Afkalving christendom gevaar voor democratie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 13:43

Ik breng er nog één ding tegenin. Ik ben niet tegen de ziektekostenverzekering, ik ben niet tegen bepaalde veranderingen.
Maar feit is wel dat het bij de zwaksten in de samenleving op de schouders komt. Als de ziektekostenverzekering naar draagkracht zou zijn geheven was het al een andere zaak. De zorgtoeslag is ten enenmale onvoldoende voor heel veel mensen. Er zijn meer voorbeelden wat dat betreft.
Er zijn voedselbanken. Kom niet aan met: 'dat is pappen en nathouden' en 'mensen eigen verantwoordelijkheid ontnemen'. Dat is het niet. Ze zijn alleen gerechtigd als o.a. de sociale dienst ze heeft aangemeld en als ze zorgen - zo mogelijk - binnen een bepaalde tijd (bv. 4 of 6 maanden) weer self-supporting te zijn.
Nee, ik hoef niet alles te ontvangen - ik moet (en wil!) ook graag mijn steentje bijdragen. Maar het moet ook wél kunnen.
En dat gezever over 'de grijze golf' en weet ik veel hoe ze dat noemen, ben ik echt spuugzat. Je zou je bijna schuldig gaan voelen dat je elke dag een dagje ouder wordt...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 13:45

Riska schreef:
Marnix schreef:MrSokkie, wel interessant, zou daar al eens onderzoek naar zijn gedaan? Ik ben wel benieuwd of christenen nou meer geld geven aan goede doelen en of ze gemiddeld meer tijd steken in het helpen van anderen

Daar zijn vele onderzoeken naar gedaan en altijd weer komt eruit dat kerkmensen zeer vrijgevig zijn en altijd nog bereid een klusje hier en daar te doen, oftewel veel vrijwilligerswerk doen.

Optimatus schreef:Maar nee, die linkse ketters lieten hun rode oortjes hangen naar het spaarvarkentje Gerrit Zalm van de VVD, terwijl er in 1998 een unieke kans was op een centrum-links kabinet (PvdA, CDA en GroenLinks) - het CDA had een uitgesproken sociaal programma (Samenleven doe je niet alleen) en GroenLinks was groot genoeg voor deze kombinatie. Maar de linkse ketters van de PvdA schurkten gezellig tegen Frits Bolkestein et al. aan en paarsden rustig verder met de opkomst van een homoseksuele narcist als gevolg...

Ik kán mij een laatste periode van vier jaar herinneren met drie kabinetten Balkenende, waarbij ene heer Zalm precies vertelde wat er moest gebeuren. Ik kan mij ook nog herinneren dat de geachte CDA domweg niet met de PvdA wilde regeren in 2002, toen de uitslag overduidelijk was. Kortom: je vult het wel allemaal heel eenzijdig in, wat betreft het CDA.

Ik geloof mijn gewaardeerde opponente op dit moment volledig voorbij gaat aan het feit dat de PvdA met Woutertje een staatssecretaris voor financiën leverde toen Zalm al op financiën zat. In 2003 had het CDA aangegeven met de VVD te willen regeren en dit heeft het ook gedaan. Inmiddels is de economie hard aan het groeien net als de werkgelegenheid.

Maar blijkbaar is de PvdA daar niet blij mee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:05

Aragorn schreef:Dat is inderdaad het principe, zoals dat ook bij autoverzekeringen werkt. Ik ga er vanuit dat dat bedoeld is om mensen te stimuleren niet teveel schade op te lopen (iets waar je vaak wel iets aan kunt doen) en bij kleine schade deze zelf te betalen. Bij de zorg werkt dat heel anders omdat je er daar niets aan kunt doen en het is nogal ironisch om mensen dan te belonen.

Je spreekt voortdurend over belonen. Het is echter geen beloning, het is een korting die je achteraf krijgt als je geen gebruik hebt gemaakt van de diensten van de verzekeraar. Het is toch raar dat je fors betaald voor een dienst, terwijl je er geen gebruik van maakt. Dan is het niet meer dan logisch dat je achteraf korting krijgt.

In dat licht begrijp ik al helemaal niet waarom er korting gegeven moet worden aan mensen die hun verzekering niet aanspreken. Dat kost immers alleen maar geld en ik zie dan ook niet in waarom dat rechtse stokpaardje er weer bijgehaald moet worden.

Dat kost jou noch de maatschappij geen cent, maar dat wordt betaald door zorgverzekeraars.

Ik moet opeens denken aan het liedje van Youp van 't Hek, Lenen Betalen, als ik al deze linkse kul lees.

Het zou ook wel een schande zijn al in een van de meest welvarende landen ter wereld mensen doodgaan van de honger of verstoken blijven van medische zorg. Dat lijkt me niet echt een scenario om onze situatie aan te spiegelen en vervolgens zelfingenomen te beweren dat het hier zo geweldig gaat.

Het gaat hier geweldig. Een ieder die durft te beweren dat het in Nederland slecht gaat is stekeblind.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 14:08

Sabra schreef:Je spreekt voortdurend over belonen. Het is echter geen beloning, het is een korting die je achteraf krijgt als je geen gebruik hebt gemaakt van de diensten van de verzekeraar. Het is toch raar dat je fors betaald voor een dienst, terwijl je er geen gebruik van maakt. Dan is het niet meer dan logisch dat je achteraf korting krijgt.

Ik heb nog noooooooit gebruik gemaakt van mijn brand- en WA-verzekering. Ik verzeker je dat ik geen cent, maar dan ook geen cent korting ooit heb gehad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:10

Riska schreef:Ik breng er nog één ding tegenin. Ik ben niet tegen de ziektekostenverzekering, ik ben niet tegen bepaalde veranderingen.
Maar feit is wel dat het bij de zwaksten in de samenleving op de schouders komt.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar we hebben hier een progressief belastingstelsel.

Als de ziektekostenverzekering naar draagkracht zou zijn geheven was het al een andere zaak. De zorgtoeslag is ten enenmale onvoldoende voor heel veel mensen.

Naast de zorgtoeslag is er ook nog de huurtoeslag. Dus zomaar beweren dat de zwakken in de samenleving extra financieel belast worden is natuurlijk flauwekul.

Er zijn voedselbanken. Kom niet aan met: 'dat is pappen en nathouden' en 'mensen eigen verantwoordelijkheid ontnemen'. Dat is het niet. Ze zijn alleen gerechtigd als o.a. de sociale dienst ze heeft aangemeld en als ze zorgen - zo mogelijk - binnen een bepaalde tijd (bv. 4 of 6 maanden) weer self-supporting te zijn.

Wat is daar mis mee? Mensen worden er niet beter van als ze worden gepamperd.

Nee, ik hoef niet alles te ontvangen - ik moet (en wil!) ook graag mijn steentje bijdragen. Maar het moet ook wél kunnen.

Ik denk dat dat prima kan.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 dec 2006 14:14

Sabra schreef:
Riska schreef:Ik breng er nog één ding tegenin. Ik ben niet tegen de ziektekostenverzekering, ik ben niet tegen bepaalde veranderingen.
Maar feit is wel dat het bij de zwaksten in de samenleving op de schouders komt.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar we hebben hier een progressief belastingstelsel.

Misschien heb jij geld in overvloed, dat weet ik niet, maar wat je nu verkondigd klopt voor geen cent, om van je verdere reacties maar niet te spreken, dat slaat echt nergens op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 14:14

Sabra schreef:Het gaat hier geweldig. Een ieder die durft te beweren dat het in Nederland slecht gaat is stekeblind.

In vergelijking met, pak hem beet, half Afrika, gaat het in Nederland inderdaad geweldig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:15

Riska schreef:Ik heb nog noooooooit gebruik gemaakt van mijn brand- en WA-verzekering. Ik verzeker je dat ik geen cent, maar dan ook geen cent korting ooit heb gehad...

Ik ook niet, maar dat geldt voor iedereen. De premie is trouwens ook niet zo hoog.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 14:17

Sabra schreef:
Riska schreef:Ik heb nog noooooooit gebruik gemaakt van mijn brand- en WA-verzekering. Ik verzeker je dat ik geen cent, maar dan ook geen cent korting ooit heb gehad...

Ik ook niet, maar dat geldt voor iedereen. De premie is trouwens ook niet zo hoog.

nee, maar jouw beeld van de ziektekostenverzekering gaat dus niet op.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:23

Cisca schreef:
Misschien heb jij geld in overvloed, dat weet ik niet, maar wat je nu verkondigd klopt voor geen cent, om van je verdere reacties maar niet te spreken, dat slaat echt nergens op.

Ik heb een gemiddeld salaris en ik moet ook keuzes maken m.b.t. besteding van mijn geld.

Tot op heden heb ik bij mijn weten geen onzin verkondigd over het belastingstelsel en de verschillende toeslagen.

Ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren. Dit is de 21ste eeuw. Dit is de eeuw waarin mensen zelf weer verantwoordelijkheid moeten dragen en de eeuw waarin de paternatistische verzorgingsstaat wordt afgeschaft.

Houdt dit in dat er geen solidariteit meer is? Natuurlijk niet. Je kunt nog steeds voldoende voedsel krijgen en je hebt zowel recht op huisvesting en medische zorg en alle andere basisbehoeften.

Ik erken dat dit geen vetpot is, maar het is voldoende om een menswaardig bestaan te garanderen.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 14:23

Optimatus schreef:In vergelijking met, pak hem beet, half Afrika, gaat het in Nederland inderdaad geweldig.

Als er met Afrika vergeleken wordt is dat precies hetzelfde als het volgende: ik heb jaaaaren niet met vakantie gekund, vanwege de financiën. Zegt iemand: 'nou, dat is toch niet zo erg, daar kom je wel overheen'. Die persoon kwam net terug van de derde, peperdure reis.
Ja, ik ben er overheen gekomen en ook het komende jaar kom ik daar weer overheen. Maar dat mag alleen iemand zeggen die zelf niet met vakantie kan.
Zoals: "het gaat geweldig in Nederland" gezegd zou mogen worden door de minima, niet door mensen die er geen idee van hebben dat een tientje per maand minder iemand slapeloze nachten kan opleveren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:26

Riska schreef:Als er met Afrika vergeleken wordt is dat precies hetzelfde als het volgende: ik heb jaaaaren niet met vakantie gekund, vanwege de financiën.

Is dat zo erg dan, niet op vakantie kunnen? Ik ben ook jaren niet op vakantie geweest.

Zegt iemand: 'nou, dat is toch niet zo erg, daar kom je wel overheen'. Die persoon kwam net terug van de derde, peperdure reis.
Ja, ik ben er overheen gekomen en ook het komende jaar kom ik daar weer overheen. Maar dat mag alleen iemand zeggen die zelf niet met vakantie kan.

Vakantie is een luxe goed. Het is prettig als je er even tussenuit kunt, het is vooralsnog geen voorwaarde voor het bestaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 14:30

Ik vind die vergelijking met vakanties tamelijk mank gaan. Ik bedoelde met mijn opmerking dat het in Nederland, vergeleken met Afrika, uitermate goed gaat. Hier is geen hongersnood, hier is ook geen oorlog, we worden niet bedreigd door allerhande buitenlandse invasies, er vindt hier geen genocide plaats.

De vakantie is totaal niet relevant.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2006 14:30

Optimatus schreef:
Sabra schreef:Het gaat hier geweldig. Een ieder die durft te beweren dat het in Nederland slecht gaat is stekeblind.

In vergelijking met, pak hem beet, half Afrika, gaat het in Nederland inderdaad geweldig.

Niet enkel dan half Afrika, maar van driekwart van de rest van de wereld. En dan vergeet je nog een groot aantal mensen.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 14:33

Nee, dat is niet erg. Maar wat erg is is dat anderen voor jou beslissen dat het niet erg is. Ik hoop dat je het snapt.
Ik spreek niet van 'gemiddeld inkomen'.
Ik spreek van minimumloon (en niet voor mij, dat zou voor mij al riant zijn), maar voor mensen met kinderen.
Ik spreek van een uitkering van pakweg € 850,- (ruim benoemd, het is minder) om van rond te komen - huur, ziektekostenverzekering (en het maximum aan toeslag is slechts € 36,- in 2007, was € 34, - in 2006), energie. Mogen ze nog eten ook? Of kleden? Weet wel: het is niet één persoon die dit overkomt, het overkomt duizenden...

Terug naar “Archief”