Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2007 15:21

Waarom zou die invloed zich niet uitstrekken tot het curatorium dan? Kan het niet dat er een bepaalde geest/sfeer ontstaat waar mensen moeilijk buiten durven handelen en spreken? (Los van de vraag of die positief of negatief is.)

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 21 mei 2007 14:50

Het grote dilemma waar de curatoren (en adviserende predikanten) morgen en overmorgen mee te maken krijgen is:

1) Er mogen geen mannen geweigerd worden die daadwerkelijk tot God bekeerd zijn en bovendien een roeping hebben.

2) Er mogen geen mannen toegelaten worden, die niet tot God bekeerd zijn en/of geen roeping hebben.

En daarom ben ik toch blij dat er een curatorium is. Anders waren alle gemeenten al voorzien van een predikant en was de diversiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten nog veel groter, dan dat nu het geval is.

Het is en blijft mensenwerk, maar ik geloof toch dat ze het werk in afhankelijkheid van God mogen doen.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 21 mei 2007 18:09

Klaas-Jan schreef:1) Er mogen geen mannen geweigerd worden die daadwerkelijk tot God bekeerd zijn en bovendien een roeping hebben.

2) Er mogen geen mannen toegelaten worden, die niet tot God bekeerd zijn en/of geen roeping hebben.

Toch blijf ik me afvragen hoe het Curatorium der GG dat wil vaststellen.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 21 mei 2007 18:55

Klaas-Jan schreef:En daarom ben ik toch blij dat er een curatorium is. Anders waren alle gemeenten al voorzien van een predikant en was de diversiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten nog veel groter, dan dat nu het geval is.
En wat zou daar mis mee zijn? (Vooral het eerste) :shock:

GKN´er schreef:
Klaas-Jan schreef:1) Er mogen geen mannen geweigerd worden die daadwerkelijk tot God bekeerd zijn en bovendien een roeping hebben.

Toch blijf ik me afvragen hoe het Curatorium der GG dat wil vaststellen.

Dat kan het niet.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 mei 2007 18:59

Maar als ik het goed begrijp is er geen enkele openheid over waarom sommige kandidaten worden toegelaten en anderen niet?

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 22 mei 2007 17:39

Het laatste onofficiële bericht is dat er vanmorgen in elk geval 1 student is aangenomen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2007 19:07

en ook onofficieel heb ik vernomen dat het zou gaan om de 38-jarige Andre Baaijens uit de gemeente van Terwolde, docent aan het Hoornbeeck te Kampen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 mei 2007 19:10

Is er niet zoiets als een geheimhoudingsplicht? En zouden mensen daar niet eens wat van aantrekken?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 22 mei 2007 19:17

Marnix schreef:en ook onofficieel heb ik vernomen dat het zou gaan om de 38-jarige Andre Baaijens uit de gemeente van Terwolde, docent aan het Hoornbeeck te Kampen.

Wat mij direct opvalt is de leeftijd van deze kandidaat. Normaliter gaat iemand op zijn 18e of 19e theologie studeren, om vervolgens aansluitend een kerkelijke opleiding af te ronden. Neemt het Curatorium der GG soms geen jongelingen aan?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2007 19:48

GKN'er schreef:
Marnix schreef:en ook onofficieel heb ik vernomen dat het zou gaan om de 38-jarige Andre Baaijens uit de gemeente van Terwolde, docent aan het Hoornbeeck te Kampen.

Wat mij direct opvalt is de leeftijd van deze kandidaat. Normaliter gaat iemand op zijn 18e of 19e theologie studeren, om vervolgens aansluitend een kerkelijke opleiding af te ronden. Neemt het Curatorium der GG soms geen jongelingen aan?

Voor de GG is dit een vrij normale leeftijd hoor. Misschien moet je je iets meer in het curratorium verdiepen :)
Dat het zo in sommige kerken gaat wil niet zeggen dat het overal zo gaat :)

Machiavelli, er is geen geheimhoudingsplicht, het is alleen nog niet officieel bekend gemaakt, maar als iemand is aangenomen is er echt geen plicht tot geheimhouding :)

Ik hoorde vandaag zelfs dat bij een kandidaat een meegereisde ouderling, vlak nadat de kandidaat was aangenomen, door een van de curatoren vanaf het balkon toegeroepen kreeg: Hij is er door hoor, Bos!

De ouderling heette Bos, de dominee Ds. Kuijt. Ook dat hoef ik niet geheim te houden. als het goed is heeft men niets te verbergen daar :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 22 mei 2007 20:29

marnix schreef:de 38-jarige Andre Baaijens uit de gemeente van Terwolde, docent aan het Hoornbeeck te Kampen

Familie van wijlen ds Baaijens?
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2007 21:35

weet ik niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 mei 2007 07:37

japio schreef:
marnix schreef:de 38-jarige Andre Baaijens uit de gemeente van Terwolde, docent aan het Hoornbeeck te Kampen

Familie van wijlen ds Baaijens?

http://refoforum.nl miss. vindt je daar wat meer informatie. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 mei 2007 07:38

GKN'er schreef:

er zijn ook dominee's die op 23/24 jarige leeftijd begonnen zijn binnen de gg (via het curatorium).

Maar het valt me wel op dat het nu wel de leeftijd ouder is!

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 23 mei 2007 10:45

Deze meneer Baaijens moest oom zeggen tegen wijlen dominee Baaijens.
Bron is een familielid!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Terug naar “Archief”