Sinterklaas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 23 nov 2006 15:58

Corine schreef:Zo was er ooit een ventje die tegen me zei: "Juf, er zijn twee mensen die alles van je weten hé.."

Ik: "Wie dan?"

"De Heere God en Sinterklaas....."

Verder vieren wij het nog altijd. Bij mn ouders en bij mn schoonouders. Gewoon lachen met gedichten.

En als je tegen dat ventje op 7 jarige leeftijd zegt dat sinterklaas niet bestaat....wat gebeurd er dan met zijn God's besef.......
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 nov 2006 15:59

Ik vind Sinterklaas nooit superveel aan.
Ik denk idd ook dat het niet echt goed is om kinderen erin te laten geloven. Al is het echt schattig enzo, om de nichtjes en neefjes van mn vriend te zien die er echt nog in geloven, hoor.
Ik denk dat als ik later kinderen zou hebben, ik misschien wel Sinterklaas zou vieren, gewoon, omdat het erbij hoort ofzo, maar ik zelf vind met kerst kadootjes onder de kerstboom 100 keer gezelliger.
Maar ik denk niet dat ik mn kinderen zou 'laten geloven' in de Sinterklaas...
Maar dat neemt niet weg dat ik het prima vind om te vieren, en dat ik vroeger er zelf ook wel in geloofde, al was dat maar half
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 nov 2006 16:01

japio schreef:[
En als je tegen dat ventje op 7 jarige leeftijd zegt dat sinterklaas niet bestaat....wat gebeurd er dan met zijn God's besef.......

Gewoon helemaal niks, of hij gaat er zelf over nadenken en komt tot geloof gebaseerd op iets meer dan alleen wat zijn ouders hem verteld hebben.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 nov 2006 16:04

Tot nu toe hebben we thuis elk jaar Sinterklaas gevierd volgens mij. Kvind het zelf altijd een hele gezellige tijd om naar toe te leven 8)
Op mn werk staat nu alles in het teken van de komst van de Sinte en zn Pieten. 5 december is het zover....dan zal de "heuse" Sint op bezoek komen met enkele van zn Pietjes :lol: Kheb er echt onwijs zin in! Heerlijk om de kinderen zo bezig te zien met die man. Hoe blij ze zijn als ze ene handje hebben mogen geven, enz...is gewoon erg leuk :)
Cadeaus met kerst ben ik principieel op tegen. Kweet niet wie het ooit heeft verzonnen om met kerst cadeautjes te geven....had waarschijnlijk nix beters te doen rond kerst. Kerst heeft namelijk wel belangrijkere dingen dan al die rompslomp.
Afbeelding

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 16:16

japio schreef:
Corine schreef:Zo was er ooit een ventje die tegen me zei: "Juf, er zijn twee mensen die alles van je weten hé.."

Verder vieren wij het nog altijd. Bij mn ouders en bij mn schoonouders. Gewoon lachen met gedichten.

Als een kind van 7 erachter komt dat Sinterklaas niet echt bestaat, en je vertelt hem/haar als ouders dat het een spel is, en dat hij/zij daaraan nu mee mag doen, dan vinden kinderen het alleen maar superstoer dat ze bij de "groten" horen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 16:24

Oh, je hoort anders ook genoeg verhalen van mensen die 'de dag dat hun ouders vertelden dat Sinterklaas niet echt bestond' als één van de schokkendste momenten uit hun kindertijd noemen. En die dat aanvankelijk ook weigerden te geloven en hun ouders verraders vonden.

Ik kan me dan ook goed voorstellend dat de fundamenten van andere dingen die die ouders altijd voorgehouden hebben ook aan het wankelen gaan, maar dat ligt ook een beetje aan de kritische mate van hun geest op dat moment.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 nov 2006 16:29

Ik denk ook dat het uitmaakt in hoeverre je het spel speelt als ouders. Je kunt er allerlei verhalen van maken, maar dat hoeft natuurlijk niet. En dan groeit op een gegeven moment gewoon het besef dat het niet echt kan zijn en speel je zelf het spel mee voor de jongere kinderen.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 23 nov 2006 16:33

rosalie83 schreef:Ik denk ook dat het uitmaakt in hoeverre je het spel speelt als ouders. Je kunt er allerlei verhalen van maken, maar dat hoeft natuurlijk niet. En dan groeit op een gegeven moment gewoon het besef dat het niet echt kan zijn en speel je zelf het spel mee voor de jongere kinderen.

Je moet het helemaal niet "spelen" als ouders.....gewoon lekker open en eerlijk zijn...het feest wordt er echt niet minder om voor die kienders hoor! Je leert je kind gelijk eerlijk te zijn, 2 vliegen in 1 klap :wink:
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 nov 2006 16:43

Mijn ouders hebben mij nooit bang gemaakt mbt Sinterklaas. Kzou me niet eens weten herinneren wanneer ik erachter kwam dat hij niet echt bestond, zo indrukwekkend was het :mrgreen:
Volgens mij ben ik er ook gewoon via school achter gekomen ofzo. Kweet het echt niet. Mn pa speelde altijd voor de Sint (nu nog :wink: ) en kvond het wel altijf ff spannend als ie de zak ging halen boven en stommeldend, zingend de trap af kwam denderen 8)
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 nov 2006 17:04

japio schreef:Je moet het helemaal niet "spelen" als ouders.....gewoon lekker open en eerlijk zijn...

Ik denk dat je niet om een zekere hoeveelheid "spelen" heenkomt bij het opvoeden van je kinderen. (om goedmoedig liegen maar even spelen te noemen)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 nov 2006 17:25

Sinterklaas is de vervanger van Wodan.

Wodan: Rijdt op een schimmel
Sinterklaas: Rijdt op een schimmel
Wodan: Rijdt door de lucht
Sinterklaas: Rijdt over de daken
Wodan: Heeft een mantel
Sinterklaas: Heeft een mantel
Wodan: Draagt een speer
Sinterklaas: Draagt een staf
Wodan: Geeft geschenken in de vorm van licht, warmte en van vruchtbaarheid
Sinterklaas: Geeft geschenken
Wodan: Het geschenk komt door de schoorsteen, (het nieuwe haardvuur)
Sinterklaas: De geschenken komen door de schoorsteen.
Wodan gaf de Runen aan de mensheid
Sint geeft chocolade letters
Wodan is alwetend
Sint bezit het grote boek, waar alles in staat
Wodan is beschermheer van schoenmakers
Bij Sint wordt de schoen gezet
Wodan: Noten dragen de levenskiem in zich, en passen bij een vruchtbaarheidsfeest
Piet strooit pepernoten

Als het in Overijssel begin december stormde, dan zei men dat St. Nicolaas en zijn knecht door de lucht joegen. Dit heeft overeenkomsten met de Wilde jacht van Wodan en zijn Dodenleger (Wilde Heir/Doden Heir).
In de Saksenkroniek wordt verteld dat St.Nicolaas de aanvoerder van het Wilde Heir was. Het Wilde Heir is Wodans Dodenleger!
De zak van Piet is de zak waarin knapen ontvoerd werden door leden van de heidense cultische mannenbonden die de knapen die tot jongelingen inwijdden.
De heidense cultische mannenbonden zijn verbonden met het Doden Heir en met Wodan.
Pieten zijn of leden van het dodenheir van Wodan (zij verblijven in het Walhalla, het zwarte gelaat van de Pieten staat voor de dood), of ze staan voor onderwereldfiguren als Ruprecht, Habergeis en Krampus (Duitsland) die eveneens een zwart gelaat hadden en op Sinterklaasavond verschijnen. Met negerimitaties heeft Piet dus niets van doen!
:lol:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 nov 2006 17:52

Mooi voorbeeld van het integreren van heidense gebruiken in de kerk. Je houdt dezelfde symbolen maar geeft er een andere betekenis aan. Werkt als een speer.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 nov 2006 18:10

japio schreef:

Wat heb jij een ontzettend zwak en klein vertrouwen in God als je echt denkt dat Hij door sinterklaas de macht kwijt raakt...
pobody's nerfect

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 nov 2006 18:54

Jo'tje schreef:
japio schreef:

Wat heb jij een ontzettend zwak en klein vertrouwen in God als je echt denkt dat Hij door sinterklaas de macht kwijt raakt...

Nee nee, het gaat er om dat je dan zo´n kind bewust voorliegt, en na een xxx aantal jaar zegt, " nee hoor, was allemaal niet waar wat mama heeft gezegt, die man bestaat niet meer. "

Afhankelijk van de manier, geloof ik ook niet dat zo´n kind dan gelijk alles in twijfel gaat trekken, al kan het natuurlijk wel.

Ga je van sinterklaas echt een boeman maken, en wordt er in dat gezin ook zo over God gesproken dan zou de link gelegd kunnen worden, maar dan hebben we het wel over uitzonderingsgevallen denk ik.

Al met al komt het er op neer dat je bij de opvoeding hier goed mee moet omgaan, dan is de kans op problemen het kleinst. ( sprak hij zonder enige opvoedkundige ervaring :mrgreen: :mrgreen: )
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2006 19:10

MrSokkie schreef:
japio schreef:Je moet het helemaal niet "spelen" als ouders.....gewoon lekker open en eerlijk zijn...

Ik denk dat je niet om een zekere hoeveelheid "spelen" heenkomt bij het opvoeden van je kinderen. (om goedmoedig liegen maar even spelen te noemen)

Wat versta je dan zoal onder 'goedmoedig liegen'?

Jo'tje schreef:Wat heb jij een ontzettend zwak en klein vertrouwen in God als je echt denkt dat Hij door sinterklaas de macht kwijt raakt...

Wie zegt dat God de macht kwijtraakt als kinderen gaan twijfelen aan z'n bestaan? Het is nu eenmaal zo dat hun 'geloof' in grote mate afhankelijk is van wat hun ouders hen vertellen.

Terug naar “Archief”