Het christendom en andere religies.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 jan 2007 07:13

PeterE schreef:Ik vraag niet wat het precies is maar een benadering ervan. Ik weet ook niet precies hoe de nieuwe hemelaarde eruitzal zien maar ik weet wel wat de hoofdlijn is. Namelijk perfecte harmonie tussen God en alle schepselen.

Toch stel je dat het nieuwe hemelaarde rijk van het christendom hetzelfde is als datgene dat je niet kunt omschrijven. Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Het nirvana is een toestand die je als mens kunt bereiken. Maar het houdt geen rekening met God. Heb ik ook al eerder genoemd maar toen zei je dat ik het nirvana niet goed weergaf. Vandaar dus de vraag wat het dan wel is en wat ik er verkeerd in zie.

ZOals ik al zei: het is het einde van lijden. Ik weet trouwens niet zeker of je Nirvana een "staat" of een "toestand" kunt noemen, maar goed, zoals ik al zei is het erg lastig/onmogelijk er wel woorden voor te vinden. In de Zen traditie noemen ze het vaak zowel niet-zijn als niet niet-zijn. Maar dat is zo vaag dat ik er zelf ook nog niet zo veel mee kan. Je noemde het een hoger niveau dan het menselijke, maar dat is het dus expliciet niet. Het is de ultieme realisatie van het menselijk potentieel. Dat het geen rekening houdt met God zoals de Christenen die zien is natuurlijk niet heel verrassend, maar als je van beide beelden abstraheert zie ik toch wel zo veel overeenkomsten dat ik ervan overtuigd ben dat het hetzelfde is. Perfecte harmonie tussen God en alle schepselen is Nirvana zo je wil.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2007 11:44

MrSokkie schreef:
PeterE schreef:In mijn contacten met moslims is er geen sprake van dat zij de mens in slechte staat beschouwen. Hooguit gebrekkig tov Allah.

Klopt, met een andere versie van het Adam&Eva verhaal krijg je ook graties en voor nieks een heel ander mensbeeld. Maar wederom is het specifieke mensbeeld precies dat: specifiek (voor de desbetreffende religie). De precieze invulling van het mensbeeld is geen onderwerp voor meta-religie. Dat het niet helemaal gesteld is met de mens zoals zou moeten of zou kunnen, dat komt wél in alle religies terug.

Van het boedishme weet ik te weinig van om er verder op in te gaan. Wat ik ervan begrepen heb is dat het de religie is die qua liefde en offer bereidheid het dichtst bij het christendom staat.

Boeddhisme heeft toch zulke goede publiciteit. Niemand weet er iets van af maar omdat je steeds mannetjes met kale hoofden en oranje jurken de hele dag stil ziet zitten moet het wel goed en liefdevol zijn. :wink:

Goed, da's de eerste geniale opmerking van dit jaar! :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jan 2007 11:45

zahra schreef:
Gerdien B. schreef:Dat is mij ook opgevallen. Vooral toen ik moslim collega's kreeg en de laatste tijd ook weer nu ik een aantal hele aardige lieve moslim jongens ontmoet heb.

echte moslims zijn ook hele aardige mensen, alleen mensen kijken vaak teveel naar die Marokkaanse rotjochies,maar juist die jochies gedragen zich niet bepaald als moslim

mijn vriend is Marokkaans en moslim, alleen niet erg praktiserend, hij heeft mij nooit gezegd dat ik moslim moet worden, want in principe mag hij van zijn geloof met een Joodse of Christelijke vrouw trouwen

Eén van die jongens geef ik voor z'n achttiende verjaardag een mooie uitvoering van de Koran (z'n moeder vond het een prachtig idee en ik houd ervan om kado's te geven die bij vrienden passen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 01 jan 2007 14:50

Wullimpie schreef:En volgens mij is het christendom inderdaad het enige ware geloof.

Daar stem ik van harte mee in. Ooit heb ik er sterke twijfels over gehad, die aardig overeenkomen met de quote waar ik hierna op reageer.

Rock-G schreef:Het zou toch wel wat zijn..Dat 2/3e van de wereld het dus gewoon bij het verkeerde eindje heeft.

Dat zou inderdaad wat zijn, dat 1/3e het bij het juiste eind heeft, terwijl dit van nature voor 3/3e niet het geval is.

Zelf kon ik een tijdlang ook niet geloven dat mensen die "toevallig" nu eenmaal met een ander geloof zijn opgegroeid niet zalig zouden kunnen worden, hoezeer zij ook de rechte leer van dat geloof bewandelen. Ik ken seculiere mensen waarvan ik dacht: ze geloven dan wel niet, maar ze doen zoveel goeds... het kan toch gewoon niet waar zijn dat die straks verloren gaan!

Echter, door op deze manier te denken, gaan wij (nl. díe mensen die op deze manier denken) er vanuit dat we van nature een goed mens zijn, dat we er van nature recht op hebben om zalig te worden. En dat we dat recht alleen kunnen verspelen door zelf over de schreef te gaan. De Bijbel leert ons echter het tegenovergestelde, namelijk, dat wij van nature slecht zijn en in onszelf nergens recht op hebben.

De enige echte onrechtvaardigheid, namelijk dat wij gered kunnen worden door te geloven in Jezus Christus, is van een heel andere aard, dan wat wij als onrechtvaardigheid beschouwen, namelijk dat mensen die op zich prima hun best doen om goed te leven, maar toevallig niet met de God uit de Bijbel zijn opgevoed, verloren gaan.

Volgens de Bijbelse rechtvaardigheid gaat een anders-dan-christelijk gelovige verloren, maar volgens onze opvattingen is dit onrechtvaardig. En wij willen natuurlijk niet geloven in een onrechtvaardig God. En omdat wij dát niet willen, hebben we bedacht dat alle grote religies dezelfde God dienen, een gedachte die ook onder christenen in toenemende mate aan populariteit wint.

Bovendien kan nu iedereen lekker op zijn eigen manier blijven geloven, het is toch allemaal goed en dat past ook wel weer aardig in ons straatje van het recht op zelfbeschikking. We kunnen ons nu ook wat meer richten op de overeenkomsten tussen de diverse religies en alles wat niet helemaal overeenkomt naar elkaar toe praten. Dat schijnt ons heel wat comfortabeler toe dan het achterhaalde richten op de tegenstellingen wat we vroeger altijd deden en waar toch alleen maar twist, ja zelfs oorlog uit voortkomt.

Die Bijbel zégt dan wel dat de weg van de gelovige een zware weg is, maar met wat bruggen, tunnels en een flinke 6-baans laag ZOAB erover maken wij er wel een comfortabele brede snelweg van! Veel makkelijker toch?

Inderdaad, een veel makkelijkere weg. Alleen wees wel gewaarschuwd dat die comfortabele brede snelweg júist de brede weg naar het verderf is, naar de hel, waar de satan ons met een brede grijns verwelkomt.

Blijf dan ook vér van de gedachte dat alle religies dezelfde God dienen; ga niet mee in deze gedachtegang, die enkel óns goed uitkomt. Blijf daarentegen bij Gods woord, zoals dat tot ons komt in de Bijbel en nergens anders bij!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 jan 2007 17:27

Wat is volgens de bijbel de ware religie? In Jacobus 1.26 en 27 staat:
‘Als iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dienst godsdienst is waardeloos. Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren’
Dit zijn wellicht al gouden regels voor wélke godsdienst dan ook!
Ja, die vraag welke godsdienst de ware godsdienst is, is niet gemakkelijk te beantwoorden. Zéker is, dat godsdiensten zónder dogma’s en zónder rituelen, een grote plus hebben. Een godsdienstonderzoeker schreef eens:’Het gebrek aan dogma’s en rituelen maken het Boeddhisme tot een perfecte religie. Het Boeddhisme heeft van alle godsdiensten de minste bagage’
Ergens in dit forum las ik een opmerking, dat de christelijke godsdienst wel de meest ware godsdienst is, omdat er géén andere religie is, waarin een God zijn eigen zoon offert. Ook schreef iemand weer op een ander forum, dat een godsdienst zonder Jezus waardeloos is. Maar wie dát beweert, heeft van de bijbel nog niet veel begrepen! Ik maak mij sterk, dat een dergelijke bewering berust op puur dogmatisch geloof. Het verhaal van het lijden en sterven van Jezus, heeft immers een totaal ándere betekenis, dan het christendom leert. Ik denk, dat de christelijke heilsleer mijlenver verwijderd is van de bijbelse heilsleer. Dus een ware godsdienst zou ik het christendom (zoals een zekere wullimpie dat doet), zeker niet durven noemen.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 01 jan 2007 18:41

PeterE schreef:Veel van die anti-islam houding is terug te voeren op ontwetenheid. Maar helaas soms ook op negatieve ervaringen met moslims. Die staan ook niet altijd open voor andersdenkenden. Maar je hebt moslims en moslims. net als je christen en christen hebt.

nou nee, want wat weten mensen uit Urk of uit een ander boerendorp ergens in de veluwe nou van moslims en buitenlanders..als je er nauwelijks buitenlanders hebt :?:

Ik heb vroeger toen ik op de Lodenstijn zat, veel racistische uitspraken gehoord, zelfs van leraren, die grapjes maakte over bv Turken en Marokkanen, en als het uit onwetendheid is, dan moeten ze helemaal hun mond houden vind ik

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2007 20:18

Het tegenovergestelde kan ook. Ik stond altijd vrij neutraal tegenover allochtonen, maar sinds ik een paar Afrikanen als huisgenoten heb gehad is dat wel veranderd. En het zijn toch ook altijd de getinte mensen die lopen te schreeuwen in de metro. Ik probeer nog steeds om onbevooroordeeld tegenover elk mens te staan, maar door sommige ervaringen wordt dat nu eenmaal niet makkelijker.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 01 jan 2007 21:02

Lalage schreef:Het tegenovergestelde kan ook. Ik stond altijd vrij neutraal tegenover allochtonen, maar sinds ik een paar Afrikanen als huisgenoten heb gehad is dat wel veranderd. En het zijn toch ook altijd de getinte mensen die lopen te schreeuwen in de metro. Ik probeer nog steeds om onbevooroordeeld tegenover elk mens te staan, maar door sommige ervaringen wordt dat nu eenmaal niet makkelijker.

nu ben je toch echt een beetje het discrimineren, het zijn helemaal niet altijd de getinte mensen..wel is het zo dat in bepaalde culturen het normaal is om gewoon hardop te praten en te lachen, dit zie je wel eens bij Surinamers, maar ik stoor me er niet aan.
en Nederlanders kunnen er anders ook wel wat van

Nederlanders vind ik vaak onbeschofter dan buitenlanders, ik ben doktersassitente en werk in een grote stad met veel Marokkanen, Turken enz, en juist de Marokkanen en Turken zijn beleefd..zeggen altijd netjes dankjewel, zeggen netjes gedag...maar de Nederlanders zijn lang niet altijd zo, velen doen een beetje bot en zeggen niet eens gedag ofzo

Ik ben het in elk geval niet mee eens dat buitenlanders zich asocialer gedragen..zo heel geweldig zijn Nederlanders ook absoluut niet

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 01 jan 2007 21:11

Lalage schreef:Het tegenovergestelde kan ook. Ik stond altijd vrij neutraal tegenover allochtonen, maar sinds ik een paar Afrikanen als huisgenoten heb gehad is dat wel veranderd. En het zijn toch ook altijd de getinte mensen die lopen te schreeuwen in de metro. Ik probeer nog steeds om onbevooroordeeld tegenover elk mens te staan, maar door sommige ervaringen wordt dat nu eenmaal niet makkelijker.
Klopt. Mijn ervaringen met moslims waren niet altijd even positief helaas :( . Zoals je wellicht weet heb ik mijn militaire dienst in bosnie doorgebracht. In onze eenheid (voedseltransport) zat ook een moslim. Tijdens discussies over de toestand in Bosnie zei hij opeens dat in geval van een vuurgevecht met moslimstrijders hij zondermeer ons zou neerschieten. Tja, en dat terwijl wij juist goed rekening met hem hielden door maaltijden zonder varkensvlees te regelen en hem te ontzien tijdens de ramadan. En dan moet je ook nog weten dat van de bosnische groep die moslims werd genoemd amper 30% werkelijk de islam volgde. Je snapt dat hij sinds die opmerking extra in de gaten werd gehouden en dat sommigen hem lieten vallen. Niet goed, wel begrijpelijk.

Maar dat neemt niet weg dat er ook veel geschikte islam aanhangers zijn. Jammer alleen dat ze de islam aanhangen :mrgreen:

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 01 jan 2007 21:21

P. Strootman schreef:Wat is volgens de bijbel de ware religie? In Jacobus 1.26 en 27 staat:
‘Als iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dienst godsdienst is waardeloos. Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren’
Dit zijn wellicht al gouden regels voor wélke godsdienst dan ook!
Ja, die vraag welke godsdienst de ware godsdienst is, is niet gemakkelijk te beantwoorden. Zéker is, dat godsdiensten zónder dogma’s en zónder rituelen, een grote plus hebben. Een godsdienstonderzoeker schreef eens:’Het gebrek aan dogma’s en rituelen maken het Boeddhisme tot een perfecte religie. Het Boeddhisme heeft van alle godsdiensten de minste bagage’
Ergens in dit forum las ik een opmerking, dat de christelijke godsdienst wel de meest ware godsdienst is, omdat er géén andere religie is, waarin een God zijn eigen zoon offert. Ook schreef iemand weer op een ander forum, dat een godsdienst zonder Jezus waardeloos is. Maar wie dát beweert, heeft van de bijbel nog niet veel begrepen! Ik maak mij sterk, dat een dergelijke bewering berust op puur dogmatisch geloof. Het verhaal van het lijden en sterven van Jezus, heeft immers een totaal ándere betekenis, dan het christendom leert. Ik denk, dat de christelijke heilsleer mijlenver verwijderd is van de bijbelse heilsleer. Dus een ware godsdienst zou ik het christendom (zoals een zekere wullimpie dat doet), zeker niet durven noemen.

Ik heb je posts in de andere religie fora gelezen en heb respect voor je Bijbelkennis. Helaas doorspek je die Bijbelse kennis met een lading inlegkunde, zoals ik die nog zelden heb gezien, zo schrikbarend!

Daarom bid ik ook voor je dat je het christendom nog eens als DE ware godsdienst mag leren kennen. En dat je tot de wetenschap zult komen dat buiten Jezus Christus geen heil te verwachten valt.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 01 jan 2007 21:21

PeterE schreef:
Klopt. Mijn ervaringen met moslims waren niet altijd even positief helaas :( . Zoals je wellicht weet heb ik mijn militaire dienst in bosnie doorgebracht. In onze eenheid (voedseltransport) zat ook een moslim. Tijdens discussies over de toestand in Bosnie zei hij opeens dat in geval van een vuurgevecht met moslimstrijders hij zondermeer ons zou neerschieten. Tja, en dat terwijl wij juist goed rekening met hem hielden door maaltijden zonder varkensvlees te regelen en hem te ontzien tijdens de ramadan. En dan moet je ook nog weten dat van de bosnische groep die moslims werd genoemd amper 30% werkelijk de islam volgde. Je snapt dat hij sinds die opmerking extra in de gaten werd gehouden en dat sommigen hem lieten vallen. Niet goed, wel begrijpelijk.

Maar dat neemt niet weg dat er ook veel geschikte islam aanhangers zijn. Jammer alleen dat ze de islam aanhangen :mrgreen:

het gedrag van 1 moslim bepaald niet het gedrag van alle moslims

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 01 jan 2007 21:37

PeterE schreef:Maar dat neemt niet weg dat er ook veel geschikte islam aanhangers zijn.

zahra schreef:het gedrag van 1 moslim bepaald niet het gedrag van alle moslims
Je moet wel alles lezen. Ik zeg juist dat er veel goede moslims zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jan 2007 21:47

zahra schreef:nu ben je toch echt een beetje het discrimineren, het zijn helemaal niet altijd de getinte mensen..w

Lees eens goed... ik bedoel te zeggen dat als je weinige ervaring met buitenlandse mensen negatief is, als gevolg van hun cultuur, dan wil je niet discrimineren, maar je hebt wel de neiging, snap je?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 jan 2007 17:07

Ik heb even gesplitst, dit topic gaat over Het christendom en andere religies.

De discussie over alverzoening gaat hier verder.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 02 jan 2007 20:05

Lalage schreef:
zahra schreef:nu ben je toch echt een beetje het discrimineren, het zijn helemaal niet altijd de getinte mensen..w

Lees eens goed... ik bedoel te zeggen dat als je weinige ervaring met buitenlandse mensen negatief is, als gevolg van hun cultuur, dan wil je niet discrimineren, maar je hebt wel de neiging, snap je?

nee dat snap ik niet...ik heb dat nooit gehad, ik heb al die verschillende culturen altijd prachtig gevonden..maar dat ben ik dan :lol:
Ik heb eigenlijk nooit iets negatiefs meegemaakt met Marokkanen, terwijl ik wel echt in een multi culti stad woon..maar dat zal wel komen omdat ik zelf net een Marokkaanse lijk, met mijn donkere ogen, en lange donkere krullen, elke Marokkaan die ik tegen kom die denkt dat ik Marokkaan ben :lol:
En veel Nederlanders kunnen niet geloven dat ik 100% Nederlandse ben :cry:

Terug naar “Archief”