De Kinderopvang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 feb 2007 22:46

Mijn man zou wat graag thuis zijn en voor de kinderen zorgen (niet oppassen, want het zijn zijn eigen kinderen!!!) Maar mijn man verdient veel meer als ik. Oke, ik verdien ook veel, maar ik krijg het niet. We hebben het er best wel eens over gehad, maar bij ons is het dus in elk geval al voor het financiële dat mijn man werkt.

Ik blijf 100% thuis, en ben dus egoïstisch?

Gelukkig ga ik 's avonds wel eens weg, ook wel vlak na het eten dus mag hij de bende opruimen en de kinderen naar bed brengen. (Wat hij overigens bijna altijd doet) Ben ik niet helemaal ego en mag/kan hij ook wat doen.

sela

Berichtdoor sela » 25 feb 2007 22:52

Oke, ik verdien ook veel, maar ik krijg het niet.

:mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 10:33

liisje schreef:ik kan alleen maar zeggen: wacht tot je zelf een kleine hebt en kom dan terug op deze discussie (ik was ooit net als jij op dat gebied vond het niks aan en snapte er niks van dat moeders alleen maar over hun kids konden praten nu ben ik zelf moeder en vind het knap lastig om niet het gesprek op de kinders laten komen...)

<waar het hart van vol is stroomt de mond van over>

Dit is dus onzin! Een vriendin van mij is nu een maand moeder en in haar hele zwangerschap en nu haar kindje is geboren hebben we het natuurlijk veel gehad over alles wat ermee samenhangt! Maar niet alleen maar! Zij heeft niet haar interesse verloren in mij, mijn werk, mijn hobbies, mijn gezondheid, etc! Geweldig voorbeeld van hoe je moeder kunt worden en zijn zonder dat je het nergens anders meer over hebt dan je kind. Ik vind het echt een beetje sneu als je het lastig vindt om het gesprek niet op je kinderen te laten uitkomen, dan leef je toch in een erg bekrompen en kleine wereld?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 10:35

PeterE schreef:Hoe staat men er dan tegenover als de moeder meerendeels thuis is, papa ook 1 dag door de week en het kind (bijv.) 2 dagen naar de opvang?

Het lijkt me geweldig om het samen met mijn man te gaan doen! Wij gaan waarschijnlijk niet kiezen voor kinderopvang, want met adoptiekinderen ligt dat allemaal wat gecompliceerder. Maar allebei parttime gaan werken en beiden dus een stuk zorg voor het kind (de kinderen) dragen lijkt ons super!

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 26 feb 2007 10:55

[quote="rosalie83"][quote="liisje"]ik kan alleen maar zeggen: wacht tot je zelf een kleine hebt en kom dan terug op deze discussie (ik was ooit net als jij op dat gebied vond het niks aan en snapte er niks van dat moeders alleen maar over hun kids konden praten nu ben ik zelf moeder en vind het knap lastig om niet het gesprek op de kinders laten komen...)

<waar het hart van vol is stroomt de mond van over>[/quote]
Dit is dus onzin! Een vriendin van mij is nu een maand moeder en in haar hele zwangerschap en nu haar kindje is geboren hebben we het natuurlijk veel gehad over alles wat ermee samenhangt! Maar niet [i]alleen maar[/i]! Zij heeft niet haar interesse verloren in mij, mijn werk, mijn hobbies, mijn gezondheid, etc! Geweldig voorbeeld van hoe je moeder kunt worden en zijn zonder dat je het nergens anders meer over hebt dan je kind. Ik vind het echt een beetje sneu als je het lastig vindt om het gesprek niet op je kinderen te laten uitkomen, dan leef je toch in een erg bekrompen en kleine wereld?[/quote]

nou nou rustig maar! ik zeg niet dat ik het alleen maar over mijn kinderen praat ik zeg dat ik het moeilijk vind om er niet over te praten dat is heel wat anders!

en mijn wereld is echt niet bekrompen klein ik vind dat zelfs heel erg neerbuigend naar mij toe en erg veroordelend!
ik ben blij met mijn kids ja en ik praat graag over ze met anderen ja maar dat is echt niet het enige gespreksstof die ik heb.

ik reageerde alleen op jou omdat je in je eerste bericht hierover zij dat je het heel vervelend vond dat (die mensen met kids) alleen maar over hun kids konden praten......... daar reageerde ik op nu zeg je zelf al dat je ook over zwangerschap en kids praatte met je vriendin.. dat kwam in je eerdere posting niet naar boven!...
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 11:03

liisje schreef:nou nou rustig maar! ik zeg niet dat ik het alleen maar over mijn kinderen praat ik zeg dat ik het moeilijk vind om er niet over te praten dat is heel wat anders!

en mijn wereld is echt niet bekrompen klein ik vind dat zelfs heel erg neerbuigend naar mij toe en erg veroordelend!
ik ben blij met mijn kids ja en ik praat graag over ze met anderen ja maar dat is echt niet het enige gespreksstof die ik heb.

ik reageerde alleen op jou omdat je in je eerste bericht hierover zij dat je het heel vervelend vond dat (die mensen met kids) alleen maar over hun kids konden praten......... daar reageerde ik op nu zeg je zelf al dat je ook over zwangerschap en kids praatte met je vriendin.. dat kwam in je eerdere posting niet naar boven!...

Off-topic: je quote niet helemaal goed elke keer...

Kort samengevat:
Jij zei dat je het moeilijk vind in gesprekken niet elke keer uit te komen op de kinderen. Dat vind ik vreemd. Vandaar ook dat ik me afvroeg of je dan niet in een erg kleine wereld leeft!?
Ik heb niet gezegd dat ik helemaal niet wil praten over kinderen, maar niet alleen maar. Mijn vriendin dus bijvoorbeeld blijft belangstellend naar iedereen toe over alle andere dingen in het leven naast kinderen.
Mijn collega's praten aan tafel alleen maar over kinderen. En dat vind ik dus irritant.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 26 feb 2007 12:27

[quote]Kort samengevat:
Jij zei dat je het moeilijk vind in gesprekken niet elke keer uit te komen op de kinderen. Dat vind ik vreemd. Vandaar ook dat ik me afvroeg of je dan niet in een erg kleine wereld leeft!?
Ik heb niet gezegd dat ik helemaal niet wil praten over kinderen, maar niet alleen maar. Mijn vriendin dus bijvoorbeeld blijft belangstellend naar iedereen toe over alle andere dingen in het leven naast kinderen.
Mijn collega's praten aan tafel alleen maar over kinderen. En dat vind ik dus irritant.[/quote]

ok dan is het goed ik heb het idd overal over maar de kids zijn een onderdeel van mijn leven dus ook over hen heb ik het en ik wil het gesprek over hen niet mijden daarom vind ik het moeilijk om het niet over hun te hebben maar ik praat dus niet alleen maar over hun wel wel OOK over hun.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2007 15:04

Ik vind 'thuiszitmoeder' eigenlijk niet zo'n hele goede term geloof ik... Ik denk dat die moeders best wel meer doen dan 'thuiszitten'. Ik heb zelf altijd als groot voorbeeld mijn eigen moeder en schoonmoeder, die beide fulltime voor de kinderen zorgden maar daarnaast ook heel veel investeerden in vrijwilligerswerk, en dat ook hebben meegegeven aan hun kinderen. Zo waren mijn ouders o.a. gastgezin voor een aantal verst. geh. mensen, die dus regelmatig een weekend kwamen, en waardoor wij al van jongs af aan leerden hiermee om te gaan. Als mijn moeder een betaalde baan had gehad, had ze dit allemaal niet kunnen doen. Terwijl de maatschappij schreeuwend behoefte heeft aan mensen die zich vrijwillig ergens voor inzetten, moet iedereen maar een betaalde baan omdat het anders 'egoisten' zijn (Toch, PeterE???) Sorry, maar ik vind dit echt een belediging voor heel veel mensen die heel veel verdienen, maar er voor kiezen dit niet te krijgen! En... mijn vaders aandeel was dat hij zorgde voor voldoende geld, zodat mijn moeder haar tijd op een andere manier kon besteden!

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 26 feb 2007 22:30

Opvallend hoe slecht mensen lezen. Ik gebruikte het woord egoistisch om wat te prikkelen. Altijd leuk om te zien dat het werkt :mrgreen: .

Maar ik begon met "Carriere en vrouwen...lijkt me vooral een persoonlijke afweging die je samen met je partner maakt."
De nadruk ligt op samen. Helaas maak ik nogal eens mee dat vrouwen al de beslissing hebben genomen dat ze thuis blijven voordat man en/of kind aanwezig zijn. Daar doelde ik op met egoisme.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2007 23:10

PeterE schreef: Altijd leuk om te zien dat het werkt :mrgreen: .

Argh, ik ben er dus ingetrapt... :lol:

Natuurlijk is het iets wat man en vrouw in overleg doen! Lijkt mij tenminste logisch... Wat alleen niet hoeft te zeggen dat daar altijd lang wikken en wegen aan vooraf gaat, soms ligt de keuze gewoon voor de hand. Bij ons is het dus zo dat mijn man er heel veel moeite mee zou hebben (grotendeels) thuis te zijn, en dat ik weet dat ik, ondanks dat ik een hele leuke baan heb, me zonder die baan ook prima zal voelen en nog genoeg dingen weet te bedenken die mij uitdagen. Dus... als er een kindje komt zal ik stoppen met werken en blijft mijn man 100% werken en dat is een keuze waar wij ons beiden heel goed bij voelen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2007 08:48

Mijn man werkt nu al niet 100% ;)

sela

Berichtdoor sela » 27 feb 2007 08:59

PeterE schreef:Opvallend hoe slecht mensen lezen. Ik gebruikte het woord egoistisch om wat te prikkelen. Altijd leuk om te zien dat het werkt :mrgreen: .

Maar ik begon met "Carriere en vrouwen...lijkt me vooral een persoonlijke afweging die je samen met je partner maakt."
De nadruk ligt op samen. Helaas maak ik nogal eens mee dat vrouwen al de beslissing hebben genomen dat ze thuis blijven voordat man en/of kind aanwezig zijn. Daar doelde ik op met egoisme.

hmm.. interessante opmerking.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 27 feb 2007 09:35

[quote="PeterE"]Opvallend hoe slecht mensen lezen. Ik gebruikte het woord egoistisch om wat te prikkelen. Altijd leuk om te zien dat het werkt :mrgreen: .

De nadruk ligt op [b]samen[/b]. Helaas maak ik nogal eens mee dat vrouwen al de beslissing hebben genomen dat ze thuis blijven voordat man en/of kind aanwezig zijn. Daar doelde ik op met egoisme.[/quote]

je maakt dus nog al eens mee dat vrouwen die keus al gemaakt hebben? in het kerk verband waar wij vandaan komen mogen de vrouwen liever niet werken wanneer er kinderen komen en is het dus heel normaal dat de vrouw thuis blijfd er word haast niet over gesproken het gebeurd gewoon...(gelukkig zijn er steeds meer vrouwen die wel gaan werken)
de dominee van deze kerk heeft dat voor een paar maand terug nog uitgebreid beschreven in de TERDEGE ..

(overigens kerken we daar niet meer ivm verhuizing en het kerkverband waar we nu heen gaan is het heel normaal voor een vrouw om buitenshuis te werken en ben ik weer het buitenbeentje dat ik thuisblijfmama ben...)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 feb 2007 11:40

Leuk om deze discussie te lezen. Ik ben dus wel "thuiszitmoeder". Op mijn werk kon ik niet minder gaan werken, dus kwam ik eigenlijk onvrijwillig thuis toen de oudste werd geboren. Solliciteren maar, slechte tijd toen en ben gastouder geworden. Dat ging niet, want het was een huilbaby. Hier kondigde zich de tweede aan en binnen anderhalf jaar hadden we 2 kinderen. Een verbouwing en tussendoor nog tijdelijk gewerkt, Maar ik kies nu toch voor thuisblijven tot ze 4 zijn. Dat is nog 3 jaar. Maar ik vermaak me prima hoor. Als de kids naar school zijn, zien we weer verder.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 feb 2007 16:25

Wij hebben er bewust voor gekozen dat er iemand thuis is voor ons kindje (binnenkort kindjes). Ik vind dat ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun eigen kind(eren) en niet opa's oma's of kinderdagerblijfleidsters. Ik ken gevallen waarbij het kind gewoon 5 dagen in de week wordt weggebracht en dat vind ik echt absurd. (neem dan een hond die kan tenminste nog alleen thuisblijen :wink: )Ik kan me heel goed voorstellen dat je als moeder ook wilt blijven werken, 1, 2 of misschien 2en een halve dag. Maar ik kan me niet voorstellen dat je de zorg voor je kind voor meer dan de helft van de week uit handen geeft. In onze gezinssituatie was het niet echt mogelijk dat mijn man ook een dag minder ging werken (zelfstandig ondernemer) zodat ik een dagje kan gaan werken. Een kinderdagerblijf zie ik voor mijn eigen kinderen niet zitten en mijn moeder woont te ver weg om met regelmaat op te passen. Ook willen we niet dat ik bv onregelmatige diensten ga draaien, zodat ik wegga als mijn man binnenkomt en de weekenden werk wanneer hij thuis is. Dan zie je elkaar ook nooit, want naast ouders ben je ook man en vrouw. Wel geeft mijn mans werk mee dat het af en toe echt noodzakelijk is dat ik ook bij moet springen en dat vind ik echt heerlijk hoor, gelukkig komt mijn moeder dan oppassen (logeren bij ons) of ik kan op een vriendin rekenen en dat is wel heel fijn.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”