Sabra schreef:Heb je de Saambinder al gelezen? Daarin staat een recensie van een bepaalde dominee (ik ben zijn naam even kwijt) over het boek Samen genieten.
Heeft iemand het gelezen, en wat is jouw opinie over het boek c.q. de recensie?
Ik heb zowel het boek als de recensie in de Saambinder gelezen en heb me uitermate geërgerd aan de wijze waarop het boek wordt weggezet als totaal onbijbels en onverantwoord. Want dat was toch de conclusie: de schrijvers willen met de Bijbel in de hand richtlijnen geven voor een open gesprek, maar bereiken volgens de recensent juist het tegenovergestelde.
Zo heeft de recensent blijkbaar nogal aanstoot genomen aan het taalgebruik in het boek. Termen als 'seks hebben' en 'vrijen' zijn voor hem een stap te ver. De recensent dringt erop aan dat we terug moeten naar Bijbelse termen zoals 'bekennen', omdat daarin veelmeer teerheid en liefde zou liggen. Hedendaags taalgebruik past niet als we een dergelijk gevoelig onderwerp bespreken. Het doet bij mij de vraag rijzen of de recensent wel eens een stap buiten zijn pastorie zet. Of hij wel eens in gesprek is met jonggetrouwden of jongeren in het algemeen.
De recensent ontkent niet dat er een taboe op seks is in de gereformeerde gezindte. Maar als zelfs hulpverleners niet op een openhartige, laagdrempelige manier over seks mogen spreken en schrijven, dan vraag ik me af of de recensent het wel zo nodig vindt dat dit taboe wordt doorbroken. Tja, laat dan de pastorie maar volstromen met al die huwelijksproblemen...
Persoonlijk hebben wij best profijt gehad van het boekje. Seks is niet iets dat vanzelfsprekend zonder problemen gaat, ook niet als je veel van elkaar houdt. Boekjes als
Samen genieten kunnen een geweldig hulpmiddel zijn om met elkaar in alle openheid te praten over je gevoelens en onzekerheden, en dragen op die manier bij aan een vreugdevoller seksleven en aan een betere relatie in het algemeen. Ik wil bij deze de schrijvers van het boek dan ook een hart onder de riem steken: er zijn echtparen die uw boek met veel plezier hebben gelezen en er veel aan hebben gehad. Bedankt!