hemelburger schreef:Hoi Chloë,
Je schreef:voor zover ik weet is dit ook niet helemaal bijbels te onderbouwen.
Het is dus een theorie i.p.v. een theologie.
Dat is nogal vlug geconcludeerd
ChloëHoe kunnen ouders hun kinderen in de heiligmaking onderwijzen (hun plicht volgens het formulier) als ze zelf niet eens geheiligd zijn?
Jij verwoordt het beter, dan ik deed.
Hoewel er een kern van waarheid in zit kan ook een geheiligd mens deze plicht niet ten volle dragen.
ChloëIsmaël werd inderdaad besneden. Maar de zonen van Ismaël ook? Ik lees het nergens in de Bijbel!
Ik neem aan van wel. Izak en Ismaël hebben altijd nog wel contact gehouden. Je leest in Genesis dat ze samen Abraham begraven hebben. Later lees je ook dat Ezau trouwt met een dochter van Ismaël.
Als je bedenkt dat Ismaël ook beloofd is dat hij ook een groot volk zal voortbrengen, waarschijnlijk de arabieren, die tegenwoordig veelal islamieten zijn. Mohammed heeft het gebruik van het besnijden onder de kinderen van Ismaël gemaakt om het verbond van God met Abraham, Izak en Jakob over te zetten naar Ismaël. Jereinste geschiedvervalsing.
(zie ook bijbeltekst onderaan)
Maar was die besnijdenis nog een teken van het verbond dat GOd met Abraham sloot?
ChloëVolgens Gal 3 zijn de heiligen het geestelijk nageslacht van Abraham.
Gal 2 bevestigt dat het hier in Gal 3 gaat om gelovigen uit de Joden (vers 15), heidenen mogen uit geloof wel delen in zegen aan Abraham.
Ik bedenk me net dat ik nog een boekje vergeten ben aan te prijzen. Misschien zelf wel goed om er mee te beginnen Hemelburger.
Tweeërlei kinderen des verbonds, ds. I Kievit