GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 nov 2006 14:43

Beste Cire en Evelien,

Ik heb niet gesuggereert dat alle gergemmers zo zijn als ik beschreef. Bovendien had ik het over refo's in het algemeen. En heb ik ergens hierboven aangegeven dat ik mensen ken die refo zijn en zelf een hekel hebben aan dat soort gedrag, maar zij zijn in mijn leven een uitzondering op de regel.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 25 nov 2006 16:28

Mee eens.

En de beschrijvingen die ik gedaan heb waren ook niet overdreven en ik moet gewoon eerlijk zeggen dit best veel tegen te komen in de (refo) plaats waar ik woon. En ik kan helaas nog meer punten opnoemen.

Daarmee zeg ik niet dat alle refo's zo zijn, dat heb ik nergens gezegd. Dus laat het duidelijk zijn; dat veronderstel ik absoluut niet, in welke uitlating dan ook.
Bovenal: ik wil niet veroordelen, ik ben zelf ook zondig.
Maar ik stel het op prijs als ik ook mijn mening mag geven.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 25 nov 2006 16:38

cire schreef:
rosalie83 schreef:Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

Tja, duhh, ik werd uitgescholden omdat ik wel naar een refoschool ging. Tenminste, soms werd er 'refo' geroepen ;)

Ik heb het gevoel dat je overdrijft... Ik heb zelf jarenlang naar een refoschool gereisd en ik herken dit niet zo.

Daarmee wil ik niet zeggen dat refo-kindjes beter zijn, maar wel dat ik de voorstelling van zaken 'het zijn allemaal hypocriete etters, die refo's' belachelijk vind.

Uitgescholden worden voor refo, nou dat word je als christen op een alg. christelijke school ook, dat staat ook een beetje gelijk aan christen zijn, kritiek krijgen.

Maar ik vind het schokkender dat mijn ouders verwijten kregen dat zij hun kinderen niet in de juiste leer opvoedden!! (of nog erger) Dan hebben we het wel over volwassenen onder elkaar.

En kinderlijke opmerkingen als: ' jij draagt een broek, dus je komt niet in de hemel', vind ik persoonlijk ook niet onschuldig. Van wie zullen die kinderen dat hebben?

Die veronderstelling van zaken dat alle refo-kindjes hypocriete ettertjes zijn, waar haal je dat vandaan? Dat is niet bepaald een objectieve waarneming. Ik heb het woord hypocriet laten vallen in een heel andere context.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2006 17:08

Ik kan me in jullie situatie voledig in mee voelen en denken. Want hier in mijn woonplaats zijn ook refo's die zich zo gedragen die jullie benoemen. En ik heb mega veel ervaring binnen mijn familie. (mijn ooms en tantes, (vrij groot gedeelte) zitten in de gergemined/oudgergem(ined)) En die maakte op een gemene manier ook het leven zuur van ons. Nou ze kunnen me wat. Dan maar geen contact met hen. En dan begrijp ik echt niet dat zulke mensen zich christelijke mensen kunnen noemen....pppfff....

Dus om maar even in cijfers uit te drukken je hebt een groep refo's van 100 man, 50 man van die groep maakt het leven zuur en zijn onbeschoft bezig en de andere groep, de andere 50, probeert dat juist niet te doen. (klinkt volgens mij heel vaag).....

Tja zo zie je maar weer. Ik voel me wel refo, maar toch schaam ik me voor het woord. Want ze vragen meestal of ik refo ben en dan hoor je er gelijk achteraan van: oh ben je van die club, nou daar praat ik liever niet mee. :roll: :shock: :x

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 25 nov 2006 17:39

Van ganser harte betreur ik deze slechte ervaringen die jullie met Ger. Gem. mensen hebben. Maar geloof me er zijn heel veel mensen in de Ger. Gem die niet zo tegen jullie aankijken (zoals ik). Ik denk inderdaad dat er dingen zijn (in vooral de kerkleiding) die toch niet geheel Bijbels zijn zoals aanbod van genade enzo. Aan de andere kant merk ik dat er heel veel jongeren binnen de Ger. Gem. echt serieus met het geloof bezig zijn en absoluut niet wettisch zijn. Helaas lopen ze tegen veel zaken aan. Wat ik hoop is dat deze jongeren niet weg lopen naar andere kerken (hoe goed ik het ook kan begrijpen) maar dat ze blijven omdat ze de kerk van de toekomst zijn. Alleen zo kan er een verandering plaats vinden. Ik hoop ook dat de mensen die telleurgesteld zijn in de ger gemmers ook andere ger gemmers tegen komen die wel over de kern willen praten. Ik weet dat ze er zijn!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 nov 2006 17:52

Ik ben het met je eens dat opmerkingen als 'jij draag een broek, dus je komt niet in de hemel' niet onschuldig zijn. Erg jammer dat dit soort dingen gebeuren.

Je hebt idd gelijk dat niemand zich letterlijk zo negatief had uitgelaten als ik het formuleerde. Maar dat was meer een 'soort van' samenvatting van de berichten van een paar mensen, die daar wel ongeveer op neer komen.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 25 nov 2006 18:36

Ik was nog aan het zoeken naar woorden om in dit topic te reageren. Ik onderschrijf de post van Pivo. Hoewel ik er zelf ook nog niet uitben... maar goed dat is een ander onderwerp.

Ik snap de ervaringen, en hoe slecht die ook kunnen zijn je kunt het niet op de hele groep toe passen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 nov 2006 18:38

toch een beetje jammer dat de discussie nu verzandt in het aanstippen van uiterlijkheden. Herhaald heb ik proberen aan te stippen dat de basis van de gergem is veranderd en dat de accenten zijn verlegd...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 nov 2006 18:45

Pivo schreef:Wat ik hoop is dat deze jongeren niet weg lopen naar andere kerken (hoe goed ik het ook kan begrijpen) maar dat ze blijven omdat ze de kerk van de toekomst zijn.

Pivo, ik heb het ook zo lang geprobeerd. En echt, er waren goedwillende mensen. Een predikant als C Harinck die me steeds met liefde wees opd e groet liefde van God. Maar ook hij en een paar andren zijn roependen geworden in de woestijn. Zie wat er nu uit de kweekvijver van ds Moerkerken komt. Het is zo arm. Hoe beperkt wordt de zondaarsliefde van God nog gepreekt. Hoeveel hekken worden re niet voor de hemelpoort geplaatst. Waar is de ruime gunning? Waar is het begrip voor de strijd die jongeren te voeren hebben. Zie eens hoe de Jeugdbond op eieren moet lopen...

Natuurlijk, er is elders gelukkig wel ruimte te vinden. De Heere is is niet aan één clubhuis gebonden. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer kon blijven in de kerk waar ik van hield. Ik droogde er uit...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2006 19:20

Denkertje ik herken wat je schrijft. (k ben blij dat ik van andere mensen dit ook lees, herkenning)

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 25 nov 2006 19:50

Denkertje21 schreef:
Pivo schreef:Wat ik hoop is dat deze jongeren niet weg lopen naar andere kerken (hoe goed ik het ook kan begrijpen) maar dat ze blijven omdat ze de kerk van de toekomst zijn.

Pivo, ik heb het ook zo lang geprobeerd. En echt, er waren goedwillende mensen. Een predikant als C Harinck die me steeds met liefde wees opd e groet liefde van God. Maar ook hij en een paar andren zijn roependen geworden in de woestijn. Zie wat er nu uit de kweekvijver van ds Moerkerken komt. Het is zo arm. Hoe beperkt wordt de zondaarsliefde van God nog gepreekt. Hoeveel hekken worden re niet voor de hemelpoort geplaatst. Waar is de ruime gunning? Waar is het begrip voor de strijd die jongeren te voeren hebben. Zie eens hoe de Jeugdbond op eieren moet lopen...

Natuurlijk, er is elders gelukkig wel ruimte te vinden. De Heere is is niet aan één clubhuis gebonden. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer kon blijven in de kerk waar ik van hield. Ik droogde er uit...

Ik snap je ook heel goed denkertje echter ik ben bang dat als iedereen vertrekt dat de ger gem alleen maar verder van de Bijbel afdwaald. Als alleen volgzame schapen blijven en geen kritische personen in de kerk zitten dan wordt het alleen maar erger. Dat bedoel ik te zeggen met mijn post. Ja misschien heb ik het voorrecht dat ik mijn thuis hebt in een ger gem die enigsinds een uitzonderingspositie binnen de ger gem in neemt. Ik veroordeel ook niemand die uitgedroogd is en naar een andere kerk gaat.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 nov 2006 16:25

Pivo schreef: ik ben bang dat als iedereen vertrekt dat de ger gem alleen maar verder van de Bijbel afdwaald. Als alleen volgzame schapen blijven en geen kritische personen in de kerk zitten dan wordt het alleen maar erger.

Daar heb je enorm gelijk in! Maar ik kon het niet meer opbrengen. ik heb ook die zondagsdiensten zo hard nodig want het is brandstof voor de hele week. En het was niet meer compleet. Ik werd er niet meer gevoed! Het enige wat me nog overblijft is gebed voor de Ger.Gem....

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 nov 2006 23:51

kennen jullie de site: www.biddenvoordegg.nl ?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 28 nov 2006 13:13

*Annet* schreef:kennen jullie de site: www.biddenvoordegg.nl ?

Ik zie dat helemaal niet zitten. Ik vind het zelfs een vreemd initiatief. Dan kun je voor ieder 'probleem' wel een site opzetten.

Verder spelen er naar mijn idee dan al te snel onoprechte motieven mee.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet GG ofzo of een kerk ter rechterzijde daarvan.

Geestelijke dorheid zal er zeker zijn, maar kijk ook naar de goede dingen ajb. Daar is tenminste wel een eenduidig belijden, in mijn voormalige kerk (PKN) is dat niet het geval. Om maar een voorbeeld te noemen. Homo's worden er tenminste niet gezegend. Dan zullen er genoeg andere problemen en falen zijn, maar kijk ook ff naar de goede dingen he.

En al dat gezeur dat het vroeger zo goed was in de GG en zoveel 'gunning', daar geloof ik geen sikkepit van. Misschien bepaalde predikanten (en die heb je nu nog dacht ik), maar het is altijd al een bolwerk geweest van bevindelijkheid dacht ik zo. Er is weinig veranderd in dat opzicht, Kersten was ook bepaald geen lieverd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 nov 2006 13:44

Jort schreef: En al dat gezeur dat het vroeger zo goed was in de GG en zoveel 'gunning', daar geloof ik geen sikkepit van.

Beste Jort,
Fijn dat je een mening hebt. Ik wil die van mij niet baseren op gevoel, maar op feiten!
Het is ook in de GG zo dat bepaalde predikanten niet overal mogen preken. Feit is dat de jeugd daar uitzwermt naar andere kerken. Feit is dat wet en evangelie uit balans zijn!

Terug naar “Archief”