Dirk schreef:The Engineer schreef:Ach, de reactie van de GG zegt natuurlijk genoeg. Zij hebben de wijsheid in pacht.
Nee, dat hebben ze niet. Maar stel je voor: je bent verantwoordelijk voor een kudde schapen die je een evenwichtige maaltijd geeft, en je ziet die schapen afdwalen naar een herder die ze maar een soort lekker eten geeft. Dan wordt je terecht bezorgd. En wel om 2 redenen:
1) de afdwalende schapen zullen ziek worden omdat ze eenzijdig voedsel krijgen
2) de kudde van gezonde schapen wordt steeds kleiner.
een (beetje slap) voorbeeld, maar goed, ik hoop dat ik heb aan kunnen geven waarom een kerkenraad niet blij is.
Tja, dan zul je toch eerst hard moeten maken dat:
1) De kudde door die avonden afdwaald.
2) Het gras (Gods Geest

) bij de buren minder groen is dan bij jezelf.
Een goede herder gaat niet alleen op zoek naar het afgedwaalde schaapje, hij zoekt ook naar de reden waarom het schaapje is afgedwaald en hoe hij dat in de toekomst kan voorkomen.
Ik kan de reactie van de GG terwolde zeer goed plaatsen, ook al denk ik niet dat dit de oplossing is. Wat je je als kerkenraad wel af moet vragen is waarom uit de boodschap die de kerkenraad voorstaat de jongeren niet meer de boodschap kunnen halen die op de jongerenavonden aan de orde komen.
Zie punt twee van mijn antwoord

(Ben het dus met je eens m.b.t. wat de kerkenraad zich moet afvragen. De reactie van de GG begrijp ik totaal niet).
Het aanhalen van de belijdenisvragen is ook logisch, met name die over het belijden van de ware leer gaan. Als je de leer van de jongerenavonden belangrijker vindt dan de leer in je eigen gemeente, dan hoor je op grond van he belijdenis niet in je eigen gemeente thuis.
Dan moet je dus wel eerst kunnen aantonen dat de leer op zulke avonden inderdaad anders is dan de eigen leer. Onderzoekt alles en behoudt het goede

Ik weet niet of ik helder genoeg heb gereageerd. Maar om een kerkenraad zwart te maken als ze zich terecht bezorgd maken over de ontwikkelingen in hun gemeente, lijkt me niet de juiste weg.
Let op, hieronder komt 't

Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?
Blijkbaar mist men in die doordeweekse kerkdienst iets. Het probleem lijkt mij eerder in de Ger Gem te liggen dan in de jongerendienst. Zulke diensten laten zien dat er dingen missen in de kerk. Ze ontstaan niet zomaar, maar zijn een reactie op een gemis. Er zit dus iets scheef in de kerk. Ik mis dus de nuance in de verklaring van de kerkenraad. Een zelfreflecterend vermogen blijkt afwezig te zijn. Hullie doen 't fout, wijzelf nooit. Ik wou dat zo'n kerkenraad gewoon eens iemand zou aanstellen die gaat kijken naar de goede dingen van de jongerenavonden. Die met die jongeren gaat praten over hun redenen.
Helaas zou volgens mij zo'n onderzoek ook al vrij snel ontaarden in: zij zijn des duivelsch en wij des hemelsch.
En nog een vraag: welk voor de jongeren begrijpbaar alternatief gaan ze bieden? Verbieden is makkelijk, maar de leegte opvullen is minstens zo belangrijk!
Eensch!