vertaalfoutjes in de Bijbel of gewone fouten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 24 jul 2007 20:18

Cicero schreef:Jud. :14 Zij zijn het ook over wie Henoch, de zevende vanaf Adam, geprofeteerd heeft toen hij zei: ‘Ik zie de Heer komen met zijn heilige tienduizendtallen 15 om over allen zijn vonnis uit te spreken; alle goddeloze zondaars zal hij veroordelen voor alle goddeloze daden die ze in hun goddeloosheid bedreven hebben en voor de harde woorden waarmee ze hem hebben beledigd.’

Dit komt uit 1 Henoch, uit de 1e of 2e eeuw v.C.

Okey het zal wel.....ik zie geen probleem dat er citaten uit heidense geschriften worden geciteert. De inspiratie houdt in dat het geheel door de Heilige Geest foutloos wordt. Hoe het dan precies tot stand is gekomen is dan voor mij niet belangrijk. De canonvorming is geschied onder inspiratie van de Heilige Geest. Dat is een veronderstelling die ik aanneem. Hier kandus niet over gediscusieerd worden. Als je die aanname niet hanteert, krijg je een andere theologie...wat ik de niet-orthodoxe theologie noem. Ik snap niet waarom je die aanname niet wil accepteren. Als je Jezus wilt leren kennen, moet het geschrift toch betrouwbaar zijn. Als je niet gelooft dat alles betrouwbaar (dus ook historisch betrouwbaar) is, dan snap ik niet waarom je wel aanneemt dat de uitspraken van Jezus betrouwbaar zijn.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jul 2007 20:36

Ik geloof ook zeker dat God wil dat de Bijbel er zo uit ziet. Eigenlijk omschrijf ik het denk ik beter als ik zeg: ik geloof zeker, hoe de Bijbel ook tot stand is gekomen, dat God vooral dit boek wil gebruiken om ons dingen te leren, te troosten en te bemoedigen.

Moet zeggen dat de postings van Try en Cicero wel aan het denken hebben gezet. Jullie postings hebben dingen weerlegd wat mij meer duidelijk heeft gemaakt, maar ook de belangrijkheid van de Bijbel in tact gelaten.

*blijft aandachtig volgen* ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 24 jul 2007 21:55

Ach, wat Johannes zegt over "in den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God" komt w.s. ook uit de griekse filosofie... Augustinus constateert dat deze gedachte in de geschriften van de platonisten voorkwam...

Dat mensen andere bronnen citeren, zegt niet veel over de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 08:58

Net zomin als de koran is de bijbel onfeilbaar, dat klopt mijns inziens. Het gaat echter niet om het aantal ruiters van die of die, het gaat om de boodschap die God aan ons bericht. Dit hele topic is daarom een achterhoedeschermutseling.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:07

Optimatus schreef:Net zomin als de koran is de bijbel onfeilbaar, dat klopt mijns inziens. Het gaat echter niet om het aantal ruiters van die of die, het gaat om de boodschap die God aan ons bericht. Dit hele topic is daarom een achterhoedeschermutseling.

Waarom zou de boodschap die God aan ons bericht in de Bijbel dan wel onfeilbaar zijn?
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 09:10

De boodschap wel, daar heb ik toch ook niks over geschreven? God heeft de bijbel (en ook de koran) niet zelf uit de hemel naar beneden laten zakken, maar door mensen laten opschrijven. En zodra er ergens een niet-goddelijke hand aan het werk gaat, sluipen er foutjes in het geheel. Me dunkt dat God dit risico doelbewust heeft genomen.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:15

Optimatus schreef:De boodschap wel, daar heb ik toch ook niks over geschreven? God heeft de bijbel (en ook de koran) niet zelf uit de hemel naar beneden laten zakken, maar door mensen laten opschrijven. En zodra er ergens een niet-goddelijke hand aan het werk gaat, sluipen er foutjes in het geheel. Me dunkt dat God dit risico doelbewust heeft genomen.

Waarom zou het waar zijn wat de mensen over Jezus boodschap schrijven? Die mensen kunnen de boodschap verdraaien....is het wel daadwerkelijk Jezus boodschap? Als bijbelschrijvers elders fouten maken, waarom maken ze dan geen fouten over Jezus boodschap?
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 09:17

(zie ook het topic over de Bijbel is Gods Woord of niet)

Is het je wel eens opgevallen dat Jezus in vier evangeliën diverse routes loopt?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:20

Optimatus schreef:(zie ook het topic over de Bijbel is Gods Woord of niet)

Is het je wel eens opgevallen dat Jezus in vier evangeliën diverse routes loopt?

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Afbeelding

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:24

Ik heb het idee dat veel mensen niet beseffen wat de consequenties zijn als je niet uitgaat van de aanname van onfeilbaarheid. Collateral gaat niet uit van de onfeilbaarheid....hij kan als geen ander uitleggen wat daar de consequenties van zijn....en daar geef ik hem volledig gelijk in.
Laatst gewijzigd door reform op 25 jul 2007 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 09:26

Dat is niet het antwoord hetwelk jij wilde dat ik geven zou, maar, om het even plat te zeggen, je mag het er voor vandaag mee doen.

Ach, als je bedenkt dat het evangelie van Marcus pas in het jaar 70 tot stand gekomen is, Mattheüs tussen 75 en 85, Lucas rond 80 en Johannes pas na 90 n. Chr., dan zou je je kunnen voorstellen dat de uitspraken van wie dan ook in deze evangeliën wellicht niet meer helemaal één op één kloppen met wat er in werkelijkheid geschied is. Immers, legendevorming treedt meestal al heel snel na een feit op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 09:27

reform schreef:Ik heb het idee dat veel mensen niet beseffen wat de consequenties zijn als je niet uitgaat van de aanname van onfeilbaarheid. Collateral kan als geen ander uitleggen wat de consequenties daarvan zijn.

Ik ga uit van de feilbaarheid van zowel bijbel als koran als alle andere boeken die er geschreven zijn. Een feilbaar mens kan geen onfeilbaar boek schrijven. Simple comme ça.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:29

Optimatus schreef:Dat is niet het antwoord hetwelk jij wilde dat ik geven zou, maar, om het even plat te zeggen, je mag het er voor vandaag mee doen.

Ach, als je bedenkt dat het evangelie van Marcus pas in het jaar 70 tot stand gekomen is, Mattheüs tussen 75 en 85, Lucas rond 80 en Johannes pas na 90 n. Chr., dan zou je je kunnen voorstellen dat de uitspraken van wie dan ook in deze evangeliën wellicht niet meer helemaal één op één kloppen met wat er in werkelijkheid geschied is. Immers, legendevorming treedt meestal al heel snel na een feit op.

Waarom geloof je dan dat er geen legendevorming optreedt in de boodschap van Jezus?
Afbeelding

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 25 jul 2007 09:30

Optimatus schreef:
reform schreef:Ik heb het idee dat veel mensen niet beseffen wat de consequenties zijn als je niet uitgaat van de aanname van onfeilbaarheid. Collateral kan als geen ander uitleggen wat de consequenties daarvan zijn.

Ik ga uit van de feilbaarheid van zowel bijbel als koran als alle andere boeken die er geschreven zijn. Een feilbaar mens kan geen onfeilbaar boek schrijven. Simple comme ça.

Maar een onfeilbare God kan door een feilbaar mens een onfeilbare bijbel maken.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2007 09:33

reform schreef:
Optimatus schreef:Dat is niet het antwoord hetwelk jij wilde dat ik geven zou, maar, om het even plat te zeggen, je mag het er voor vandaag mee doen.

Waarom geloof je dan dat er geen legendevorming optreedt in de boodschap van Jezus?

Heb ik dat beweerd? Heb ik beweerd dat er geen legendevorming optreedt in de boodschap van Jezus?

Maar een onfeilbare God kan door een feilbaar mens een onfeilbare bijbel maken.

Kàn, maar heeft dat blijkbaar niet gedaan.

Terug naar “Archief”