Boekenlezer schreef:Wanneer verlaat je je kerkverband?
1. Als het niet zo gezellig is in de gemeente.
2. In geval van een voorgenomen huwelijk met iemand van een ander kerkverband.
3. Als ik ruzie krijg met mijn dominee, of ouderling(en).
4. Als ze me onder tucht zetten.
5. Als ik me geestelijk vervreemd ga voelen van mijn kerk. (Je voelt je er niet goed thuis.)
6. Als er duidelijk evangelische invloeden in het kerkverband gaan doorwerken. (Bijv. het zingen van Opwekkingsliederen in de dienst.)
7. Als ze in mijn kerkverband ruimte gaan geven aan charismatische praktijken.
8. Als ze de gereformeerde belijdenis gaan bekritiseren.
9. Als de predikanten slecht preken.
10. Als ze de waarheid van de Bijbel op losse schroeven gaan zetten. (Bijv.: het begin van Genesis is niet letterlijk gebeurd.)
11. Als ze de godheid en het verzoenend werk van Christus gaan loochenen.
12. Als ze me dwingen tot dingen die tegen mijn geweten in gaan.
13. Nooit, want je kunt altijd nog positieve invloed uitoefenen als lid.
Ik zou niet zo heel snel m'n kerkverband (durven) verlaten. Daarom heb ik de laatste zin (13) ook vetgedrukt gezet. Echter, eens houdt het op, dus voor de vetgedrukte zinnen zou ik m'n kerkverband wel verlaten.
Even wat opmerkingen bij de verschillende (genummerde) redenen:
1. De gezelligheid van een gemeente is niet van belang. Tenminste, het is niet zo belangrijk dat ik er een kerk voor zou verlaten. Hoewel ik het wel ernstig betreur wanneer er geen band merkbaar is.
2. Het lijkt me logisch dat je een ander kerkverband opzoekt wanneer je trouwt. Je sluit je aan bij de kerk van je partner of je partner sluit zich aan bij het kerkverband van jou. Hier moet je natuurlijk wel veel over praten en nadenken.
3. Ruzie met dominees en/of ouderlingen lijkt me geen reden om je kerkverband te verlaten. Die ruzie ontstaat ergens uit. Gaat zo'n ruzie om iets persoonlijks, dan is dat treurig, maar het lijkt me dat dat wel op te lossen is. Gaat het over iets inhoudelijks, zoals onschriftuurlijke praktijken, dan wordt het lastig inderdaad. Ik denk dat je dan alsnog niet je kerkverband mag verlaten. Het gaat immers om een ruzie met iemand uit je eigen gemeente (niet landelijk). Je moet dan samen vanuit de Bijbel tot oplossingen komen. De synode enzo zal ook wel ingrijpen neem ik aan.
4. Tucht is absoluut geen reden om je kerkverband te verlaten! De tucht is bedoeld om de zonden te straffen en we dienen ons daaraan te onderwerpen. Maar wanneer de tucht wordt misbruikt, dan is het natuurlijk weer een heel ander verhaal... Maar dan kan je het toch ook weer hogerop zoeken?
5.
Als ik me geestelijk vervreemd ga voelen van mijn kerk. (Je voelt je er niet goed thuis.) Die laatste zin vind ik erg gevaarlijk. Wat wij voelen is geen leidraad. Maar ik kan het me toch wel heel erg goed voorstellen...

Ook ik voel mij geestelijk vervreemd in mijn kerk, en voel me er niet goed thuis. Maar zolang er niks tegen de Bijbel ingaat, tja, dan kun je er niet zo veel van zeggen denk ik.
6. Duidelijk evangelische invloeden zijn ook geen reden. 'Evangelische invloeden' is heel breed. En ik ben van mening dat die invloeden niet per definitie onbijbels zijn. Alleen, met welke reden zijn die invloeden er? Ik denk dat je dat moet afvragen.
7.
Als ze in mijn kerkverband ruimte gaan geven aan charismatische praktijken. Hmm... Lastig... Gevoelsmatig zou ik zeggen "dan voel ik me er niet meer thuis; wegwezen." Maar ik denk dat ook hier niet alles per definitie onbijbels is.
8. Als "ze" de gereformeerde belijdenis bekritiseren? Wie zijn "ze"? De kerkeraad? De gemeenteleden? Ik vraag me heel stiekem wel eens af: worden de drie formulieren nog wel eens tegen het licht van de Bijbel gehouden? Niet dat ik tot nog toe onwaarheden ontdek hoor. Maar sommige mensen houden de drie formulieren en de traditie enzo wel voor heel heilig... Wanneer je de gereformeerde belijdenis bekritiseert vanuit de Bijbel lijkt me dat niet fout.
9. Slecht prekende predikanten. Dat kan ook weer met van alles te maken hebben. Gaat dat om de inhoud? Om de vorm? Te zachte of anderszins irritante stem ofzo? Warrig? Tuurlijk hebben we allemaal wel ons ideaalbeeld voor een dominee, maar het zijn ook maar mensen. Als de inhoud goed is, dan is het ok. De rest valt wel wat aan te doen toch?
10. Als ze de waarheid van de Bijbel op losse schroeven gaan zetten dan blijf ik niet lang. Ik neem aan dat er met "ze" het kerkverband bedoeld wordt? Tja, wat moet je daar dan nog inderdaad.
11. Hiervoor geldt hetzelfde als bij 10.
12. Dwingen dingen te doen die tegen je geweten in gaan. Oei, dit is ook weer een lastige. Ligt eraan wat je bedoelt met 'je eigen geweten'. Dat kan toch ook vertroebeld zijn? Sowieso is 'dwingen' een negatief klinkend woord.
13. En als laatste denk ik dat je altijd moet strijden voor je kerkverband. Laat het er niet te vlug bij zitten. Schrijf brieven wanneer je het ergens niet mee eens bent. Je kunt inderdaad altijd invloed uitoefenen.