Sexuele voorlichting slecht??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 aug 2007 22:41

Lalage schreef:annet: mijn complimenten dat je zo open bent tegen je kinderen, heel gaaf dat dat zo kan!!

ha, dank je!

Ik wil er ook heel open en eerlijk in zijn. In mijn eigen jeugd werd er weinig tot nooit over gesproken. Weet me ook niet te heugen of en wanneer ik voorgelicht ben. Volgens mijn moeder heeft ze dat wel gedaan, alleen ik weet het me niet te herinneren! Ook over verliefdheid enzo werd er niet echt heel leuk gedaan. Toen ik verkering kreeg durfde ik dat eigenlijk bijna niet te zeggen.

Toen ik dus bij mijn vriend thuis kwam merkte ik wel dat ze er bij hem thuis heel anders over deden. Gewoon open en eerlijk. Hoewel is sommige dingen een beetje "te" vond, dacht ik toen wel: ik wil daar later ook gewoon open en eerlijk in zijn.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 18 aug 2007 22:44

Jort schreef:Sexuele voorlichting is goed en noodzakelijk en kan stapsgewijs, natuurlijk verlopen.

Al moet er tot op zekere hoogte een versluiering over liggen, wil het niet plat worden.

Waarom kan je het niet recht toe rechtaan zeggen hoe het zit? Waarom zo geheimzinnig er over doen? Je kan toch uitleggen hoe het gewoon in elkaar steekt. Ik bedoel, sexualiteit is niks raars hoor. De meeste mensen doen eraan (volwassenen dan he). Ik begrijp uiteraard dat je tegen een kind van 4 die je lichtelijk begint voor te lichten over verschil tussen jongen en meisje je nog niet moet komen met penetratie en dat soort dingen. Stapje voor stapje uiteraard.

Tenminste moge men wel weten van de gevaren.

Dat is wel nodig ook. Ik geloof dat de laatste jaren de hoeveelheid van mensen die een SOA krijgt best stabiel is (hoewel het uiteraard nog steeds teveel is).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2007 22:44

*Annet* schreef:
Lalage schreef:annet: mijn complimenten dat je zo open bent tegen je kinderen, heel gaaf dat dat zo kan!!

ha, dank je!

Ik wil er ook heel open en eerlijk in zijn. In mijn eigen jeugd werd er weinig tot nooit over gesproken. Weet me ook niet te heugen of en wanneer ik voorgelicht ben. Volgens mijn moeder heeft ze dat wel gedaan, alleen ik weet het me niet te herinneren! Ook over verliefdheid enzo werd er niet echt heel leuk gedaan. Toen ik verkering kreeg durfde ik dat eigenlijk bijna niet te zeggen.

Toen ik dus bij mijn vriend thuis kwam merkte ik wel dat ze er bij hem thuis heel anders over deden. Gewoon open en eerlijk. Hoewel is sommige dingen een beetje "te" vond, dacht ik toen wel: ik wil daar later ook gewoon open en eerlijk in zijn.

Klinkt als mijn ouders... die deden ook erg stom over verkering, erg irritant :-S

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 04 okt 2007 15:52

Soms hebben kinderen toch al meer door dan je denkt. Toen ik dit topic las moest ik aan mijn buurjongens denken. Toen ze een jaar of 9 en 7 waren en hun zusje 3, hadden ze samen een gesprek over dat ze nog wel een broertje of zusje wilde hebben. Ja, zegt dat jongetje van 9, dat moet papa wel eerst mama bevruchten. Mijn buurvrouw die dat hoorde, vroeg hoe hij daar bij kwam. Zegt hij: Dat is bij de kippen ook zo, er komt alleen een kuiken uit het ei, als de haan de hen bevrucht heeft. 8)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 04 okt 2007 15:56

lol :mrgreen: straaltje wijsheid :mrgreen: :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 okt 2007 16:38

Je kan toch uitleggen hoe het gewoon in elkaar steekt.

Wat een mooie woordspeling in context toch weer :wink:

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 okt 2007 15:41

Nou, waarom sexuele voorlichting slecht zou zijn, ontgaat me. Je hoeft echt niet alles heel technisch en plat uit te leggen, maar het kan geen kwaad als je kinderen leert hoe een en ander werkt, en wat eventuele consequenties zijn. Plaats daarbij ook het een en ander over gevoelsleven en liefde. Dat het niet een wegwerp artikel is maar iets bijzonders. Triest om dan te lezen dat mensen wordt voorgehouden dat zoiets slecht is, en dat je daardoor niet naar de hemel zou gaan. Het is te triest voor woorden zoiets. Ik krijg nu allerlei beelden van zand, kop, struisvogel op mijn netvlies. Als je er niet over praat, gebeurt het ook niet. Nee hoor, natuurlijk niet. En op Urk snuiven ze zeker alleen maar poedersuiker? Ik neem aan dat die predikant verkeersvoorlichting ook niet vindt kunnen? Want waarom zou je? Als je door onkunde in het verkeer om het leven komt was het vast wel de wil van God.

Enfin, ik zou bijna wensen dat als die man een dochter heeft, dat ze ook ongewenst zwanger thuiskomt. Geen voorlichting gehad, maar toch zwanger....grutjes, hoe kan dat nu toch.

En good girls go to heaven, bad girls go everywhere..... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boekenwurm

Berichtdoor boekenwurm » 05 okt 2007 16:42

goede voorlichting is belangrijk. en zo vroeg mogelijk.. ik was al ongesteld geworden, voordat mn moeder me vertelde wat het was, heb alles van een (onchristelijke) vriendin moeten horen... pas toen ik een condoom op de badrand vond, ging mn moeder we wat uitleggen.. vind het heel jammer, dat mn moeder niet eerder was begonnen

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 okt 2007 22:18

Annet,
d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b

Het is goed dat kinderen sexualiteit als iets moois zien! niet als iets wat "verboden" is. Het gaat om de benadering. Mijns inziens is sexualiteit (en liefde) een beeld van de gemeenschap tussen Christus en Zijn Kerk, en het op deze manier aan kinderen vertellen lijkt mij het mooiste wat er is.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 07 okt 2007 12:19

Ik was voor twee weken terug bij een dienst van de CGK, en daar werd sexuele voorlichting wel goed gekeurd.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 okt 2007 13:10

Heb je de Saambinder al gelezen? Daarin staat een recensie van een bepaalde dominee (ik ben zijn naam even kwijt) over het boek Samen genieten.

Heeft iemand het gelezen, en wat is jouw opinie over het boek c.q. de recensie?

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 08 okt 2007 04:12

Ja ik heb de recensie gelezen. Het is me volkomen duidelijk dat ds. Schreuder (want die was het) niet wil dat je het boek leest omdat hij vindt dat de bijbelse lijin erin niet helemaal de juiste is.
Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar wordt er door deze recensie wel nieuwsgierig naar. (zal wel niet de bedoeling zijn)

Ds. Schreuder wil dat ouders hun kinderen zelf voorlichten op een bijbelse manier, maak ik uit zijn artikels op. Lijkt me niets mis mee, al is het lezen van een boek over it onderwerp naar mijn mening ook niet verkeerd.

Naar mijn idee kun je ook doorschieten door zo duidelijk te maken dat je niet wil dat mensen een boek lezen. Volgens mij hebben veel mensen de da vinci code gelezen door de ophef die erover gemaakt werd (al gaat dat dan wel over een ander onderwerp)
A smile costs nothing, but gives much

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 okt 2007 06:59

Ds. Schreuder wil dat ouders hun kinderen zelf voorlichten op een bijbelse manier, maak ik uit zijn artikels op.

Veel reformatorisch ouders vatten dit dan op als geenvoorlichting.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 08 okt 2007 10:19

Sabra schreef:Heb je de Saambinder al gelezen? Daarin staat een recensie van een bepaalde dominee (ik ben zijn naam even kwijt) over het boek Samen genieten.

Heeft iemand het gelezen, en wat is jouw opinie over het boek c.q. de recensie?

Ik heb zowel het boek als de recensie in de Saambinder gelezen en heb me uitermate geërgerd aan de wijze waarop het boek wordt weggezet als totaal onbijbels en onverantwoord. Want dat was toch de conclusie: de schrijvers willen met de Bijbel in de hand richtlijnen geven voor een open gesprek, maar bereiken volgens de recensent juist het tegenovergestelde.

Zo heeft de recensent blijkbaar nogal aanstoot genomen aan het taalgebruik in het boek. Termen als 'seks hebben' en 'vrijen' zijn voor hem een stap te ver. De recensent dringt erop aan dat we terug moeten naar Bijbelse termen zoals 'bekennen', omdat daarin veelmeer teerheid en liefde zou liggen. Hedendaags taalgebruik past niet als we een dergelijk gevoelig onderwerp bespreken. Het doet bij mij de vraag rijzen of de recensent wel eens een stap buiten zijn pastorie zet. Of hij wel eens in gesprek is met jonggetrouwden of jongeren in het algemeen.

De recensent ontkent niet dat er een taboe op seks is in de gereformeerde gezindte. Maar als zelfs hulpverleners niet op een openhartige, laagdrempelige manier over seks mogen spreken en schrijven, dan vraag ik me af of de recensent het wel zo nodig vindt dat dit taboe wordt doorbroken. Tja, laat dan de pastorie maar volstromen met al die huwelijksproblemen...

Persoonlijk hebben wij best profijt gehad van het boekje. Seks is niet iets dat vanzelfsprekend zonder problemen gaat, ook niet als je veel van elkaar houdt. Boekjes als Samen genieten kunnen een geweldig hulpmiddel zijn om met elkaar in alle openheid te praten over je gevoelens en onzekerheden, en dragen op die manier bij aan een vreugdevoller seksleven en aan een betere relatie in het algemeen. Ik wil bij deze de schrijvers van het boek dan ook een hart onder de riem steken: er zijn echtparen die uw boek met veel plezier hebben gelezen en er veel aan hebben gehad. Bedankt!

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 08 okt 2007 15:50

Ik begin nu toch wel benieuwd te worden naar die recensie

Iemand een scan of link?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”