elbert schreef:Als de ware kennis in dit leven niet verkregen wordt, heb je een probleem, en niet zo'n kleintje ook. Ik neem aan (en hoop) dat je bedoelt dat je niet alles in dit leven wat waar is, te weten komt. Dat zegt de apostel Paulus ook in 1 Kor. 13:9 (wij kennen ten dele en profeteren ten dele).
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Soms is het mij wat moeilijk om mijn gedachten goed op virtueel papier over te brengen.
elbert schreef:Maar dat sluit niet uit dat je de gave van onderscheid krijgt om uit te maken wat waar en niet waar is. Want ik geloof wel degelijk dat de christelijke kerk de Heilige Geest heeft ontvangen, om te beproeven wat waar is en wat niet. Die Geest wordt door Jezus dan ook de Geest der waarheid genoemd, die het uit Christus zal nemen (die de Waarheid is) en het ons zal verkondigen. Daarom moeten we bij Hem zijn om te weten te komen wat waar is: leven in afhankelijkheid van Hem.
En dan kan je tot de conclusie komen dat een bepaalde leer vals is. Daar kan God je door middel van Zijn Woord van overtuigen. Dan is het ook geen onzekerheid meer.
Ik omschrijf het dan liever als een andere leer dan waar ik in geloof of voor sta. Het oordeel over hun geloof, een ander geloof dan het mijne dus , dat wil ik niet op mij nemen dat oordeel laat ik over aan God. ('k weet niet of dit of deze tekst helemaal uit de verf komt?)
elbert schreef:Ik denk dat je een beetje bang bent om al te hard iets als dwaling veroordelen. Dat moet je inderdaad ook niet zomaar doen, maar door dingen zelf na te gaan. Eerlijk gezegd vind ik dat een opmerking als "ja, maar geen enkele kerk weet het eigenlijk" wel erg goedkoop is. Bovendien zou dat betekenen dat zo'n kerk geen boodschap meer heeft te brengen. Want als je zelf niet eens overtuigd bent van de waarheid van wat je gelooft, kun je net zo goed niet geloven. Bij het eerste zuchtje tegenwind zakt je geloofsleven dan al in elkaar (herkenbaar, maar dat is niet de bedoeling!).
Dingen nagaan, doe ik zeker in de bijbel, toch blijft het een menselijk denken. Bang om dingen als een dwaling te zien, dat is niet direct het probleem, het bestempelen van een anders gelovige dan wat ik geloof en wat ik denk dat waar is, als een vals geloof, blijft voor mij zeer moeilijk.
Als het (ware) geloof zo makkelijk te omvatten was, was er ook maar één kerk vermoedelijk. Helaas is dat niet het geval...
elbert schreef:"Hef daarom de slappe handen op en strek de wankelende knieën" (Hebr. 12:12)

Het bij Hem mogen komen met al mijn vragen, door middel van het gebed is mijn grote houvast in dit leven,
elbert schreef:Ik denk dat je deze zin van me verkeerd hebt gelezen. Ik doelde op het voorbeeld dat erop volgde.
Dat was mij wel duidelijk. Mijn punt was meer, dat als je soms dingen naar voren brengt, dat sommige mensen gelijk menen een oordeel of over zijn/mijn geloofsleven uit te mogen/ moeten spreken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.