Wullimpie schreef:En volgens mij is het christendom inderdaad het enige ware geloof.
Daar stem ik van harte mee in. Ooit heb ik er sterke twijfels over gehad, die aardig overeenkomen met de quote waar ik hierna op reageer.
Rock-G schreef:Het zou toch wel wat zijn..Dat 2/3e van de wereld het dus gewoon bij het verkeerde eindje heeft.
Dat zou inderdaad wat zijn, dat 1/3e het bij het juiste eind heeft, terwijl dit van nature voor 3/3e
niet het geval is.
Zelf kon ik een tijdlang ook niet geloven dat mensen die "toevallig" nu eenmaal met een ander geloof zijn opgegroeid niet zalig zouden kunnen worden, hoezeer zij ook de rechte leer van dat geloof bewandelen. Ik ken seculiere mensen waarvan ik dacht: ze geloven dan wel niet, maar ze doen zoveel goeds... het kan toch gewoon niet waar zijn dat die straks verloren gaan!
Echter, door op deze manier te denken, gaan wij (nl. díe mensen die op deze manier denken) er vanuit dat we van nature een goed mens zijn, dat we er van nature
recht op hebben om zalig te worden. En dat we dat recht alleen kunnen verspelen door zelf over de schreef te gaan. De Bijbel leert ons echter het tegenovergestelde, namelijk, dat wij van nature slecht zijn en in onszelf nergens recht op hebben.
De enige echte onrechtvaardigheid, namelijk dat wij gered kunnen worden door te geloven in Jezus Christus, is van een heel andere aard, dan wat wij als onrechtvaardigheid beschouwen, namelijk dat mensen die op zich prima hun best doen om goed te leven, maar toevallig niet met de God uit de Bijbel zijn opgevoed, verloren gaan.
Volgens de Bijbelse rechtvaardigheid gaat een anders-dan-christelijk gelovige verloren, maar volgens onze opvattingen is dit onrechtvaardig. En wij willen natuurlijk niet geloven in een onrechtvaardig God. En omdat wij dát niet willen, hebben we bedacht dat alle grote religies dezelfde God dienen, een gedachte die ook onder christenen in toenemende mate aan populariteit wint.
Bovendien kan nu iedereen lekker op zijn eigen manier blijven geloven, het is toch allemaal goed en dat past ook wel weer aardig in ons straatje van het recht op zelfbeschikking. We kunnen ons nu ook wat meer richten op de overeenkomsten tussen de diverse religies en alles wat niet helemaal overeenkomt naar elkaar toe praten. Dat schijnt ons heel wat comfortabeler toe dan het achterhaalde richten op de tegenstellingen wat we vroeger altijd deden en waar toch alleen maar twist, ja zelfs oorlog uit voortkomt.
Die Bijbel zégt dan wel dat de weg van de gelovige een zware weg is, maar met wat bruggen, tunnels en een flinke 6-baans laag ZOAB erover maken wij er wel een comfortabele brede snelweg van! Veel makkelijker toch?
Inderdaad, een veel makkelijkere weg. Alleen wees wel gewaarschuwd dat die comfortabele brede snelweg júist de brede weg naar het verderf is, naar de hel, waar de satan ons met een brede grijns verwelkomt.
Blijf dan ook vér van de gedachte dat alle religies dezelfde God dienen; ga niet mee in deze gedachtegang, die enkel óns goed uitkomt. Blijf daarentegen bij Gods woord, zoals dat tot ons komt in de Bijbel en nergens anders bij!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)