crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2008 07:19

dubbel

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2008 20:06

Cathy schreef:
Race406 schreef:Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb het ook meegemaakt dat een weduwnaar achteraf een bericht kreeg met de datum en tijdstip dat het lichaam was verbrand. Dat was een aantal dagen na de herdenkingsbijeenkomst. Of dit regel is weet ik niet.
Ik ben bij zo'n uitvaartonderneming geweest als excursie (lekker :? ) die ook crematies uitvoerden zeg maar. De fam. is er in principe niet bij, de kist wordt met overledene in de oven geschoven (de kist met persoon er in wordt op een plateau geschoven en omhoog "getakeld". Bij de "verbranding" worden brillen, gouden tanden, kunstheupen e.d. verzameld in een bakje wat onder de oven zit. Die worden weggegooid, of event. een bril kan nog worden bewaard ofzo, net wat de nabestaande(n) wil.
Het as wordt opgevangen in een aparte bak, die in een koker met een nummer wordt gedumpt. Vervolgens krijgt de weduwe/weduwnaar bericht thuisgestuurd dat "het" gebeurd is.
Zo heb ik het beleefd tijdens deze excursie (zo hebben ze het uitgelegd)
Volgens mij is dit niet in de tijd van Jezus gebeurd :? zelfs niet met iets minder moderne apparatuur.

@Cathy: volgens mij wijken we nu te ver uit, niet persoonlijk bedoeld :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2008 22:05

De bril halen ze vaak van te voren er toch al uit, zodra ze de kist sluiten?

Volgens mij is er nooit iemand van de familie bij als de kist de oven in wordt geschoven.
Ik heb wel begrepen dat de urn met as een maandmoet blijven staan, voor het geval er iets mis is gegaan met de as.

Begrafenis heeft mijn voorkeur maar ook daarin zijn er verschillende manieren. Heb mee gemaakt dat de kist niet lieten zakken, kist wel zakken. Ook meegmaakt dat het graf gelijk weer dicht gemaakt werd. Dit is wel intens, maar heb het persoonlijk wel als goed ervaren achteraf.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2008 06:20

@kwebbel: er zijn zoveel dingen die in de tijd van Jezus niet gebeurden, dat vind ik een beetje een non-argument.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 sep 2008 07:41

kwebbel schreef: Bij de "verbranding" worden brillen, gouden tanden, kunstheupen e.d. verzameld in een bakje wat onder de oven zit. Die worden weggegooid, of event. een bril kan nog worden bewaard ofzo, net wat de nabestaande(n) wil.
Het as wordt opgevangen in een aparte bak, die in een koker met een nummer wordt gedumpt.

Dat je, om wat voor reden dan ook niet voor een crematie kiest is jouw zaak natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de manier waarop je erover spreekt tamelijk grof is. Let wel, ook als het om de as gaat, gaat het nog altijd om overblijfselen van een mens en daar wordt in de crematoria zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er wordt niets “gedumpt”.

De bril wordt afgenomen voordat de kist word gesloten. Dat heeft niets met de wens van de nabestaanden te maken maar is gewoon een regel omdat er geen glas in de oven mag komen.
Na de crematie wordt de as opgevangen in een metalen bak om af te koelen. Er blijft tussen 2,5 en 3,5 kg as per overledene over. In de asverwerkingsruimte worden metalen (schroeven en nieten van de kist, chirurgische metalen etc.) uit de as verwijderd. De as wordt fijngemaakt in een cremulator (een machine met grote metalen bollen) en vervolgens samen met het identificatie-steentje geborgen in een asbus waarop de noodzakelijke gegevens van de overledene staan vermeld (naam, datum van crematie en crematienummer).

De Nederlandse crematoria verzamelen de chirurgische metalen en edelmetalen. Het bedrijf dat deze metalen vervolgens recycled, stelt de uitkomst na aftrek van kosten ter beschikking aan goede doelen: bijvoorbeeld de Hartstichting, het Koningin Wilhelminafonds, de Ronald McDonaldhuizen en Aidsfondsen. Er word dus helemaal niets weggegooid.

Gerdien B. schreef:
Volgens mij is er nooit iemand van de familie bij als de kist de oven in wordt geschoven.
Ik heb wel begrepen dat de urn met as een maandmoet blijven staan, voor het geval er iets mis is gegaan met de as.

Of de familie meegaat naar de ovenruimte is een eigen keus. (Bij hindoes een plicht) In mijn eigen praktijk breng ik de mogelijkheid altijd ter sprake bij de nabestaanden en gebeurd het vrij regelmatig dat deze ook meegaan naar de ovenruimte. Sommigen kiezen er dan voor in de ovenruimte afscheid te nemen en weg te gaan. Anderen wachten tot de kist in de oven is ingevoerd.

Het is inderdaad nog zo dat de as een maand in het crematorium moet blijven. De reden hiervoor is tweeledig. Ten eerste heeft de wetgever op deze manier een rustperiode ingebouwd waardoor men min of meer gedwongen is een bewuste keus te maken over de feitelijke asbestemming. Een tweede reden is dat als er achteraf getwijfeld word aan een natuurlijke dood, justitie in het gerechtelijk laboratorium in Rijswijk nog steeds onderzoekingen aan de as kan doen.
Overigens is Nederland het enige land dat deze verplichting kent.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 sep 2008 09:57

Zareb schreef:In Nederland moet de crematie altijd op dezelfde dag plaatsvinden.
....
Zareb schreef:Over deze zaak krijgen nabestaanden altijd een brief van het crematorium.

Hier zit ws de onduidelijkheid en mijn verkeerd begrijpen. De brief komt (vanzelfsprekend) een aantal dagen later.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 sep 2008 10:24

Ik weet alleen maar dat er zeer respectvol wordt omgegaan met de as van de overledene.
Persoonlijk heb ik, zowel bij een begrafenis als bij een crematie het gevoel dat het niet 'af' is, als de kist nog boven de aarde staat of niet is weggezakt bij een crematorium.
Mijn neef, zoon van mijn broer, werkt bij een uitvaartvereniging. Mijn broer is twee jaar geleden gecremeerd. Zijn zoon heeft de hele ceremonie geleid, alleen is de kist blijven staan. Dat heeft een collega van hem verzorgd, want dat was mijn neef toch te gek, naar zijn eigen vader toe. Voor mij was het daardoor toch niet 'af' of beter gezegd: ik had het gevoel mijn broer in de steek te laten.
De as is later uitgestrooid.

Wel vraag ik me af waar de bloemen blijven. Ik was nog niet zo lang geleden bij een crematie en daar lag een zee aan bloemen op een veldje vlak bij de koffiekamer...

Waar het om geloof gaat: ik denk dat begraven of cremeren niet uitmaakt. "Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren". En op de jongste dag zullen allen verrijzen...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 sep 2008 13:04

Volgens mij kan je kiezen wat er met de bloemen gebeurd.

Zover ik het weet zijn de bloemen met de kist de oven in gegaan bij opa. Alleen de bloemen van oma, kinderen en kleinkinderen niet. Deze hebben we na de crematie bij het Indisch monument gelegd in den Haag, tevens ter nagedachtenis aan een broer van opa. Dat was eigenlijk wel erg mooi om te doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 sep 2008 13:15

Gerdien B. schreef:De bril halen ze vaak van te voren er toch al uit, zodra ze de kist sluiten?

Begrafenis heeft mijn voorkeur maar ook daarin zijn er verschillende manieren. Heb mee gemaakt dat de kist niet lieten zakken, kist wel zakken. Ook meegmaakt dat het graf gelijk weer dicht gemaakt werd. Dit is wel intens, maar heb het persoonlijk wel als goed ervaren achteraf.
Ik had gezien dat er een bril uit het bakje werd gehaald, ik kan mij herinneren dat een bril overblijft na de verbranding zeg maar.... maar het kan ook dat ie er af wordt gehaald.

Zareb schreef:Dat je, om wat voor reden dan ook niet voor een crematie kiest is jouw zaak natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de manier waarop je erover spreekt tamelijk grof is. Let wel, ook als het om de as gaat, gaat het nog altijd om overblijfselen van een mens en daar wordt in de crematoria zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er wordt niets “gedumpt”.
Nee ik begrijp dat er niets gedumpt word, het was een iets grovere benaming voor "weggooien". Het spijt mij als ik grove woorden heb gebruikt maar de indruk was toch ook best wel heftig moet ik zeggen, om gewoon pal naast een verbrandingsoven te staan.... Dat neemt niet weg dat ik iets mildere taal had moeten gebruiken.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 sep 2008 15:37

Riska schreef:Persoonlijk heb ik, zowel bij een begrafenis als bij een crematie het gevoel dat het niet 'af' is, als de kist nog boven de aarde staat of niet is weggezakt bij een crematorium.

Ja, dat herken ik. Vind het zelf ook niet af als de kist blijft staan. Zeker bij een begrafenis. Toch kiezen veel mensen hiervoor omdat men het dalen zo emotioneel vindt. In de crematoria zijn er grofweg 3 mogelijkheden. De kist daalt, of schuift naar achteren, of er sluit een gordijn voor de kist. Echter, niet alle crematoria beschikken over deze mogelijkheden. Er zijn crematoria waar je op geen enkele manier de kist aan het oog kunt onttrekken en dan blijft er weinig anders over dan langs de kist te lopen. Een mogelijkheid die ik dan regelmatig gebruik is om toch met een aantal familieleden de kist naar de ovenruimte te begeleiden. Zo is er een duidelijker punt van loslaten.
Wel vraag ik me af waar de bloemen blijven. Ik was nog niet zo lang geleden bij een crematie en daar lag een zee aan bloemen op een veldje vlak bij de koffiekamer...

Gerdien heeft hier al antwoord op gegeven. Ter vervollediging. In principe worden bloemen niet mee gecremeerd. Sommige crematoria nemen uit elk bloemstuk één bloem die wel mee gaat. De rest van de bloemen worden dan op een verzamelplaats gelegd. Bij het ene crematorium is dat een speciaal aangelegd bloemenmonument, bij een ander is dat gewoon een veldje. Veelal in de buurt van de koffiekamer zodat men er nog naar kan kijken als men weggaat. Inderdaad komt het vaak voor dat familieleden bepaalde bloemstukken mee terug nemen om bij een monument te leggen. Het Indisch monument wordt daarvoor vaak gebruikt, maar ook bv de Waalsdorpervlakte, de Grebbeberg en zo zijn er veel meer van die typische plaatsen. Ook legt men de bloemen soms op de graven van andere familieleden.
kwebbel schreef:Ik had gezien dat er een bril uit het bakje werd gehaald, ik kan mij herinneren dat een bril overblijft na de verbranding zeg maar.... maar het kan ook dat ie er af wordt gehaald.

Als je nagaat dat de temperatuur in de oven op de top van het proces opgelopen is tot zo'n 1100 graden dan lijkt het mij technisch onmogelijk dat een bril overblijft na de crematie.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 sep 2008 16:02

Zareb schreef:Als je nagaat dat de temperatuur in de oven op de top van het proces opgelopen is tot zo'n 1100 graden dan lijkt het mij technisch onmogelijk dat een bril overblijft na de crematie.
:shock: dan zal het er wel afgehaald zijn....... ik kan het me niet helemaal meer herinneren want het is inmiddels 4 jaar geleden en het was best heftig.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”