Buik/darmproblemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 28 feb 2008 15:49

Hey, sterkte joh Liesien.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 feb 2008 16:45

Behandeling ziekte van Crohn kan veel beter

De ziekte van Crohn kan veel beter behandeld worden als artsen direct een combinatie van afweeronderdrukkende medicijnen voorschrijven. Dat blijkt uit onderzoek waarover een team onder leiding van prof.dr. Daan Hommes (Faculteit der Geneeskunde/LUMC) rapporteert in The Lancet van deze week.

Eerder afweeronderdrukkers
De standaardbehandeling van de darmziekte bestaat uit ontstekingsremmende medicijnen zoals prednison, zogenoemde corticosteroïden. Afweeronderdrukkers komen pas in een later stadium in beeld. Het blijkt nu echter dat het beter is om meteen vol in te zetten met afweeronderdrukkers. In Nederland lijden naar schatting 60.000 mensen aan de ziekte van Crohn.

Dalende ziekteactiviteit
De onderzoekers, voornamelijk afkomstig uit Nederland en België, onderzochten 129 patiënten die recentelijk de diagnose ziekte van Crohn te horen hadden gekregen. De helft daarvan begon direct met de afweeronderdrukkers infliximab en azathioprine. Van deze patiënten was 60 procent na een half jaar in remissie: de ziekteactiviteit was bij hen sterk gedaald en zij hadden geen chirurgie hoeven te ondergaan. Van de groep die de standaardbehandeling kreeg, was dit slechts bij 36 procent het geval. Het nieuwe behandelschema leidde ook tot een sterke vermindering van het aantal zweren. Deze kwamen voor bij 30 procent van de patiënten, terwijl 73 procent van de patiënten die de standaardbehandeling kreeg zweren ontwikkelde. Zweren zijn een sterke voorspeller van een ongunstige prognose.

Auto-immuunziekte
De ziekte van Crohn behoort tot de inflammatoire darmziekten. Het is een auto-immuunziekte die meestal op jonge leeftijd (15-30 jaar) begint. De ontstekingen komen voor in het gehele spijsverteringskanaal, van mond tot anus. Behalve diarree, buikpijn en bloedverlies komen klachten voor als gewrichtspijn, huid- en oogontstekingen. Na verloop van tijd ontstaan vaak darmvernauwingen door littekenvorming, en fistels (verbindingen van darm naar huid). Twee op de drie patiënten moet ooit geopereerd worden; veel patiënten zijn uiteindelijk aangewezen op een stoma.

Bron: LUMC

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2008 17:44

succes morgen Liesien!!

Even overgestapt van het andere topic waar we offtopic gingen:
MrSokkie schreef:
Gerdien B. schreef:
*Annette* schreef:Wat heb je met je maag Gerdien?

Ik heb al ruim een week last van darm krampen enzo. (opzich heb ik dat wel is vaker), waardoor ik minder ging eten. Van de week ging het een dag goed en wilde ik is lekker gaan eten. Mijn maag vond dat een minder fijn plan en die deed verrekt zeer dat ik uiteindelijk dubbel gevouwen en gloeiend gezicht onde de wol terecht kwam. Ben op moment ook regelmatig beroerd zodra ik gegeten heb.

Beetje vaag, schiet ook niet echt op. hoop dat het gauw weer allemaal onder controle te krijgen door rustig aan toch paar keer per dag wat te eten.

Voel me verder ook niet ziek ofzo...

Het is toch geen maagzweer? Hopelijk knap je snel wat op! Beterschap!

Daar ga ik even niet van uit. Darmkrampen heb ik wel vaker, maar dit keer wel wat langer.
Kom nu net thuis en heb echt trek dus ga even wat makkelijks maken.
Ik eet nu ook in 2 etappes omdat het eten dan beter valt: 2 keer een beetje is samen genoeg 8)

Verder veel vezelrijk voedsel in huis gehaald, dan komt het misschien ook wel weer goed. Even flink de boel stimuleren.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mar 2008 18:06

Hmm, ik hoop dat je er snel minder last van hebt. Maar als het nou regelmatig terugkomt, dan is een bezoekje aan de huisarts misschien geen slecht idee, als je dat nog niet gedaan hebt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2008 18:12

Ik heb al ongeveer 6 jaar regelmatig last van darmklachten. (dankzij het heerlijke eten van Oekraïne en Roemenië, want daar is het begonnen) Weet ook onder tussen best wel hoe ik het op moet vangen. Alleen deze keer lijkt het wat heftiger.

De huisarts weet hier helemaal niets van. Die gaat dan toch middeltjes voorschrijven waar je darmen dan niet meer zonder kunnen uit eindelijk. Dat is het linke daaraan. Kans is dan groot dat het alleen maar verslechterd. Zolang het nog te behappen is zo... los ik het zelf op.
Komt vast allemaal wel goed en we streven er naar dat eind van de week alles weer onder controle is :lol:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mar 2008 21:36

Gerdien B. schreef:Ik heb al ongeveer 6 jaar regelmatig last van darmklachten. (dankzij het heerlijke eten van Oekraïne en Roemenië, want daar is het begonnen) Weet ook onder tussen best wel hoe ik het op moet vangen. Alleen deze keer lijkt het wat heftiger.

De huisarts weet hier helemaal niets van. Die gaat dan toch middeltjes voorschrijven waar je darmen dan niet meer zonder kunnen uit eindelijk. Dat is het linke daaraan. Kans is dan groot dat het alleen maar verslechterd. Zolang het nog te behappen is zo... los ik het zelf op.
Komt vast allemaal wel goed en we streven er naar dat eind van de week alles weer onder controle is :lol:

Hmm, jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in je huisarts. Dat alleen al zou een reden kunnen zijn om van arts te wisselen.

Als ik het als leek zo zie denk ik dat er een bacterie in je darmflora terecht gekomen is die er niet hoort. Tenminste, dat denk ik als jij zo duidelijk kunt aangeven dat het op een specifiek moment begonnen is. En als het dat inderdaad is lijkt het mij ook wel op te lossen zonder dat je afhankelijk wordt van pillen. Maar goed, jij kent je eigen lijf het beste natuurlijk. Ik hoop alleen dat je niet te eigenwijs bent om er langer mee rond te lopen dan nodig is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2008 22:03

Ik weet precies wanneer het op komt spelen. Elke maand bij de mensrtuatie en als er te veel spanningen zijn.
Het is ook hele tijden weggeweest en het is langzaam in 4 jaar tijd op komen zetten. Zo'n 5 jaar geleden kwam het voor het eerst ook buiten de vakanties opspelen. Het is denk ik eerder dat het overgevoelig is geraakt, want mijn darmen reageerden daar heel extreem op het eten. Meer is het denk ik niet.

't Is de ervaring die ik op mijn werk er mee zie dan mijn eigen huisarts dat ik niet ga op moment. Gaat vandaag al beter. Nog wel een vreemd gevoel in ijn darmen maar 't is niet heftig meer.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 04 mar 2008 12:27

Gerdien B. schreef:
*Annette* schreef:Wat heb je met je maag Gerdien?

Ik heb al ruim een week last van darm krampen enzo. (opzich heb ik dat wel is vaker), waardoor ik minder ging eten. Van de week ging het een dag goed en wilde ik is lekker gaan eten. Mijn maag vond dat een minder fijn plan en die deed verrekt zeer dat ik uiteindelijk dubbel gevouwen en gloeiend gezicht onde de wol terecht kwam. Ben op moment ook regelmatig beroerd zodra ik gegeten heb.

Beetje vaag, schiet ook niet echt op. hoop dat het gauw weer allemaal onder controle te krijgen door rustig aan toch paar keer per dag wat te eten.

Voel me verder ook niet ziek ofzo...

Wat jij zegt van beroerd na het eten, heb ik ook. Zelf heb ik maagklachten. Loop er al jaren mee, oorzaak word gezocht door spanning/stress. Bloedonderzoek etc gehad voor een bacterie (ze hebben nu een bloedonderzoek i.p.v. zo'n maagonderzoek met n slang. Ze kijken dan naar een bepaalde waarde in je maag. Ik blij.) Maar alles is goed. Heb nu medicijnen om het maagzuur wat te onderdrukken. Ook krijg ik nu Haptonomie/Psychosomatische Fysiotherapie, om toch proberen van de spanning/stress af tekomen. Over het algemeen gaat het goed met medicijnen, soms heb ik wel dag(en) met veel pijn en maagzuur. Het ligt ook erg aan het eten, kan beter gewoon licht voedsel eten, dan zwaar. Of ik gespannen/gestresst ben. Gisteravond aten we stampot, als snel kon ik het alweer merken. Na het eten ben ik dan misselijk, krijg ik pijn etc. Kan beter geen chinees/gekruideten o.i.d. eten. Zo ben ik na een etentje met het werk, chinezen, 's nachts erg beroerd geweest, misselijk, pijn, duizelig etc. Dat ik op zo'n moment het gevoel heb, dat ik een maagbloeding o.i.d. krijg.

Hopelijk is het snel weer over! Beterschap!
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mar 2008 16:57

Hoort maagpijn hier ook bij?
Pfff, het was al lang geleden dat ik er last van had, maar vanmiddag, ik heb dubbel gelegen van de pijn.
Jaren had ik er altijd last van na het eten, maar het ging altijd weer over. Dus ik vond het wel prima.
Maar na jaren van geen pijn kwam het vanmiddag toch weer. terwijl ik niet eens had gegeten net daarvoor.

Zijn er middeltjes die ertegen helpen? of gewoon paracetamol ofzo?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 05 mar 2008 18:42

MissF schreef:Hoort maagpijn hier ook bij?
Pfff, het was al lang geleden dat ik er last van had, maar vanmiddag, ik heb dubbel gelegen van de pijn.
Jaren had ik er altijd last van na het eten, maar het ging altijd weer over. Dus ik vond het wel prima.
Maar na jaren van geen pijn kwam het vanmiddag toch weer. terwijl ik niet eens had gegeten net daarvoor.

Zijn er middeltjes die ertegen helpen? of gewoon paracetamol ofzo?

Achja darmen/buik/maag. Tzit allemaal n beetje bijelkaar in de buurt :P. Weet niet echt of er iets tegen de pijn zelf is. Je kunt iets van Rennie, Gaviscon o.i.d proberen. Dat is meer tegen maagzuur. Maar het staat wel in verband met elkaar, tenminste bij mij wel. Heb ik veel pijn, dan heb ik veel last van maagzuur. Hoop dat het niet terug komt voor je!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 05 mar 2008 18:46

Annette: heb jij geen maagzweer? Heb je al een H. pylori test gehad? Je kunt van de huisarts wel H2 antagonisten krijgen ofzo..

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 05 mar 2008 18:52

Lorijntje schreef:Annette: heb jij geen maagzweer? Heb je al een H. pylori test gehad? Je kunt van de huisarts wel H2 antagonisten krijgen ofzo..

Die Helicobacter Pylori test heb ik al gehad, daar kwam niks uit. Alles was goed. Wat is H2 antagonisten??

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 05 mar 2008 19:00

medicatie voor maagzweren. Gebruik je niet overmatig NSAIDs als Ibuprofen etc? Kan ook een oorzaak voor een maagzweer of eventueel duodenumzweer zijn..

Of heb je soms refluxklachten?? Dat heeft ook weer tal van oorzaken enzo..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 mar 2008 20:40

Hier gaat het vandaag voor het eerst goed.
Gisteren weer echt lekker (nog wel rustig) kunnen eten ook al bleven mijn darmen wel raar aanvoelen de gehele dag.
Vandaag weer alles gegeten zoals normaal. Voelt vrij goed aan nu.

Nu de spijsvertering op gang helpen: heel veel vezels en ga denk ik even extra sporten.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 06 mar 2008 07:25

Sterkte allemaal!
'k Zal het vanmiddag na school nog wel wat uitgebreider doorlezen, kkwam hier eventjes om de uitslag te 'melden' en moet straks heel hard rennen om de bus te halen denk ik :P

De arts waarbij k 'onder behandeling sta' heeft eergisteren overlegd met de artsen die me ook onderzocht hebben enzovoorts en ze zijn tot de conclusie gekomen dat ze niks vreemds hebben ontdekt bij t dunne darm onderzoek. En tja, ze weten dus gewoon niet wat het dan wel kan zijn en daarom laten ze het even een tijdje rusten. Eind mei/begin juni (na mn examens) moet ik terugkomen en dan gaan ze eens kijken of ik de afgelopen tijd nog meer klachten heb gehad enz. Dus tenzij de klachten erger worden moet ik wachten op eind mei, voor er misschien weer iets gaat gebeuren.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Terug naar “Archief”