Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 08 mei 2008 14:43

Optimatus schreef:Waarop baseer je dit aantal?
Waren het niet toevallig Palestijnse christenen?
Helaas zijn er veel verhalen te vinden over de bloedige Libanese burgeroorlog tussen Libanese Christenen en de palestijnen. Zoek maar eens met google naar damour libanon arafat. Maar ik kan je verzekeren dat je dan geen leuke verhalen leest over de palestijnse 'helden'. Een ojectieve bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War

Lebanon still bears deep scars from the civil war. In all, it is estimated that more than 100,000 people were killed, and another 100,000 permanently handicapped by injuries. Approximately 900,000 people, representing one-fifth of the pre-war population, were displaced from their homes. Perhaps a quarter of a million emigrated permanently.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mei 2008 15:32

Michael schreef:Ah daar komt het terrorisme woord.. Het was te verwachten. Maar ik had het niet zo snel al verwacht.. Lekker makkelijk toch? "Oh het zijn terroristen dus mag het"

Volgens china is de dalai lama een terrorist, en met de capriolen van Bush lach ik me kapot om dat woord. Wist je dat 1% van de amerikanen terrorist is volgens hun eigen overheid? En ja, ook Nelson Mandela is volgens hen een stoute terrorist.

Michael schreef:Het woord wordt gebruikt door mensen die zwart wit denken en graag willen dat de rest van de wereld net zo denkt.


Onzin.

Michael schreef:De reden dat de "terroristen" (lol) zich onder burgers verschuilen is misschien omdat het samen een volk is en er geen echt onderscheid is...


Dan moet je ook niet gaan klagen dat er burgerslachtoffers vallen. Als men raketten op Israel afvuurt en zich vervolgens schuilhoudt tussen burgers is dan vallen er nu eenmaal burgerslachtoffers.

Michael schreef:In de tweede wereld oorlog verschool het verzet (je weet wel de terroristen van die dag die onder andere joden probeerden te redden) zich ook tussen het gewone volk. Het alternatief was om op de heide te gaan wonen. Wat is exact het verschil?


Je specifiek en actief richten op burgers en het zelfmoordaspect.

Michael schreef:En strek vijf jaar eens uit naar 50 jaar. Gegarandeerd dat na 50 jaar bezetting hollanders ook zichzelf op blazen.


Ja, zeer speculatief en dus te negeren. Richt je maar gewoon op deze kwestie en haal er geen zaken bij die er los van staan.

Michael schreef:Kijk eens naar het land wat palestijns was.


Het was Ottomaans, Brits, Egyptisch, Jordaans en Israelisch. Wanneer en welke gebieden waren Palestijns?

Michael schreef:Vroeger, en nu... Ook al zijn lappen daarvan opgekocht. Lappen, maar lang niet alles.


Een groot deel wel en de delen die nu tot Israelisch gebied behoren en nooit zijn gekocht zijn praktisch allemaal veroverd in oorlogen die de Israeli's nooit zijn begonnen.

Michael schreef:Dan snap ik nog steeds dat de bewoners die daar geen cent van gehad hebben daar niets over te zeggen hadden en nu ergens anders moeten wonen als tweederangs burgers pissig zijn.
http://www.funhostr.com/p/nab7FZkc/This_explains_a_lot


Onder de Britten, Ottomanen, Jordaniers, Egyptenaren et al viel die pissigheid wel mee. Toen leefden ze in schijtdorpjes zonder toekomst in armoede en dat doen ze nog steeds.
Je zou bijna gaan denken dat ze anti-semitisch zijn...

Michael schreef:Voor de duidelijkheid, ik heb geen partij gekozen,


Oke, je interpeteerd bepaalde gegevens gewoon vrij eenzijdig.

Michael schreef:jij denkt dat ik voor de palestijnen ben omdat ik niet duidelijk voor Israel ben,


Mag ik zelf bepalen wat ik al dan niet denk?

Michael schreef:ik leg enkel maar de feiten neer.


En legt ze op een bepaalde manier uit. Wanneer ik ze anders uitleg negeer je het...

Michael schreef:En bijzonder summier, want het dodental kan geteld worden in de honderd duizenden als je iedereen mee pikt.


Bron?

Michael schreef:Ik heb nooit gezegd dat palestijnen lieverdjes zijn. Om precies te zijn heb ik gezegd "Waar er twee vechten hebben er twee schuld" Ik denk dat dat erg soepel van me was.


Ja, vreselijk soepel. Jammer dat je geen verstand van zaken hebt.

Michael schreef:Typisch weer om alle schuld naar de andere kant van het hek te willen smijten...


Ja, typisch realisme.

Michael schreef:Zoals ik al zei, ik begrijp er vast niets van: Rechten, heilige volkeren, en die ander die heeft het gedaan. Misschien ga ik hier en daar kort door de bocht.


Misschien? Je vliegt hier behoorlijk uit de bocht.

Michael schreef:Maar ik denk dat de mensen die geweld toepassen met hele goede argumenten moeten komen. En geen slappe gemeenplaatsen zoals "HET ZIJN ALLEMAAL TERRORISTEN"


Ah, maar slappe gemeenplaatsen dat terroristen eigenlijk vredelievende verzetshelden zijn, zijn wel oke?

Michael schreef:Het is niet mijn taak jullie bij definitie te begrijpen en te steunen.
Typisch dat je in reactie slechts huilt over het gebruik van het woord terroristen, in plaats van inhoudelijk op o.m. mijn reactie in te gaan.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 15:39

goshen schreef:Een ojectieve bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War

Lol, heb je zelf die link geopend? Het eerste wat ik zie als ik het open is "The neutrality and factual accuracy of this article are disputed. Please see the relevant discussion on the talk page. (February 2008)"

De volgende zin is "By the end of the war, nearly every party had allied with and subsequently betrayed every other party at least once"

Lijkt mij dat het conflict dus niet zo heel veel te maken had met religieuze onderdrukking zoals we die terug zien in het huidige Israel. Meer met opportunistische oorlogs voering.

We zien ook bijvoorbeeld dat de Joodse samenleving in Iran (toch wel de grootste in de regio, naast uiteraard Israel zelf, 20 duizend poppetjes) In Iran leeft zonder enige vorm van onderdrukking. En over het algemeen zijn die Joden grappig genoeg ook niet zo blij met Israel en wel trots op Iran. Blijkbaar kunnen Joden en Moslims dus heel goed samen leven en is er geen automatische oorzaak tot conflict.

Ik zou het best makkelijk vinden als ik het conflict op pure religieuze haat zou kunnen gooien maar dat is helaas niet van toepassing.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 08 mei 2008 15:57

Michael schreef:
goshen schreef:Een ojectieve bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War

Lol, heb je zelf die link geopend? Het eerste wat ik zie als ik het open is "The neutrality and factual accuracy of this article are disputed. Please see the relevant discussion on the talk page. (February 2008)"
Dat toont juist de objectiviteit aan lijkt me als je zelf aangeeft dat er controverse bestaat over het artikel.
De volgende zin is "By the end of the war, nearly every party had allied with and subsequently betrayed every other party at least once"

Lijkt mij dat het conflict dus niet zo heel veel te maken had met religieuze onderdrukking zoals we die terug zien in het huidige Israel. Meer met opportunistische oorlogs voering.
Als je het artikel beter lees dan zie je dat het hier een moeder der religieuze burgeroorlogen betreft. Gestart omdat de moslims meer kindertjes kregen dan de christenen en daarom geweld gebruiken om de politieke macht te verkrijgen ipv geduldig op hun beurt te wachten.
We zien ook bijvoorbeeld dat de Joodse samenleving in Iran (toch wel de grootste in de regio, naast uiteraard Israel zelf, 20 duizend poppetjes) In Iran leeft zonder enige vorm van onderdrukking. En over het algemeen zijn die Joden grappig genoeg ook niet zo blij met Israel en wel trots op Iran. Blijkbaar kunnen Joden en Moslims dus heel goed samen leven en is er geen automatische oorzaak tot conflict. Ik zou het best makkelijk vinden als ik het conflict op pure religieuze haat zou kunnen gooien maar dat is helaas niet van toepassing.
Als je dit kunt zeggen zonder één keer met je ogen te knipperen dan ben je echt een vent! Als je dit kunt zeggen zonder één keer met je ogen te knipperen dan ben je echt een vent! http://www.onzemaninteheran.com/NRC-200 ... fhorst.pdf

Religies bevolking (%) Totaal Nominaal Jaarlijkse groei (%)
Joods 0,03 25,000 -4,0 ja ze hebben het echt naar hun zin daar.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 16:47

Machiavelli schreef:
Michael schreef:Het woord wordt gebruikt door mensen die zwart wit denken en graag willen dat de rest van de wereld net zo denkt.

Onzin.

Oh ja?
Wat hebben Mahatma Ghandi, Nelson Mandela, de Dalai Lama, Saddam Hoessein, Willem van Oranje, en Jezus Christus zelf in het gemeen? Ze waren allemaal terroristen. (Volgens hun vijanden) Hoewel eerlijk is eerlijk de helft van die mensen bestonden in een tijd dat ze het woord nog niet kende. Maar de retoriek was hetzelfde.

Als je niet kunt inzien dat het woord misbruikt wordt voor politieke doeleinden. En dat dit al eeuwen lang gebeurt in de een of andere variant. Dan ben je misschien zelf prooi gevallen aan zwart wit denken?


Michael schreef:De reden dat de "terroristen" (lol) zich onder burgers verschuilen is misschien omdat het samen een volk is en er geen echt onderscheid is...


Dan moet je ook niet gaan klagen dat er burgerslachtoffers vallen. Als men raketten op Israel afvuurt en zich vervolgens schuilhoudt tussen burgers is dan vallen er nu eenmaal burgerslachtoffers.

Wie klaagt? Ik constateer enkel. Oorlog is smerig. Je kunt dan over "fair play" gaan piepen maar dat heeft geen enkele zin.

Michael schreef:En strek vijf jaar eens uit naar 50 jaar. Gegarandeerd dat na 50 jaar bezetting hollanders ook zichzelf op blazen.

Ja, zeer speculatief en dus te negeren. Richt je maar gewoon op deze kwestie en haal er geen zaken bij die er los van staan.

Helemaal niet zo speculatief. Gaan we terug naar de 80 jarige oorlog. Het grootste deel van die tijd was bezetting door spanje met hier en daar sporadische gevechten. Maar er was een grote groep rebellen (Lees terroristen) die hard vochten om hun land in typische guerrilla stijl. Een Willem van Oranje. Je kent hem misschien wel werd door hen gerecruteerd. En voila... Nederland.

Met andere woorden. Hollanders zijn zelf terroristen en eigenlijk hoord dit land aan de spanjaarden. (Tenminste volgens israelische logica dan)

Ik probeer alleen maar aan te geven hoe ontzettend belachelijk het woord "Terrorist" is.... De dalai lama is verdorie een terrorist. Zet dat je niet aan het denken?

Michael schreef:Kijk eens naar het land wat palestijns was.
Het was Ottomaans, Brits, Egyptisch, Jordaans en Israelisch. Wanneer en welke gebieden waren Palestijns?

Ik bedoel uiteraard de gebieden die in bezit waren van de mensen die nu palestijnen zijn. Of hun voorouders. Je kunt landgrenzen omgooien en het dan legaal noemen maar het volk woont op het land, niet binnen de lands grenzen.

Michael schreef:Vroeger, en nu... Ook al zijn lappen daarvan opgekocht. Lappen, maar lang niet alles.


Een groot deel wel en de delen die nu tot Israelisch gebied behoren en nooit zijn gekocht zijn praktisch allemaal veroverd in oorlogen die de Israeli's nooit zijn begonnen.

Je bedoelt die oorlogen die reacties zijn op wat Israeliers wel gedaan hebben? Beetje slap argument dit. Ga ergens wonen, verwijder de oorspronkelijke bewoners en als ze dan boos worden speel je de vermoorde onschuld. Zo werkt het natuurlijk niet in het echt.

Michael schreef:Dan snap ik nog steeds dat de bewoners die daar geen cent van gehad hebben daar niets over te zeggen hadden en nu ergens anders moeten wonen als tweederangs burgers pissig zijn.
http://www.funhostr.com/p/nab7FZkc/This_explains_a_lot


Onder de Britten, Ottomanen, Jordaniers, Egyptenaren et al viel die pissigheid wel mee. Toen leefden ze in schijtdorpjes zonder toekomst in armoede en dat doen ze nog steeds.

Ah.. Dus omdat het een zielig volkje was zonder toekomst mag je hun land inpikken? De britten zijn de stuwende kracht achter de start van israel. En zelf horen ze natuurlijk ook niet in die regio. Jordaniers en Egyptenaren zijn eigenlijk later pas pissig geworden toen ze zelf in oorlogen verwikkeld raakten.

Je zou bijna gaan denken dat ze anti-semitisch zijn...

Zou jij geen hekel krijgen aan een volk als je buren vrienden en familie systematisch door hen onderdrukt wordt?

Michael schreef:Voor de duidelijkheid, ik heb geen partij gekozen,
Oke, je interpeteerd bepaalde gegevens gewoon vrij eenzijdig.
Interpreteerde ik ze? Of noemde ik ze? Je mag me aanvullen hoor als ik me vergis.

Michael schreef:jij denkt dat ik voor de palestijnen ben omdat ik niet duidelijk voor Israel ben,
Mag ik zelf bepalen wat ik al dan niet denk?

Ja, maar mag ik dat dan ook?

Michael schreef:ik leg enkel maar de feiten neer.

En legt ze op een bepaalde manier uit. Wanneer ik ze anders uitleg negeer je het...

Iets bijzonders wat je graag nog beantwoordt wilt zien?

Michael schreef:En bijzonder summier, want het dodental kan geteld worden in de honderd duizenden als je iedereen mee pikt.

Bron?

http://users.erols.com/mwhite28/warstat4.htm#Israel
deze site vat het wel redelijk samen. Maar je moet wel even lezen en nazoeken.

Michael schreef:Ik heb nooit gezegd dat palestijnen lieverdjes zijn. Om precies te zijn heb ik gezegd "Waar er twee vechten hebben er twee schuld" Ik denk dat dat erg soepel van me was.


Ja, vreselijk soepel. Jammer dat je geen verstand van zaken hebt.

Nee, dat zal het wezen. :)

Je eerste Ad homini aanval. Ik maak bezwaar tegen deze uitval. We kunnen elkaar als volwassenen behandelen. Oprecht de discussie aangaan. Of we kunnen elkaar gaan zitten uitschelden. Ik doe per definitie niet mee aan de tweede optie.

Michael schreef:Typisch weer om alle schuld naar de andere kant van het hek te willen smijten...

Ja, typisch realisme.

Nee, typische menselijke zwakte. Je ziet het overal. En altijd. Als het er niet zou zijn in deze kwestie. Zou dat heel erg bijzonder zijn.

Michael schreef:Maar ik denk dat de mensen die geweld toepassen met hele goede argumenten moeten komen. En geen slappe gemeenplaatsen zoals "HET ZIJN ALLEMAAL TERRORISTEN"


Ah, maar slappe gemeenplaatsen dat terroristen eigenlijk vredelievende verzetshelden zijn, zijn wel oke?

Benoem het gewoon zoals het is. En laat alle gemeenplaatsen weg. Ik heb bezwaar gemaakt tegen het woord terrorist omdat er zogenoemde terroristen zijn die inderdaad vredelievende verzets helden zijn. Zoals dus Mandela en de Dalai Lama. Als het woord terrorist zich zo makkelijk laat verbuigen moet je er gewoon niet meer op reageren.

Michael schreef:Het is niet mijn taak jullie bij definitie te begrijpen en te steunen.
Typisch dat je in reactie slechts huilt over het gebruik van het woord terroristen, in plaats van inhoudelijk op o.m. mijn reactie in te gaan.

Waar ga ik niet inhoudelijk op in dan?

Hoor je mij huilen? Of was dat je tweede ad Homini? Ik denk dat ik ze in jouw geval maar gewoon moet gaan tellen in een poging deze discussie beschaafd te houden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mei 2008 17:41

Michael schreef:Oh ja?
Wat hebben Mahatma Ghandi, Nelson Mandela, de Dalai Lama, Saddam Hoessein, Willem van Oranje, en Jezus Christus zelf in het gemeen? Ze waren allemaal terroristen. (Volgens hun vijanden) Hoewel eerlijk is eerlijk de helft van die mensen bestonden in een tijd dat ze het woord nog niet kende. Maar de retoriek was hetzelfde.

Als je niet kunt inzien dat het woord misbruikt wordt voor politieke doeleinden. En dat dit al eeuwen lang gebeurt in de een of andere variant. Dan ben je misschien zelf prooi gevallen aan zwart wit denken?


Dat het woord misbruikt wordt wil nog niet zeggen dat elk gebruik ervan misplaatst is.

Helemaal niet zo speculatief. Gaan we terug naar de 80 jarige oorlog. Het grootste deel van die tijd was bezetting door spanje met hier en daar sporadische gevechten. Maar er was een grote groep rebellen (Lees terroristen) die hard vochten om hun land in typische guerrilla stijl. Een Willem van Oranje. Je kent hem misschien wel werd door hen gerecruteerd. En voila... Nederland.


Ah, fris mijn geheugen even op als je wilt. Hoeveel zelfmoordaanslagen pleegde Willem van oranje met zijn kornuiten op burgers?

Michael schreef:Met andere woorden. Hollanders zijn zelf terroristen en eigenlijk hoord dit land aan de spanjaarden. (Tenminste volgens israelische logica dan)


Nee, je vecht hier tegen een stropop. a. Het land behoort niet aan Israel omdat de Palestijnen terroristen zijn. Die twee staan in dit geval los van elkaar. b. De Spanjaarden hebben nooit dezelfde claims gehad op Nederland als de Joden op Israel.

Michael schreef:Ik probeer alleen maar aan te geven hoe ontzettend belachelijk het woord "Terrorist" is.... De dalai lama is verdorie een terrorist. Zet dat je niet aan het denken?


Ja hoor, alleen ben ik bang dat ik het nog steeds niet met je eens ben.

Ik bedoel uiteraard de gebieden die in bezit waren van de mensen die nu palestijnen zijn. Of hun voorouders. Je kunt landgrenzen omgooien en het dan legaal noemen maar het volk woont op het land, niet binnen de lands grenzen.


Nu ja, het meeste daarvan is door middel van transacties en oorlogen nu in handen van Joden. Een deel heeft nog steeds dat land maar nu in andere grenzen.

Je bedoelt die oorlogen die reacties zijn op wat Israeliers wel gedaan hebben? Beetje slap argument dit. Ga ergens wonen, verwijder de oorspronkelijke bewoners en als ze dan boos worden speel je de vermoorde onschuld. Zo werkt het natuurlijk niet in het echt.


Nee, want het grootste gedeelte van het land is gekocht en toen men op dat land en nog wat andere, kleine, gebieden een staat uitriep meenden de Arabieren dat dat een uitstekende gelegenheid was om Hitlers karwei af te maken en de Joden te vernietigen. Het was echt geen oorlog om de Joden terug te drijven naar hun eerlijk gekochte land. En 1967 was een pure agressieoorlog door de Arabieren en niet te wijten aan de Israeli's.

Ah.. Dus omdat het een zielig volkje was zonder toekomst mag je hun land inpikken?


Nee, wel mag je hun land kopen en veroveren wanneer zij een oorlog beginnen.

Michael schreef:De britten zijn de stuwende kracht achter de start van israel.


Hihi, de Britten zaten allerminst te wachten op een staat Israel.

Michael schreef:En zelf horen ze natuurlijk ook niet in die regio. Jordaniers en Egyptenaren zijn eigenlijk later pas pissig geworden toen ze zelf in oorlogen verwikkeld raakten.


Toen zij oorlogen begonnen bedoel je?

Zou jij geen hekel krijgen aan een volk als je buren vrienden en familie systematisch door hen onderdrukt wordt?


Dat verklaart de Arabische reactie in '48, haar oorlogsdaden in '67 en haar houding tegenover Israel in het algemeen niet. En tussen een hekel hebben aan een volk en doelbewust vrouwen en kinderen doden in een bus met een zelfmoordaanslag zit een verschil

Interpreteerde ik ze? Of noemde ik ze? Je mag me aanvullen hoor als ik me vergis.


Dat doe ik dan ook.

Iets bijzonders wat je graag nog beantwoordt wilt zien?


Jouw post over getallen en slachtoffers.

deze site vat het wel redelijk samen. Maar je moet wel even lezen en nazoeken.


Argument by linking en het geeft oorlogcijfers over oorlogen die Israel niet begonnen en is dus allerminst een onderbouwing voor jouw standpunt.


Michael schreef:Nee, typische menselijke zwakte. Je ziet het overal. En altijd. Als het er niet zou zijn in deze kwestie. Zou dat heel erg bijzonder zijn.


Tja, soms heeft de ene partij nu eenmaal veel meer schuld dan de andere.

Benoem het gewoon zoals het is. En laat alle gemeenplaatsen weg. Ik heb bezwaar gemaakt tegen het woord terrorist omdat er zogenoemde terroristen zijn die inderdaad vredelievende verzets helden zijn. Zoals dus Mandela en de Dalai Lama. Als het woord terrorist zich zo makkelijk laat verbuigen moet je er gewoon niet meer op reageren.


Het woord terrorist, mits correct gebruikt, kent nu eenmaal geen echt synoniem, dus tot die tijd moeten we het er mee doen.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 08 mei 2008 17:43

Nou michael, ondanks je bewering dat je geen partij hebt gekozen lijkt je wel op de mevrouw Duisenburg die gisteren met het Cidi in gesprek was bij Nova :mrgreen:

Maar nou ben ik het gezeur op Israel wel weer eens een beetje moe, het is tenslotten feest vandaag 8>)
MP Gordon Brown; Israel`s creation one of the 20th century`s `greatest achievements`
Barosso: "Both the European Union and the state of Israel were born out of the same great convulsion of the Second World War and the Shoah,"

"We now take almost for granted impressive Israeli achievements in fields such as science and technology, industry, agriculture, education and the arts. In retrospect, we can only wonder at how all this was achieved under such difficult circumstances," Barroso added.

Italian President Giorgio Napolitano also sent his congratulations, as did Irish President Mary McAleese, Austrian President Heinz Fischer and many more.
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mei 2008 17:45

Heeft Nederland nog een felicitatie uit doen gaan?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mei 2008 18:05

Heroes to some, terrorists to others...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mei 2008 18:25

Waarop baseer je dit aantal?
Waren het niet toevallig Palestijnse christenen?

maakt het wat uit of het palestijnse christenen waren?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mei 2008 18:35

michael schreef:We zien ook bijvoorbeeld dat de Joodse samenleving in Iran (toch wel de grootste in de regio, naast uiteraard Israel zelf, 20 duizend poppetjes) In Iran leeft zonder enige vorm van onderdrukking. En over het algemeen zijn die Joden grappig genoeg ook niet zo blij met Israel en wel trots op Iran. Blijkbaar kunnen Joden en Moslims dus heel goed samen leven en is er geen automatische oorzaak tot conflict.

is maar net wat je wil lezen, een sp-kamerlid zei precies hetzelfde wat jij zegt, misschien heb je haar wel geciteerd. helaas lees je elders

Code: Selecteer alles

Het leven weer opbouwen vanaf niets

Chamedani, een Joodse man van in de veertig, werkte in een textielwinkel in Iran, die hij van zijn vader had geërfd. Zijn zaken gingen goed. Zijn vrouw en hij hadden zes gezonde kinderen. Ze konden het Judaïsme praktiseren, hoewel ze als tweederangs burgers zonder rechten werden behandeld. Maar de laatste jaren werd het steeds moeilijker voor de Joodse gemeenschap, zodat Chamedani besloot, dat de tijd was aangebroken om Iran te verlaten en terug te keren naar het land van zijn voorvaderen. Dit betekende, dat hij alles moest achterlaten, waar hij en zijn vader hun hele leven voor hadden gewerkt, om opnieuw te beginnen met niets. We ontmoetten Chamedani onlangs inJeruzalem en hielpen zijn gezin om hun leven weer op de rails te zetten. Aan immigranten-gezinnen zoals deze verschaffen we waardebonnen, zodat ze basis huishoud-benodigdheden kunnen aanschaffen.

De Joden uit IRAN behoren tot de oudste inwoners van het oude Perzië. De oorsprong van de Joodse diaspora in Perzië wordt beschreven in de Bijbelse geschiedenis van de eerste verbanning van Israël.Zoals is vermeld in de boeken Ezra en Nehemia keerden drie golven Joden terug uit Babylon om de in puin liggende Tempel en de kapotte muren van Jeruzalem te herbouwen. Maar de meesten bleven achter in Babylonische ballingschap. Sommigen van hen werden nog verder verspreid en anderen zijn er tot op heden nog achtergebleven. Nog achtergebleven Joodse gezinnen ontvluchten steeds vaker Iran de laatste jaren, omdat de Joden er vaak van worden beschuldigd, dat ze voor Israël spioneren. Het is de Joden in Iran verboden naar Israël te immigreren. Ze moeten derhalve vaak via ondergrondse organisaties het land uit worden gesmokkeld. [url=http://www.icej.nl/nieuwsbrief/jun2002/zij_zullen_terugkeren.htm]bron[/url]
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 mei 2008 20:14

Michael schreef:We zien ook bijvoorbeeld dat de Joodse samenleving in Iran (toch wel de grootste in de regio, naast uiteraard Israel zelf, 20 duizend poppetjes) In Iran leeft zonder enige vorm van onderdrukking. En over het algemeen zijn die Joden grappig genoeg ook niet zo blij met Israel en wel trots op Iran. Blijkbaar kunnen Joden en Moslims dus heel goed samen leven en is er geen automatische oorzaak tot conflict.


Heb je ooit weleens contact gehad met Iraanse Joden in Israel? Ik ben benieuwd of die dan nog zo positief zijn over hun vroegere situatie in Iran.
Iran zelf lijkt me nu niet bepaald een land waar vrijheid van meningsuiting is. Dus waar Joden eerlijk zullen zeggen hoe ze Israel zien en hoe hun situatie is. Iedergeval in menig Iraans tv film word Israel/Joden als het grote kwaad afgeschilderd check Memri.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 mei 2008 20:33

Ah.. Dus omdat het een zielig volkje was zonder toekomst mag je hun land inpikken? De britten zijn de stuwende kracht achter de start van israel. En zelf horen ze natuurlijk ook niet in die regio. Jordaniers en Egyptenaren zijn eigenlijk later pas pissig geworden toen ze zelf in oorlogen verwikkeld raakten.


Hoezo land inpikken?
Zie je geen enkele historische band van het Joodse volk met Israel? Of zijn al die musea die je vind in Israel, die, die band bevestigen geschiedvervalsing?
Misschien zou je ook eens kunnen checken hoeveel landen er eigelijk onafhankelijk zijn geworden na de Tweede Wereld oorlog. En dat is echt niet alleen Israel geweest. Daarbij is het ook niet vreemd als er grenzen verschuiven na oorlogen, zoals ook in dit conflict gebeurd is.
Een schone oorlog is er nog nooit geweest.

Overigens hebben de Britten emigratie naar Israel eerder proberen te voorkomen dan dat ze dat aangemoedigt hebben. Denk bv. aan het schip Exodus.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 08 mei 2008 20:55

Machiavelli schreef:Dat het woord misbruikt wordt wil nog niet zeggen dat elk gebruik ervan misplaatst is.

Nee, niet elk gebruik. Wel het gebruik wat je koos.

Ah, fris mijn geheugen even op als je wilt. Hoeveel zelfmoordaanslagen pleegde Willem van oranje met zijn kornuiten op burgers?

Heb ik geen cijfers voor, maar wegens de schaarste van buskruit denk ik dat ze het vooral van andere vormen van terrorisme moesten hebben. Zoals het plunderen van dorpen en willekeurig doden van de bevolking. Monickendam bijvoorbeeld.

Overigens als ik het goed begrijp gaf Willem van Oranje eigenlijk vooral zijn fiat wat de opstand in het toenmalige wettelijke systeem optilde van een volks opstand, een dieven gilde naar een koninklijk gesanctioneerde oorlog waar dus hele andere wetten op golden die veel gunstiger waren voor de hollanders.

Maurits is de veldheer. De held met harnassen zwaarden en legers.

Het is een leuk verhaal. Ik heb er op school altijd van genoten. Het is fascinerend dat ons kikkerkoninkrijkje uit zo'n geschiedenis voort is gekomen.

Michael schreef:Met andere woorden. Hollanders zijn zelf terroristen en eigenlijk hoord dit land aan de spanjaarden. (Tenminste volgens israelische logica dan)


Nee, je vecht hier tegen een stropop. a. Het land behoort niet aan Israel omdat de Palestijnen terroristen zijn. Die twee staan in dit geval los van elkaar. b. De Spanjaarden hebben nooit dezelfde claims gehad op Nederland als de Joden op Israel.

De "en" geeft aan dat er twee verklaringen in de zin staan. :) Goed gezien mijnheer. De stropop hier is dat jij beweert dat ik beweer dat het land aan israel behoort omdat palestijnen terroristen zijn. Of zoiets. Ik beweer enkel maar dat het woord terrorisme niet bruikbaar is omdat de twee kanten van het conflict verschillende woorden gebruiken. En dat argument heb je niet aangesproken met dit antwoord.

Michael schreef:Ik probeer alleen maar aan te geven hoe ontzettend belachelijk het woord "Terrorist" is.... De dalai lama is verdorie een terrorist. Zet dat je niet aan het denken?


Ja hoor, alleen ben ik bang dat ik het nog steeds niet met je eens ben.

Hoeft niet. Zolang we de retoriek maar achterwege kunnen laten. "Het is een terrorist dus alles mag" is geen argument.

Voor de rest staat de discussie open. Ik noem de palestijnen geen onschuldige lammetjes. Maar ik denk dat niemand geholpen wordt als we de zaken vertroebelen onder retoriek. Ik denk dat we beiden uiteindelijk meer interesse hebben in oplossingen dan in de schuldvraag.

Je bedoelt die oorlogen die reacties zijn op wat Israeliers wel gedaan hebben? Beetje slap argument dit. Ga ergens wonen, verwijder de oorspronkelijke bewoners en als ze dan boos worden speel je de vermoorde onschuld. Zo werkt het natuurlijk niet in het echt.


Nee, want het grootste gedeelte van het land is gekocht en toen men op dat land en nog wat andere, kleine, gebieden een staat uitriep meenden de Arabieren dat dat een uitstekende gelegenheid was om Hitlers karwei af te maken en de Joden te vernietigen. Het was echt geen oorlog om de Joden terug te drijven naar hun eerlijk gekochte land. En 1967 was een pure agressieoorlog door de Arabieren en niet te wijten aan de Israeli's.

Niet te wijten aan? Volgens de syriers trok israel regelmatig de DMZ in, vielen arabische boeren lastig en schoten op syrische leger bases. Later bevestigde Moshe Dayan minister van defensie deze strategie. Israel treiterde dus tot ze aangevallen werd en sloeg dan keihard terug. Dat is overigens een strategie die jouw naamgenoot machiavelli advizeerde en uitmuntend uitgevoerd. Die syriers zijn er met open ogen ingetrapt. Waarschijnlijk omdat ze politiek in een situatie gemanuvreerd zijn waarin ze niet anders konden dan openlijk aanvallen of hun geloofwaardigheid verliezen.
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.h ... wanted=all
Wederom blijkt mijn stelling dat als er twee vechten twee de schuld dragen goed uit de hoek te komen.

Ah.. Dus omdat het een zielig volkje was zonder toekomst mag je hun land inpikken?


Nee, wel mag je hun land kopen en veroveren wanneer zij een oorlog beginnen.

Kopen, ja, ook al is het mogelijk ethisch fout, maar als dat allemaal zuiver is verlopen denk ik dat Israel rechtmatig eigenaar van dat land is. Veroveren is iets anders, het is een overtreding van internationaal recht.

Michael schreef:De britten zijn de stuwende kracht achter de start van israel.


Hihi, de Britten zaten allerminst te wachten op een staat Israel.
Heh ze zaten niet te wachten op deze situatie nee. Maar toch, in het begin waren ze een stuwende kracht. De balfour declaratie van 1917 was het resultaat van een jarenlange traditie van de engelsen om de Joden terug in israel te willen krijgen. Om hun eigen religieuze koloniale en economisch motieven uiteraard. Niets komt gratis.

Michael schreef:En zelf horen ze natuurlijk ook niet in die regio. Jordaniers en Egyptenaren zijn eigenlijk later pas pissig geworden toen ze zelf in oorlogen verwikkeld raakten.


Toen zij oorlogen begonnen bedoel je?
Nou, nogmaals, hoeveel van die oorlogen uitgelokt zijn door Israel is historisch gezien een twistpunt. Israel speelt sterke politieke kaart. Vergelijk de israelische tactiek bijvoorbeeld met amerikaanse argumenten om irak binnen te vallen. Het een is perfect uitgevoerd, het ander lijkt alsof ze het boek wel gelezen hebben maar totaal geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

De ethiek erachter is een heel andere zaak. En het gewonen volk ziet alleen het onrecht. Hoe zouden ze de politiek kunnen begrijpen?

Zou jij geen hekel krijgen aan een volk als je buren vrienden en familie systematisch door hen onderdrukt wordt?


Dat verklaart de Arabische reactie in '48, haar oorlogsdaden in '67 en haar houding tegenover Israel in het algemeen niet. En tussen een hekel hebben aan een volk en doelbewust vrouwen en kinderen doden in een bus met een zelfmoordaanslag zit een verschil

Helaas alleen een verschil van intensiteit van het hekel hebben aan. Er zit niet zoveel verschil tussen een psychopaat en een normaal mens. Het verschil is zo klein dat we psychopaten vaak verwarren voor hele normale mensen.
Laatst sloegen hier een stel kinderen een postbode naar de andere wereld. Een ervan kwam uit de plek waar ik het grootste deel van mijn leven spendeerde, ik schat 50% kans dat hij op mijn vroegere school heeft gezeten. Het dorp waar het gebeurde ligt vlakbij en heeft drie straten en evenzoveel kerken. het is een uitermate christelijke plek. Hoe denk je dat die kinderen zouden zijn als palestijnse kinderen? Blaas dat nog eens op met de frustratie en woede om de situatie. En je krijgt zonder twijfel mensen die verschrikkelijke dingen doen. Je hebt ze daar, je hebt ze hier, je hebt ze in israel, in de vs, in rusland, je snapt mijn punt.

Een volk is niet perfect, en je kunt niet alle individueen afrekenen op het gedrag van enkelen. Ook al voelt de rest misschien sympathie. Er zijn Israeliers die verschrikkelijke dingen doen met palestijnen. Maakt dat elke Israelier slecht?

Interpreteerde ik ze? Of noemde ik ze? Je mag me aanvullen hoor als ik me vergis.


Dat doe ik dan ook.

Mijn dank daarvoor.

Iets bijzonders wat je graag nog beantwoordt wilt zien?


Jouw post over getallen en slachtoffers.

Wat wil je daar precies over weten? het is een kopie uit een pagina van de wikipedia. Spreekt redelijk voor zichzelf. En zijn getallen die goed gedocumenteerd zijn in de pers dus niet moeilijk om te controleren. Ze zijn ook niet opmerkelijk. Ik wilde er enkel mee aangeven dat als je schuld meet in het aantal doden dat je veroorzaakt beide partijen een flinke schuld dragen.

Als je over gaat tot het doden van mensen. Dan moet je bereid zijn om die daden heel serieus te verdedigen. Niet met rhetoriek.

deze site vat het wel redelijk samen. Maar je moet wel even lezen en nazoeken.


Argument by linking en het geeft oorlogcijfers over oorlogen die Israel niet begonnen en is dus allerminst een onderbouwing voor jouw standpunt.

Mijn standpunt is dat waar twee vechten er twee schuld hebben. En de geschiedenis gaat verder terug dan 30 jaar. Aangezien de verklaring van Moshe Dayan de schuld van Israel toch in een ander licht zet, en de grote hoeveelheid slachtoffers aan de kant van de Palestijnen toch wel opvalt lijkt me duidelijk dat Israel zeker geen schone handen heeft in de kwestie.

Ze zijn niet perse de veroorzaker. Ik denk ook dat het onmogelijk is voor Israel om de politieke koers 180 graden om te gooien. Ze kunnen bij sturen naar een geweld loze situatie en ik hoop dat ze dat doen. Maar ze hebben ook een verantwoording naar de eigen inwoners toe. Zo maar alle checkpoints opheffen na de eerder veroorzaakte woede zou nogal een bloedbad kunnen worden. Meer bloed en dus meer haat is echt geen oplossing.

Michael schreef:Nee, typische menselijke zwakte. Je ziet het overal. En altijd. Als het er niet zou zijn in deze kwestie. Zou dat heel erg bijzonder zijn.


Tja, soms heeft de ene partij nu eenmaal veel meer schuld dan de andere.

En soms wil men de balk in het eigen oog gewoon niet zien. Het spijt me maar als je zelf iets weigert te zien betekent dat niet dat de rest van de wereld je volgt. Doen alsof werkt tot bepaalde hoogte en dat verklaart de sucessen tot nu toe maar je kan het niet eeuwig volhouden.

Benoem het gewoon zoals het is. En laat alle gemeenplaatsen weg. Ik heb bezwaar gemaakt tegen het woord terrorist omdat er zogenoemde terroristen zijn die inderdaad vredelievende verzets helden zijn. Zoals dus Mandela en de Dalai Lama. Als het woord terrorist zich zo makkelijk laat verbuigen moet je er gewoon niet meer op reageren.


Het woord terrorist, mits correct gebruikt, kent nu eenmaal geen echt synoniem, dus tot die tijd moeten we het er mee doen.

Mits we het correct gebruiken dus. Ik denk niet dat jij dat deed.

Ik denk dat het conflict in het midden oosten bijzonder rampzalige gevolgen heeft in de wereld. Amerika is Israels grootste sponsor. Arabie weet dat. Dus die wordt boos op Amerika en alles wat daarmee verbonden is. Gekken blazen zich op buiten israel. En dus ook potentieel in mijn achtertuin.

Ik denk dat een strikte naleving van internationaal recht heel belangerijk is. Je ziet dat als mensen dat met voeten gaan treden de volledige structuur begint te wankelen. En dat kost ons allemaal. Israel kost het ook ontzettend veel. Hebben ze Hitler overleefd, krijgen ze deze situatie op hun brood. De gewone Jood zal met die ervaringen niet snel veel vertrouwen in de wereld hebben.

Ik misgun israel haar bestaansrecht niet. Ik ben niet blij met de staat in haar huidige vorm. En vooral niet met de effecten die dat in de wereld veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 mei 2008 21:07

Amerika is overigens ook hoofdsponsor van vele Arabische regimes, voor de volledigheid.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 80 gasten