Staat de tijd van je sterven vast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 14 aug 2008 16:23

Helemaal mee eens!

gerritse
Mineur
Mineur

De dag van je sterven

Berichtdoor gerritse » 14 aug 2008 19:49

Dag allemaal,

Mag ik de aandacht eens vestigen op Prediker 7 v 17:

Daar staat:
"Gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. WAAROM ZOU JE STERVEN VOOR JE TIJD"

In Deuteronomium 29 v 28 staat:
"Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe, wat openbaar is, komt ons toe".
(En er is zoveel heerlijks openbaar geworden, dus ruimte genoeg binnen onze grenzen)

Binnen het kader van Jesaja 55 v 8:
"Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen...enz", zou ik over Prediker dit willen zeggen:

De Heer God heeft in zijn genade ook voor de 'nee-zeggers'onder ons een ruime levensmarge gegeven om zich te bekeren. Hij heeft ieder mens zó lief, dat ieder mens vele, vele kansen krijgt in dat zo lang mogelijke leven.

Maar.....er zijn mensen, die zó onzorgvuldig leven, onmatig zijn in van alles, dat zij een verhoogd risico lopen. En de genadetijd, die God hun wil geven om zich alsnog te bekeren, korten zij zelf in door dingen te doen, die hun licham, ziel en geest te gronde richten, ver voor de tijd, die redelijkerwijs verwacht mocht worden.
Ik hoef geen voorbeelden te noemen. Een opsomming zou toch onvolledig zijn.
Nou ja; eentje dan: Abimelech pakte het in Rechters 9 zo driest en dwaas aan, zo diep zondig, dat hij ,als jonge vent nog, met die dolle kop van hem het risico nam om te dicht bij uiterst gevaar te komen, wat zijn dood tengevolge had, (54)

In Job 22 v 16 vind ik ook dezelfde gedachte over 'sterven vóor je tijd: '

"Zij worden vóor hun tijd geveld".

Het gaat hier over 'onrechtvaardigen', (15), die als het ware tegen God zeiden:
"Wend u van ons af. Wat kunnen wij nu voor voordeel van ú hebben. De rijkdommen, die ik heb, die heb ik toch met déze eigen handjes verdiend ?!", (17 en 18).

Hier wordt God getekend als degenen, die het laat regenen op rechtvaardigen en onrechtvaardigen, ( Matth 5 v 45), die ieder mens 'vindenstijd' gunt.

Als ik voorzichtig een gevolgtrekking zou durven maken, dan is het deze:
.....................
Wanneer er mensen zijn in jullie buurt.die als het ware dit liedje zingen:
"This is my life and I do what I want",
spoor ze dan aan tot een zekere bedachtzaamheid, om nu eens niet alles te 'wanten'.
En dan kun je misschien genade van God en wijsheid van zijn Geest krijgen om bij een gebleken 'opening' iets te zeggen over God, die ze een lang leven gunt om alsnog zijn positieve plan met ze te trekken....een plan, dat hij in beginsel voor elk mens in verleden, heden en toekomst heeft gereed liggen, maar dat het veld moet ruimen voor een negatief plan, wanneer mensen niet aan Gods positieve plan met hen willen meewerken.

Daag
Ger

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: De dag van je sterven

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2008 20:49

gerritse schreef:Maar.....er zijn mensen, die zó onzorgvuldig leven, onmatig zijn in van alles, dat zij een verhoogd risico lopen. En de genadetijd, die God hun wil geven om zich alsnog te bekeren, korten zij zelf in door dingen te doen, die hun licham, ziel en geest te gronde richten, ver voor de tijd, die redelijkerwijs verwacht mocht worden.
Ik hoef geen voorbeelden te noemen. Een opsomming zou toch onvolledig zijn.
Nou ja; eentje dan: Abimelech pakte het in Rechters 9 zo driest en dwaas aan, zo diep zondig, dat hij ,als jonge vent nog, met die dolle kop van hem het risico nam om te dicht bij uiterst gevaar te komen, wat zijn dood tengevolge had, (54)

In Job 22 v 16 vind ik ook dezelfde gedachte over 'sterven vóor je tijd: '

"Zij worden vóor hun tijd geveld".

Het gaat hier over 'onrechtvaardigen', (15), die als het ware tegen God zeiden:
"Wend u van ons af. Wat kunnen wij nu voor voordeel van ú hebben. De rijkdommen, die ik heb, die heb ik toch met déze eigen handjes verdiend ?!", (17 en 18).

Hier wordt God getekend als degenen, die het laat regenen op rechtvaardigen en onrechtvaardigen, ( Matth 5 v 45), die ieder mens 'vindenstijd' gunt.

Als ik voorzichtig een gevolgtrekking zou durven maken, dan is het deze:
.....................
Wanneer er mensen zijn in jullie buurt.die als het ware dit liedje zingen:
"This is my life and I do what I want",
spoor ze dan aan tot een zekere bedachtzaamheid, om nu eens niet alles te 'wanten'.
En dan kun je misschien genade van God en wijsheid van zijn Geest krijgen om bij een gebleken 'opening' iets te zeggen over God, die ze een lang leven gunt om alsnog zijn positieve plan met ze te trekken....een plan, dat hij in beginsel voor elk mens in verleden, heden en toekomst heeft gereed liggen, maar dat het veld moet ruimen voor een negatief plan, wanneer mensen niet aan Gods positieve plan met hen willen meewerken.

Daag
Ger

En de mensen die omkomen bij een ongeluk of door een ziekte? Zoals je het nu stelt is iedereen die voor een jaar of 70 overlijdt onzorgvuldig, kortom: eigen schuld.... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 aug 2008 21:10

Liarose schreef:Staat de tijd van je sterven vast?

Achteraf gezien wel. ;)
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat we er met een deterministische bril op over kunnen praten, maar wat hebben we daar eigenlijk aan?

Het enige wat ik weet is dat God alles in Zijn hand heeft en dat er niets buiten Zijn wil om geschiedt, ook ons sterven niet. Dan is het van belang dat we op Hem ons vertrouwen stellen.

Dan gaat het er ook om dat we nazeggen wat David in psalm 31 zegt:
"Mijn tijden zijn in Uw hand;" (vers 16).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 14 aug 2008 21:47

Mee eens Elbert!

Voor dat er ook maar iets leefde was bij God alles al bekend. zelfs de kleinste dingen en bewegingen zijn bij God bekend!
Dus dan ook je sterven. Je kunt menen je eigen sterftijd te bepalen, maar dan nog was die tijd bij God bekend en stond dat vast in Zijn raad.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 aug 2008 21:55

Elbert schreef:Het enige wat ik weet is dat God alles in Zijn hand heeft en dat er niets buiten Zijn wil om geschiedt, ook ons sterven niet. Dan is het van belang dat we op Hem ons vertrouwen stellen.

Ik zal daar nooit wat mee kunnen... Gods wil is het niet. God is er wel in, ik bedoel: Hij heeft weet van het verdriet, van de pijn bij een sterven. Maar Zijn wil? Ik weet, het staat in de HC. Daar is de wil van de Vader erin gekomen.
Maar het stáát niet in de Bijbel (ja, behalve de NBV, maar daar is dus een zeer grove fout gemaakt).
Er staat in Matth. 10: 29: "Worden niet twee muschjes om een penningsken verkocht? En niet één van deze zal op aarde vallen zonder uw Vader". (SV)
Zowel in de Lutherse en Leidse vertaling, als in de vertaling van Prof. Brouwer, van Petrus Canisius en de NBG'51 staat hetzelfde.
Hij, God, heeft er weet van maar er staat niet dat Hij het wil!
Als ik moet geloven dat God het wilde, dat mijn moeder overleed op 31-jarige leeftijd, dan vraag ik mij af hoe ik Hem nog moet vertrouwen.
Hij was er, Hij was in het leed aan de vader en de kinderen aangedaan, maar voor mij is het bijna ene vloek als gezegd wordt dat Hij het gewild heeft. Daar begrijp ik echt helemaal niks van.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 22:05

Riska schreef:Als ik moet geloven dat God het wilde, dat mijn moeder overleed op 31-jarige leeftijd, dan vraag ik mij af hoe ik Hem nog moet vertrouwen*.
Hij was er, Hij was in het leed aan de vader en de kinderen aangedaan**, maar voor mij is het bijna ene vloek als gezegd wordt dat Hij het gewild heeft. Daar begrijp ik echt helemaal niks van.

*Op dat punt loop ik ook vaak vast.

Men zegt dan zo snel: het was Gods wil. Alleen de zin al, van dat het Gods wil is/was, omdat als mens uit te durven spreken.....

**Hier kan ik mij beter in vinden. Ook omdat de zondeval niet Gods schuld was en dat daardoor behalve de zonde ook de dood in de wereld terecht gekomen is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 aug 2008 22:16

Wanneer is iets Gods wil? In hoeverre weten wij wat God wil?

God zal alles weten maar of het dan ook gelijk zijn wil is, dat vraag ik mij af. Dat kan je ook doortrekken anders naar de bekering. Is het dan ook Gods wil dat er mensen verloren gaan?

Ik geloof dat God er altijd is bij ons, met ons en voor ons in alles wat wij tegen komen op ons levenspad incl. de dood.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 23:04

Gerdien B. schreef:Wanneer is iets Gods wil? In hoeverre weten wij wat God wil?

Dat vind ik soms knap lastig om dat te bepalen, mensen denken soms zo vaak in wetten en regels. Neem b.v. eens euthanasie, dat word (vaak) beschouwd als niet mogen van God, omdat het God is die de tijd van sterven bepaalt. Palliatieve sedatie mag daarin tegen vaak dan weer wel, terwijl in mijn optiek de uitkomst hetzelfde is. Het één is alleen direct, het ander duurt iets langer, maar het effect blijft het zelfde. Ik zeg zelf wel eens palliatieve sedatie is een verzachtende omschrijving van het woord euthanasie.

Bij palliatieve sedatie zegt men dan vaak: 'Het is verder aan God wanneer Hij iemand thuis wil halen. Daar kan ik dus ook niets mee, voor mij staat vast dat als je (misschien wat plat omgeschreven) de voedsel en vochtkraan dichtdraait, je 100 % zeker weet dat iemand er aan overlijdt binnen enkele dagen. (soms nog eerder als iemand al erg verzwakt is) Maar dan zou het wel ineens aan God worden overgelaten, of er dan geen menselijk ingrijpen aan te pas komt...? Het zijn toch echt mensen die de voedsel en vocht kraan afsluiten teneinde iemand te laten sterven!

Soms denk ik wel eens, wat doe als jezelf of iemand anders, terminaal op een ziekbed zou zou liggen met onverdraaglijke pijn en pijnstilling werkt niet meer?

Ter verduidelijking, eerder was ik ook fel tegenstander van euthanasie en zei ik ook dat euthanasie Gods wil niet was en dat ik er nooit bij aanwezig zou willen zijn. Tot het moment kwam, dat ik met iemand in mijn directe omgeving werd geconfronteerd met de diagnose ongeneeslijke longkanker, waarbij de uitkomst toen zou zijn dat die persoon mogelijk door verstikking om het leven zou komen. Toen kon ik niet meer zeggen dat euthanasie niet zou mogen en dat die persoon misschien maar moest stikken omdat euthanasie niet van God zou mogen!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 14 aug 2008 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2008 23:27

Matthéüs 27
34 Gaven zij Hem te drinken edik met gal gemengd; en als Hij dien gesmaakt had, wilde Hij niet drinken.

Jezus nam geen pijnstiller voor Hij aan het kruis moest, en gaf pas nadat het volbracht was den geest.
Op het laatst dronk Hij wel een beetje edik vanaf een spons aan een stok,van een spons kun je ook niet veel drinken dus was nog weinig verdoving ook.
edik is soort wijnazijn en verdooft een beetje.

Maar niemand wil pijn lijden dat snap ik ook wel, maar des te meer respect heb ik voor Jezus.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 23:29

Jezus kan je niet met een mens vergelijken. Alleen al om het feit dat Hij zonder zonde was.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2008 23:31

O wist niet dat als je zonder zonde was je geen pijn voelt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 aug 2008 23:39

goofy1978 schreef:Jezus nam geen pijnstiller voor Hij aan het kruis moest

Hiermee lijk jij te willen suggereren, omdat Jezus geen pijnstiller nam, dat mensen ook maar geen pijnstilling moeten nemen bij het sterven of euthanasie of palliatieve sedatie?

Bij palliatieve sedatie (wat wel door veel christenen als mogen van God wordt gezien) wordt er ook gebruik gemaakt van verdovende en pijnstillende middelen zoals bv midazolam.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 aug 2008 07:02

Riska schreef:
Elbert schreef:Het enige wat ik weet is dat God alles in Zijn hand heeft en dat er niets buiten Zijn wil om geschiedt, ook ons sterven niet. Dan is het van belang dat we op Hem ons vertrouwen stellen.

Ik zal daar nooit wat mee kunnen... Gods wil is het niet.

Met Gods wil bedoel ik hier natuurlijk Zijn bestuur. Want ik geloof wel dat Hij alles zo in de hand heeft, dat er niets gebeurt waarvan Hij zegt: dat zal niet gebeuren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 aug 2008 11:38

Christus leerde ons dat het kennen van 'God's wil' en het leven in gehoorzaamheid aan die wil de sleutel tot alles is! God is de ottenbakker; wij zijn de klei.

Terug naar “Archief”