Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 18 aug 2007 23:14

Een bekende van mij liet haar kind inenten, alhoewel ze er heel veel moeite mee had. Ze had echt het gevoel tegen God's geboden in te gaan. Het was bijv. zo juist als hij een prik moest, was hij ziek. Dus ging ze later die prik weer halen. Het waren kleine dingen, maar voor haar toch iets waar ze signalen in zag.

Tot haar grote verdriet is dit kind aan een vorm van hersenvliesontsteking overleden waar net niet tegen ingeënt werd. Haar andere kinderen, die ze later kreeg, heeft ze niet in laten enten.

Onze kinderen zijn wel ingeënt. Dit heeft niet met de traditie te maken of onze ouders dat wel of niet deden, maar met het feit dat wij het zo zagen dat God ons deze middelen ter beschikking heeft gesteld.

Het is net hoe jezelf gelooft dat God het bedoeld heeft. Ik ken nog iemand die gewoon vast gelooft dat ze het niet mag doen. Zij zijn ook niet verzekerd.

Iemand anders die ik ken laat haar kinderen om medische redenen, wat hier ook al even genoemd werd, niet inenten.

Ik denk ook echt dat het per persoon verschillend is en niet dat het met traditie te maken heeft.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 aug 2007 15:12

*Annet* schreef:Een bekende van mij liet haar kind inenten, alhoewel ze er heel veel moeite mee had. Ze had echt het gevoel tegen God's geboden in te gaan. Het was bijv. zo juist als hij een prik moest, was hij ziek. Dus ging ze later die prik weer halen. Het waren kleine dingen, maar voor haar toch iets waar ze signalen in zag.

Tot haar grote verdriet is dit kind aan een vorm van hersenvliesontsteking overleden waar net niet tegen ingeënt werd. Haar andere kinderen, die ze later kreeg, heeft ze niet in laten enten.

Onze kinderen zijn wel ingeënt. Dit heeft niet met de traditie te maken of onze ouders dat wel of niet deden, maar met het feit dat wij het zo zagen dat God ons deze middelen ter beschikking heeft gesteld.

Het is net hoe jezelf gelooft dat God het bedoeld heeft. Ik ken nog iemand die gewoon vast gelooft dat ze het niet mag doen. Zij zijn ook niet verzekerd.

Iemand anders die ik ken laat haar kinderen om medische redenen, wat hier ook al even genoemd werd, niet inenten.

Ik denk ook echt dat het per persoon verschillend is en niet dat het met traditie te maken heeft.
Ik heb niet het hele topic gelezen dus als ik dubbel vragen stel: mijn excuses :oops: Jij geeft aan dat een kennis haar kind(eren) niet heeft laten inenten. Zij heeft dan het gevoel tegen God's geboden in te gaan. Mijn schoonzus heeft volgens mij ook niet alle prikken bij haar kinderen laten doen zeg maar... Waarom heeft zij het gevoel tegen God's geboden in te gaan ??? Ik snap dat niet helemaal. Mij lijkt het dat God juist die middelen ter beschikking heeft gesteld (zoals jij ook al aangaf.)
En waarom zou je je in *****snaam niet verzekeren ???????????? Ik bedoel.... het is wel handig om een bijv. levensverzekering af te sluiten. Hebben wij ook gedaan. Als een van ons overlijdt dan krijg de ander een x-bedrag uitgekeerd zodat diegene dan niet noodgedwongen het huis hoeft te verlaten.
Hmmm...... ik snap het even niet :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 21 aug 2007 10:40

Ik weet dat er in de kringen waar ik opgegroeid ben, gezegd werd dat Jezus heeft gezegd, dat mensen die gezond zijn geen geneesheer nodig hebben, maar zij die ziek zijn.
Natuurlijk bedoelde de Heer daar niet lichamelijke gezondheid mee, maar mensen die zich geestelijk gezond of ziek voelen.

Inenten kán risico's met zich meebrengen. Inmiddels is bv. de kinkhoestvaccinatie gewijzigd, omdat er veel kinderen waren die daar ernstig ziek van werden. Zo heeft een nichtje van mij op het randje van de dood gebalanceerd en is daardoor licht gehandicapt geraakt.

Er zijn mensen die consequent zijn inderdaad en zich ook nergens tegen verzekeren. Komt er brand - om maar wat te noemen - dan dokt de hele gemeenschap mee om diegene er weer bovenop te helpen.

Diaconieën helpen mensen, of ze nu wel of niet bij de kerkgemeenschap horen, maar wel met de restrictie dat alles gedaan is om een inkomen te krijgen bijvoorbeeld via de sociale dienst...

Terug naar de inenting: Persoonlijk vind ik dat je kinderen niet kan aandoen ze niet in te enten. Ik weet nog van die jongen die totaal verlamd in een rolstoel zat en het zijn ouders zwaar verweet, dat hij niet tegen polio was ingeënt.
Wanneer er weer een epidemie is - zoals op dit moment in veel gebieden er kinkhoest heerst - lopen ook anderen de kans dat ze er een tik van mee krijgen. Ouderen, mensen die al heel lang geleden ooit zijn ingeënt.

Wees dankbaar dat in dit geval de geneeskunde veel zegen heeft gebracht en veel leed heeft voorkomen...

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 21 aug 2007 20:30

@ Kwebbel:
Degenen die ik ken en hun kinderen niet inenten en/of verzekeren denken dat ze dat niet mogen doen omdat ze dan tegen God's besluiten ingaan. Dat ze behoren te leven zoals God van hun vraagt dat ze volkomen op God vertrouwen en dat Hij voor hun zorgt. Ze zeggen bijv. God meet eerst de schouders voor Hij er een kruis op legt. Ook houd het hun klein en dicht bij God, dat ze in een groot Gods vertrouwen leven.

Ze vinden dat als ze zich bijv. verzekeren teveel het heft in eigen handen nemen en als bijv. hun huis afbrand geloven ze dat ze er door God bovenop geholpen worden. Of in geval van levensverzekering, komt 1 van beiden te overlijden: ja, dan verkopen ze hun huis en gaan in een huurwoning oid wonen. En echt waar, ik weet dat die mensen geholpen worden! Het gebeurd in zulke gevallen echt dat mensen geld komen brengen of woonruimte aanbieden.

Het klonk mij eerst ook allemaal vreemd in de oren, toen ik hier kwam wonen maar inmiddels ben ik er helemaal aan gewend geraakt en hoor ik bijna nergens meer van op.

Als ik er diep over nadenk denk ik: het is ook eigenlijk wel bijzonder dat mensen zo op God vertrouwen dat ze hun hele leven in Zijn handen leggen en er gewoon in geloven dat alles goed komt.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
HansenMirjam
Mineur
Mineur
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:44
Locatie: Ridderkerk

Berichtdoor HansenMirjam » 01 sep 2007 00:31

Bij mijn man thuis is er ook niemand ingeent (idd vanwege die tekst: wie gezond is heeft de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn), en toen zijn zusje vorig jaar naar Jordanie gin en er geadviseerd werd enkele inentingen bij de GGD te gaan halen, heeft ze dat ook niet gedaan.
Ik ben zelf wel ingeent, en zou ook niet op vakantie gaan naar verre landen zonder inentingen.
Als wij ooit kinderen zouden krijgen zou ik ze zeker laten inenten, mijn bescheiden mening is dat die inentingen ook van God gegeven zijn en een hoop narigheid voorkomen. Je mag jezelf niet onnodig in gevaar begeven, denk ik dan.

BTW, ik las een paar jaar geleden over een club ouders die hun kinderen bewust niet lieten inenten (niet gelovig ofzo) maar die, als er een de waterpokken of rode hond had ofzo, een feestje organiseerden, zodat andere kinderen ook besmet werden en zo antistoffen maakten.
Het klonk mij nogal bizar in de oren, maar het bestaat...
A smile costs nothing, but gives much

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2007 10:05

Om eerlijk te zijn vind ik dat je als ouder niet het recht hebt je kinderen inentingen te onthouden. Je weet namelijk nooit welk pad die kinderen later op gaan. Misschien komen zij tot de conclusie dat ze niet in God geloven en dan zijn alle Bijbelse argumenten om niet in te enten voor hen dus loos. Inenten doe je voor je kinderen, niet voor jezelf. Het kan best zijn dat het verkeerd voelt maar daar draait het in dit geval een keertje niet om. Ik vind niet-inenten een vorm van vasthouden aan je principes over de ruggen van anderen. Je speelt wel met de gezondheid van je kinderen en dat recht heb je niet.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 sep 2007 10:25

Niet ingeente kinderen kunnen er altijd later voor kiezen zich wel in te laten enten hoor...

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 01 sep 2007 12:29

MrSokkie schreef:Om eerlijk te zijn vind ik dat je als ouder niet het recht hebt je kinderen inentingen te onthouden. Je weet namelijk nooit welk pad die kinderen later op gaan. Misschien komen zij tot de conclusie dat ze niet in God geloven en dan zijn alle Bijbelse argumenten om niet in te enten voor hen dus loos. Inenten doe je voor je kinderen, niet voor jezelf. Het kan best zijn dat het verkeerd voelt maar daar draait het in dit geval een keertje niet om. Ik vind niet-inenten een vorm van vasthouden aan je principes over de ruggen van anderen. Je speelt wel met de gezondheid van je kinderen en dat recht heb je niet.

Je hebt bij de doop beloofd ze te zullen opvoeden naar Gods woord. Dus als ze er van uit gaan dat inenten niet van God is dan doen ze dat niet. Mensen die hun kinderen niet laten inenten doen dat niet voor hunzelf maar omdat zij hun kinderen willen opvoeden in de vreze des HEEREN.
Je stuurt als christelijke ouders je kind ook naar een christelijke school, neemt het mee naar de kerk, laat het naar catechesatie gaan. Als christen ga je er dan niet vanuit dat je kind een heiden wordt.
Ik vind niet-inenten een vorm van vasthouden aan je principes over de ruggen van anderen.
Hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 01 sep 2007 12:42

Je hebt bij de doop beloofd ze te zullen opvoeden naar Gods woord. Dus als ze er van uit gaan dat inenten niet van God is dan doen ze dat niet.


Er staat ander niet in de bijbel: Gij zult niet inenten. En als men het doet omdat het niet in de bijbel voorkomt, dan mag je ook niet fietsen of autorijden.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
JH_1977
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2006 21:00
Locatie: Gelderland

Berichtdoor JH_1977 » 05 sep 2007 08:36

Jaren geleden kreeg mijn zus polio en geloof me, dit is geen pretje. Toen werd er niet ingeent. Daarna ben ik geboren en besloten mijn ouders toch om mij wel in te enten. Helaas heb ik veel ellende over me heen gekregen en ernstige ziektes die niets te maken hadden met inenten. Het is zelfs een wonder dat ik nog leef, maar dit heb ik echt door bidden en smeken gekregen, er is 2 keer een groot wonder gebeurd in mijn leven want wie geneest er van Leukemie en dystrofie? Een ding kan ik wel zeggen, het heeft me heel dicht bij God gebracht. Zelf denk ik dat we verantwoordelijk zijn voor ons lichaam. God geeft ons die verantwoordelijkheid toch? We kunnen niet altijd er zomaar vanuit gaan dat we er wel voor behoed worden. Ik zie inenten als een medicijn en niet een middel om een bepaalde ziekte te voorkomen, want als je het moet krijgen dan krijg je het echt wel, wie zijn wij tegen de Almachtige God? Als God ons deze middelen geeft, mogen we ze toch gebruiken? Zoals ik al zei, zijn we niet verantwoordelijk voor onze lichamen, ook die van onze kinderen? In ons dorp zijn er velen die niet inenten of verzekeren maar wel een beroep doen op de kerk of het waarborgfonds en daar geld aan geven, is dit niet dezelfde manier als verzekeren maar dan op een andere manier? Er vertelde een keer iemand tegen me, als er iets met me moet gebeuren dan gebeurd dat toch wel dus ze rookte gewoon door en dat is echt de verkeerde manier, dan kun je net doen wat je wilt omdat je toch zelf nergens de hand in hebt? God bepaald alle dingen, maar we hebben echt wel onze verantwoordelijk gekregen hoe we met ons lichaam moeten omgaan denk ik.
= Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering = (Lukas 5:32).

Gebruikersavatar
JH_1977
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2006 21:00
Locatie: Gelderland

Berichtdoor JH_1977 » 05 sep 2007 08:48

HansenMirjam schreef:Bij mijn man thuis is er ook niemand ingeent (idd vanwege die tekst: wie gezond is heeft de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn), Als wij ooit kinderen zouden krijgen zou ik ze zeker laten inenten, mijn bescheiden mening is dat die inentingen ook van God gegeven zijn en een hoop narigheid voorkomen. Je mag jezelf niet onnodig in gevaar begeven, denk ik dan.


We mogen inderdaad nooit ons zelf in gevaar brengen, daar ben ik van overtuigd. En wat betreft die tekst, daarmee wordt bedoeld dat Christus gekomen is voor zondaren (zieken). Er staat namelijk nog iets achteraan: Lukas 5:32 "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering".
= Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering = (Lukas 5:32).

Gebruikersavatar
cocosno
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2006 00:04

Berichtdoor cocosno » 26 sep 2007 23:52

Zelf niet ingeent als kind....vlak voor mijn trouwen wel voor rode hond laten inenten ivm risico's bij eventuele zwangerschap. 10 jaar later, ons 3e kindje geboren met oa allerlei oogafwijkingen... (oorzaak tot nu toe onbekend)
eigen schuld dikke bult?zie je nou, had je maar niet...? NEE! ik zal me nooit hoeven afvragen of ik me niet beter toch had moeten laten inenten! God beslist over ziekte en gezondheid, maar wij moeten wel onze verantwoording nemen! En we mogen gebruik maken van de middelen die Hij ons gegeven heeft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 113 gasten

cron