Pleegzorg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 sep 2008 16:37

Jullie doen wel of het moeilijk is om een pleegkind op te voeden maar om je biologische kinderen op te voeden is ook geen makkie hoor!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 sep 2008 18:14

Nee, maar dit topic gaat wel over pleegkinderen, en niet over het opvoeden van eigen kinderen. En ik geloof wel dat een pleegkind moeilijker is dan eigen kids, omdat het je eigen kindje niet is en nooit zal worden (dat mag niet eens, een beetje afstand moet je zelfs vaak bewaren, wat alleen maar lastig is in sommige gevallen)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2008 20:23

Ik denk dat we zulk soort dingen het beste aan Jnien haar (pleeg)ouders kunnen vragen.
1. Hoe is het nu voor Jnien om bij "anderen" te zijn?
2. Hoe reageren Jnien haar pleegouders op haar? Zijn ze lief voor haar of bewaren ze toch nog enige afstand?
enz enz enz
Je kan wel oordelen over iets waarvan je denkt dat kan gebeuren maar echte ervaringen heb je niet. Je kan alleen zeggen: "Ik denk dat je afstand moet bewaren want..." of "Het is moeilijk en niet altijd even leuk want het zal nooit je eigen zijn enz.. enz...." Wie weet vind je het prachtig! En krijg je ooit tranen in je ogen als het kind ooit de deur uit gaat, of denk je "He he, dat nooit meer!"
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 sep 2008 20:34

Ik denk dat er ook echt wel verschil is tussen eigen kinderen en pleegkinderen. Het jochie dat bij m'n ouders in huis is gaat nu mijn ouders en z'n eigen ouders tegen elkaar uitspelen, gaat nog thuiswonende broertjes en zusjes (zowel de mijne als de zijne) lastigvallen enz. enz.
Zulke dingen heb je bij alleen eigen kinderen niet.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 07 sep 2008 20:36

Pleegkinderen hebben vaak ook een 'achtergrond' wat het opvoeden ook moeilijker maakt dan eigen kinderen...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2008 20:38

Dat begrijp ik hoewel EHBO het programma ook van eigen kinderen wel eens heel vervelende dingen doen maar goed, dan gaan we uitwijken.

Saskia, en Ansje: jullie hebben ook gelijk :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 sep 2008 10:30

MissF schreef:Nee, maar dit topic gaat wel over pleegkinderen, en niet over het opvoeden van eigen kinderen. En ik geloof wel dat een pleegkind moeilijker is dan eigen kids, omdat het je eigen kindje niet is en nooit zal worden (dat mag niet eens, een beetje afstand moet je zelfs vaak bewaren, wat alleen maar lastig is in sommige gevallen)

Hoe kom je erbij dat het je eigen kind niet MAG worden?
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 sep 2008 10:34

Omdat er altijd een kans bestaat dat het weer weg gaat. Mijn schoonzus en zwager hebben een fantastisch kereltje, maar er wordt overal gewaarschuwd dat het nooit zo kan en mag worden als een adoptiekindje of een biologisch kindje, omdat het weer weg gaat en het je kindje niet IS.
In mijn werk komen we soms ook pleegouders tegen die doen of het hun eigen kind is, en dat is lang niet altijd handig.
Je moet als pleegouders nooit in e loyaliteit van het kind gaan zitten. Een pleegkind heeft ouders, hoe slecht die ook voor hem/haar konden zorgen, maar als pleegouders mag je nooit verwachten dat je ouders wordt voor het kind. Een kind zal altijd loyaliteit naar eigen ouders houden, en dat is goed.
Dat bedoelde ik er een beetje mee.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 sep 2008 16:19

MissF schreef:Omdat er altijd een kans bestaat dat het weer weg gaat. Mijn schoonzus en zwager hebben een fantastisch kereltje, maar er wordt overal gewaarschuwd dat het nooit zo kan en mag worden als een adoptiekindje of een biologisch kindje, omdat het weer weg gaat en het je kindje niet IS.
In mijn werk komen we soms ook pleegouders tegen die doen of het hun eigen kind is, en dat is lang niet altijd handig.
Je moet als pleegouders nooit in e loyaliteit van het kind gaan zitten. Een pleegkind heeft ouders, hoe slecht die ook voor hem/haar konden zorgen, maar als pleegouders mag je nooit verwachten dat je ouders wordt voor het kind. Een kind zal altijd loyaliteit naar eigen ouders houden, en dat is goed.
Dat bedoelde ik er een beetje mee.

Oke, ik snap het..! Maar als ze 18 zijn en ze stemmen er mee in, mag het wel hoor! Vanaf dan is het gewoon een adoptiekind...
Afbeelding

jnien

Berichtdoor jnien » 08 okt 2008 20:22

Tijn schreef:Poe, dat klinkt allemaal best heftig... Maar wel gaaf dat je nu langzaamaan weer af en toe thuis bent! :)

Is inderdaad erg fijn, geniet er echt van.. :)
Het is "1 keer in de 2 weken thuis slapen" geworden.. wat voor mij eerst even tegenviel, maar had er ook wel rekening meegehouden.. dus gaat nu helemaal goed op deze manier.. :)

jnien

Berichtdoor jnien » 08 okt 2008 20:30

Om even terug te komen op de rest:

Hoe is het voor mij om bij anderen te wonen?
Nou, eigenlijk best raar.. ik voel me na 7 maanden nog steeds een gast in het het huis wat ik nu eigenlijk mijn thuis zou moeten noemen..
Maar ja, er zijn nog 2 huizen, en daar wonen mijn echte ouders.. en wat MissF uitlegde heeft ze helemaal gelijk in.. ook al kunnen mijn echte ouders niet meer op de juiste manier voor mij zorgen, zij zijn mijn ouders. En niemand gaat, kan of mag die plek innemen. Bij mij niet tenminste.

Ik denk zelf dat dit ook wel aan mijn leeftijd ligt. Ik ben natuurlijk wel overal heel bewust van. Een pleegkind op jongere leeftijd misschien minder.. maar daar zal het later ws ook opkomen..

Hoe reageren mijn pleegouders op mij?
Ze zijn erg blij met me, hebben zelf geen kinderen, en ik was "een geschenk uit de hemel".. wat ik wel strelend vond, maar ook erg ongemakkelijk.. ik voelde me vooral aan het begin heel erg voor tijdelijk daar.. had nog de hoop dat er een eind aan kwam.. een lange logeerpartij..
Ze bewaren tegenwoordig wel meer afstand, maar die afstand heb ik wel nodig. Want inderdaad: Ze zijn niet mijn ouders. Punt. Uit. Klaar.
Al kan ik ze wel steeds meer accepteren als mijn pleegouders.. en mijn plekje in Bergambacht word ook steeds meer mijn plekje..
Van alle thuizen voelt mn eigen oude kamertje in Gouda het meest mijn thuis.. maar ik zal er aan moeten wennen totdat ik een écht eigen huisje heb nog even steeds een gast te zijn in mijn thuis.. zo lekker ingewikkeld.. en dat is het soms ook wel :P

Denk overigens wel dat een pleegkind opvoeden moeilijker is als een eigen kind.. weet bijna wel zeker!

Nou, dat was het weer even ;)

Liefs!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 09 okt 2008 06:35

Hey jnien,

Goed om te horen dat lekker eens in de twee weken naar huis mag! En hoe je de rest omschrijft klinkt me heel erg logisch in de oren! Ik hoop dat je langzaam maar zeker weer meer naar huis mag!
Laat je leiden door Hem!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 09 okt 2008 10:20

Mijn schoonouders hebben sinds vrijdag een meisje van 10 in huis. Volgensmij gaat alles goed, maar voor iedereen wel een beetje een schok geweest omdat ze nog nooit eerder pleegzorg hebben gedaan.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 09 okt 2008 14:44

Super dat ze dat doen!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 okt 2008 18:32

Morgen krijg ik er weer een nieuw pleeg zwagertje bij :)
Allemaal heeel erg spannend. Ben benieuwd hoe hij eruit ziet en hoe ie is :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”