De echte verwoesting van Jeruzalem, zal nog plaatsvinden -- doch het is niet achteraf geprofeteerd (om iets geks te noemen) -- trouwens ... wie heeft je dat wijsgemaakt ?? -- het is al opgeschreven, kort na de kruisiging in het jaar 037 ....
ik denk dat er in het jaar 70 na Christus toch al behoorlijk wat vernield is... tempel naar de vernieling, volk verstrooid. Maar goed, wie weet... geen steen op de ander...
in ieder geval geloof ik er niks van dat het kort na de kruisiging is opgeschreven. Voor zover ik weet dateert het vroegste evangelie vanaf 70. Dat wil zeggen: de daadwerkelijk teruggevonden manuscripten uit de 3e-4e eeuw zijn door wetenschappers herleid tot een datering tussen 60 en 90 na Christus. Een vroege schatting van een "sayings-gospel" als het Thomas-evangelie is juist het jaar 50. Dat is dus sowieso al 10 jaar na de kruisiging.
Verder, logischerwijze, denk ik niet dat er direct na de kruisiging vanalles is opgeschreven. Nee, het werd doorverteld, en hier en daar is wat op schrift gezet, wat losse regels (sayings-gospels). Pas veel later is het allemaal bij elkaar gehaald door mensen als Lucas. En voordat er uiteindelijk meer completere evangelie-en waren, ben je alweer 20 jaar verder.
Ik zet dus grote vraagtekens bij een uitspraak die stelt dat die profetie van Jezus werkelijk voor het jaar 70 fatsoenlijk opgeschreven is.
Dat wil niet zeggen dat ik niet geloof dat het geen profetie is geweest. Wel ben ik van mening dat er geen vast bewijs van is, en dat het sowieso al niet aannemelijk is dat het uberhaupt voor het jaar 60 is opgeschreven.
En wat noem je nu precies voor getal? Het jaar 37? Vond toen de kruisiging plaats of werd het toen opgeschreven?
Voor zover ik weet is het aannemelijk om te geloven dat Jezus in het jaar 6 voor Christus is geboren, en niet eens in 6 na Christus. De feiten spreken elkaar wat betreft volkstelling en dood van Herodes namelijk behoorlijk tegen. In ieder geval neem ik aan dat Jezus 33 jaar is geworden (vanaf zijn 30e heeft hij 3 jaar rondgezworven en allerlei dingen gedaan). Als de kruisiging in 37 na Christus was, moet Jezus dan ook ongeveer in het jaar 4 na Christus geboren worden. En de "feiten" die ik ken, noemen dat jaartal niet eens als mogelijke geboortejaar van Jezus.
Ik ben dus geneigd om ook dat niet te geloven (37 als kruisigingsjaar).
Tenzij je met uitgebreide bewijzen komt die aantonen dat je gelijk hebt (mocht het wat betreft het getal 37 inderdaad gaan om het kruisigingsjaar i.p.v. het jaar dat het is opgeschreven).