Moderator: Moderafo's
Lalage schreef:Marnix, ik ben het totaal niet met je eens. Ik ben vroeger veel gepest op school en ik heb die mensen allemaal vergeven (niet meteen, maar in de loop van de tijd is dat wel gelukt). Daar is geen spijt voor nodig. Onlangs hadden we een reunie van de klas waar ik het ergst de pineut was en dat was wel apart... de pesters hebben er amper iets over gezegd, eentje zei dat het al zo lang geleden was en een ander heb ik er wel iets over gevraagd, maar er kwam niet zoveel uit. Hij wist niet zo goed hoe te reageren. En van weer iemand anders hoorde ik dat ze zich altijd schuldig voelde omdat ze tussen mij en de pesters in stond, maar er niets van durfde te zeggen. Moet ik dan zeggen dat ik ze niet vergeef omdat ze geen spijt hebben laten zien? Daar heb ik alleen mezelf mee!
Riska schreef:Lalage schreef:Marnix, ik ben het totaal niet met je eens. Ik ben vroeger veel gepest op school en ik heb die mensen allemaal vergeven (niet meteen, maar in de loop van de tijd is dat wel gelukt). Daar is geen spijt voor nodig. Onlangs hadden we een reunie van de klas waar ik het ergst de pineut was en dat was wel apart... de pesters hebben er amper iets over gezegd, eentje zei dat het al zo lang geleden was en een ander heb ik er wel iets over gevraagd, maar er kwam niet zoveel uit. Hij wist niet zo goed hoe te reageren. En van weer iemand anders hoorde ik dat ze zich altijd schuldig voelde omdat ze tussen mij en de pesters in stond, maar er niets van durfde te zeggen. Moet ik dan zeggen dat ik ze niet vergeef omdat ze geen spijt hebben laten zien? Daar heb ik alleen mezelf mee!
En hier ben ik het van harte en geheel mee eens.
Als je pas vergeeft als de ander berouw toont, dan blijf je in de macht van die 'dader'. Jij kunt, los van wat degene die jou iets heeft aangedaan, tot vergeving komen. Daar heb je geen schuldbekentenis of berouw voor nodig. Dat vergemakkelijkt het misschien, maar is niet doorslaggevend. Er zijn mensen bij wie de dader overleden is zonder berouw te tonen of om vergeving te vragen. Dan zou je er dus altijd mee bijven zitten.
Loslaten, vergeven, kan ook buiten de ander om...
elbert schreef:@Riska, het is denk ik ook een definitiekwestie: wat is vergeven? Is dat als ik zelf geen wrok meer koester, het kan loslaten en de persoon in kwestie met meer liefdevolle ogen leer bezien?
Of is het wanneer die persoon er ook daadwerkelijk beter van wordt wanneer ik hem/haar vergeef en hij/zij dat ook zo ervaart?
Ik neig zelf naar het laatste, waarbij die laatste stap ook is gezet (natuurlijk is ook het eerste daarbij onmisbaar!).
elbert schreef:Ik denk dat voor het laatste de dader afhankelijk is van jou. Het eerste is voor jezelf het belangrijkste. Daarom is vergeven een geschenk van jou aan de dader, waar hij/zij rijker van wordt.
Dus ik denk dat we het wel eens zijn, al noemen we het anders.
elbert schreef:Zelf noem ik dit geen vergeven, maar verwerken, loslaten enzovoorts. Je kunt dan ook op het punt komen om degene die je wat misdaan heeft, er niet meer mee te confronteren. Dat is goed voor jezelf (of kan het zijn), maar ik vraag me af of je dat vergeving kunt noemen en of je de relatie als verzoend kunt beschouwen.
Lalage schreef:Marnix, ik ben het totaal niet met je eens. Ik ben vroeger veel gepest op school en ik heb die mensen allemaal vergeven (niet meteen, maar in de loop van de tijd is dat wel gelukt). Daar is geen spijt voor nodig. Onlangs hadden we een reunie van de klas waar ik het ergst de pineut was en dat was wel apart... de pesters hebben er amper iets over gezegd, eentje zei dat het al zo lang geleden was en een ander heb ik er wel iets over gevraagd, maar er kwam niet zoveel uit. Hij wist niet zo goed hoe te reageren. En van weer iemand anders hoorde ik dat ze zich altijd schuldig voelde omdat ze tussen mij en de pesters in stond, maar er niets van durfde te zeggen. Moet ik dan zeggen dat ik ze niet vergeef omdat ze geen spijt hebben laten zien? Daar heb ik alleen mezelf mee!
Marnix schreef:Hoe kan David bijvoorbeeld in de Psalmen God vragen om zich te wreken op Davids vijanden? Waarom bad hij niet om vergeving? Ik vind dat wel lastig, want Jezus vraagt wel vergeving voor zijn moordenaars en Stefanus ook... want ze wisten niet wat ze deden...
Marnix schreef:Maar goed, misschien heeft dat ook wel te maken met onze verschillende opvattingen in het geloof, God vergeeft ook niet als mensen dat niet nodig denken te hebben en het niet vragen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten