Prostitutie; Dankbaar maatschappelijk werk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jun 2007 14:33

Pastafarian schreef:
tante-tortel schreef:Tuurlijk is dat een overspelige vrouw maar overspel is dus duidelijk hoererij.

Ik weet niet of ik die mening deel. Waarom is overspel 'duidelijk' hoererij? Omdat het zo vertaald is? Bovendien is overspel, hoewel het de regels van het huwlijk overtreedt (voor zover die in steen gehouwen zijn), zeer zeker niet te vergelijken met prostitutie, en is het in sommige gevallen best te verdedigen.

Maar hoe zou dan eigenlijk een overspelige man heten???? :|

een eikel.
8)

Bedoel je dat overspel in sommige gevallen best te verdedigen valt :?:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 jun 2007 14:37

tante-tortel schreef:Tuurlijk is dat een overspelige vrouw maar overspel is dus duidelijk hoererij.
Maar hoe zou dan eigenlijk een overspelige man heten???? :|

Lijkt mij dat daar toch wel een verschil in zit?

Overspel = echtbreuk (Met een ander het bed induiken)
Hoererij = imho met iemand tegen betaling of levering van goederen het bed in duiken

Een overspelige man in het bovenste casus kan je een vreemdgaander/echtbreker noemen.
Overspelige man in het onderste casus noemt men meestal een Hoerenloper. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2007 16:55

Natuurlijk is er verschil tussen een hoer en een vreemdgang(st)er. Bij vreemdgaan gaat het om de seks zelf, bij een hoer gaat het om datgene dat ermee verkregen wordt (geld/macht/etc.).

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 jun 2007 23:51

froske schreef:
Gerdien B. schreef:in refoinstellingen ben ik nog niet zulke groepen tegen gekomen als in deze instelling. Greoepen waar mensen met (zeden)delicten wonen. Ze blijken bij onderzoek dan een lichte tot matige verstandelijke beperking ofzo te hebben en worden dan bij ons op het terrein opgebrogen. Dit heb je niet binnen refoinstellingen. Daar zijn ook wel agressie groepen maar niet inclusief mensen met een strafblad

Ken ook geen psychiatrische ziekenhuizen met een reformatorische achtergrond die deze cliënten begeleiden. Maar kan me niet voorstellen dat er geen enkele reformatorische instelling is die niet met deze problematiek te maken krijgt. Ben wel benieuwd hoe die daarmee omgaan..

Ik heb dus bij een refo - instelling gewerkt waarbij ook sprake was van bewoners die personeel 'wat aan wilde doen'. Wat mij duidelijk werd was dat deze bewoners vaak absoluut niet wisten wat ze met deze lustgevoelens aanmoesten, het zorgde vaak voor verhoogde agressie, ook tegen zichzelf gericht. Het is enorm moeilijk wat je hiermee doet. Je moet ingrijpen, er moet iets gebeuren, maar hiermee valt ook nooit te voorkomen dat je iets van de eigenheid van zo'n persoon wegneemt. Hoe hier verder mee omgegaan werd is per persoon weer verschillend, maar er wordt dus inderdaad ook gebruik gemaakt van medicijnen om de lustgevoelens te verminderen. En als je dan ziet dat zo iemand dan weer wat grip kan krijgen op zichzelf en zijn omgeving, hoop je dat dit betekent dat je de juiste keuze hebt gemaakt!

Trouwens... de EO heeft van de week wat uitgezonden over prostitutie/ vrouwenhandel. Echt shocking! http://www.eo.nl/portals/programs/home. ... am=3623547

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jun 2007 02:04

Haai schreef:Ik heb dus bij een refo - instelling gewerkt waarbij ook sprake was van bewoners die personeel 'wat aan wilde doen'. Wat mij duidelijk werd was dat deze bewoners vaak absoluut niet wisten wat ze met deze lustgevoelens aanmoesten, het zorgde vaak voor verhoogde agressie, ook tegen zichzelf gericht. Het is enorm moeilijk wat je hiermee doet. Je moet ingrijpen, er moet iets gebeuren, maar hiermee valt ook nooit te voorkomen dat je iets van de eigenheid van zo'n persoon wegneemt. Hoe hier verder mee omgegaan werd is per persoon weer verschillend, maar er wordt dus inderdaad ook gebruik gemaakt van medicijnen om de lustgevoelens te verminderen. En als je dan ziet dat zo iemand dan weer wat grip kan krijgen op zichzelf en zijn omgeving, hoop je dat dit betekent dat je de juiste keuze hebt gemaakt!

Lijkt mij een aardig ethisch dilemma waarbij er op de achtergrond of voorgrond nog eens een monotheïsme doorheen loopt...:?

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jun 2007 10:41

Haai schreef:Ik heb dus bij een refo - instelling gewerkt waarbij ook sprake was van bewoners die personeel 'wat aan wilde doen'. Wat mij duidelijk werd was dat deze bewoners vaak absoluut niet wisten wat ze met deze lustgevoelens aanmoesten, het zorgde vaak voor verhoogde agressie, ook tegen zichzelf gericht. Het is enorm moeilijk wat je hiermee doet. Je moet ingrijpen, er moet iets gebeuren, maar hiermee valt ook nooit te voorkomen dat je iets van de eigenheid van zo'n persoon wegneemt. Hoe hier verder mee omgegaan werd is per persoon weer verschillend, maar er wordt dus inderdaad ook gebruik gemaakt van medicijnen om de lustgevoelens te verminderen. En als je dan ziet dat zo iemand dan weer wat grip kan krijgen op zichzelf en zijn omgeving, hoop je dat dit betekent dat je de juiste keuze hebt gemaakt!

Ik heb er grote vraagtekens bij. Want deze mensen zijn volkomen afhankelik van een ander, die dus ook nog beslist of bepaalde seksuele gevoelens wel of niet toelaatbaar zijn.
Het besluit van de instelling waar Gerdien werkt om prostituees toe te laten vind ik dan heel wat menselijker en getuigen van respect voor de ander die nou eenmaal bepaalde gevoelens heeft.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 10:46

Bij ons worden mensen ook vol gepropt met pillen, maar er wordt daarbij heel bewust gekeken naar: hij heeft die gevoelens maar weet hij ook daadwerkelijk wat het is, wat seksualiteit inhoud. Daarbij hebben we personenn die ondanks deze bezoeken medebewoners pakten en die krijgen dan ook als nog pillen puur om de anderen ook te beschermen.

Zo hadden we een bewoner die wel het woord neuken gebruikte maar na wat verder vragen bleek hij niet eens te begrijpen wat het was en zag een kus ook als neuken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 jun 2007 11:55

Riska schreef:

Ik heb er grote vraagtekens bij. Want deze mensen zijn volkomen afhankelik van een ander, die dus ook nog beslist of bepaalde seksuele gevoelens wel of niet toelaatbaar zijn.
Het besluit van de instelling waar Gerdien werkt om prostituees toe te laten vind ik dan heel wat menselijker en getuigen van respect voor de ander die nou eenmaal bepaalde gevoelens heeft.

Natuurlijk is het ook een enorm dilemma; je beslist wel over een ander. Maar bij deze personen beslis je zelfs voor ze welke kleren ze vandaag aanmoeten, omdat ze die keuze ook niet kunnen maken. Ze ontwikkelen zich dus lichamelijk wel tot volwassen mensen met de daarbij behorende gevoelens, maar blijven verder kinderen. Denk je dat deze mensen ook maar iets begrijpen van de gevoelens die ze hebben? Het is ze ook absoluut niet uit te leggen, en als dit wel het geval was werd er ook met ze gepraat, ze kregen echt niet zomaar zonder meer een pil om er maar vanaf te zijn. Maar mensen die niets begrijpen van de lustgevoelens die ze ervaren worden hier alleen maar angstig en agressief van, en het ingaan op deze gevoelens zou dit niet structureel wegnemen waardoor je dus ook gedragsbeinvloedende medicatie toe moet dienen om de mensen weer een beetje rust te gunnen.

Ik denk overigens ook dat - hoe moeilijk het soms ook is om andere oplossingen te bedenken - we door het inschakelen van een prostituee voor mensen met een verst. handicap, de ene zonde (of eigenlijk: gevolg van de zonde) bestrijden met de andere. Naar mijn gevoel kunnen we dus als christen deze keuze absoluut niet maken...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 jun 2007 16:59

Ongelofelijk hoe christenen denken over hoererij.
Ik vraag mij af of deze christenmensen de Bijbel wel kennen en/of zij de naam van Christus wel mogen dragen. Hoererij bestrijden om een hoer er maar bij te roepen is de dwaasheid gekroond ook als zijn de mensen verstandelijk gehandicapt.

Col 3:5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.

De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid (….) en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

De man waar de topicstarter mee sprak is dus een grote dwaas.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 jun 2007 17:05

Jantjes schreef:Ongelofelijk hoe christenen denken over hoererij.
Ik vraag mij af of deze christenmensen de Bijbel wel kennen en/of zij de naam van Christus wel mogen dragen. Hoererij bestrijden om een hoer er maar bij te roepen is de dwaasheid gekroond ook als zijn de mensen verstandelijk gehandicapt.

Col 3:5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.

De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid (….) en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

Dan kun je iedereen wel doden, er is geen mens zonder fouten :P

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jun 2007 17:15

@ Jantjes

Rachap werd ook gespaard hoor. Zelfs een hoer kan tot bekering komen.! Zoals jij het een en ander stelt, zou iemand anders kunnen stellen: 'hij die te weinig geld geeft aan de arme is gierig en moet daarom gedood worden. :roll:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 jun 2007 17:21

Cisca schreef:

Dan kun je iedereen wel doden, er is geen mens zonder fouten :P

‘Doodt dan’: Namelijk meer en meer ten aanzien van de heersende macht der zonde, hoewel de overblijfselen daarvan meer en meer moesten teniet gedaan worden; Ro 6:12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2007 17:23

Die man is niet dwaas; hij is niet christelijk. Als ik zo de reacties eens lees, is het helemaal niet zo klaar als een klontje als jij het nu voorstelt.

Wat betreft vetgedrukte gedeelte; Dat hoef jij je ook niet af te vragen. Zullen we dat gewoon aan God over laten?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 jun 2007 17:24

Jantjes schreef:‘Doodt dan’: Namelijk meer en meer ten aanzien van de heersende macht der zonde, hoewel de overblijfselen daarvan meer en meer moesten teniet gedaan worden; Ro 6:12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.

'k Ben geen moordenaar, dus ik ga niet doden :shock:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2007 17:25

Cisca schreef:
Jantjes schreef:‘Doodt dan’: Namelijk meer en meer ten aanzien van de heersende macht der zonde, hoewel de overblijfselen daarvan meer en meer moesten teniet gedaan worden; Ro 6:12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.

'k Ben geen moordenaar, dus ik ga niet doden :shock:

Ik denk dat Jantjes bedoelt: Dood de zonde..of 'blijf verre van de zonde'. Zoiets. Maar dat zou hij wel duidelijker mogen zeggen dan.

Terug naar “Archief”