Cicero schreef:@Boekenlezer: t.a.v. je scepsis over tekstkritiek: heb je Kurt & Barbara Aland, Der Text des Neuen Testaments : Einführung in die wissenschaftlichen Ausgaben sowie in Theorie und Praxis der modernen Textkritik (Stuttgart 1989) gelezen?
Die heb ik, en die heb ik voor een heel gedeelte ook wel gelezen. Dat is wel een hele tijd geleden. In 2002.
Er is ook een OT-pendant van: Ernst Würtwein, Der Text des Alten Testaments. Die heb ik ook. Alleen heb ik daar minder in gelezen, hoewel ik zelf meer met het OT bezig ben dan het NT.
Nog eentje: Emanuel Tov, Textual criticism of the Hebrew Bible. Heb ik wel eens geprobeerd wat in te lezen, maar ik vond het nogal droog.
Doordat ik me wel eens wat met die boeken heb bezig gehouden weet ik vooral, dat ik tekstkritiek een erg droog vak vind.
Cicero schreef:Overigens zijn Grosheide en Van Bruggen als het over tekstkritiek gaat nu niet echt autoriteiten. Van Bruggen heeft een heel aparte visie die vrijwel tegen alle tekstkritische methodiek ingaat.
Dat zou kunnen. Ik heb ze genoemd omdat ik van hen de commentaren op Mattheüs heb staan.
Cicero schreef:Nou zeg, als ik een feit constateer is dat niet opbouwend? Hoogstens kun je zeggen dat ik het genoemde feit niet verder in perspectief zet. Maar mijn doel was slechts aan te tonen dat er problemen liggen. Wie uit mijn woorden concludeert dat de betrouwbaarheid van de tekst van het NT ver te zoeken is, is dus voorbarig.
Oké, maar zo kwam jouw tekst op mij over, als nogal negatief sceptisch. Vandaar dat ik het even aankaartte.