Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 20:06

Op een dag stond ik op en ik dacht, wat is dat toch eigenlijk maf dat ik de laatste tijd steeds zo duizelig wordt van dat roken en toch stug door rook.
Dat was in Okt. 2002, vanaf toen ook geen sigaret meer gerookt.
Maar zoals al eerder werd gezegd, er zijn zoveel dingen die je niet hoort te doen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 21:54

Abdijbiertje om 1:00 schreef: Een sigaret op zijn tijd is niet verkeerd, net als bier, wijn etc. Het wordt pas een probleem als je van alles teveel neemt, pas dan wordt het schadelijk.

Mis geredeneerd! IEDERE sigaret is schadelijk en vol met gif. Dat geldt zeker niet voor drank. Dat is alleen fout als je er te veel van neemt!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 21:57

Optimatus schreef:Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Even de nuance van dit topic: ik zeg niet dat je niet moet of mag roken! Wie ben ik om jou daar van te weerhouden

Mijn vraag is alleen: Vind je dat je God jou de ruimte geeft om datgene wat van Hem is, jouw lichaam en ziel dus, zó te beschadigen, dat het er aan kapot kan gaan?

Daarom ook de vraag: kan een CHRISTEN roken?

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 22:07

Denkertje21 schreef:Daarom ook de vraag: kan een CHRISTEN roken?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar rook, of heb jij zelf gerookt?

sela

Berichtdoor sela » 28 aug 2006 22:09

op een bepaald moment kan het zijn dat mensen het nodig hebben om staande te blijven. zo hoorde ik bij de invoering van het verbod van roken in openbare ruimtes dat men op psychiatrische afdelingen niet blij was. het was beter als deze mensen een sigaretje konden blijven opsteken. tegen onrust.

desalniettemin heb je gelijk als je beweert dat het slecht is. dat staat ook op het pakkie. nu, ik denk dat een christen kan roken. maar het kan ook tussen hem/haar en God in staan. de 1 zal dat anders zien als de ander, denk ik.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 aug 2006 22:10

Optimatus schreef:Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Dit jaar vraag ik voor mijn verjaardag maar eens een kistje sigaren van een goed merk. Is alweer langgeleden.

Zo is dat! Ik geef je gaarne een goed kistje sigaren cadeau! 8) De geneugten des levens....whiskey mét een sigaar :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 aug 2006 22:23

Denkertje21 schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef: Een sigaret op zijn tijd is niet verkeerd, net als bier, wijn etc. Het wordt pas een probleem als je van alles teveel neemt, pas dan wordt het schadelijk.

Mis geredeneerd! IEDERE sigaret is schadelijk en vol met gif. Dat geldt zeker niet voor drank. Dat is alleen fout als je er te veel van neemt!

m.b.t. drank: alchohol, oftewel ethanol, is gewoon een giftige stof. (onlangs heb ik ethanol zien staan in een rijtje met cyaankali en botuline :) ).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 22:24

André schreef:

Nee, ik rook niet. En ik ben ook tegen mensen die anderen opleggen dat ze niet moeten roken. Die keuze moet uit de mensen zelf komen.

Ik ben zes jaar geleden gestopt van 2 pakjes per dag naar niks. Cold Turkey. Het voelde niet meer goed. Ik kon toch God niet danken dat Hij mij die dag weer gespaard had terwijl ik er zelf alles aan deed om ziekte of dood te veroorzaken. Ik weerhield er anderebn niet van om te roken. Zelfs niet in mijn huis.

Maar ik wil wel laten zien dat God zo graag wil dat je zuinig bent op dat mooie cadeau van Hem!!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 22:25

André schreef:

Nee, ik rook niet. En ik ben ook tegen mensen die anderen opleggen dat ze niet moeten roken. Die keuze moet uit de mensen zelf komen.

Ik ben zes jaar geleden gestopt van 2 pakjes per dag naar niks. Cold Turkey. Het voelde niet meer goed. Ik kon toch God niet danken dat Hij mij die dag weer gespaard had terwijl ik er zelf alles aan deed om ziekte of dood te veroorzaken. Ik weerhield er anderen niet van om te roken. Zelfs niet in mijn huis.

Maar ik wil wel laten zien dat God zo graag wil dat je zuinig bent op dat mooie cadeau van Hem!!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 aug 2006 22:29

Denkertje21 schreef:

m.b.t. drank: alchohol, oftewel ethanol, is gewoon een giftige stof. (onlangs heb ik ethanol zien staan in een rijtje met cyaankali en botuline :) ).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 22:30

Flappie schreef: Zo is dat! Ik geef je gaarne een goed kistje sigaren cadeau! 8) De geneugten des levens....whiskey mét een sigaar :)

Flappie, met alle respect, maar wat is dat toch dubbel van je: In een ander topic strijd je te vuur en te zwaard tegen homo's die van elkaar houden en hier heb je niets tegen...

Nog vorig jaar stonden we aan het graf van een 38 jarige neef van me: zware roker. Longkanker. Hij liet een vrouw en 5 kinderen na...

Kan dat dat wel als Christen?
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 29 aug 2006 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 28 aug 2006 22:43

Ik vind roken ook belachelijk, vooral als je in God geloofd.
Hoe kan je het nou normaal vinden om je lichaam kapot te maken.

Het is ook gewoon te triest voor woorden.
Vrijwillig giftige stoffen tot je nemen. :redface:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 aug 2006 07:28

Smurffie schreef:

Dit jaar vraag ik voor mijn verjaardag maar eens een kistje sigaren van een goed merk. Is alweer langgeleden.

Rokers worden gediscrimineerd. En vooral de mensen die zelf gerookt hebben en gestopt zijn, díe zijn het ergst. Dat overdreven gewapper met de handen, zogenaamd kokhalsend naar buiten rennen..je zou ze toch :x

*inhaleert*

Idd, láát mensen lekker roken. Als niemand er last van heeft, is er geen enkel probleem. Ik hou zoveel mogelijk rekening met mn omgeving en daar kunnen ze het mee doen.

Deze reacties betekenen dus eigenlijk 'het is onze eigen zaak als we roken'. Maar dat is dus niet waar. Het is ook 'de zaak van God'!

Bovendien heb ik echt altijd last van rokers! Ondanks dat ik geen astma of zo heb kan ik slecht tegen de rook en de lucht, 'k word er echt misselijk van en dat is niet een moment, maar dat blijft langer, echt vervelend! Voorbeelden: als ik een winkel uitkom en iemand staat bij de ingang te roken, dan denken ze 'we staan toch buiten?', maar ja, dat schiet natuurlijk niet op. Als ik naar de ingang van de kerk loop en iemand loopt voor me nog even snel een halve sigaret naar binnen te werken, maar die lucht komt dus wel naar achteren. En in restaurants is het nog het ergste, dan word ik dus misselijk en kan ik het eten wel vergeten, zo jammer!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 29 aug 2006 07:48

Roken is ranzig. En ook weinig roken heeft schadelijke gevolgen. Als je rookt terwijl je weet dat het slecht is, zondig je.

Gelukkig is de cultuur op dat punt wel omgeslagen. Vroeger was het 'stoer', nu zijn het eerder mietjes :P

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 29 aug 2006 08:54

bij ons in de kerk is het net zo als in de voorbeeld kerk van denkertje in Amerika, je wordt echt vreemd aangekeken als je na de dienst een sigaret opsteekt!

verder denk ik dat een groot verschil is met alcohol: van roken is onomstotelijk bewezen dat elke sigaret verschrikkelijk verkeerd is voor je lichaam. (om met mijn stagebegeleider te spreken: naast uiteraard verminderde geur en smaak, longkanker, afgezette benen, zwarte handen, TIA's, trombose heb je ook nog eens veel meer kans op keelkanker, slokdarmkanker en daar komt nog bij zei hij: je ziet er niet meer uit....)

terwijl van kleine hoeveelheden alcohol juist goede effecten zijn aangetoond (wijn) en dat pas schadelijk wordt bij grote hoeveelheden. (meer dan 2 EH per dag).

volgens mij heeft niemand een reden om wel te roken...

Terug naar “Archief”