Is God de Man met de baard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 sep 2006 20:48

in Psalm 19 waarin oa staat 'De hemelen vertellen Gods eer' enz..vind je God in de natuur.
hoe ik God moet voorstellen weet ik echt niet maar zijn 'voetstappen' zie je als je rond je heen kijkt in de natuur, in muziek, in vreugde en blijdschap maar ook in verdriet. zo ervaar ik het althans
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 sep 2006 11:36

Ik begin meer en meer te bergijpen waarom de Israëlieten een Gouden Kalf wilden hebben en waarop de Rooms Katholieken knielen voor beelden...
Da's zo lekker tastbaar..

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 okt 2006 20:13

Ik ervaar Hem in mijn leven, zoals je ook in de Schrift lezen kunt: "Opdat zij de Heer zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een ieder van ons. Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht. Wij dan, zijnde G-ds geslacht, moeten niet menen, dat de G-dheid goud, of zilver, of steen gelijk is, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn." (Hand.17:27-29). Maar ook: "Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zou zien? spreekt HASJEM; vervul Ik niet de hemel en de aarde? spreekt HASJEM." (Jer.23:24).
En inderdaad is het dan vreemd dat er ook wel eens sprake is van een uiterlijk: "En boven het uitspansel, hetwelk was boven hun hoofden, was de gelijkenis van een troon, als de gedaante van een saffiersteen; en op de gelijkenis de troon was de gelijkenis als de gedaante van een mens, daarboven op zijnde. En ik zag als de verf van Hasmal, als de gedaante van vuur rondom daarbinnen, van de gedaante van Zijn lenden en opwaarts; en van de gedaante van Zijn lenden en nederwaarts, zag ik als de gedaante van vuur, en glans aan Hem rondom. Gelijk de gedaante van de boog, die in de wolk is op de dag van de plasregen, alzo was de gedaante van de glans rondom; dit was de gedaante van de gelijkenis van de heerlijkheid van HASJEM;" (Ezechiel 1:26-28a) en "Dit zag ik, totdat er tronen gezet werden, en de Oude van dagen Zich zette, Wiens kleed wit was als de sneeuw, en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol; Zijn troon was vuurvonken, en diens raderen een brandend vuur." (Dan.7:9). Of ik dat kan rijmen en begrijpen? Ik zal G-d nooit kunnen bevatten, net als ik misschien wel een paar slokken van de Oceaan kan nemen, maar haar niet kan leegdrinken, maar zij mij wel overal kan omvatten. Net als de lucht die wij inademen en ons omgeeft. De enige plek waar G-d geen ruimte krijgt is het dichtgeslibde onbesneden versteende mensenhart. Gelukkig is Zijn Woord als een hamer die steenrotsen breekt en is Hij nabij de gebrokene van hart en geest, en kan Hij het stenen hart wegnemen en vervangen door een vlesen en onze geest levend maken en met Zijn Geest komen inwonen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 06 nov 2006 11:17

hoi!
je zegt ergens dat je graag van hart tot hart wilt spreken over deze vraag!
Graag zou ik zo zeggen!
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met geen beeld van God kunnen vormen! Ik heb dat ook niet!
Tuurlijk gaat het met mij net zo als zovelen, als ik aan de Here denk dan zie ik een lange man voor me, maar zonder echt een gezicht.

Maar nu een tegenvraag! Hoe zie jij God verder? ik heb er altijd heel veel moeite mee om uit te duiden wat God voor mij is.
Een Vriend? een Vader? of ´gewoon´ God?

Terug naar “Archief”