talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2007 13:13

*Annet* schreef:Hoe weet ik nu precies wat mijn talenten zijn?

Als ik enorm mijn best doe kan ik wel leren maar ik heb er geen zin in. Heb ik dat talent verspild?

Een huishouwen runnen met vier kinderen vind ik af en toe al een flinke heisa.

Vrijwilligerswerk? Ik zou niet weten hoe ik dat er bij zou moeten doen. Wanneer bijv? Je moet dan toch ook oppas voor je kinderen hebben?

maar is talent alleen gerelateerd aan leren?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2007 13:25

sela schreef:

Als ik enorm mijn best doe kan ik wel leren maar ik heb er geen zin in. Heb ik dat talent verspild?

Vrijwilligerswerk? Ik zou niet weten hoe ik dat er bij zou moeten doen. Wanneer bijv? Je moet dan toch ook oppas voor je kinderen hebben?

Nee!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 dec 2007 13:28

Nee, niet alleen. Je talenten benutten is echter ook niet alleen thuis zitten.

Ik heb rechten gestudeerd en wil in de toekomst ook graag kinderen. Als ik kinderen zou mogen krijgen, wil ik absoluut blijven werken. Ik denk dat het goed is om meer te zijn dan alleen moeder en echtgenote. ( dit bedoel ik niet verkeerd). Ik wil mij zeker blijven ontwikkelen. Nu zal zeker de opmerking komen dat iemand die thuis zit zich ook kan ontwikkelen, maar dat is niet de ontwikkeling die ik bedoel. Op mijn vakgebied speelt zoveel, dat als je er eenmaal uit bent er niet zomaar weer tussen komt. Daarnaast heeft het recht ook veel maatschappelijke, politieke aspecten, dat zou ik ook met een kind niet willen missen.

Dat ik mij wil blijven ontwikkelen kan impliceren dat ik/wij ervoor zullen kiezen dat er dan minder kinderen zullen komen. ( ja, ik weet dat je ze krijgt.....hierbij ga ik ervan uit dat wij ze kunnen krijgen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2007 16:38

Mijn ouders waren toen ze trouwden ook niet hoogopgeleid. Mijn vader is pas na de geboorte van mij of mn zus ofzo gaan studeren, waardoor hij nu op post-HBO niveau zit.
Maar wat zij ons wel hebben meegegeven is het ontdekken van onze talenten! Want dat is vet belangrijk! Hoe kun je anders weten dat je ze gebruikt?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn ouders sowieso erg op het positieve gericht zijn, en op het ontdekken waar je goed in bent, en wat je wilt, en daar je best voor doen.
Dus lijkt me een talent voor elke moeder: leer je kinderen in te zien waar ze goed in zijn, wat ze willen, en laat ze daar hun best voor doen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 dec 2007 17:59

Ik vind het wel belangrijk om te gaan werken als ik afgestudeerd ben. Ten eerste vraag ik me af of ik het moeder-zijn echt in me heb. Ten tweede, ben ik nu al een hele tijd aan het studeren op kosten van de samenleving, ik vind dat de samenleving daar dan ook wel wat van terug mag zien. Ik zie dit eigenlijk wel als een maatschappelijke verantwoordelijkheid die ik heb/genomen heb toen ik besloot om te gaan studeren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 dec 2007 18:27

esli schreef:Ik vind het wel belangrijk om te gaan werken als ik afgestudeerd ben. Ten eerste vraag ik me af of ik het moeder-zijn echt in me heb. Ten tweede, ben ik nu al een hele tijd aan het studeren op kosten van de samenleving, ik vind dat de samenleving daar dan ook wel wat van terug mag zien. Ik zie dit eigenlijk wel als een maatschappelijke verantwoordelijkheid die ik heb/genomen heb toen ik besloot om te gaan studeren.

sjonge, dat had een post van mij kunnen zijn!
Trouwens, ik moet toch ook werken om m'n studieschuld af te betalen...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 dec 2007 18:59

Lalage schreef:
esli schreef:Ik vind het wel belangrijk om te gaan werken als ik afgestudeerd ben. Ten eerste vraag ik me af of ik het moeder-zijn echt in me heb. Ten tweede, ben ik nu al een hele tijd aan het studeren op kosten van de samenleving, ik vind dat de samenleving daar dan ook wel wat van terug mag zien. Ik zie dit eigenlijk wel als een maatschappelijke verantwoordelijkheid die ik heb/genomen heb toen ik besloot om te gaan studeren.

sjonge, dat had een post van mij kunnen zijn!
Trouwens, ik moet toch ook werken om m'n studieschuld af te betalen...

Same here...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 dec 2007 19:08

Blijkbaar hebben de vrouwen die jong moeder zijn/worden,
niet het idee dat ze hun talenten laten liggen.
(gezien de reacties van de moeders (in spe))

Zolang dat het geval is, is er toch geen probleem? :)
Pas als de moeders zelf gaan balen van de niet-gebruikte talenten,
is er iets mis.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 dec 2007 23:19

sela schreef:

nee maar dit was iets dat in mij op kwam. Doordat ik heel de dag thuis ben met de kinderen ben ik veel gaan naaien en heb dat talent ontwikkeld. Tegenwoordig krijg ik te horen: dit heb je toch niet zelf gemaakt zeker? En dan is dat wel het geval...

Laten wij onze talenten eens gaan benoemen! Eerlijk gezegd zie ik ze ook vaak niet, vind ik het normaal dat ik bepaalde dingen doe. Tot een ander me er op wijst dat ze iets "goed" vinden wat ik doe bijv.

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2007 23:22

*Annet* schreef:
sela schreef:

nee maar dit was iets dat in mij op kwam. Doordat ik heel de dag thuis ben met de kinderen ben ik veel gaan naaien en heb dat talent ontwikkeld. Tegenwoordig krijg ik te horen: dit heb je toch niet zelf gemaakt zeker? En dan is dat wel het geval...

Laten wij onze talenten eens gaan benoemen! Eerlijk gezegd zie ik ze ook vaak niet, vind ik het normaal dat ik bepaalde dingen doe. Tot een ander me er op wijst dat ze iets "goed" vinden wat ik doe bijv.

meid, je baalt van je huishouden en vindt dat zonde van je tijd terwijl je huis er prachtig uit ziet.
je bent enorm actief voor je nieuwe huis.
je internet op jouw leeftijd vooruitstrevend.
en je hebt als zo weinig tijd met notabene 4 kinderen!
voor mij ben je een held.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2007 23:33

Haai schreef:
Optimatus schreef:
topkok schreef:Ik zat pas even te denken.. hoeveel bruiloften zijn er niet dat mensen trouwen als ze tussen de 18 en de 22 zijn. Een jaar later een kind nog een jaar later 2..

Waar zijn de talenten van de moeder dan. Wij moeten toch onze talenten gebruiken.

Iemand die vroeg trouwt hoeft toch niet binnen 10 jaar een heel elftal op de wereld te brengen.

Mensen zijn toch ook geen wezens die op de aarde rondlopen om voortteplanten??

Ik zat daar pas aan te denken iemand ervaring??

Ik heb een heel andere ervaring: ik ben het volledig met je eens.

Dus iemand die trouwt, kind(eren) krijgt en besluit geen betaalde baan te hebben om zelf de kinderen op te kunnen voeden laat z'n talenten in de kast liggen???

Ik denk dat Topkok het genuanceerder bedoelt: het hoeft geen automatisme te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 dec 2007 23:50

Genuanceerd? Een openingspost als: 'Wat is volgens u/ jou het gevoel/ idee achter het jong willen trouwen en moeder worden als jonge en eventueel hoogopgeleide vrouw?' oid, had wel iets anders overgekomen als de zinnen die de TS gebruikt heeft.

Het komt op mij nogal minderwaardig over als er woorden gebruikt worden als 'wezens die voortplanten' en 'elftallen op de wereld zetten'. En als er dan ook nog geconcludeerd wordt dat wij onze talenten moeten gebruiken en gevraagt wordt waar de talenten van een moeder dan wel zijn, sja, dan rijzen mijn haren ook een beetje ter berge.

Gelukkig herken ik de schrijf- en opstelstijl van de TS een beetje en maak ik mezelf er verder niet druk over en ben ik het ook wel eens dat we als moeder vast andere talenten hebben die we wellicht in de toekomst, of nu al, whatever, weer eens in de strijd zullen gooien.

Dus Opti, genuanceerd, nee. Gelijk is een twee.

(Vergeef mij alstublieft de taalfouten die in zeer waarschijnlijk heb gemaakt. Ik kwam wel heel vaak deetjes en teetjes tegen..)

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Nemo20 » 11 dec 2007 23:50

rosalie83 schreef:
Haai schreef:Dus iemand die trouwt, kind(eren) krijgt en besluit geen betaalde baan te hebben om zelf de kinderen op te kunnen voeden laat z'n talenten in de kast liggen???

Vaak wel ja. Natuurlijk zijn er ook dingen te combineren met het moederschap, of kan je je kindje naar de creche brengen (hoewel dat ook niet de bedoeling is denk ik, maar dat is een andere discussie). Maar wat ik om me heen zie is dat meisjes een leuke opleiding hebben gedaan, aan het werk gaan, drie maanden aan het werk zijn, gaan trouwen, en 9 maanden later hebben ze hun eerste kindje en zitten ze (bijna) fulltime thuis. Waarvoor heb je dan die opleiding gedaan? Wat doe je dan nog met je talenten? En dan zijn er vast mensen die gaan roepen 'om een huishouden te runnen heb je ook talenten nodig', maar we zijn het toch wel eens dat dat lichtelijk overdreven is.

Heerlijk toch? :) Ben erg blij met mijn vrouw-zijn en hoop ook dat ik niet al te lang een betaalde baan hoef te hebben.

Ik doe een universitaire studie, ik ben daarmee begonnen toen ik klaar was met mijn middelbare school zonder al teveel nadenken. Iedereen ging studeren.. Toen ik 2 jaar later ineens wat andere ideeën kreeg over hoe ik mijn verdere leven wou indelen, nogal logisch want je wordt ouder en gaat dan pas echt beter nadenken over je toekomst, kon ik eigenlijk niet meer stoppen omdat je zonder een bachelor-diploma een grote schuld moet terugbetalen. Daar had ik geen zin in, en ik vind het een hele leuke en interessante studie en ik ben ervan overtuigd dat ik er veel leer en mijzelf ontwikkel. Voor mij betekent studeren namelijk niet; een voorbereiding op het grote geld binnenhalen. Daarnaast kan het zo zijn dat mijn man van me scheidt of overlijdt en dan is het handig om een back-up plan te hebben. Dit zijn voor mij de redenen dat ik een opleiding volg. Wat ik doe met mijn talenten? Ik heb geen talenten waar ik een betaalde baan mee kan krijgen, wel wat kennis.. Die kennis hebben genoeg mensen met mij, die dat graag willen toepassen voor wat geld, dus daarover maak ik me niet zoveel zorgen.

Wat ik erg wonderlijk vind is dat als een man zijn vrouw zou dwingen thuis te blijven men moord en brand schreeuwt, maar dat andere mensen en de overheid een vrouw wel mogen dwingen om te gaan werken en hun kinderen te droppen bij een creche, door ze een minderwaardigheidsgevoel aan te praten of door fiscale regelgevingen.
Laatst gewijzigd door Nemo20 op 12 dec 2007 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nemo20 » 11 dec 2007 23:59

Ik heb een vraagje; Stel je voor dat moeder worden en niet mogen werken goed zou zijn voor 'de samenleving', zou je dat doen? Zou je echt dingen doen en nalaten omdat je voelt dat je dat verplicht bent aan 'de samenleving'?

Los daarvan is het niet eens zeker of dit het beste is voor de samenleving. Misschien is kinderen geborgenheid en liefde, en een schoon huis geven wel beter voor de toekomst. Je weet het niet...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 dec 2007 08:34

Op dit moment is het maarschappelijk nodig dat vrouwen blijven werken. In Nederland hebben we namelijk een sociale zekerheid waar een ieder van kan genieten, maar dat wel opgebracht moet worden door de werkenden. Zoals iedereen weet is dat op dit moment een hot item, omdat we door de vergrijzing steeds minder werkende hebben.

Daarnaast ben ik van mening dat als je een universitaire studie volgt ( en hierdoor de maatschappij veel geld kost) je ook in ieder geval een paar jaren moet werken.

Daarbij vind ik de woorden "kinderen bij de creche droppen" erg stigmatiserend. Alsof je dan als ouder een slechte keuze maakt. Er is geen enkel onderzoek die aantoont dat kinderen die regelmatig naar een creche gaan het "slechter" doen. Maar goed dat is off topique-smile

Terug naar “Archief”