Dat is grotendeels correct. Maar literaire afhankelijkheid moet wel specifiek over de Wortlaut gaan. Je maakt mij niet wijs dat 2 preekverslagen behalve enkele 'slogans' uit de preek overeenkomsten vertonen tot in de kleinste onderdelen van de zin. Contradicties zullen in een preekverslag niet zover uit elkaar lopen dat gebeurtenissen volstrekt anders worden weergegeven, hoogstens een paar details.elbert schreef: Dan zou je tot de conclusie kunnen komen (als je 2 personen een verslag laat doen van beide preken) dat gezien het verslag A. er een literaire afhankelijkheid is en B. dat er contradicties tussen beide verslagen liggen.
Maar dan is de conclusie dat die woorden dus niet echt zo uitgesproken zijn natuurlijk wel een brug te ver.
De vergelijking gaat dus niet helemaal op.
Cicero schreef:Dit lijkt me een typisch voorbeeld dat wat je erin stopt, er ook weer uit komt rollen. De veronderstellingen bepalen hier de uitkomst: de veronderstelling is namelijk dat Mattheus en Lukas dezelfde schriftelijke bron hebben gebruikt om verschillende verhalen te fabriceren (bijvoorbeeld de Bergrede).
Een andere (net zo eenvoudige) hypothese is dat Jezus dezelfde woorden bij verschillende gelegenheden heeft geuit en dat Mattheus en Lukas elk aan 1 bepaalde gelegenheid refereren.
Nee. De veronderstelling is, dat Mt en Lc dezelfde schriftelijke bron hebben gebruikt. Dat kun je concluderen op grond van alle overeenkomsten tussen Mt en Lc. Vervolgens kijk je naar de manier waarop deze bronnen verwerkt zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat ze allebei in dezelfde historische context worden opgenomen. Dat is echter vaak niet het geval, bijv. in het geval van de berg/veldrede. De conclusie is dus van een heel andere aard dan wat ik veronderstelde. De conclusie is nl. dat Mt de bergrede zelf heeft geconstrueerd met behulp van ouder materiaal. Dat is iets anders dan de veronderstelling dat Lc en Mt gebruik hebben gemaakt van Q. Die veronderstelling is natuurlijk belangrijk voor de uitkomst, maar de uitkomst is niet gelijk aan de veronderstelling.
Als je de literaire veronderstelling van Q deelt, is de andere hypothese van jou niet eenvoudiger.