Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 01 nov 2007 21:31

is de preek ook niet een soort van bijbelstudie van de dominee die hij met ons deelt???
Afbeelding

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 nov 2007 23:18

esra schreef:is de preek ook niet een soort van bijbelstudie van de dominee die hij met ons deelt???

Dat hoop ik altijd wel als ik 's zondags naar de kerk ga... Maar men heeft er een probleem mee als groepjes gemeenteleden bijbelstudie doen zonder ambtsdrager erbij.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 nov 2007 23:35

Ik ga er idd van uit dat de dominee de Bijbel onderzocht heeft en er wat meer over gelezen heeft. Blijkbaar mag hij het wel maar de gemeenteleden het niet
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 nov 2007 07:12

Bijbelstudie
Vroeger heb ik eens Bijbelstudies bijgewoond buiten de eigen kerk om.
Je komt dan in aanraking met met wat in andere kerken geleerd wordt, en wat anderen geloven. Het is dan nodig dat je een vaste grond hebt.
Dat er leiding is bij Bijbelstudie is denk ik goed. Dat kan een predikant zijn, maar er zijn ook gewone gemeente-leden die de Bijbel soms goed kennen.

Boeken
Volgens mij is het lezen van allerlei boek veel gevaarlijker.
Het kan goed zijn, maar het is wat mensen ervan denken.
Er zijn ook personen die allerlei bekerinsgeschiedenissen lezen. Met overspannenheid als gevolg.
Als je gewoon de Bijbel leest, zonder boeken erbij, en erover nadenkt, kun je het soms beter begrijpen. het
En kan het op een moment dat het nodig is, in gedachten komen.
Volgens mij is het met de Bijbel net als met eten, het mag niet meer zijn dan dat op dat moment goed is. Wat je dragen kunt.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 02 nov 2007 17:03

Vroeger heb ik eens Bijbelstudies bijgewoond buiten de eigen kerk om.
Je komt dan in aanraking met met wat in andere kerken geleerd wordt, en wat anderen geloven. Het is dan nodig dat je een vaste grond hebt.

Dat is niet nodig: als jij je alleen maar inlaat met 1 geloof, dan is de basis van jouw geloof alleen wat anderen vertellen. Een maat van me zei ooit:
Laat iemand anders geloof of overtuiging nooit de basis zijn van het jouwe, alleen een aanvulling daarop.
Door te praten kun je je eigen mening opbouwen, waar je sterker achter staat en die je beter kan verdedigen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 nov 2007 18:10

The Engineer schreef:Door te praten kun je je eigen mening opbouwen, waar je sterker achter staat en die je beter kan verdedigen.

Daar ben ik het mee eens.
Tijdens die Bijbelstudies waren er enkelen van de Vergadering van Gelovigen. Zij passen de volwassendoop toe.
Op zo'n moment ga je er meer over nadenken, wat jezelf geleerd hebt.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 02 nov 2007 20:10

Tijdens die Bijbelstudies waren er enkelen van de Vergadering van Gelovigen. Zij passen de volwassendoop toe.
Op zo'n moment ga je er meer over nadenken, wat jezelf geleerd hebt.

Wel moet je hierbij in je achterhoofd houden dat niet alles wat je leert, ook het goede is, of het goede zult vinden. Ten eerste zul je dat nooit zeker weten en ten tweede mag je ook best van mening veranderen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 nov 2007 21:13

The Engineer schreef:Wel moet je hierbij in je achterhoofd houden dat niet alles wat je leert, ook het goede is, of het goede zult vinden. Ten eerste zul je dat nooit zeker weten en ten tweede mag je ook best van mening veranderen.

Bij hetgeen geleerd wordt, is het noodzakelijk te onderzoeken of het echt zo is.
(Hand. 17 : 11 http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/17.html)
De Bijbel is de vaste grond, voor 100%.
En er kan volkomen zekerheid zijn : http://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/1.html.
Maar het kan ook anders, daar staan ook voorbeelden van in de Bijbel.
Van mening veranderen, kan soms noodzakelijk zijn. Het is mogelijk dat je iets toch niet goed zag.

M.b.t. de vraag, is Bijbelstudie gevaarlijk?
Als je het gevoel hebt niet overal antwoord op te kunnen geven,
is het denk ik nodig dat bij de Bijbelstudie er leiding is.
Waarvan je van overtuigd bent dat die persoon een vaste grond heeft.
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 nov 2007 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2007 09:24

Ambtsdragers en dominees weten ook niet alles. Wie heeft er nou overal een antwoord op? Dat kan toch niet... Ik zou het juist eng vinden als mensen altijd alles denken te weten! Het lijkt me beter om altijd open te staan voor nieuwe bijbelse inzichten.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2007 09:55

Bevlogen schreef:Dat snap ik 8) Maar als we bijv. bijbelstudie gaan doen over het dopen, kunnen we op totaal andere meningen uitkomen. Daar zit het 'gevaar' in.

Toch kan er maar één waarheid zijn.
Het is niet zo, dat de een dit meent, en dat het daarom waar kan zijn, en dat de ander dat meent, en dat dat eveneens waar kan zijn. Kenmerk van het menselijke kennen is eindigheid. Sterker nog, in de regel weten we helemaal niet wat er in zijn totaliteit te weten valt over iets. Die onvolledige beelden zijn een oorzaak van verschillende inzichten, naast nog andere oorzaken. (Zoals: graag een bepaalde kant op willen, eigenwijsheid, onwilligheid om zich aan de objectieve waarheid te onderwerpen.)

Bevlogen schreef:En gekoppeld daaraan: Gods liefde :wink: Ben nu weer begonnen in dat boek van Watchman Nee, Het normale christelijke leven. Daar klinkt dat zondebesef ook duidelijk door, maar laat ook zien hoe ongelofelijk groot Gods liefde voor ons is.

Feitelijk heb ik Gods liefde al genoemd, nl. in het noemen van de verlossing in Christus. :wink:
Dat boek wat je noemt komt me bekend voor. Het is overigens niet vrij van dwalingen. Zoals die visie op Romeinen 7, dezelfde als waardoor Jacobus Arminius door de mand ging vallen toen hij die ging uitdragen. Een visie die meer in de sfeer van het humanisme ligt dan dat die uit de Bijbel voortkomt. 't Is lang geleden dat ik dat boek gelezen heb, al ruim 10 jaar.
Al nemen dwalingen nog niet weg dat iemand best in het ware geloof gestorven kan zijn. (Ik doel nu dus op die chinees.)
Momenteel ben ik een boek aan het lezen over het humanisme, van John Carroll. Niet zozeer theologisch, maar meer filosofisch. (Het stond in de boekhandel bij de afdeling filosofie.) Af en toe best apart, maar zeker leerzaam.

Bevlogen schreef:Naar mijn mening hoeft een preek niet altijd 80% ellende en 20% verlossing te bevatten.

Wat is de aanleiding om daar nu ineens mee te komen? Is dat jouw beeld van bevindelijk-gereformeerde prediking of zo?
Ik heb het zelf helemaal niet over percentages. Waar het mij wel om gaat, is dat de ernst van de menselijke situatie realistisch onder ogen gezien worde. De mensheid ligt verloren voor God. Dat is de diepst denkbare misère. En die mag niet verzwegen worden. Mensen moeten daar van bewust gemaakt worden. Wie zou er vrolijk gaan doen midden in de misère van Auschwitz die er was?
Is er dan niet meer te zeggen? Is er soms geen verlossend handelen geweest door God in Christus? Ja, zeker wel! Net zoals er ook in Auschwitz mensen geweest zijn die tòch reden hadden tot een bepaalde blijdschap vanwege het uitzicht op wat na dit leven voor hen weggelegd was.
Die diepte is essentieel. Mensen denken zo gauw dat zij wel toffe jongens zijn, die wel recht hebben op Gods genade. Maar dat is het gevaarlijkste zelfbedrog wat er is. Ik moet hierbij denken aan wat er staat in het Schatboek van Zacharias Ursinus (blz. 28 ):
3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Want door de verkondiging van de Wet - waaruit de ellende gekend wordt - moet de verkondiging van het Evangelie worden voorbereid. Anders zouden de mensen tot zorgeloosheid vervallen en zou alle troost onzeker worden, aangezien een vaste troost niet met vleselijke zorgeloosheid kan samengaan.

Een oppervlakkige Jip-en-Janneke-achtige geloofsbeleving van een stel blijhoofden is te midden van de misère van de verlorenheid in onze wereld toch wel erg onrealistisch, niet? Toch heb ik het idee dat er genoeg christenen zijn die zich er door laten blind maken. Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen blijdschap in het geloof mag zijn. Maar een springerige geloofsbeleving, waarin het wel lijkt of er geen mensen in onze wereld verloren gaan, en alsof de eigen zonden ook niet meer zijn dan wat afgevallen boomblaadjes die je zo weer wegveegt - 'och, foutje, geeft niet, dat is menselijk' - is niet alleen grenzeloos oppervlakkig, maar in feite ook mateloos egocentrisch. ("Wat kan mij het schelen dat die anderen verloren gaan." Al zal men zich daar niet al te bewust van zijn.)

Bevlogen schreef:Bijbelstudie door de dominee zelf mag er ook best naar voren komen.

Uiteraard!
Sterker nog, een dominee die geen grondige studie gemaakt heeft van het te behandelen gedeelte, kan maar beter zijn preekbeurt afzeggen. "Sorry mensen, maar ik heb toch geen zinnig woord te zeggen, aangezien ik nalatig geweest ben in de studie." Dat zou van oprechte eerlijkheid getuigen.

Bevlogen schreef:En laten zien wat we kunnen leren van de goede én slechte dingen die bijvoorbeeld David heeft gedaan. Een jaar of wat geleden kregen wij een prekenserie over Jakob. Dat ging niet continue over de fouten en de zonden die Jakob maakte of deed, maar liet wel zien hoe Gods hand in die hele geschiedenis met Jakob aanwezig is. Ondanks alle fouten die Jakob maakte. Dat laatste mis ik af en toe wel in preken...

Het gaat inderdaad niet alleen maar om één van de twee dingen, want dat zou hinken zijn in onevenwichtigheid. Geloof en rede moet elkaar ook niet uitsluiten, maar moeten harmonieus samenwerken, om eens een ander voorbeeld te noemen. (Voorbeeldje van een kwestie uit de filosofie, die het geloof raakt.)
Zo is het ook met wat jij noemt. Er is de menselijke onmacht en doodheid in zonden. Maar daartegenover is er de goddelijke almacht, die verloren zondaren levend maakt. Het heil wordt gerealiseerd, ondanks menselijke zondigheid, door God zelf. Als het van mensen zou moeten komen is het een verloren zaak. Maar God is niet afhankelijk van iets in de mens. En daarom staat niets zijn heilsplan in de weg. Dat is de lijn die er door de hele Bijbel loopt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 03 nov 2007 19:16

Gerdien B. schreef:Ik ga er idd van uit dat de dominee de Bijbel onderzocht heeft en er wat meer over gelezen heeft. Blijkbaar mag hij het wel maar de gemeenteleden het niet

maar waarom zegt de bijbel dan zelf da we het woord moeten onderzoeken :?:

1 thess 5: 21
"Onderzoek alles, behoud het goede"
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 nov 2007 20:24

esra schreef:
Gerdien B. schreef:Ik ga er idd van uit dat de dominee de Bijbel onderzocht heeft en er wat meer over gelezen heeft. Blijkbaar mag hij het wel maar de gemeenteleden het niet

maar waarom zegt de bijbel dan zelf da we het woord moeten onderzoeken :?:

1 thess 5: 21
"Onderzoek alles, behoud het goede"
Die tekst doelt niet op het onderzoeken van het Woord (alleen), daar is de tekst 'Onderzoekt de Schriften' voor. Daarnaast, er zijn meerdere manieren om aan Bijbelstudie te doen. Wanneer ik lees uit mijn Bijbel, is dat ook een 'onderzoeken' zonder dat ik daar met anderen over spreek en mogelijkerwijs allerhande enge, freaky en creepy dwalingen zou kunnen verspreiden.

Ik snap de 'angst' deels wel, je hebt gewoon mensen met de benodigde kennis nodig die leiding geven aan een Bijbelstudie groep. Ik denk niet dat het anders de eerste keer zal zijn dat een Bijbelstudiegroep vervalt in een 'theologisch/biblicistisch anarchisme'. En ja, daar ligt een gevaar in. Alleen de reactie van kerken om dan maar geen Bijbelstudie te organiseren of dat zelfs te ontmoedigen is denk ik geen goede reactie.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 05 nov 2007 22:07

ik denk dat die eerder genoemde tekst zeker ook van toepassing is op de bijbelstudie kwestie. er staat "onderzoek alles" alles, dus ook de bijbel, en behoudt het goede.

maar, wat is het goede (uit de bijbel) en daar zijn de meningen sterk over verdeeld
Afbeelding

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 06 nov 2007 08:17

maar, wat is het goede (uit de bijbel) en daar zijn de meningen sterk over verdeeld

Dat maakt ook het verschil tussen de talloze geloven, niets meer of minder dan menselijke gedachten.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 07 nov 2007 22:16

maar juist t verschil in menselijke gedachten is zo leuk. soms kun je door de andere kijk van mensen ergens totaal anders naar gaan kijken.
Afbeelding

Terug naar “Archief”