Trek geen juk aan met een ongelovige?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 23 jul 2007 10:40

Gerdien B. schreef:
dorine88 schreef:Een relatie met een ongelovige aangaan kan op zich wel maar dan moet je wel proberen je partner tot het geloof over te halen. Dat kan wel moeilijk zijn maar minder moeilijk dan een andersgelovige overhalen tot het christendom. Wanneer je partner niets wil weten van God, is het denk ik verstandig om het uit te maken. Onze dominee benadrukt telkens hoe belangrijk het is om samen te bidden, uit de bijbel te lezen en erover te praten en dat is moeilijk wanneer één van de twee niet in God gelooft.

Ik ben het hier ten dele mee eens.
Daarbij zit je ook nog dat er binnen christendom ook vele stromingen zijn. Dat zien mensen ook al als 2 geloven, omdat 2 mensen er totaal anders in kunnen staan.

Samen bidden, Bijbel lezen en er over spreken is fijn, maar geloof is ook iets persoonlijk. Ik zou het eigenlijk slecht vinden als je alleen nog maar samen bid en niet meer alleen met God bid. Hierbij zeg ik niet dat het niet goed is om samen te bidden. Persoonlijk vind ik dat ook fijn, zeker als je samen met dingen zit. Dat is toch ook samen met God een relatie willen hebben. Bekijk het gewoon per keer als je samen bent waar je behoefte aan hebt.

Je kan proberen zoveel mogelijk principes op 1 lijn te krijgen, maar ik geloof niet dat het perse moet. Het is maar hoe je samen besluit er verder mee om te gaan.

Eerste deel ben ik het met je eens. In het christendom zelf zijn zoveel opvattingen...

Tweede deel ben ik ook met je eens. Je moet ook alleen bijbel lezen en bidden. Erover praten is prettig met je vriend vind ik zelf. Twee weten ook meer dan één. Je kunt natuurlijk ook met een goede vriend(in) over het geloof of de bijbel praten maar dat is toch voor mij weer anders.

Één lijn is zeker belangrijk in een relatie, wanneer je gelooft denk ik dat het het beste is om een relatie met iemand te hebben die ook gelooft. Het is natuurlijk niet onmogelijk om een relatie met een ongelovige te hebben maar dat lijkt mij wel moeilijker. Een realtie met een anders-gelovige lijkt mij ook lastig omdat je op sommige punten niet met elkaar eens bent. Dat is natuurlijk altijd in een relatie zo maar sommige dingen wegen zwaarder (bijv opvoeding) dan het andere (bijv een rok of geen rok).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 10:52

Ja, maar ik ga nu echt nog niet vastleggen hoe we wat gaan doen in de opvoeding, als we al kinderen mogen krijgen. Dat zien we dan wel. Lijkt mij niet goed om alles nu al voor te kauwen zodat je het straks alleen nog maar hoeft te slikken. Situaties veranderen, jij en je vriend veranderen, soms veranderen principes.

Ik heb echt zoiets van: we zijn tot nu toe overal door en uit gekomen, waarom zou ik er dan aan twijfelen dat dat in de toekomst anders zou gaan?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jul 2007 11:40

Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef:Misschien ga ik nu wel iets heel geks zeggen... 8-[ :lol:

Als er alleen getrouwd mag worden met mensen van hetzelfde geloof, kweek je natuurlijk wel een 'lekker' ons-kent-ons-sfeertje.
In de biologie was het dacht ik zo, dat mensen die erg verschillen, bijvoorbeeld van verschillend ras, dat dat gezond is voor de kinderen die eruit geboren worden. Terwijl wanneer je iemand trouwt die zowat of helemaal familie van je is, dan pakt dat niet goed uit.

Zo'n kerkelijk ons-kent-ons-sfeertje kweekt alleen maar mensen die in sociaal opzicht een achterstand hebben.
Open-minded heidenen zijn in vergelijking daarmee een heuse opluchting.

Ik sta een beetje verbaasd over je opvatting, maar is wel verfrissend. Im denk dat je in een relatie een gemeenschappelijke basis moet hebben.

Of om het sam,en te vatten:
In hoofdzaken eenheid, in bijzaken vrijheid en in alles de liefde!

Als je al niet samen kunt bidden, omdat de één geen God heeft, en de ander wel, dan mis je iets onontbeerlijks, denk ik

't Is eigenlijk niet zomaar zonder meer mijn opvatting, maar meer een experimentele gedachte van mij. Zeg maar een stelling die besproken kan worden. Niemand zal mij er dan ook mee kwetsen wanneer ik er stevige kritiek op zou krijgen.
Het is een gedachte die ik uit, vanuit de behoefte om het gebied buiten mijn grenzen eens te verkennen, zo kun je het een beetje zien. En daarbij is de moed nodig om gewaagde dingen te durven zeggen. Of iedere brave kerkganger dit trekt is dan de vraag. Toch heb ik kort geleden weer duidelijk voor mijzelf vastgesteld dat het wel degelijk mijn intentie is om aan God en Jezus Christus vast te houden. Ik zou echt niet zonder willen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 13:06

Gerdien B. schreef:Ja, maar ik ga nu echt nog niet vastleggen hoe we wat gaan doen in de opvoeding, als we al kinderen mogen krijgen. Dat zien we dan wel. Lijkt mij niet goed om alles nu al voor te kauwen zodat je het straks alleen nog maar hoeft te slikken. Situaties veranderen, jij en je vriend veranderen, soms veranderen principes.

Ik heb echt zoiets van: we zijn tot nu toe overal door en uit gekomen, waarom zou ik er dan aan twijfelen dat dat in de toekomst anders zou gaan?

Toch beginnen vaak de problemen pas als er kinderen komen, en vooral dan als de kinderen wat ouder worden..en dat draait in veel gevallen dan weer uit op scheiding
Maar goed 2 verschillende kerkverbanden lijkt mij geen problemen geven..je bent beide dan Christen en kunt dan samen een geschikte kerk uitzoeken...maar 2 verschillende geloven is veel lastiger

Verschil in afkomst maakt meestal niet uit..bv een Christelijke Ghanees, Iranier met een Christelijke vrouw of andersom..je hebt dan alleen die cultuurverschillen maar dat is geen probleem..dat is eerder een verrijking..zo leer je van beide culturen, krijg je de leukste halfbloedkindjes :D ..ik denk dat het geloof het belangrijkste is
.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 14:07

Dat zal de toekomst leren, maar ik kan nu niet zeggen hoe het er over bijvoorbeeld 5 jaar er voor staat.
Je kan niet alles nu vsat leggen voor de toekomst. Ik zou dat iig niet super fijn vinden. Als je maar hoofdlijnen hebt zoals bijvoorbeeld: bij meningsverschil over principe eerst overleggen voor dat je 1 van de kinderen iets toezegt ofzo. Dan heb je wel een richtlijn maar ligt niet alles vast gespijkert.

Je hebt ook in 1 land verschillende culturen hoor.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 14:16

Gerdien B. schreef:Dat zal de toekomst leren, maar ik kan nu niet zeggen hoe het er over bijvoorbeeld 5 jaar er voor staat.
Je kan niet alles nu vsat leggen voor de toekomst. Ik zou dat iig niet super fijn vinden. Als je maar hoofdlijnen hebt zoals bijvoorbeeld: bij meningsverschil over principe eerst overleggen voor dat je 1 van de kinderen iets toezegt ofzo. Dan heb je wel een richtlijn maar ligt niet alles vast gespijkert.

Je hebt ook in 1 land verschillende culturen hoor.

ja dat is zo, maar sommige mensen denken dat 2 verschillende afkomsten moeilijk samen kan..terwijl dat onzin is..het gaat dan meer om 2 verschillende geloven..maar een Christelijke Iranier of Ghanees of weet ik wat kan prima met een Christelijke Nederlander
Maar een Christelijke Ghanees met een Moslim Ghanees gaat weer moeilijk samen.
Cultuurverschillen maken in weze niet veel uit...

Maar bij 2 geloven op 1 kussen denk ik meer aan twee heel verschillende geloven bij elkaar...
Bij sommige Refo's is dat ook al Oud Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente of Christelijk Gereformeerd..en dan denk ik echt van :roll: De manier van geloven is bijna hetzelfde, want je valt toch beide onder de Reformatorische kerken...ik ken wel een vb dat ouders van de Oud Ger.Gem het een probleem vonden dat hun zoon met een meisje van de GEr.Gem verkering had...uiteindelijk is het dus uit gegaan omdat het meisje niet van de Oud.Ger.Gem wou worden
Dit terwijl er niet veel verschil is tussen beide kerken..je moet in beide kerken hoed op en rokken aan
.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 jul 2007 14:23

zahra schreef:
ja dat is zo, maar sommige mensen denken dat 2 verschillende afkomsten moeilijk samen kan..terwijl dat onzin is..het gaat dan meer om 2 verschillende geloven..maar een Christelijke Iranier of Ghanees of weet ik wat kan prima met een Christelijke Nederlander
Hehe, nét dit laatste voorbeeld dat je geeft is verkeerd. In sommige landen in West-Africa zijn er veel onderlinge trouwpartijen tussen Moslims en Christenen. Daar zie je ook vaak dat een Fatima trouwt met Peter, in plaats van dat alleen moslimmannen toegestaan is met christenvrouwen trouwen zoals hier het geval is.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 14:27

goshen schreef:
zahra schreef:
Hehe, nét dit laatste voorbeeld dat je geeft is verkeerd. In sommige landen in West-Africa zijn er veel onderlinge trouwpartijen tussen Moslims en Christenen. Daar zie je ook vaak dat een Fatima trouwt met Peter, in plaats van alleen moslimmannen die met christenvrouwen trouwen zoals hier het geval is.

ja moslim mannen met Christen vrouwen gebeurd daar wel..maar andersom..dan gaat die moslim vrouw tegen haar geloof in, hoe overtuigd moslim ben je dan eigenlijk..en die man is dan onbesneden...de Koran is daar heel duidelijk in :?

bv in Egypte en ook wel in Irak en Libanon..is het heel normaal dat een moslim man met een Christelijk meisje trouwt..en beide families vinden dat dan niet zo'n probleem.
.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 jul 2007 14:33

zahra schreef:
goshen schreef:
zahra schreef:
Hehe, nét dit laatste voorbeeld dat je geeft is verkeerd. In sommige landen in West-Africa zijn er veel onderlinge trouwpartijen tussen Moslims en Christenen. Daar zie je ook vaak dat een Fatima trouwt met Peter, in plaats van alleen moslimmannen die met christenvrouwen trouwen zoals hier het geval is.

ja moslim mannen met Christen vrouwen gebeurd daar wel..maar andersom..dan gaat die moslim vrouw tegen haar geloof in, hoe overtuigd moslim ben je dan eigenlijk..en die man is dan onbesneden...de Koran is daar heel duidelijk in :?

bv in Egypte en ook wel in Irak en Libanon..is het heel normaal dat een moslim man met een Christelijk meisje trouwt..en beide families vinden dat dan niet zo'n probleem.
In West-Afrika is bijna iedere man besneden. Dus dat gaat niet op.

Je laatste opmerking is "wishfull thinking". Geen één Christelijke familie daar is er blij mee als een dochter "verloren" gaat. Zeker in Libanon niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 14:35

Welke reformatorische ouder is blij als hun kind wel christen blijft maar niet op een reformatorische manier geloofd en in een reformatorische kerk lid is?

Ik heb ook begrepen dat in Africa christenen met moslims trouwen.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:03

goshen schreef:
zahra schreef:
goshen schreef:
zahra schreef:

In West-Afrika is bijna iedere man besneden. Dus dat gaat niet op.

Je laatste opmerking is "wishfull thinking". Geen één Christelijke familie daar is er blij mee als een dochter "verloren" gaat. Zeker in Libanon niet.

Ze wouden toch in bepaalde delen van Afrika iedere man laten besnijden..dit om aids tegen te gaan
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/29097558/

dus blijkbaar is niet elke Afrikaan die geen moslim is besneden, onder de moslims in Afrika is wel iedere man besneden

Maar zoals je wel snapt gaat het niet om de besnijdenis dat je daarom niet met een niet-moslim man mag trouwen
Maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat in West-Afrika veel moslim vrouwen met Christelijke mannen trouwen..heb je daar een bron van of iets..het zal best gebeuren..maar het is niet iets heel normaals daar
Andersom gebeurt het vaker.. moslim man met Christen vrouw
Laatst gewijzigd door zahra op 23 jul 2007 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:09

Gerdien B. schreef:Welke reformatorische ouder is blij als hun kind wel christen blijft maar niet op een reformatorische manier geloofd en in een reformatorische kerk lid is?

nou ik denk dat veel refo ouders juist wel blij zijn als hun kind Christelijk blijft(maar dan bv Evangelisch)...beter dat dan dat ze Atheist worden..
Er zijn namelijk ook een hoop refo jongeren die het geloof gewoon helemaal vaarwel zeggen..ken jij daar dan geen voorbeelden van??
Ik merkte dat al op de Refo school waar ik op zat, sommige jongeren schopte echt overal tegen aan, en deden alles wat niet mag en hoort
.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 jul 2007 15:10

Zahra, iets minder fel kan ook!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2007 15:14

zahra schreef:
Gerdien B. schreef:Welke reformatorische ouder is blij als hun kind wel christen blijft maar niet op een reformatorische manier geloofd en in een reformatorische kerk lid is?

nou ik denk dat veel refo ouders juist wel blij zijn als hun kind Christelijk blijft(maar dan bv Evangelisch)...beter dat dan dat ze Atheist worden..
Er zijn namelijk ook een hoop refo jongeren die het geloof gewoon helemaal vaarwel zeggen..ken jij daar dan geen voorbeelden van??
Ik merkte dat al op de Refo school waar ik op zat, sommige jongeren schopte echt overal tegen aan, en deden alles wat niet mag en hoort

ik ken er genoeg, maar ik ken nog veel meer refo-ouders die het enorm erg vinden als hun kind geen refo blijft. Daar vergis je je echt nog enorm in hoeveel strijd geeft tussen refo- jongeren en ouderen
Dat is echt een culturr ansich

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 jul 2007 15:16

Cisca schreef:Zahra, iets minder fel kan ook!

ben ik fel....hmmm dat vind ik juist van jou dat je vaak fel reageert :D

het kan soms best dat ik fel ben, maar ik erger me aan eigenwijze mensen die alles maar beter denken te weten :mrgreen:
alhoewel ik zelf ook vaak zo'n eigenwijze betweter ben..dus ik denk dat mensen zich ook wel eens aan mij ergeren :mrgreen:
.

Terug naar “Archief”