloof komen.
Verder zou ik niet durven zeggen dat er voor mensen die een tijdje enthousiast 'voor Jezus' gingen maar na wat tegenslag weer net zo snel het geloof vaarwel zeggen, geen hoop meer is.
Het kan best dat ze later hun fout inzien en alsnog tot geloof komen.
In de gelijkenis van het zaad waarschuwt Jezus ons om het Woord niet te laten wegpikken door de vogels, of om het te laten verstikken door de dingen van de wereld.
Het KAN wel zijn dat ze zich later niet meer bekeren maar het is niet onmogelijk geworden zoals in Heb.6 staat.

Toen schreef:Het is heel belangrijk om tekst met tekst te vergelijken en het in de kontext te zien, dan is duidelijk wat de bedoeling van een tekst is.
Volgens mij heb ik het standpunt wat betreft de afval der heiligen redelijk kunnen onderbouwen, als er onvolkomenheden zijn hoor ik het graag en als a1b23c wezenlijke onderbouwde argumenten heeft waarin blijkt dat er wel afval der heiligen mogelijk is, ben ik bereid daar weer op te reageren;)

Nogmaals: ik heb NIET gezegd dat er afval van heiligen is!!! Maar ik zeg ook niet dat het er niet is.
M.i. is het net zo als met de uitverkiezing: twee lijnen die elkaar LIJKEN uit te sluiten en die voor ons verstand niet op één lijn zijn te krijgen.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 01 nov 2011 08:52

Dan zal ik zeggen waarom ik dit wel belangrijk vind, als je weet dat er geen afval van heiligen mogelijk is geeft dat een stuk zekerheid in het geloof.
Verder zie ik voortdurend een eigen mening bij jou naar voren komen, hetgeen typerend is voor het hedendaagse christendom. Ik vind dit, ik vind dat. Maar als we de bijbel in zijn verband laten spreken dan zien we niet meer wat 'ik vind', maar wat Gods bedoeling/plan met ons is.
Als je dan na al deze dingen nog niet je mening hebt bijgesteld en de mogelijkheid van geloofsafval der heiligen hebt uitgesloten, ben je niet zo open-minded als dat ik dacht, je hebt zeer duidelijk je eigen mening. Alleen jammer dat je dat niet onderbouwt met teksten.

Terug naar “Archief”