Moderator: Moderafo's
Ik ben bij zo'n uitvaartonderneming geweest als excursie (lekkerCathy schreef:Race406 schreef:Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb het ook meegemaakt dat een weduwnaar achteraf een bericht kreeg met de datum en tijdstip dat het lichaam was verbrand. Dat was een aantal dagen na de herdenkingsbijeenkomst. Of dit regel is weet ik niet.
kwebbel schreef: Bij de "verbranding" worden brillen, gouden tanden, kunstheupen e.d. verzameld in een bakje wat onder de oven zit. Die worden weggegooid, of event. een bril kan nog worden bewaard ofzo, net wat de nabestaande(n) wil.
Het as wordt opgevangen in een aparte bak, die in een koker met een nummer wordt gedumpt.
Gerdien B. schreef:
Volgens mij is er nooit iemand van de familie bij als de kist de oven in wordt geschoven.
Ik heb wel begrepen dat de urn met as een maandmoet blijven staan, voor het geval er iets mis is gegaan met de as.
....Zareb schreef:In Nederland moet de crematie altijd op dezelfde dag plaatsvinden.
Zareb schreef:Over deze zaak krijgen nabestaanden altijd een brief van het crematorium.
Ik had gezien dat er een bril uit het bakje werd gehaald, ik kan mij herinneren dat een bril overblijft na de verbranding zeg maar.... maar het kan ook dat ie er af wordt gehaald.Gerdien B. schreef:De bril halen ze vaak van te voren er toch al uit, zodra ze de kist sluiten?
Volgens mij is er nooit iemand van de familie bij als de kist de oven in wordt geschoven.
Ik heb wel begrepen dat de urn met as een maandmoet blijven staan, voor het geval er iets mis is gegaan met de as.
Begrafenis heeft mijn voorkeur maar ook daarin zijn er verschillende manieren. Heb mee gemaakt dat de kist niet lieten zakken, kist wel zakken. Ook meegmaakt dat het graf gelijk weer dicht gemaakt werd. Dit is wel intens, maar heb het persoonlijk wel als goed ervaren achteraf.
Nee ik begrijp dat er niets gedumpt word, het was een iets grovere benaming voor "weggooien". Het spijt mij als ik grove woorden heb gebruikt maar de indruk was toch ook best wel heftig moet ik zeggen, om gewoon pal naast een verbrandingsoven te staan.... Dat neemt niet weg dat ik iets mildere taal had moeten gebruiken.Zareb schreef:Dat je, om wat voor reden dan ook niet voor een crematie kiest is jouw zaak natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de manier waarop je erover spreekt tamelijk grof is. Let wel, ook als het om de as gaat, gaat het nog altijd om overblijfselen van een mens en daar wordt in de crematoria zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er wordt niets “gedumpt”.
Riska schreef:Persoonlijk heb ik, zowel bij een begrafenis als bij een crematie het gevoel dat het niet 'af' is, als de kist nog boven de aarde staat of niet is weggezakt bij een crematorium.
Wel vraag ik me af waar de bloemen blijven. Ik was nog niet zo lang geleden bij een crematie en daar lag een zee aan bloemen op een veldje vlak bij de koffiekamer...
kwebbel schreef:Ik had gezien dat er een bril uit het bakje werd gehaald, ik kan mij herinneren dat een bril overblijft na de verbranding zeg maar.... maar het kan ook dat ie er af wordt gehaald.
Zareb schreef:Als je nagaat dat de temperatuur in de oven op de top van het proces opgelopen is tot zo'n 1100 graden dan lijkt het mij technisch onmogelijk dat een bril overblijft na de crematie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten