Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 13:49

rafaell schreef:Er zijn ook genoeg nakomelingen van Izaak die niets meer aan de sabbat enzovoorts doen. En ook mensen die dat wel doen maar geen nakomeling van Izaak zijn, lijkt me dus geen geschikt criteria. Alle volken op de wereld zijn bij lange na niet meer 'raszuiver', je hebt dus een probleem met je belofte.

Er zullen ongetwijfeld nakomelingen zijn die niet aan de sabbat enzo doen, er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die van zich zelf niet weten dat ze Israëliet zijn. Maar ze blijven wel Israëliet. En met hen heeft God een belofte. God weet precies wie wel en niet Israëliet zijn. Hoe ze uiteindelijk massaal zich gaan bekeren...zou ik niet weten (dat moet volgens mij een wonderlijk spektakel zijn). Maar boeit het of wij het kunnen onderscheiden...als God het maar kan onderscheiden.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 13:59

Maar dan moeten wij ons wel met de landsbelofte gaan bemoeien als we niet eens weten met welke mensen we ons dan exact moeten bemoeien? Laat dat dan ook lekker aan God. De staat Israel is iig niet de vertegenwoordiger van die groep mensen, het is dan ook belachelijk dat Christenen voor Israel kritiekloos tov deze staat staat. Ik wil gewoon mijn naaste lief hebben, of dit nu een Israelier, Palestijn, Iranees, Rus, Amerikaan of Urker is.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 14:12

rafaell schreef:Maar dan moeten wij ons wel met de landsbelofte gaan bemoeien als we niet eens weten met welke mensen we ons dan exact moeten bemoeien? Laat dat dan ook lekker aan God.

Inderdaad...dat moeten we ook aan God overlaten.

De staat Israel is iig niet de vertegenwoordiger van die groep mensen, het is dan ook belachelijk dat Christenen voor Israel kritiekloos tov deze staat staat. Ik wil gewoon mijn naaste lief hebben, of dit nu een Israelier, Palestijn, Iranees, Rus, Amerikaan of Urker is.

Je kan beter zeggen gedeeltelijk de vertegenwoordiger van die groep mensen. Wij weten in ieder geval niet hoe groot die groep is.
Momenteel kan ik mij wel erg goed vinden in het gevoerde beleid van Israël. Dat beleid mag ik steunen. Dat betekent niet dat ik kritiekloos t.o.v de staat Israël staat. Heb ik ook nooit beweerd.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 dec 2006 14:58

Ja en andere staten zijn ook gedeeltelijk vertegenwoordiger van die groep mensen. Geen enkele reden dus om Israel een uitzonderingspositie te geven. En als we dingen aan God over moeten laten, wel laten we dan overbodige stichtingen als Christenen voor Israel snel afschaffen :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 15:32

reform schreef:@ Optimatus: We kunnen het ook om draaien. Hoe weet jij dat jij een Nederlander bent. Wat maken jou voorouders een Nederlander...en wat maken hun voorouders een Nederlander....enz. Op den duur is dat ook niet meer te achterhalen. Waarom hebben Nederlanders dat stuk land aan verdiend. Waarom staat dat nooit ter discussie en van Israël wel?

En dat is nou net waar het in dit deel van de discussie om draait: middels allerhande familiedocumenten is mijn herkomst van vaders zijde goed te achterhalen: een deel van de familie (de Bye) is traceerbaar tot 1570, een deel (Van der Does) tot voor 1570 en een ander deel (het geslacht Hoorne dat via Van der Does tot mijn voorvaderlijk geslacht gerekend mag worden) tot in de vroege middeleeuwen. Er zijn dus schriftelijke bewijzen dat mijn familie redelijk lang in Nederland gevestigd is.

Waar zijn de bewijzen dat de huidige inwoners van Israel afstammen van de "kinderen Israels"? Ze delen (wellicht) hetzelfde geloof (het Jodendom), maar zijn zij daadwerkelijk de historische erfgenamen van Abraham, Izaak en Jacob en zo ja, waaruit blijkt dat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2006 15:35

Wat ik niet begrijp is waarom mensen van Christenen voor Israël en dergelijke figuren zulke Jodenknuffelaars zijn. Onlangs stond er een interview in het RD met ene Wiesje de Lange, een Joodse vrouw die de Messias nog verwacht en er allerlei fundamentalistsiche opvattingen op nahoudt waar ik hier verder neit op in zal gaan, en tevens columniste is in het CvI-blad. Het gaat hier om iemand die dus absoluut geen christen is en in feite dichter bij moslims dan bij christenen staat.

Wat hebben die christenen nu eigenlijk met dit soort types en waarom zo weinig met Arabieren, laat staan Arabische christenen? :roll:

Ik krijg de indruk dat men zich vaak mee laat slepen door Joodse fundamentalisten die deze steun uit Europa goed kunnen gebruiken en derhalve wat kritische distantie jegens de staat Israël verliest..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 15:37

Ik heb de indruk dat er een latent schuldgevoel ten opzichte van joden hangt boven de hele pro-Israelbeweging. Het frappante is, dat men ten tijde van de Holocaust en de aanloop daar naartoe de andere kant op keek om maar niet te hoeven zien wat er voor vreselijks gebeurde. Hetzelfde zag je in Cambodja ten tijde van de Rode Khmer (3 miljoen doden in vier jaar), in Rwanda ten tijde van het "werk in uitvoering" van de Interahamwe (1 miljoen doden in 100 dagen) en je ziet het nu ook weer in Congo en Darfoer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2006 15:39

Optimatus schreef:En dat is nou net waar het in dit deel van de discussie om draait: middels allerhande familiedocumenten is mijn herkomst van vaders zijde goed te achterhalen: een deel van de familie (de Bye) is traceerbaar tot 1570, een deel (Van der Does) tot voor 1570 en een ander deel (het geslacht Hoorne dat via Van der Does tot mijn voorvaderlijk geslacht gerekend mag worden) tot in de vroege middeleeuwen.

Even een zijspoortje, maar ben jij ook familie van de scheikundige nobelprijswinnaar Debye? Of is de Bye iets anders dan Debye? :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 15:45

Da's geen familie. Ik ben een Van der Does de Bye en die familienaam bestaat als zodanig sinds de vroege 19e eeuw... Met ontplofnazi's heb ik geen verwantschap ;)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 10 dec 2006 17:12

Optimatus schreef:En dat is nou net waar het in dit deel van de discussie om draait: middels allerhande familiedocumenten is mijn herkomst van vaders zijde goed te achterhalen: een deel van de familie (de Bye) is traceerbaar tot 1570, een deel (Van der Does) tot voor 1570 en een ander deel (het geslacht Hoorne dat via Van der Does tot mijn voorvaderlijk geslacht gerekend mag worden) tot in de vroege middeleeuwen. Er zijn dus schriftelijke bewijzen dat mijn familie redelijk lang in Nederland gevestigd is.

Wat maken jou verre voorouders (1570) dan tot Nederlanders? Waarom hebben wij recht op Nederland?

Waar zijn de bewijzen dat de huidige inwoners van Israel afstammen van de "kinderen Israels"? Ze delen (wellicht) hetzelfde geloof (het Jodendom), maar zijn zij daadwerkelijk de historische erfgenamen van Abraham, Izaak en Jacob en zo ja, waaruit blijkt dat?

Het volk wat het meest op de Israëlieten lijkt, zijn toch echt de Joden. Of weet jij een ander volk die meer op de Israëlieten lijken. Of geloof je dat gods volk niet meer bestaat. Als je dat gelooft, heeft discussiëren voor mij geen zin meer. Toon jij maar eens aan dat de palestijnen Israëlieten zijn....nee dat hoeft je niet te doen. De Palestijnen zeggen zelf dat ze geen Israëliet zijn....hun hoort dat land sowieso niet toe. Nogmaals vraag het aan de Israëlieten, die hebben vrij nauwkeurige geslachtsregisters. Ik hoef dat toch niet aan te tonen.
In Conventies wordt Israël erkent als staat. Als die staat aangevallen wordt, mag de staat zichzelf verdedigen.....en zonodig andere gebieden veroveren. Ik zie dat de staat Israël wordt aangevallen....als ze worden aangevallen mogen hun grenzen verscherpen (door de bouw van de muur)....dan dat kan ten koste gaan van onschuldige burgers. Verscherpen ze niet hunnen grenzen, dan gaat het ten koste van hen. Een staat dient zijn eigen bevolking te beschermen.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 17:49

reform schreef:
Optimatus schreef:En dat is nou net waar het in dit deel van de discussie om draait: middels allerhande familiedocumenten is mijn herkomst van vaders zijde goed te achterhalen: een deel van de familie (de Bye) is traceerbaar tot 1570, een deel (Van der Does) tot voor 1570 en een ander deel (het geslacht Hoorne dat via Van der Does tot mijn voorvaderlijk geslacht gerekend mag worden) tot in de vroege middeleeuwen. Er zijn dus schriftelijke bewijzen dat mijn familie redelijk lang in Nederland gevestigd is.

Wat maken jou verre voorouders (1570) dan tot Nederlanders? Waarom hebben wij recht op Nederland?

Hebben wij recht op Nederland? Ik kan alleen aantonen dat een deel van mijn familie sedert de vroege middeleeuwen in het gebied dat thans als Nederland bekend staat, heeft geleefd.

reform schreef:
Optimatus schreef:quote]Waar zijn de bewijzen dat de huidige inwoners van Israel afstammen van de "kinderen Israels"? Ze delen (wellicht) hetzelfde geloof (het Jodendom), maar zijn zij daadwerkelijk de historische erfgenamen van Abraham, Izaak en Jacob en zo ja, waaruit blijkt dat?

Het volk wat het meest op de Israëlieten lijkt, zijn toch echt de Joden. Of weet jij een ander volk die meer op de Israëlieten lijken. Of geloof je dat gods volk niet meer bestaat. Als je dat gelooft, heeft discussiëren voor mij geen zin meer. Toon jij maar eens aan dat de palestijnen Israëlieten zijn....nee dat hoeft je niet te doen. De Palestijnen zeggen zelf dat ze geen Israëliet zijn....hun hoort dat land sowieso niet toe. Nogmaals vraag het aan de Israëlieten, die hebben vrij nauwkeurige geslachtsregisters. Ik hoef dat toch niet aan te tonen.

Dat moet je dus wel, want jij doet een uitspraak en ik vraag je die uitspraak middels (voor jou relevante en wellicht mij overtuigende) argumenten te onderbouwen. Een uitspraak die niet voorzien is van een argumentatie blijft een uitspraak die mij niet overtuigt. Als ik zeg: "Oostenrijk is een schitterend vakantieland" en jij vraagt mij: "Waarom" en ik zeg dan weer: "Oostenrijk is een schitterend vakantieland" dan kan ik me goed voorstellen dat jouw vraag "Waarom" niet afdoende beantwoord is, omdat ik jou namelijk nog niet heb verteld waarom Oostenrijk dan wel zo'n prachtig vakantieland zou zijn.

Zijn dat documenten uit die tijd? Of is het een orale traditie? (deze laatste heeft overigens ook een zekere historische waarde). Wat is een jood? Dat is iemand die de judaïsche godsdienst belijdt. Iemand kan tot het jodendom overgaan en is daarmee godsdienstig gezien een jood.

Een Israeliet hoeft niet joods te zijn. De etniciteit is geen vereiste om een bepaalde godsdienst aan te hangen. Een islamitische Amerikaan kan joods worden als hij tot het jodendom overgaat. Een joodse Israeliet kan gereformeerd worden en is daarmee geen jood meer.

Ik zou wel eens willen weten wat er precies met Gods volk bedoeld wordt. Als wij het over de nazaten van Jacob hebben, dan hebben wij het dus over een etnische groep. Een volk is immers een groep mensen die etnisch aan elkaar verwand is en een zekere verwandschap qua historie vertoont. Ik heb grote twijfels bij de etnische verwandschap tussen de nazaten van Jacob die rond het jaar 1000 voor Christus leefden en de huidige inwoners van de huidige staat Israel. Ongetwijfeld zullen er genetische overeenkomsten zijn, maar de verbondenheid tussen de diverse groepen mensen die in het huidige Israel wonen zijn vooral godsdienstig van aard en mijns bescheiden inziens allerminst etnisch.

Het uiterlijke verschil tussen de diverse groepen die in Israel wonen is groot: je hebt zwarte Israeliërs, Maghrebische, Europese, Aziatische en wat dies meer zij. De etnische verwandschap is derhalve uitermate twijfelachtig, de godsdienstige overeenkomst is daaraantegen wel heel sterk - zij belijden grotendeels dezelfde godsdienst, namelijk het jodendom.

Hitler en zijn trawanten hebben een hetze gevoerd tegen het joodse volk maar joden vormen helemaal geen volk, net zomin als christenen één volk vormen. Je hebt Duitse christenen, Griekse christenen, Nederlandse christenen en ga zo nog maar even door. Zo heb je dus ook Marokkaanse joden, Griekse joden, Duitse joden, Oostenrijkse joden en ga zo maar door.

Ik zal Israels bestaansrecht niet ontkennen. De staat Israel is er nu eenmaal en of die terecht of onterecht is ontstaan, is irrelevant. Me dunkt dat de mensen die daar voor gewerkt hebben hebben laten zien dat zij een staat kunnen opbouwen en bestieren. Of de inwoners etnisch aan elkaar verwand zijn of niet, is in zekere mate ook niet meer zo relevant, want een volk kan ook ontstaan door vermenging van diverse groeperingen. Het Nederlandse volk is ontstaan uit het samengaan van ondermeer Friezen, Saksen, Franken en wat dies meer zij. Zo kan dat ook gesteld worden van de huidige Israeliërs.

De religieuze claim op het grondgebied van de huidige staat Israel kan ik echter in het geopolitieke krachtenspel niet aanvaarden. Een zogeheten goddelijk recht op een lap grond is politiek onhoudbaar. Immers, wat als er vier volken op grond van hun vier religies dezelfde lap grond claimen? Wie maakt dan uit wie er gelijk heeft? De VN? Amerika? De EU? Het CDA? Reform? Optimatus?

De conventies die je noemt, erkennen Israel als staat. Dat lijkt me ook terecht. Echter, veel van die conventies, waaronder ook het Handvest van de Verenigde Naties (waar Israel lid van is) stellen regels vast die gelden voor staten. Als een staat zich committeert aan conventies, dan dienen deze conventies ook te worden nageleefd en niet alleen als het die staat uitkomt. Israel wordt erkend door de Verenigde Naties en is mede dankzij de Verenigde Naties tot stand gekomen. Israel is lid van de Verenigde Naties en dient zich, net als alle leden, aan de regels van de Verenigde Naties te houden. Zolang dat gebeurt, is er niks aan de hand. Als dat niet gebeurt, zouden deze regels alsnog moeten worden afgedwongen. Israel heeft politiek en juridisch in geen enkel geval recht op uitzonderingsposities en is mijns inziens derhalve een staat als alle andere staten.

Als we op grond van godsdienstige overtuiging het ene land boven het andere gaan verheffen of het ene volk superieur maken aan het andere, creëer je een monstrum dat uiteindelijk alleen maar meer geweld veroorzaakt, hetzij actief, het zij passief.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 dec 2006 20:39

Optimatus schreef:Maar dan zie ik nog steeds het verband tussen de steun aan de staat Israel als politieke entiteit en het verbond tussen God en Izak niet. Het zaad van Izak is het volk, een groep mensen, maar de staat, die weliswaar zijn naam ontleent aan dat volk, is hedentendage toch iets anders dan het volk dat binnen de grenzen van die staat leeft.

Op grond waarvan doe jij deze uitspraak?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 dec 2006 20:41

Optimatus schreef:Reform, kun jij aantonen wanneer iemand etnisch gezien wel of geen Israeliet is? (niet Jood, want dat is een godsdienst). Volgens mij kabbelt er in de meeste inwoners van Israel net zo weinig Israelitisch bloed als er in jou Bataafs bloed door je slagaders gepompt wordt.

Het jodendom is zowel een religie als ethniciteit.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 dec 2006 20:43

rafaell schreef:Er zijn ook genoeg nakomelingen van Izaak die niets meer aan de sabbat enzovoorts doen. En ook mensen die dat wel doen maar geen nakomeling van Izaak zijn, lijkt me dus geen geschikt criteria. Alle volken op de wereld zijn bij lange na niet meer 'raszuiver', je hebt dus een probleem met je belofte.

Het jodendom is wat dat betreft vrij eenvoudig, wie een jodin als moeder heeft is jood en behoort hiermee tot Israël.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 dec 2006 20:45

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Maar dan zie ik nog steeds het verband tussen de steun aan de staat Israel als politieke entiteit en het verbond tussen God en Izak niet. Het zaad van Izak is het volk, een groep mensen, maar de staat, die weliswaar zijn naam ontleent aan dat volk, is hedentendage toch iets anders dan het volk dat binnen de grenzen van die staat leeft.

Op grond waarvan doe jij deze uitspraak?

Op grond van het feit dat ik mijn grote twijfels heb bij de etnische verwandschap tussen de toenmalige Israelieten en de huidige inwoners van de staat Israel.

Terug naar “Archief”