Moderator: Moderafo's
Vroeger heb ik eens Bijbelstudies bijgewoond buiten de eigen kerk om.
Je komt dan in aanraking met met wat in andere kerken geleerd wordt, en wat anderen geloven. Het is dan nodig dat je een vaste grond hebt.
The Engineer schreef:Door te praten kun je je eigen mening opbouwen, waar je sterker achter staat en die je beter kan verdedigen.
Tijdens die Bijbelstudies waren er enkelen van de Vergadering van Gelovigen. Zij passen de volwassendoop toe.
Op zo'n moment ga je er meer over nadenken, wat jezelf geleerd hebt.
The Engineer schreef:Wel moet je hierbij in je achterhoofd houden dat niet alles wat je leert, ook het goede is, of het goede zult vinden. Ten eerste zul je dat nooit zeker weten en ten tweede mag je ook best van mening veranderen.
Bevlogen schreef:Dat snap ikMaar als we bijv. bijbelstudie gaan doen over het dopen, kunnen we op totaal andere meningen uitkomen. Daar zit het 'gevaar' in.
Bevlogen schreef:En gekoppeld daaraan: Gods liefdeBen nu weer begonnen in dat boek van Watchman Nee, Het normale christelijke leven. Daar klinkt dat zondebesef ook duidelijk door, maar laat ook zien hoe ongelofelijk groot Gods liefde voor ons is.
Bevlogen schreef:Naar mijn mening hoeft een preek niet altijd 80% ellende en 20% verlossing te bevatten.
3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Want door de verkondiging van de Wet - waaruit de ellende gekend wordt - moet de verkondiging van het Evangelie worden voorbereid. Anders zouden de mensen tot zorgeloosheid vervallen en zou alle troost onzeker worden, aangezien een vaste troost niet met vleselijke zorgeloosheid kan samengaan.
Bevlogen schreef:Bijbelstudie door de dominee zelf mag er ook best naar voren komen.
Bevlogen schreef:En laten zien wat we kunnen leren van de goede én slechte dingen die bijvoorbeeld David heeft gedaan. Een jaar of wat geleden kregen wij een prekenserie over Jakob. Dat ging niet continue over de fouten en de zonden die Jakob maakte of deed, maar liet wel zien hoe Gods hand in die hele geschiedenis met Jakob aanwezig is. Ondanks alle fouten die Jakob maakte. Dat laatste mis ik af en toe wel in preken...
Die tekst doelt niet op het onderzoeken van het Woord (alleen), daar is de tekst 'Onderzoekt de Schriften' voor. Daarnaast, er zijn meerdere manieren om aan Bijbelstudie te doen. Wanneer ik lees uit mijn Bijbel, is dat ook een 'onderzoeken' zonder dat ik daar met anderen over spreek en mogelijkerwijs allerhande enge, freaky en creepy dwalingen zou kunnen verspreiden.esra schreef:Gerdien B. schreef:Ik ga er idd van uit dat de dominee de Bijbel onderzocht heeft en er wat meer over gelezen heeft. Blijkbaar mag hij het wel maar de gemeenteleden het niet
maar waarom zegt de bijbel dan zelf da we het woord moeten onderzoeken![]()
1 thess 5: 21
"Onderzoek alles, behoud het goede"
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten