Piercings en tatoeages

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Re: Piercings en tatoeages

Berichtdoor Pauline » 22 jun 2009 17:37

Evelien schreef:hmmm... Dit is misschien wel heel extreem. Maar als ik aan tatoeages en piercings denk, dan denk ik toch vaak aan dit soort gevallen:

Afbeelding

Dit komt ook omdat ik het absoluut niet mooi vindt. Dat is gewoon een mening.

hahahaha ja das wel heeeeeel extreem.
en superlelijk gewoon in mijn ogen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 jun 2009 17:19

Harm-J schreef:
Rolf schreef:Trouwens, in het begin van de 20e eeuw waren dergelijke gebruiken (o.a. ringen in het oor
bij mannen) er ook. Zelfs binnen de reformatorische kerken. Maar daarmee is het niet goed
te praten.

Vergeet er niet bij te vermelden dat het een functie had. Vooral bij zeelui, het diende namelijk bij overlijden om hun begrafenis ervan te betalen bij verdrinking. Dat iemand het niet mooi vindt ok, stellen dat het niet goed is een ander verhaal, waar ik het niet geheel in met jou eens ben.

In alles kan men doorschieten. Stellen dat piercings en tatoeages op bijbelse gronden niet deugen,(naar ik aanneem bedoel jij dat?) Daarin ben ik het volstrekt met jou oneens. Je zou kunnen zeggen dat er bij bepaalde zinsneden in de bijbel sprake is van het niet mogen merken van het lichaam. Let wel het is dan maar net hoe je die tekst uit wenst te lezen, empirisch. retorisch, context etc. etc.

Daarbij ga jij bij jouw stelling, volksgebruiken/wetten uit het verleden in eens van toepassing laten zijn in het jaar 2009. Je zou maar zo kunnen vervallen in de discussie, waarom het ene volksgebruik/wet wel overnemen en al de andere niet!
Bedankt voor de informatie (oorring als verzekering).

"In alles kan men doorschieten." Dat is ook zo. Er is ook verschil in gevoeligheid en overtuiging.
Als het irriteert, of je denkt dat het beter is om het niet te doen, dan moet je ook niet doen.
Je kunt toch niet tegen je eigen gedachten ingaan? De één ziet bepaalde zaken anders als de
ander. Daar moet, binnen bepaalde grenzen, ook ruimte voor zijn denk ik.

Lev. 19 : 28 en 21 : 5 zou uitgelegd kunnen worden als een verbod op het maken van afbeeldingen
op het lichaam en inkervingen. In de verklaring van Dachsel staat: : "Gij zult om een dood lichaam
geene snijding in uw vlees maken, nog schrift van een ingedrukt teken in uwe huid maken, of etsen,
(tatoeren) om daardoor uw droefheid over hun verlies recht duidelijk uit te drukken.
Ik ben de Heere, die u
het lichaam gaf, en daarom zult gij het niet misvormen
."

Inkerven gebeurde in die tijd om doden te herdenken, en om afgoden te eren. De Israelieten mochten niet
meedoen met het eren van afgoden. En ook moesten zij het lichaam rein en natuurlijk houden. M.b.t.
dat laatste is dan inderdaad de mate waarin iets gedaan wordt van invloed.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 jun 2009 12:47

Rolf schreef:In alles kan men doorschieten." Dat is ook zo. Er is ook verschil in gevoeligheid en overtuiging.
Als het irriteert, of je denkt dat het beter is om het niet te doen, dan moet je ook niet doen.
Je kunt toch niet tegen je eigen gedachten ingaan? De één ziet bepaalde zaken anders als de
ander. Daar moet, binnen bepaalde grenzen, ook ruimte voor zijn denk ik.

Die laatste regel doet het hem, men zou "elkaar" eens wat meer ruimte (lucht) moeten geven.

Rolf schreef:Inkerven gebeurde in die tijd om doden te herdenken, en om afgoden te eren. De Israelieten mochten niet
meedoen met het eren van afgoden. En ook moesten zij het lichaam rein en natuurlijk houden. M.b.t.
dat laatste is dan inderdaad de mate waarin iets gedaan wordt van invloed.

Eens. Vervolgens zou je zo maar in de discussie kunnen vallen van: 'in hoeverre gelden de wetten van God voor de Israëlieten vandaag de dag nog voor ons. Waarom de ene wet, tot een (strikte) leefregel verheffen, en andere wetten uit Leviticus negeren?

Ook hier is het van belang (denk ik) om elkaar wat meer ruimte (lucht) in te geven, elkaar te respecteren in een andere mening, zonder dat je het met elkaar eens hoeft te zijn of worden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 jun 2009 17:54

Harm-J schreef: Vervolgens zou je zo maar in de discussie kunnen vallen van: 'in hoeverre gelden de wetten van God voor de Israëlieten vandaag de dag nog voor ons. Waarom de ene wet, tot een (strikte) leefregel verheffen, en andere wetten uit Leviticus negeren?
Deze wetten gelden voor sommigen nog. Het hangt af van de omstandigheden, en de persoon.
De één heeft een heel ander karakter dan de ander. Er is verscheidenheid van gaven.
De één is barmhartig en helpt graag anderen. Een ander is vol van geloof, en deelt daarvan.
Weer een ander is thuis in de Schriften, en kan die uitleggen en daarin onderwijzen.
Zie ook 1 Kor. 12.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 29 jun 2009 15:46

weet je, soms denk ik met mensen zoals die gast hierboven,
dat ie waarschijnlijk afknapt op het christendom vanwege al die oordelende mensen die vinden dat tattoo's niet kunnen.
denk je niet dat God kijkt naar het hart?
Hij kijkt door zondes heen.
Wie zijn wij om tegen elkaar te zeggen 'hoe durf je er zo bij te lopen'
of 'dat het duivels is om make-up te dragen'
die laatste noem ik er bij omdat ik die uitspraak eens naar mn hoofd geworpen kreeg door een 'christen'(?)

we kunnen alelmaal wel overal wat van vinden. maar hoe bereik je mensen met Gods liefde, als je alleen maar kijkt naar de uiterlijkheden die volgens jou niet door de beugel kunnen?

ik ben wel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 jun 2009 17:17

Als je ouder wordt, dan moet je dingen leren, en dingen afleren.
Ik heb geleerd dan er ook geloof kan wonen in het hart van mensen
die bijv. een grote baard hebben (wat ik niet echt edel vind).
Je moet inderdaad niet oordelen. Wie kan zien wat er in het diepst
van het hart omgaat?
Mij buurman heeft twee oorringen in z'n rechteroor. Maar verder is hij
netjes gekleed. En ik kan een goed gesprek met hem voeren.
Maar ik vraag mij wel af wat het nut van twee oorringen is?
Je maakt het er m.i. onnodig moelijker mee. Ik zou het absoluut
niet willen.

God is een God van liefde, dat is waar. Soms werkt behulpzaamheid zonder woorden
meer goeds uit dan een heel gesprek.
Anderzijds, ik denk ook dat God heilig is. Dat hoe dichter je tot Hem nadert
hoe heiliger (rein, zonder zonde) je moet zijn.
Laatst gewijzigd door Rolf op 30 jun 2009 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2009 10:00

Sommige mensen vinden oorbellen mooi, sommigen vinden het lelijk... het is ook gewoon een kwestie van smaak.

p.s. Calvijn had ook een enorme baard :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 16 aug 2009 20:35

Dag allemaal,

Hier wordt de vraag gesteld, of piercings en tatoeages geoorloofd zijn voor een Christen.

Laten wij eerst Leviticus 19 v 28 nog eens lezen in de N. B. V:
We beginnen bij vers 27:

"Wanneer je een dode te betreuren hebt:
- scheer dan het haar aan je slapen niet weg
- knip geen stukken uit je baard
- kerf geen teken in je lichaam
- breng geen tatoeages aan.
Ik ben de HEER".

Het gaat hier duidelijk om rouwgebruiken.
Zo oordelt de Korte verklaring, die ik ,om te beginnen, even volg.
Het maken van insnijdingen, de verre voorloper van 'piercings' hing oorspronkelijk samen met de gedachte, dat ziekte en dood gevolg waren van demonische machten.
Later verschoof in oud-Israel de betekenis naar het 'door lichaamslijden uiting geven aan zielensmart'.Jeremia 16 v 6 en 41 v 5 maken er melding van, zonder dat er iets afkeurends van wordt gezegd.

Tot zover het een en ander uit "korte Verklaring'.

Ik trek als conclusie, dat er onvoldoende bewijskracht is om op grond van deze Levciticus-tekst 'tatoeëren' en 'piercen'te veroordelen.

Over 'het haar aan je slapen wegscheren'en 'stukken uit je baard knippen', wordt niet gediscusseerd, omdat dit in de tegenwoordige tijd geen betekenkis heeft.

De algemene, altijd geldende betekenis , die deze tekst, evenals alle Leviticus-teksten, heeft, is in dit geval deze:
"Onthoud je te allen tijde van alles, wat naar afgodische practijken riekt. Ga elk contact uit de weg met het duivelse dat achter elke afgoderij loert".

En toch...en toch....al is Leviticus 19 v 28 niet meer bruikbaar; toch werken allerlei lichaamsversieringen en- bewerkingen weerstand op.

Laat ons met het eenvoudigste beginnen: oorbellen voor dames.Ook meestal een heel milde vorm van 'piercing'., omdat er veelal gaatjes in de oren geschoten moeten worden
Oorbellen...dat is zo gewoon geworden, dat het aanstotelijke element, dat er vroeger wel was, vrijwel verdwenen is. Toch is het wel eens goed om aan een dame, die heel uitvoerige bouwsels aan haar oren heeft hangen, te vragen:
"Hangen die oorbellen aan jou of hang jij aan die oorbellen".
Toch zou ik zuinig zijn met deze opmerking , zelfs in een heel sprekend geval. Want algemeen aanvaard is de uitspraak:
"Ik heb zoveel dingen om vóor te zijn, dat ik eigenlijk geen tijd heb om ergens tégen te zijn`.

Er is een meer positive benadering mogelijk. God heeft ínnerlijke versiering voor ons: de Geestesgaven en de Geestesvrucht zijn de versierselen van de bruidsgemeente.
Door Gods genade bewandelt zij door het beoefenen hiervan de weg van heiligmaking en heerlijkmaking,( Openbaring 11 v 11 en 1 Thessalonicenzen 4 v 15).

Des te meer je hiernaar streeft, des te minder aandacht krijg je voor:
"nog langere wimpers, nog grotere oorbelgebouwen, en alle soorten tatoeages en piercings.

Daag
Ger

Naschrift:
Wees ook een beetje zuinig met afwijkende types in de sam of de kerk. Ezechiël 47 v 10 beschrijft de rivier van Gods Geest.
"Daarin zijn zoveel soorten vis als in de Grote Zee", de Middellandse Zee.
Een heel erg getatoeëerde of anderszins gepavoiseerde kan toch wel blijken in potentie een heel bruikbare vis te zijn, die je alleen tot dusver nog niet kende.
G

Pauline

Berichtdoor Pauline » 16 aug 2009 21:44

heb van de week besloten dat ik het niet doe,
om de simpele reden dat god mijn lijf heeft gemaakt, en hij zal het niet erg vinden als ik het wel doe denk ik.
maar Hij heeft mij gemaakt, dus wie ben ik dan om andere mensen, versierselen van mensen die nooit zo perfect worden als hoe god het kan maken, op mijn lijf te zetten, wat een kunstwerk is van God. duhhss.. doe het toch maar niet.

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 20:44

Laat ik nou net eergisteren een tattoo hebben laten zetten op mijn rechterarm. Dus voor mij een hot-item. Ik heb er overigens 2 a 3 jaar over nagedacht en de bijbel onderzocht, voordat ik deze tattoo liet zetten. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat de Bijbel niets tegen tattoos heeft (of de teksten worden uit z'n context gerukt tijdens discussies).

Mijn tattoo bestaat uit 4 delen (ik weet niet hoe ik een foto moet uploaden :( ...):

Een grote arend, welke zit op een kruis. Deze symboliseert de grootheid van God. Daarnaast ben ik vogelaar en houdt ik erg van roofvogels.

Een kruis. Dit symboliseert dat Jezus voor mij (en voor jou) is gestorven.

De tekst "Holy Secret" staat in het kruis. Want Gods genade is een groot mysterie. Ik verdien immers de dood, maar ben door het bloed rein.

En de tekst Joshua 1: 9, waar staat dat ik niet bang hoef te zijn, omdat God altijd bij me is (deze tekst is ook erg speciaal voor mij).

En met deze tattoo wil ik (vooral in de bikerwereld, waar ik veel kom) laten zien waar ik voor sta. De tattoo kan zeker onderwerp van een goed gesprek zijn met een niet-gelovige.

Al met al, ik probeer mijn tattoo in te zetten in het Koninkrijk van God en deze hierdoor bekend te maken.

Gods zegen,

Robin
~ Sola Gratia ~

Terug naar “Archief”