Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 aug 2007 09:34

Jantjes schreef:De wereld moet aan jou kunnen zien dat je zondag naar de kerk gaat aan je uiterlijk!

Hoe zouden ze dat kunnen zien? Denk je dat ze daardoor tot geloof zullen komen?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 aug 2007 09:37

Wat moet ik nou toch weer met zo'n reactie van Jantjes? Juist, gooi er weer een paar teksten overheen en je verplettert er mensen mee!

Het ráákt me keer op keer als ik die grote massa's zie die niet dat selecte geloof cq wereldvisie hebben wat hier op Refoweb wordt gepreekt door o.a. Jantjes...

Maar om het toch dichterbij te houden: zo'n Paus die nu weer een schitterend boek schrijft over Jezus en waarvan ik geloof dat hij oprecht gelooft, gaat volgens refonormen helemaal de mist in. Het is volgens de HC zelfs de antichrist...

Laat staan dus al die voetbalfans, humanisten en weet ik al niet meer wie van die miljarden die onze wereld bevolken...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 aug 2007 09:45

Denkertje21 schreef:Wat moet ik nou toch weer met zo'n reactie van Jantjes? Juist, gooi er weer een paar teksten overheen en je verplettert er mensen mee!

Als ik Jantjes een beetje begrijp, vindt hij dat je je niet moet afvragen of de ongelovigen wel of niet verloren gaan (omdat dat een verborgen zaak is), maar dat het je erom moet gaan dat ze behouden worden en dat ze aan je kunnen merken dat je christen bent. Nu zou ik daarbij niet als eerste aan kleding denken, maar het punt an-sich (dat aan je te merken is dat je christen bent) vind ik wel valide.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 aug 2007 09:50

die rok is een drempel voor anderen om het gesprek met je aan te gaan. Dat is mijn ervaring. Denk dat het doel van de rok dan erg voorbij geschoten is en is verre van goed. Ik ben er echt niet minder christelijk op geworden dat ik nu bijna altijd een broek draag.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 aug 2007 11:14

elbert schreef:Als ik Jantjes een beetje begrijp, vindt hij dat je je niet moet afvragen of de ongelovigen wel of niet verloren gaan

Maar hoe kán me dat nou toch koud laten. Om even de tale Kanaäns te gebruiken: dit maakt toch iedereen met innerlijke ontferming bewogen!
Ik kán er niks aan doen en je zou zo graag wat willen doen...

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 02 aug 2007 11:35

Raido schreef:Nee, maar er wordt dan ook niet gezegd dat die mensen gelovig zouden zijn, ze accepteren een aantal feitelijk waarheden.

Aha, dus als een GerGemmer zegt dat hij gelooft in de Here Gods en de Here Jezus dan liegt hij meer dan waarschijnlijk. :?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 02 aug 2007 20:51

Luk 13,24
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Mat 7,21
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Velen die denken op de zaligmakende manier in Jezus te geloven zullen niet kunnen ingaan, omdat ze niet wederomgeboren zijn door de Heilige Geest.

Joh 3,3
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Enge poort is wedergeboorte omdat het een enge weg is die je moet meemaken.
Het is door de werking van de Heilige Geest je doemvonnis overnemen dan krijg je pas vergeving.

1 Kor 11,31
Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2007 21:05

GKN'er schreef:
Raido schreef:Nee, maar er wordt dan ook niet gezegd dat die mensen gelovig zouden zijn, ze accepteren een aantal feitelijk waarheden.

Aha, dus als een GerGemmer zegt dat hij gelooft in de Here Gods en de Here Jezus dan liegt hij meer dan waarschijnlijk. :?

Nee, maar je ziet vaak dat mensen wel naar de kerk gaan maar geen kind van God willen zijn, en dat is echt niet alleen in de Gereformeerde Gemeente hoor. Deze mensen 'geloven het allemaal wel'. . . (zo zit ieder mens van nature trouwens in elkaar)
Alhoewel de prediking veel invloed op mensen heeft, soms is het nogal doods, als een predikant vaak over zonde, schuld verdoemenis preekt, zie je mensen niet eens meer opkijken en zitten te slapen. . . :? Niet dat je het daar nooit over moet hebben zeker niet, maar er moet vooral centraal staan Wie ons daar verlossing voor gegeven heeft en dat ons doel in ons leven is, en geloven absoluut niet saai is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 aug 2007 06:20

Je moet je niet richten op je zonden, maar op Jezus. Als je alleen maar naar je zonden kijkt, word je depri. Als je naar Jezus kijkt, word je blij.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 aug 2007 07:40

Maar je moet je wel degelijk van je zonden bewust zijn, anders kun je ook niets met de Heere Jezus. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2007 07:59

Aha, dus als een GerGemmer zegt dat hij gelooft in de Here Gods en de Here Jezus dan liegt hij meer dan waarschijnlijk.
Als hij zegt te geloven is dat vaak wat wij noemen (en ik verafschuw die term) 'historisch geloof', het toestemmen in de leer van het christendom, dat Jezus stierf voor de zonden van de uitverkorenen en dergelijken. Echter binnen onze gezindte wordt dat niet vereenzelvigd met het geloof dat Jezus Christus stierf voor JOU zonden (persoonlijk!).

Het eerste (historisch geloof) is dus het collectieve dit moet door de heilige Geest aan je hart worden geheiligd door de wedergeboorte waarin de omarming van Christus (Amplexio Christi) plaats vindt. Er is heel veel op aan te merken over welke vormen dit aanneemt, wanneer je tot geloof bent gekomen (of wedergeboren) daar wil ik me niet aan branden.

Ik wil het nog eens goed uitwerken, maar evangelist De Visser (Post Leeuwarden) heeft het uitgelegd aan de hand van een kind wat een cadeautje beloofd is. De Vader zegt tegen het kind (in de doop, bijvoorbeeld) dat het kind een cadeautje krijgt. Dat kind is pas tevreden als het dat cadeautje ook daadwerkelijk krijgt. Het cadeau ligt echter te hoog in de kast, het kind kan dat niet pakken, dat moet de Vader aan het kind geven.

Wat kan dat kind doen? Juist, vragen (smeken) of het dat cadeau mag hebben en wanneer dat kind dat oprecht vraagt zal het dat krijgen. Als kind heb je niets aan de belofte als het niet is toegepast (door het werk van de Heilige Geest). Ik neem geen genoegen met de belofte dat ik het zal krijgen, ik ben pas 'tevreden' wanneer ik het HEB.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 03 aug 2007 08:44

Ik zou het nog simpeler willen stellen. Jezus is het mooiste cadeau wat ons ooit is gegeven. Daar hoeven we niet op te wachten. Elk moment kunnen we dat cadeau aannemen. Dan blijft het Gods werk, want zonder Gods zoon is er geen cadeau. De 2e stap is of wij het cadeau willen aannemen ja dan nee.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 aug 2007 08:48

Bij Paulus (om maar eens een voorbeeld te noemen) ging dat toch heel anders. Die vond dat hele cadeau maar verwerpelijk.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 03 aug 2007 08:50

Lalage schreef:Bij Paulus (om maar eens een voorbeeld te noemen) ging dat toch heel anders. Die vond dat hele cadeau maar verwerpelijk.

Dat is het mooie. God is in staat om mensen ongewild en ongevraagd tot geloof te laten komen.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 aug 2007 09:01

Denkertje21 schreef:
Het ráákt me keer op keer als ik die grote massa's zie die niet dat selecte geloof cq wereldvisie hebben wat hier op Refoweb wordt gepreekt door o.a. Jantjes...
Maar hoe kán me dat nou toch koud laten. Om even de tale Kanaäns te gebruiken: dit maakt toch iedereen met innerlijke ontferming bewogen!
Ik kán er niks aan doen en je zou zo graag wat willen doen...
Ik kan mij goed voorstellen dat dergelijke gedachten in je op komen, is bij mij ook wel het geval.
Toch zie je dan dingen verkeerd denk ik. Je zou dan willen dat alle mensen het zelfde zouden geloven als jij en dat is onmogelijk volgens mij.
Stel, jij loopt daar in die koopgoot van Rotterdam op zondag middag en je zegt tegen die mensen een enkel woord en die mensen komen tot geloof. Ze draaien zich om en lopen achter Denkertje21 aan naar de kerk. De koopgoot is leeg en verlaten, het wordt druk in de kerk waar Denkertje21 zit.

Een vraag aan Denkertje21: is dergelijke gedachten die ik formuleer (stel natuurlijk dat het mogelijk zou zijn) in Bijbels perspectief aan te wijzen uit één van de geschiedenissen?

Ik ben benieuwt naar jou antwoord.

Terug naar “Archief”