relatie met broer(tjes)/zus(jes)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 14 apr 2007 16:28

Ik heb een zus van 27 en een broer van 24.
Met mijn zus kan ik het enorm goed vinden. Af en toe heus wel eens ruzie, maar dat hoort erbij. We hebben als gezin best wat meegemaakt en daardoor zijn mijn zus en ik erg naar elkaar toe gegroeid. Ik was altijd haar kleine zusje. We winkelen samen, we kletsen samen etc...! We weten alles van elkaar, en ik wil er echt nooit meer kwijt.

Mijn broer is een ander verhaal....hij heeft ergens een 'steekje' los en sociaal niet sterk. Dat is best lastig. Op het moment kan ik wel goed met hem opschieten en is het erg luek maar het heeft z'n wisselingen...! Maar als ik naar vijf jaar terug kijk ben ik blij met wat ik nu met hem heb...!

Ja mijn broer en zus zijn fijn 8)
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 apr 2007 12:18

kurtyo schreef:
marina87 schreef:Ik wist niet dat ze al zo oud waren. . . :shock:

Dan zijn je ouders zeker al..eh..'bejaard'? 8-[

Mwah, wat is 'bejaard'?

80 is bejaard!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 apr 2007 14:57

rosalie83 schreef:
kurtyo schreef:

Mwah, wat is 'bejaard'?

80 is bejaard!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bejaarde

Bejaarde

Een bejaarde is iemand van boven een bepaalde leeftijd. Wat die leeftijd is, is subjectief. Voor de een is iemand van boven de 65 bejaard, voor een ander ligt de grens bij de 70. Het begrip bejaard is een derhalve een relatief begrip. Een hoogbejaarde is iemand van boven 80 jaar en ouder.

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 19 apr 2007 16:55

Ik ben nummer 9 in de rij van 10. Ik heb 2 zussen en 7 broers. Mijn oudste zus is 16 jaar ouder, met haar kan ik supergoed opschieten, beter dan met mijn andere zus (12 jaar ouder). Ligt ook erg aan mijn zwagers!

Met 3 broers kan ik heel goed, ligt erg aan de broers zelf. Bij ons zie je een beetje 2 groepen in de familie, wel een beetje jammer. Maar dat komt ook wel een beetje door grote verschillen in de familie.

Toch vind ik het ook heel gezellig als een andere broer of zus komt. Kan met iedereen op zich wel gezellig kletsen. Ik zou mijn familie echt niet willen missen!

HarmenV
Mineur
Mineur

Berichtdoor HarmenV » 19 apr 2007 17:45

Ik ben een zogenaamd "Nakomertje". Ik ben de laatste van 8. Al mijn broers en zussen hebben verkering/zijn verloofd/getrouwd en hebben kinderen.. Maar ik kan met allemaal goed opschieten! Ik zou wel eens willen dat ik een broer of zus had die dichter op mij zit qua leeftijd, maar ik kan verder erg goed opschieten met mn broers, zussen, zwagers en schoonzussen..

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 19 apr 2007 17:49

Pippin schreef:Ik ben een zogenaamd "Nakomertje". Ik ben de laatste van 8. Al mijn broers en zussen hebben verkering/zijn verloofd/getrouwd en hebben kinderen.. Maar ik kan met allemaal goed opschieten! Ik zou wel eens willen dat ik een broer of zus had die dichter op mij zit qua leeftijd, maar ik kan verder erg goed opschieten met mn broers, zussen, zwagers en schoonzussen..

Kan ik me wel voorstellen. Ben de oudste thuis en ik scheel 4 jaar met mijn jongere broertje en dat vind ik zelf ook wel veel. Vooral vroeger was dat zo. Maar nu merk ik wel dat hetleeftijdsverschil kleiner lijkt.

Ik heb ook een broertje die 7 jaar jonger is en dat vind ik ook wel een groot leeftijdsverschil en dat m

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 19:46

trijntjejohanna schreef:
rosalie83 schreef:
kurtyo schreef:

Mwah, wat is 'bejaard'?

80 is bejaard!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bejaarde

Bejaarde

Een bejaarde is iemand van boven een bepaalde leeftijd. Wat die leeftijd is, is subjectief. Voor de een is iemand van boven de 65 bejaard, voor een ander ligt de grens bij de 70. Het begrip bejaard is een derhalve een relatief begrip. Een hoogbejaarde is iemand van boven 80 jaar en ouder.

Dus 80 is in elk geval bejaard 8)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 apr 2007 20:34

dorine88 schreef:
Pippin schreef:Ik ben een zogenaamd "Nakomertje". Ik ben de laatste van 8. Al mijn broers en zussen hebben verkering/zijn verloofd/getrouwd en hebben kinderen.. Maar ik kan met allemaal goed opschieten! Ik zou wel eens willen dat ik een broer of zus had die dichter op mij zit qua leeftijd, maar ik kan verder erg goed opschieten met mn broers, zussen, zwagers en schoonzussen..

Kan ik me wel voorstellen. Ben de oudste thuis en ik scheel 4 jaar met mijn jongere broertje en dat vind ik zelf ook wel veel. Vooral vroeger was dat zo. Maar nu merk ik wel dat hetleeftijdsverschil kleiner lijkt.

Ik heb ook een broertje die 7 jaar jonger is en dat vind ik ook wel een groot leeftijdsverschil en dat m

4 jaar verschil veel? :roll:
Dat vind ik juist helemaal niet veel! M'n zusje en ik schelen ook bijna vier jaar, maar ik voel dat echt niet. Merk alleen dat we steeds closer worden :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 apr 2007 20:43

ik heb een broer(Gert-Jan) van 22 jaar waar ik super goed mee overweg kan hij heeft een vriendin(Jenny) van 22 waar ik ook super goed mee overweg kan en ze is als een zus voor mij 16 november gaan ze trouwen maar ze komen in dezelfde nieuwbouw wijk als ons te wonen.
Dan kom ik(Nieske)(En Arnold(23) mijn vriend hoort er ook helemaal bij) en ik wordt volgende week 20 jaar. Dan komt mijn zusje en die is dit jaar 15 geworden met haar kan ik ook super goed opschieten ze verteld echt alles aan mij en ik ga vaak met der winkelen naar de bios enz.
En dan komt mijn broertje(Jesper) van 10 jaar met hem kan ik ook heel erg goed opschieten en het is gewoon leuk om hem te verwennen en hij gaat ook regelmatig mee naar bios enz.
WIj hebben thuis allemaal een erg hechte band en dat ik gewoon echt geweldig terwijl er bij elk kind 5 jaar tussen zit behalve bij mijn broer en mij en dat maakt het gewoon erg leuk.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 20 apr 2007 18:02

ik ben 22, kan goed opschieten met mn zus (bijna 24) en zwager (bijna 27). ze hebben 2 zoontjes, van 21maanden en 8 maanden. daarnaast heb k ook nog 2 broertjes (19 en 16) waarvan de oudste een vriendin heeft. haar zie k helaas niet zoveel. komt misschien ook wel door mezelf. k heb in totaal al anderhalf jaar in t buitenland (Wales en Oekraine) gewoond en nu woon k in Friesland terwijl zij op Goeree-Overflakkee wonen. Mn zus woont in Zeeland, dus das nog een eindje verder. kheb met allemaal een goede band. Wat de leeftijd betreft zitten we allemaal wel dicht bij elkaar. wel heel leuk. als k een weekend thuis ben, kan k erg goed met mn broertjes opschieten omdat we dezelfde humor hebben. Mn zus en ik hebben meer dezelfde smaak, dus gaan regelmatig samen winkelen.
Szent az Úr

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 apr 2007 18:12

Ik heb een oudere zus en broer en een broertje van 4. De 'relatie' met de jongste is toch wel heel anders, toen ik nog thuis woonde dacht iedereen ook dat het mijn zoontje was en eerlijk gezegd ben ik daar heel trots op :mrgreen: :P Ook al heb ik nu een dochter, hij blijft toch heel hoog bij mij staan, heel anders dan mn oudere zus en broer.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 24 apr 2007 16:00

Ik ben de jongste van 6 zussen. Mijn oudste zus wordt dit jaar 40 :shock:
Ik ben een nakomertje, tussen mij en de zus boven me zit 8 jaar.
Vroeger vond ik het verschrikkelijk! je blijft altijd het jongste zusje of je nu 6 bent of 19.
Nu heb ik me er wel bij neer gelegd en ga mijn eigen gang en ik merk dat dat prima werkt.

Het leuke eraan vind ik dat mijn oudste nichtje 16 is en dus dichterbij mij komt dan mijn jongste zus.:lol:

Ik weet trouwens niet of anderen het herkennen dat je als nakomertje in een heel ander gezin opgroeit dan de andere zussen/broers en dat dat wel eens botst.
Ik bedoel ik ben bijna als enig kind opgegroeit omdat tegen de tijd dat ik bewust kwam kijken de rest het huis al uit was of ging.
Terwijl de anderen altijd met elkaar waren.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 25 apr 2007 17:44

Je krijgt waarschijnlijk als achteraankomertje wel een andere opvoeding. Maar ik vind dat je dat als oudste ook hebt. Je bent het 1e kind (ik noem het proefkonijn :lol: )...je broertjes en zusje mogen alles veel eerder dan je dat als oudste mocht. Enne je krijgt (voor mijn gevoel) net iets meer verantwoording op je schouders (let jij us ff op je zusje!!) Nou ja bij het nakomertje hebben ouders ruimschoots ervaring.. En je hebt waarschijnlijk ook meerdere vaders of moeders boven je
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 25 apr 2007 20:22

Wolkje schreef:Ik ben de jongste van 6 zussen. Mijn oudste zus wordt dit jaar 40 :shock:
Ik ben een nakomertje, tussen mij en de zus boven me zit 8 jaar.
Vroeger vond ik het verschrikkelijk! je blijft altijd het jongste zusje of je nu 6 bent of 19.
Nu heb ik me er wel bij neer gelegd en ga mijn eigen gang en ik merk dat dat prima werkt.

Het leuke eraan vind ik dat mijn oudste nichtje 16 is en dus dichterbij mij komt dan mijn jongste zus.:lol:

Ik weet trouwens niet of anderen het herkennen dat je als nakomertje in een heel ander gezin opgroeit dan de andere zussen/broers en dat dat wel eens botst.
Ik bedoel ik ben bijna als enig kind opgegroeit omdat tegen de tijd dat ik bewust kwam kijken de rest het huis al uit was of ging.
Terwijl de anderen altijd met elkaar waren.

Ik ben ook een beetje een nakomertje (5 jaar tussen m'n jongste broer en mij); wat ik wel merk is dat er geen anderen thuis zijn om als 'bliksemafleider' te fungeren. Kan soms erg lastig zijn.. Als je te laat thuis komt, als je iets hebt gedaan wat je ouders nooit goed vinden, ze merken het veel eerder wanneer je alleen bent dan wanneer je wat broers/zussen rond hebt lopen ;)
Het scheelde wel dat mijn jongste broer ook pas afgelopen jaar 't huis uit is gegaan, maar hij was sowieso erg weinig thuis dus ik had niet zoveel aan hem wat betreft bliksemafleider spelen :P
En omdat ik het enige meisje ben doen ze soms ietwat te beschermend naar mijn zin, ze regelen veel voor me en ik moet bellen als ik 's avonds thuis kom enzo. Gelukkig zit ik nu op kamers dus nu kan dat niet meer :)

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 26 apr 2007 09:53

Ik ben de oudste van vier kinderen.
Na mij komt nog een zus van 26, een broer van 23 en m'n jongste zus(je) (Dippie) van 20.
Om de oudste te zijn is niet altijd even leuk. Er wordt dan van je verwacht dat je altijd de 'wijste' bent en vergeleken met mn jongste zus nu, mocht ik echt heel veel niet, maar goed...ze zeggen altijd dat 'vroeger' de tijden anders waren, dus ja.... :roll:
Verder ben ik niet gefrustreerd ofzo hoor :wink:
Met Dippie kan ik erg goed overweg, en doen we ook veel dingen samen. Maar dat is wel van de laatste paar jaar, omdat vroeger een leeftijdsverschil van 7 jaar best veel was. Nu je ouder wordt, merk je dat dat leeftijdsverschil steeds verder wegvalt.
Met mijn broer heb ik een hele andere band. We doen niet veel met elkaar maar woordenloos snappen we elkaar altijd. Heel bijzonder, en hij is natuurlijk mn enige broertje :D
M'n andere zus (26) is gehandicapt, en dat geworden toen ze 9 was en ik 11 was. Daar heb ik dus nooit veel mee kunnen doen, wat ik toen, en nu nog wel, heel erg moeilijk vond.
Al met al ben ik gewoon heel blij met mn broer en zussen! :lol:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Terug naar “Archief”