Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 13:09

Sabra schreef:
Raido schreef:Ach wat, ******* toch op! Aan de ene kant wel afgeven op een kerkenraad (en direct een heel kerkverband) topics worden vol geschreven over hoe dom, stom, liefdeloos en ouderwets de GG is (en ja ze is!). Waar is dan jou geloof, hoop en liefde?

Hoewel je niet mij aanspreekt, kan ik je wel vertellen de drie punten die jij noemt op geen enkele wijze door dit kerkverband worden uitgedragen.

Wat een onzin!
Ik kerk er zo af en toe ook, maar die facetten zijn er altijd!
Het geloven in Christus, de Hoop die Hij geeft en de Liefde die Hij werkt!
Misschien toch wat beter luisteren jongen :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:09

Raido schreef:We moeten zoeken naar dat heilige evenwicht zoeken wat lang niet altijd te vinden is in de prediking in de Gereformeerde Gemeenten, echter moeten we er net zo hard voor oppassen dat 'jongeren' van een verkiezingsautomatisme (wat voorkomt onder Gergemmers, maar niet in de kerkleer zit) naar een verbondsautomatisme vervallen. Dat ze in hun afkeer van het '5-standen-menu' vervallen tot 'fastfoodreligie' en dat ze van 'intense worstelingen & ellende' vervallen in 'intense vreugde en verlossing'.

Afstand nemen van de rigide leer van dit kerkverband is wat anders dan fast-food religie.

Overigens gaat binnen één persoon worsteling prima samen met vreugde en verlossing, echter binnen het betreffende kerkverband lijkt er geen vreugde en verlossing te bestaan. Enkel doffe ellende.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:12

essieee schreef:Ik kerk er zo af en toe ook, maar die facetten zijn er altijd!

Ik heb in niet over hetgeen zij zeggen over Jezus, maar hoe zij vanuit het kerkverband hun eigen leden benaderen en gelovigen die horen bij andere kerkverbanden c.q. groeperingen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 13:14

Sabra schreef:
essieee schreef:Ik kerk er zo af en toe ook, maar die facetten zijn er altijd!

Ik heb in niet over hetgeen zij zeggen over Jezus, maar hoe zij vanuit het kerkverband hun eigen leden benaderen en gelovigen die horen bij andere kerkverbanden c.q. groeperingen.

Maar je generaliseerd zo enorm! Ik ken veel Ger. Gem kerken waar de liefde onderling zo groot is!
Laten we maar zien op de Heere, niet op die kerkverbanden!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:23

essieee schreef:
Maar je generaliseerd zo enorm! Ik ken veel Ger. Gem kerken waar de liefde onderling zo groot is!
Laten we maar zien op de Heere, niet op die kerkverbanden!

Ik generaliseer niet. Ik heb het over de instelling van het instituut.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2007 13:24

Sabra schreef:Overigens gaat binnen één persoon worsteling prima samen met vreugde en verlossing, echter binnen het betreffende kerkverband lijkt er geen vreugde en verlossing te bestaan. Enkel doffe ellende.

Zoals essieee terecht opmerkt, generaliseer je teveel. Je kunt nu eenmaal niet met oneliners de zaak afdoen. Dat geldt voor jou, dat geldt mijns inziens ook voor de betreffende kerkenraad (de jongerenavonden als satanswerk afschilderen vind ik ook te ver gaan). Als er elementen zijn waar je het niet mee eens bent op een jongerenavond, waarschuw dan voor die elementen en ga niet meteen alles bij het grof vuil zetten. Hetzelfde geldt voor het spreken over een bepaald kerkverband. Ook daar is lang niet alles fout.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 sep 2007 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 sep 2007 13:25

Esssie schreef:

Maar wat ik dan eigenlijk mis ( zonder iemand te veroordelen) waar is de Godzalige wandel dan?

Wat bedoel je precies met Godzalige wandel Esther? Dat wat je in boeken leest over mannen en vrouwen die krom van ellende vanwege hun zonden door het leven gaan? Ik vrees namelijk dat we door onze traditie zo murw gemaakt zijn, dat we de vreugde en frisheid van een leven met Christus verwerpen als onbijbels. Maar dat betekent juist dat we geloven in traditie en niet in Gods Woord. Een leven met Christus is niet het boekje-hoekje-verhaal, maar ons verblijden in Hem, "te allen tijd" zoals Paulus ons beveelt!

Er wordt vaak verwacht van iemand die zich bekeert (of bekeerd wordt), dat het een paar seconden later een volwassen christen is, die geen zonde meer doet of wil. Dat verwachtingspatroon wordt ons veelal aangepraat door kerkenraden en dominees. Kijk nu eens naar de praktijk van Gods Woord. De gemeente van Korinthe bijvoorbeeld. Als we de brieven van Paulus lezen, dan leven deze mensen nog als halve heidenen. Desondanks noemt Paulus ze "gemeente Gods" en "geroepen heiligen". Pardon? God weet wat van Zijn maaksel is te wachten.

Wie Christus van harte heeft liefgekregen zal ook naar Zijn wil en wet willen wandelen. Dat gaat stapje voor stapje. Net als lopen. Misschien duurt het wel tot aan het eind van je leven voordat je de tv het huis uit gooit, geen mascara meer gebruikt of geen tatoeages meer laat zetten. Nog afgezien van het feit dat we ook in deze dingen elkaar niet de maat moeten nemen en het als een vrucht van bekering moeten zien als dit afwezig is. Groeien in het geloof heet dat. En weet je. Ook Paulus moest dat leren. In tegenstelling tot wat dominees ons vaak willen doen geloven, noemde Paulus zich pas aan het eind van zijn leven "de grootste der zondaren" en niet aan het begin van zijn bekering.

Samengevat. Ik wilde voor een lief ding dat er in onze reformatorische kerken zo tweezijdig gepreekt werd als op de jongerenavonden. En ik heb op de jongerenavonden nog nooit iemand horen vertellen dat bekering niet zonder strijd of moeite gaan. De brief van de Ger. Gem. in Terwolde is niets anders dan het resultaat van onderbuikgevoelens die gebaseerd zijn op persoonlijk emoties. Laat ze maar eens een avond bezoeken en de lezing (net als de gemeente van Berea) tegen het licht van Gods Woord houden. God zij dank (!) zijn er gelukkig genoeg gemeenten in de Ger. Gem. die een ander standpunt uitdragen. Het verwijt dat Terwolde de stichting Jijdaar maakt, is helaas van toepassing op henzelf.

Daarnaast: kun je de stichting JijDaar verwijten als jongeren -getrouw aan de oproep van Gods Woord- zich bekeren, maar dat in de praktijk van het dagelijks leven niet of nauwelijks tonen. En dan nog wat: mij valt het juist op dat jonge mensen die hun hart aan Christus geven op een jongerenavond, daadwerkelijk een ander leven gaan leiden. Misschien ken jij andere voorbeelden, maar daar wil ik graag dan eens met je over doorpraten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2007 13:26

Overigens gaat binnen één persoon worsteling prima samen met vreugde en verlossing, echter binnen het betreffende kerkverband lijkt er geen vreugde en verlossing te bestaan. Enkel doffe ellende.
Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik nogal wat vreugde en verlossing ervaar :)

Afstand nemen van de rigide leer van dit kerkverband is wat anders dan fast-food religie.
Iets wat ik ook helemaal niet heb gezegt of zelfs niet heb verondersteld. Het gaat mij niet om leer, maar om geloof. Jongeren zijn net wat meer beinvloedbaar dan de wat meer volwassenen.

Wat heel goed mogelijk is in die leeftijd is dat men van het ene extreme naar het andere extreme gaat. Dat is iets waar ik dan nog wel eens bang voor ben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:29

elbert schreef:Zoals essieee terecht opmerkt, generaliseer je teveel. Je kunt nu eenmaal niet met oneliners de zaak afdoen.

Ik ben geen lid van dit kerkverband, maar een buitenstaander. Ik kan dus enkel van buiten een oordeel vellen.

Ik zie dat men binnen dit kerkverband nogal ongenuanceerd en weinig tactvol omgaat met leden die bepaalde zaken aan de orden willen stellen. Daarnaast zie ik vaak initiatieven, zoals waarvoor dit topic bedoeld is.

Dit in ogenschouw nemende, kan ik niets anders concluderen dat het instituut het niet zo nauw neemt met wat men eigenlijk zou moeten doen.

Hoe de relatie tussen de leden onderling is, is helemaal geen punt van discussie. Een hele andere discussie ook.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 sep 2007 13:34

Raido schreef:Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik nogal wat vreugde en verlossing ervaar.

Ik zal dat niet ontkennen, maar ik doel op het instituut. Niet op de individuele gelovige.

Wat heel goed mogelijk is in die leeftijd is dat men van het ene extreme naar het andere extreme gaat. Dat is iets waar ik dan nog wel eens bang voor ben.

Ik zie niet in waar je bang voor moet zijn. Men zal vanzelf een evenwicht bereiken, hoewel dat enige jaren kan kosten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2007 13:36

Sabra schreef:Ik ben geen lid van dit kerkverband, maar een buitenstaander. Ik kan dus enkel van buiten een oordeel vellen.

Ik ben ook geen lid van dit kerkverband en ook buitenstaander, maar daarom vind ik dat ik terughoudend moet zijn. Dat geldt ook voor de jongerenavonden, waarvan ik wel eens iets beluisterd heb, maar ook weer niet alles. Over het algemeen heb ik met m'n eigen kerkverband (PKN) wat steviger appeltjes te schillen (al is dat wel opbouwend bedoeld ;)) dan met andere kerkverbanden en verenigingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2007 13:39

In een ding heeft de kerkenraad in ieder geval gelijk... dat de satan telkens probeert onkruid tussen het tarwe te zaaien.... jammer dat ze zich daar zelf voor laat gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 sep 2007 13:45

Dirk schreef:
The Engineer schreef:Ach, de reactie van de GG zegt natuurlijk genoeg. Zij hebben de wijsheid in pacht.

Nee, dat hebben ze niet. Maar stel je voor: je bent verantwoordelijk voor een kudde schapen die je een evenwichtige maaltijd geeft, en je ziet die schapen afdwalen naar een herder die ze maar een soort lekker eten geeft. Dan wordt je terecht bezorgd. En wel om 2 redenen:
1) de afdwalende schapen zullen ziek worden omdat ze eenzijdig voedsel krijgen
2) de kudde van gezonde schapen wordt steeds kleiner.
een (beetje slap) voorbeeld, maar goed, ik hoop dat ik heb aan kunnen geven waarom een kerkenraad niet blij is.

Tja, dan zul je toch eerst hard moeten maken dat:
1) De kudde door die avonden afdwaald.
2) Het gras (Gods Geest ;)) bij de buren minder groen is dan bij jezelf.
Een goede herder gaat niet alleen op zoek naar het afgedwaalde schaapje, hij zoekt ook naar de reden waarom het schaapje is afgedwaald en hoe hij dat in de toekomst kan voorkomen.

Ik kan de reactie van de GG terwolde zeer goed plaatsen, ook al denk ik niet dat dit de oplossing is. Wat je je als kerkenraad wel af moet vragen is waarom uit de boodschap die de kerkenraad voorstaat de jongeren niet meer de boodschap kunnen halen die op de jongerenavonden aan de orde komen.

Zie punt twee van mijn antwoord ;) (Ben het dus met je eens m.b.t. wat de kerkenraad zich moet afvragen. De reactie van de GG begrijp ik totaal niet).

Het aanhalen van de belijdenisvragen is ook logisch, met name die over het belijden van de ware leer gaan. Als je de leer van de jongerenavonden belangrijker vindt dan de leer in je eigen gemeente, dan hoor je op grond van he belijdenis niet in je eigen gemeente thuis.

Dan moet je dus wel eerst kunnen aantonen dat de leer op zulke avonden inderdaad anders is dan de eigen leer. Onderzoekt alles en behoudt het goede ;)

Ik weet niet of ik helder genoeg heb gereageerd. Maar om een kerkenraad zwart te maken als ze zich terecht bezorgd maken over de ontwikkelingen in hun gemeente, lijkt me niet de juiste weg.

Let op, hieronder komt 't ;)

Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?

Blijkbaar mist men in die doordeweekse kerkdienst iets. Het probleem lijkt mij eerder in de Ger Gem te liggen dan in de jongerendienst. Zulke diensten laten zien dat er dingen missen in de kerk. Ze ontstaan niet zomaar, maar zijn een reactie op een gemis. Er zit dus iets scheef in de kerk. Ik mis dus de nuance in de verklaring van de kerkenraad. Een zelfreflecterend vermogen blijkt afwezig te zijn. Hullie doen 't fout, wijzelf nooit. Ik wou dat zo'n kerkenraad gewoon eens iemand zou aanstellen die gaat kijken naar de goede dingen van de jongerenavonden. Die met die jongeren gaat praten over hun redenen.
Helaas zou volgens mij zo'n onderzoek ook al vrij snel ontaarden in: zij zijn des duivelsch en wij des hemelsch.

En nog een vraag: welk voor de jongeren begrijpbaar alternatief gaan ze bieden? Verbieden is makkelijk, maar de leegte opvullen is minstens zo belangrijk!

Eensch!

try

Re: Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

Berichtdoor try » 27 sep 2007 13:51

Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht schreef:Soms is de leugenleer bijna niet te onderscheiden van de ware leer.

Naar aanleiding van bovenstaande wijsheid van de 'gelovigen' te Ter Wolde-De Vecht dringt zich aan mij de onvermijdelijke vraag op of de eerwaarde broeders zelf niet een bijna onaanvaardbaar risico lopen zich geheel te vergissen.

Immers, wanneer de leugenleer bijna niet te onderscheiden is van de ware leer, zou de ware leer wellicht net zo gemakkelijk voor de leugenleer kunnen worden aangezien als andersom. Als het allemaal zo moeilijk ligt, wie garandeert mij, dat men in Ter Wolde- De Vecht in één keer, zonder een enkele fout de ware leer van de leugenleer zou kunnen onderscheiden?

Kortom, ik doe een indringend beroep op de waarschouwers om zich ernstig en geduriglijk te bezinnen op de vraag of de gewraakte bijeenkomsten misschien wél de ware leer verkondigen.

Immers, men kan zich zo gemakkelijk bedriegen voor de eeuwigheid. het lijkt zo verschrikkelijk veel op elkaar. Ik zou hen willen toeroepen: "ouderen, ouderen van Ter Wolde- De Vecht, kijk toch uit. Onderzoekt toch nauwkeurig en ernstig wat u in de gemeenten, waar u kerkt hoort! De leugenleer, die u daar verneemt lijkt zoveel op de ware leer van de evangelisten. Het onderscheid is zo klein enz. enz. enz.

Ja, lieve oudjes...ik zeg het voor uw bestwil. Kijkt toch uit, dat u niet met een ingebeelde hel naar de hel gaat, terwijl de jongeren, die naar de evangelisten hebben geluisterd met een ingebeelde hemel naar de hemel zullen gaan!

Lieve broeders uit ter Wolde- De Vecht:.....wie kaatst kan de bal verwachten.

try

Desiree
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Desiree » 27 sep 2007 14:15

Quote:
Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?

Dat is toch simpel; het is nogal saai en vervelend om iedere kerkdienst van die taaie dogmatische en niet aansprekende verhalen te moeten horen.

Wat ben jij toch een gefrustreerd persoon zeg :roll:
Ga lekker in de zandbak spelen of je met je eigen kerkverband bemoeien.
Ik ben van harte lid van de GerGem en sinds dat wij een dominee hebben, ga ik elke zondag en doordeweeks met plezier naar de kerk, omdat het boeiend, aansprekend, gunnend en vol van geloof, hoop en liefde is.
Edit: daarvoor trouwens ook al.
A woman without a man is like a fish without a bicycle

Terug naar “Archief”