De kerkenschopper is terug!
Ik bedoelde deze topic niet als grote-schop-tegen-de-kerken-topic.
Ik voel een grote liefde voor God en zijn Gemeente. Deze Gemeente doorkruist alle grenzen van welke kerk dan ook op de hele wereld. Kijk maar eens naar Paulus. Als zijn gemeentes waren (ff uit Paulus' oogpunt en niet die van Openbaringen) gemeentes van God. En zo voel ik het ook. Elke kerk of gemeente die ik ken is een kerk van God, want daar zijn kinderen van Hem vergadert in Zijn naam. Het is niet aan ons om daar over te oordelen.
Maar toch worden er in die kerken fouten gemaakt en (naar mijn bescheiden mening) zie ik die met heel veel verdriet aan en van mij mogen die fouten 90 maal aan een kerkdeur worden gespijkert.
Als ik kritiek heb op de ger. vrijgem. kerk in Emmeloord (dus niet over de hele kerk in Nederland), dan kan ik het volgende zeggen:
De aspirant-ouderlingen worden gescreend door de kerkraad. Er wordt gelet op uiterlijkheden zoals bijv. waar hun kinderen naar school gaan en wat voor krant ze lezen en of ze 2 keer per zondag in de kerk zijn, maar nog belangerijker is het feit dat ze 100% achter alle dingen van kerk moeten staan. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk komt het er op neer dat goedbedoelde kritiek gelijk gezien wordt als een negatieve aanval (Waar heb ik dit eerder gezien?

) en dat zo'n man niet geschikt wordt geacht als ouderling. Met als gevolg dat alleen de 100% vrijgemaakten, ongeacht hun stand in het geloof, leeftijd of mensenkennis, op tal komen. Ik heb laatst 2 ouderlingen op bezoek gehad. Ik heb hele brute dingen tegen ze gezegt (Waar ik overigens wel spijt van heb) die ik hier niet wil herhalen, maar tot mijn grote verbazing gaven ze mij gelijk en zouden ze "het meenemen naar de kerkraad". Aangezien ik hier niets meer van heb gehoort (mijn dominee is heel fel op dat soort dingen dus zou ik allang een reaktie van hebben gehad als ie het wist.) hebben ze waarschijnlijk niet het lef gehad om dit op de kerkraad te vertellen. Ik heb geprobeert om met de ouderlingen een gesprek over persoonlijk geloof aan te knopen. Geen gehoor. Op dat soort momenten begin ik wel eens te twijfelen aan de kerkraad als institutie. Overigens doen de ouderlingen een hele boel goede en (on)dankbaar werk en zitten er een aantal hele bekwame door God gezonden mensen tussen, maar hoe een slappe, door mensen uitgedokterde verkiezing van ouderlingen als Gods absolute werk kan worden aangezien... Het is mij een raadsel. Als men nou het lot werpt over alle beschikbare gelovige oudere mannen zoals dat in de bijbel ook gebeurde... Ik heb het eens naar voren gebracht. Je had ze eens moeten zien kijken. En als er nou iemand in komt die we niet willen hebben?
(God bestuurd de verkiezingen wel, maar is dit nou een voorbeeld van geloven in Gods werkende kracht?)
Bij de laatste verkiezingen is de hele stapel bezwaarschriften van de hand gedaan als ongeldig. Bij de laatste verkiezing van 4 ouderlingen uit 5 kandidaten (dat is dus gewoon er 1 wegstemmen) stemde men uit protest 79 blanco en een tiental ongeldig. Dit wordt gewoon compleet genegeert door de kerkraad.
En Joepie... Kijk eens eerlijk naar je kerk. Het kan heel goed zijn dat je gemeente een uitzondering is, maar bij mijn kerk ben je als je bijv. uit jezelf dingen doet voor de kerk echt wel ziek of dom of een geloofsfanaticus. Als God voor jou kiest en jij voor hem en je daarom geen plezier hebt in de wereld met zijn leefstijl, dan kom je er achter dat je dan wel praktisch alleen bent in de ger. vrijgem. kerk. en dat ook praktisch niemand je snapt waarom je zo bent. Ik durf werkelijk te zeggen dat in de ger. vrijgemaakte kerk het tegenwoordig normaler is dat je van de wereld ben, dan van God en dat men denkt dat dit prima te combineren valt. En dat men uiteen valt in uiterlijkheden zoals de gezongen liederen, of de in de dienst gebruikte instrumenten, of dat men zijn heil zoekt in jeugdkerken, is voor mij de bevestiging dat ze wel wat missen, maar dat ze niet meer weten wat ze missen en dat dit het missen van de liefde voor de kern van het evangelie is; die moet leven in het hart, zodat deze liefde voor God zich zal openbaren als geloofsvruchten in het dagelijks leven. (Wat een zin... Sorry daarvoor, maar hij is het lezen wel waard!)
Er is laatst een vergadering geweest over hoe men de gemeente weer bij de kerk zou kunnen betrekken, want er was zoveel oninteresse en gebrek aan wil om iets voor de kerk te doen. Ik heb geoppert om te proberen om via de preken en andere kerkmedia, een hernieuwt gevoel van liefde voor God en de kerk op te wekken. Dat lukt toch niet volgens de kerkraad, dus de kerkraad besloot om een commissie op te richten (met mensen die door de kerkraad zijn aangestelt) die er voor moet zorgen, doormiddel management-taktieken (zoals mensen persoonlijk en indringent voor iets vragen, zodat het moeilijker is te weigeren) en evenementen (zoals volleybal en bowlen om de jeugd weer liefde voor de kerk te geven) de kerk weer leven in te blazen. Hoe tekenent.
Maar nu genoeg over de ger. vrijgem. kerk...
[Qoute]
waar het om gaat is dat we los moeten geraken van de confessie en de geschiedenis, en dat we weer terug gaan naar de bijbel. HEt gaat om het verlossingswerk van Christus en ons leven als wedergeboren Christen. Als je dat eenmaal door hebt, dan vind je de vrijgemaakte kerk én alle andere traditionele kerken maar een ingekakt en ongelovig zooitje.
Het spjit mij zeer, Joepie en andere vrijgemaakten.
Was ons hart niet brandende in ons? vroegen de Emausgangers zich af? dat is normaal namelijk, als je Jezus woorde hoort hoort je hart te gaan branden en gaat er liefde vanuit. Liefde tussen christenen onderling en liefde voor jezelf. Daar hebik in de vrijg kerk weinig van gemerkt. Ik zie een hoop leidzaamheid en werken voor de Heer: oef, wat heb ik het druk.
[/Qoute]
Ik zie heel veel geloof en waardevolle dingen in de traditionele kerken, maar er moet weer een reformatie of opwekking komen die alle lijdelijkheid, uiterlijkheden, wettisisme, verstarring, verblinding, wereldgelijkvormigheid, fatalisme, en zelf valse prediking, (Zoals dit weekend weer in Genemuiden...

) uit de kern van de kerken zal moeten bannen. Het is nooit helemaal uit te wissen, maar ontkennen of het niet proberen (onder het mom van kerk=menselijk=altijd-wel-wat-fout) is helemaal fout.
Ik wil geen kerk de rug toe keren en ik weet dat evangelische gemeentes over het algemeen niet beter zijn. Ik wil alleen maar een positieve verandering. En als je denkt: Kaw is gek en irri... Je hebt gelijk, maar bedenk wel: Hoe zullen ze vroeger over Luther, Calvijn en Zwingli hebben gedacht?