Christelijk Onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mei 2003 09:46

joepie schreef:
Fons schreef:Ik heb niets tegen Rofo-onderwijs. Toch vraag ik me wel eens af wat het nut nu eigenlijk is. Niet in de theorie, maar in de praktijk. Natuurlijk, op refoscholen is er veel minder criminaliteit, je krijgt godsdienstlessen er wordt gebeden. Het lijkt mij weleens dat je het daarmee wel gehad hebt.

GrFons

Dat zou je denken. Og eigenlijk zou je dat mogen verwachten van Christelijke scholen.Maar dat gaat dus niet op.

naar mijn idee is het soms juist meer op een christelijke school. ik zit nu zelf op een geref.vrijgem MBO. naast onze school staat een geref.vrijgem vmbo-gebouw.. als je ziet wat daar allemaal gebeurt (drugs, stelen enz enz) en hoeveel criminaliteit daar is, dan zou je niet zeggen dat dat een vrijgemaakte school is.. op de school waar ik zit, is het wel minder maar nog steeds te veel!!!

Fons

Berichtdoor Fons » 27 mei 2003 06:52

't Zijn net mensen. :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 27 mei 2003 07:20

Ja Fons dat is zo, maar de wereld kijkt naar je! En je moet een voorbeeld zijn voor de wereld, maar bovenal hoor je anders te leven doordat Christus in je woont. Dan is het nog steeds zo dat wij zondige mensen zijn, maar het is toch o dat wij Geheiligt zijn en erfgenamen van het eeuwige leven. Dan hoort dat geheiligt ook te zien te zijn.
En dat verschil tussen Christelijke scholen en niet Christelijke is nogal eens ver te zoeken. En dat vind ik erg beschamend. :oops:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 10:52

Heb zelf reformatorisch onderwijs 'genoten' en moet zeggen dat dit niet echt meegeholpen heeft aan een sterkere positie van het geloof o.i.d. Bovendien leek het er op dat men mij wel een beetje moest hebben (ik was iets anders dus keken ze anders naar mij: ik mocht op den duur zelfs bepaalde kleding en attributen niet meer dragen) Door dat soort wereldvreemde houdingen zorg je er echt niet voor dat kinderen/pubers/jongeren 'bij het geloof blijven'. In tegenstelling, ik denk dat je op refoscholen e.d. het minste waardering krijgt als je gelooft en er voor uitkomt. Ik zit nu op een christelijke HBO, dit omdat ik hier de meeste kans had om door de loting te komen. Maar eigenlijk wilde ik naar een andere school (waar ik uiteindelijk te weinig kans zou hebben om door de loting te komen). Christelijke HBO dus, op zich best een leuke school, leuke medestudenten en leuk onderwijzend personeel. Maar de sociale controle en het gehamer op christelijk geloof ben ik gewoon nu al beu (ben 1e jaars). Vind het best fijn om te discusieren over geloof e.d. maar niet zo... Ik denk dat het juist goed is voor christenen om (eventueel na een christelijke middelbare schooltijd) de wereld in te trekken en naar niet-christelijke of rand-christelijke instellingen te gaan. Het eigen kringetje kan namelijk erg benauwend en erg verstikkend werken (ook al heb je dat niet altijd (direct) door)!!!

Fons

Berichtdoor Fons » 27 mei 2003 11:05

joepie schreef:Ja Fons dat is zo, maar de wereld kijkt naar je! En je moet een voorbeeld zijn voor de wereld, maar bovenal hoor je anders te leven doordat Christus in je woont. Dan is het nog steeds zo dat wij zondige mensen zijn, maar het is toch o dat wij Geheiligt zijn en erfgenamen van het eeuwige leven. Dan hoort dat geheiligt ook te zien te zijn.
En dat verschil tussen Christelijke scholen en niet Christelijke is nogal eens ver te zoeken. En dat vind ik erg beschamend. :oops:

Ben ik helemaal met je eens. Afgezien van 'het Christelijke' kun je volgens mij beter op een openbare school zijn!
Als je kijkt naar 'het Christelijke' op christelijke scholen dan vraag ik me wel eens af hoe dat ook al weer zat met 'de liefde van Christus dringt ons' :cry:

Terug naar “Archief”