Ik breng er nog één ding tegenin. Ik ben niet tegen de ziektekostenverzekering, ik ben niet tegen bepaalde veranderingen.
Maar feit is wel dat het bij de zwaksten in de samenleving op de schouders komt. Als de ziektekostenverzekering naar draagkracht zou zijn geheven was het al een andere zaak. De zorgtoeslag is ten enenmale onvoldoende voor heel veel mensen. Er zijn meer voorbeelden wat dat betreft.
Er zijn voedselbanken. Kom niet aan met: 'dat is pappen en nathouden' en 'mensen eigen verantwoordelijkheid ontnemen'. Dat is het niet. Ze zijn alleen gerechtigd als o.a. de sociale dienst ze heeft aangemeld en als ze zorgen - zo mogelijk - binnen een bepaalde tijd (bv. 4 of 6 maanden) weer self-supporting te zijn.
Nee, ik hoef niet alles te ontvangen - ik moet (en wil!) ook graag mijn steentje bijdragen. Maar het moet ook wél kunnen.
En dat gezever over 'de grijze golf' en weet ik veel hoe ze dat noemen, ben ik echt spuugzat. Je zou je bijna schuldig gaan voelen dat je elke dag een dagje ouder wordt...