Christenen die andere christenen op hun christelijkheid beoordelen niet vanwege hetgene wat ze geloven, maar vanwege de manier waarop dat wordt ingevuld.
Zoals:
Ben je evolutionist (want dat is iedereen automatisch die geen creationist is), dan ben je vrijzinnig.
Heb je een andere bijbelinterpretatie dan de hunne, dan ben je vrijzinnig.
Zing je niet op hele noten, of ben je niet bekend met psalmen, dan ben je vrijzinnig.
Hou je je niet aan hun kerkcultuur, dan ben je vrijzinnig.
Oh ja, en als je vrijzinnig bent, dan geloof je niet echt in de Opstanding, dus ben je een nepchristen.
Wat is er gebeurd met het "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld zult worden?" 
Dit is voor mij echt een afknapper geweest en de reden waarom ik geen voet meer zet in bepaalde kerken. Niet om wat er inhoudelijk geleerd wordt, daar ben ik het wel mee eens. Maar als je als neo niet EXACT dezelfde cultuur hebt, dan lig je eruit en dan ben je altijd diegene die 'niet van de kerk is', ook al ben je belijdend lid, je hoort er nooit helemaal bij.
Zo, dat is eruit.
En dan zijn er nóg mensen die zich serieus afvragen hoe het kan dat er binnen bepaalde gereformeerde gezindtes zo weinig aanwas 'van buiten' is...